Gjest Majakaja Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Knøttet mitt på snart 10 mnd skal snart begynne i barnehage. Har dere noen gode tips til meg - før og etter start? Det stod noe i brevet om tilvenning på 2-3 dager. Hvordan foregår tilvenningen? Jeg bør vel ha fri fra jobb da.... men er det 1 dag man har rett på fri pga tilvenning skole/barnehage - og da med lønn? Og de andre dagene uten lønn? Det stod også at første tiden burde ikke dagene bli for lange for de minste, burde jeg da ha ulønnet permisjon f.eks. en uke til da, eller jobbe 50 % så hun slipper å være full dag i barnehagen i starten? Og hva trenger jeg ha med i barnehagen? Bør jeg ha det i en bag/ryggsekk? Og hva? De står for melk og frukt, matpakke må man ta med selv. Tenkte da ha med grøt og brødskive med leverpostei. Jeg ammer fortsatt, men tror ikke jeg orker å drive å pumpe meg hver dag så hun har med morsmelk på barnehagen, skal jeg begynne nå alt å gi henne morsmelktillegg på dagtid så hun blir vant til det - og få med seg det i barnehagen? Så gir jeg morsmelk kun til morgen og evnt kveld? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvorvidt du får fri med lønn til tilvenning, og evt hvor mange dager man får fri, er avhengig av (tariff)avtaler på din arbeidsplass. Spør personal-/lønningskontoret eller en kollega som har erfaring. I barnehagene mine barn har gått, har man regnet opp til en ukes tilvenning, men det er veldig individuelt hvor fort et barn tilpasser seg. Du skriver som om det bare er du som skal ha fri til tilvenningen, er ikke pappaen i bildet? Jeg ville anstrengt meg for å legge oppstart til en tid hvor begge har mulighet til å ta stor del i tilvenningen, det er denne uken m an lærer mye av det som skjer i barnehagen, og det er ikke alt det er like lett å formidle til den andre hjemme etterpå. Dessuten sender man bedre signaler til arbeidsplassen sin, når man viser at dette er dere to om, og at de kan forvente samme deling ved barns sykdom, planleggingsdager osv. Da kan du jobbe hele dag to og kanskje halve dag fire, og pappaen hele dag en og halve dag tre. Så er det kanskje greit med en hel, kort dag på fredagen. Og ja, jeg ville prøvd å jobbe korte dager (evt at dere bytter å å levere sent og hente tidlig) en god stund, slik at dere reduserer sjansen for "tilbakefall" i tilvenninngen. Når (de begynner å) gå på tur (de minste i vogn) er det greit med en liten sekk, hvor de kan ha med mat osv. Ellers pakker dere i det som er greiest for dere å transportere møkkete støvler, våte dresser, bleiepakker osv i .. Jeg ville ammet morgen, ettermiddag og kveld en god stund til hvis dere får det til, og så ville jeg bedt barnehagen tilby vann. I god tid før ammingen avsluttes helt, begynner dere å gi litt kumelk. Dere kan begynne å gi litt ost og bittelitt yoghurt og annen mat med melk i, tåler hun det fint, er det god sjanse for at det går greit med kumelk i glass også. Men morsmelk tre ganger i døgnet er bra, da er vann godt nok i barnehagen så lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Viktigste tipset når det gjelder tilvenningen er å ikke vise din håpefulle at du er litt bekymret for hvordan det skal gå. Første gang du skal forlate h*n der bør du gi inntrykk av at det er det naturligste i verden, gi ham/henne en klem og gå uten å snu deg. Mange har nok problemer med tllvenning rett og slett fordi det skinner igjennom at mor eller far synes det er trist og litt skummelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Majakaja Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Hvorvidt du får fri med lønn til tilvenning, og evt hvor mange dager man får fri, er avhengig av (tariff)avtaler på din arbeidsplass. Spør personal-/lønningskontoret eller en kollega som har erfaring. I barnehagene mine barn har gått, har man regnet opp til en ukes tilvenning, men det er veldig individuelt hvor fort et barn tilpasser seg. Du skriver som om det bare er du som skal ha fri til tilvenningen, er ikke pappaen i bildet? Jeg ville anstrengt meg for å legge oppstart til en tid hvor begge har mulighet til å ta stor del i tilvenningen, det er denne uken m an lærer mye av det som skjer i barnehagen, og det er ikke alt det er like lett å formidle til den andre hjemme etterpå. Dessuten sender man bedre signaler til arbeidsplassen sin, når man viser at dette er dere to om, og at de kan forvente samme deling ved barns sykdom, planleggingsdager osv. Da kan du jobbe hele dag to og kanskje halve dag fire, og pappaen hele dag en og halve dag tre. Så er det kanskje greit med en hel, kort dag på fredagen. Og ja, jeg ville prøvd å jobbe korte dager (evt at dere bytter å å levere sent og hente tidlig) en