Gå til innhold

Noen som er flinke i matte her?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har fått min første utbetaling fra jobben. 3.591,92 kroner. Siden det er halv skatt i Desember så lurer jeg på hva jeg normalt skulle ha tjent. Blir trukket 36 prosent i skatt.

Skrevet

''Jeg har fått min første utbetaling fra jobben. 3.591,92 kroner. Siden det er halv skatt i Desember så lurer jeg på hva jeg normalt skulle ha tjent. Blir trukket 36 prosent i skatt.''

Skal du normalt betale 72% i skatt?

Eller har du nå betalt halvparten av 36% (altså 18%) i skatt?

Uansett så har du betalt alt for mye i skatt om du bare tjener 3 591,92.- i mnd.

Skrevet

''Jeg har fått min første utbetaling fra jobben. 3.591,92 kroner. Siden det er halv skatt i Desember så lurer jeg på hva jeg normalt skulle ha tjent. Blir trukket 36 prosent i skatt.''

Uansett så har du betalt alt for mye i skatt om du bare tjener 3 591,92.- i mnd.

''Skal du normalt betale 72% i skatt?''

Hvor stor sannsynlighet er det for at noen får utskrevet skattekort med så stor trekkprosent, tror du? ;-)

Gjest best wishes
Skrevet

jeg skal ha halvparten av 36 prosent,altså 18.

Dette er lønnen min etter tre helgevakter på en bolig.

Skrevet

4380 er bruttolønn. Normal utbetaling med vanlig skatt blir da 2803.

Gjest best wishes
Skrevet

Det skulle bli ca. 4380 kroner.

Det blir vel feil vel? Skulle hatt mindre utbetalt enn det jeg fikk.

Skrevet

Det blir vel feil vel? Skulle hatt mindre utbetalt enn det jeg fikk.

Ja, dette var bruttolønn. Riktig nettolønn står lenger opp.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om du skriver korrekte tall her, for hvis du bare har en netto utbetalt lønn på kr 3 500 i en måned med halvt skattetrekk, høres det ut som om du trekkes for mye i skatt!

Hvis din netto nå er 3.591,92 kroner etter at de har trukket fra 18% skatt, finner du ut 100% lønn slik:

Netto utbetaling utgjør 82% (altså 100-18). Kr 3 591,92 delt på 82 gange med 100 = brutto månedslønn kr 4 380,40.

Hvis man trekker fra 36% skatt av dette, sitter du igjen med kr 2 803,45.

Ikke mye, med andre ord!

Men da dette utgjør en årslønn på 52 560, er det jo ikke rare greiene du må betale i skatt, med mindre du har annen inntekt annet steds fra.

Skrevet

4380 er bruttolønn. Normal utbetaling med vanlig skatt blir da 2803.

Du rakk å svare mens jeg skrev innlegg;-)

Skrevet

jeg skal ha halvparten av 36 prosent,altså 18.

Dette er lønnen min etter tre helgevakter på en bolig.

Ok. Da vet du at du har fått utbetalt 82% av bruttolønna di, for å finne bruttolønna tar du det beløpet du fikk utbetalt og deler på 82 og ganger med 100, så finner du ut kor mye du skal ha utbetalt ved vanlig (36%) skattetrekk ved å gange det beløpet med prosentfaktoren som da blir 0,64.

Skrevet

Normalt skal du ha utbetalt 2945,3744

Skrevet

Normalt skal du ha utbetalt 2945,3744

Hvordan kom du frem til det??

Skrevet

Hvordan kom du frem til det??

Ho brukte sikkert min modell, det gjør forøvrig også de fleste mattematikkproffessorene også.

Skrevet

Ho brukte sikkert min modell, det gjør forøvrig også de fleste mattematikkproffessorene også.

Da får man ikke _det_ tallet!;-)

Skrevet

Det skal du ikkje være så sikker på.

Skrevet

Vanligvis betaler hun 36% skatt. I desember betalte hun bare 18% og fikk det belpet hun oppga.

Da tok jeg det beløpet og trakk i fra 18% til på kalukulatoren.

Skrevet

Vanligvis betaler hun 36% skatt. I desember betalte hun bare 18% og fikk det belpet hun oppga.

Da tok jeg det beløpet og trakk i fra 18% til på kalukulatoren.

Men herregud nå dreit jeg meg ut. Det blir jo alt for enkelt og veldig feil ;o)

Skrevet

Men så fikk jeg heller ikke mer enn 3 i matte:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...