god stund, slik at dere reduserer sjansen for "tilbakefall" i tilvenninngen. Når (de begynner å) gå på tur (de minste i vogn) er det greit med en liten sekk, hvor de kan ha med mat osv. Ellers pakker dere i det som er greiest for dere å transportere møkkete støvler, våte dresser, bleiepakker osv i .. Jeg ville ammet morgen, ettermiddag og kveld en god stund til hvis dere får det til, og så ville jeg bedt barnehagen tilby vann. I god tid før ammingen avsluttes helt, begynner dere å gi litt kumelk. Dere kan begynne å gi litt ost og bittelitt yoghurt og annen mat med melk i, tåler hun det fint, er det god sjanse for at det går greit med kumelk i glass også. Men morsmelk tre ganger i døgnet er bra, da er vann godt nok i barnehagen så lenge. Takk for gode svar Hva tror du om at vi begge er med babyen samtidig? Og hvordan foregår tilvenningen, er vi hos babyen hele tiden eller en stund og så er vi borte et par timer og kommer tilbake igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Takk for gode svar Hva tror du om at vi begge er med babyen samtidig? Og hvordan foregår tilvenningen, er vi hos babyen hele tiden eller en stund og så er vi borte et par timer og kommer tilbake igjen? Det har lite for seg at degge foreldrene er med under tilvenningen. Jeg hadde gjort det slik som "hos oss " foreslår og tatt annenhver dag. Evt kan dere hente sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Majakaja Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hvorvidt du får fri med lønn til tilvenning, og evt hvor mange dager man får fri, er avhengig av (tariff)avtaler på din arbeidsplass. Spør personal-/lønningskontoret eller en kollega som har erfaring. I barnehagene mine barn har gått, har man regnet opp til en ukes tilvenning, men det er veldig individuelt hvor fort et barn tilpasser seg. Du skriver som om det bare er du som skal ha fri til tilvenningen, er ikke pappaen i bildet? Jeg ville anstrengt meg for å legge oppstart til en tid hvor begge har mulighet til å ta stor del i tilvenningen, det er denne uken m an lærer mye av det som skjer i barnehagen, og det er ikke alt det er like lett å formidle til den andre hjemme etterpå. Dessuten sender man bedre signaler til arbeidsplassen sin, når man viser at dette er dere to om, og at de kan forvente samme deling ved barns sykdom, planleggingsdager osv. Da kan du jobbe hele dag to og kanskje halve dag fire, og pappaen hele dag en og halve dag tre. Så er det kanskje greit med en hel, kort dag på fredagen. Og ja, jeg ville prøvd å jobbe korte dager (evt at dere bytter å å levere sent og hente tidlig) en god stund, slik at dere reduserer sjansen for "tilbakefall" i tilvenninngen. Når (de begynner å) gå på tur (de minste i vogn) er det greit med en liten sekk, hvor de kan ha med mat osv. Ellers pakker dere i det som er greiest for dere å transportere møkkete støvler, våte dresser, bleiepakker osv i .. Jeg ville ammet morgen, ettermiddag og kveld en god stund til hvis dere får det til, og så ville jeg bedt barnehagen tilby vann. I god tid før ammingen avsluttes helt, begynner dere å gi litt kumelk. Dere kan begynne å gi litt ost og bittelitt yoghurt og annen mat med melk i, tåler hun det fint, er det god sjanse for at det går greit med kumelk i glass også. Men morsmelk tre ganger i døgnet er bra, da er vann godt nok i barnehagen så lenge. Jeg lurte på en ting til, soveklær... I barnehagen hun skal begynne pleier de å sove ute i vogn. Jeg har en termopose i vogna, hva tror du hun trenger da? ullbody og strømpebukse, pluss fleecebukse og jakke/genser og en god varm lue? HVa med votter? Hun har en tendens til å ha hendene "over hodet" så er redd hun blir kald på hendene da... Du syns sikkert jeg spør dumt, men greit å vite hva andre bruker og syns. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg lurte på en ting til, soveklær... I barnehagen hun skal begynne pleier de å sove ute i vogn. Jeg har en termopose i vogna, hva tror du hun trenger da? ullbody og strømpebukse, pluss fleecebukse og jakke/genser og en god varm lue? HVa med votter? Hun har en tendens til å ha hendene "over hodet" så er redd hun blir kald på hendene da... Du syns sikkert jeg spør dumt, men greit å vite hva andre bruker og syns. De pleier vel bare å tre en dress eller noe utenpå innetøyet når de legger ungen i vogna? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Majakaja Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 De pleier vel bare å tre en dress eller noe utenpå innetøyet når de legger ungen i vogna? Men ikke utedress kanskje siden det er varmt i posen? Kan evnt. ha ekstra teppe oppi? Fleecedress da kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.