Gå til innhold

venninna mi nekter å drikke! HASTER

Anbefalte innlegg

jeg er en jente på 23 som har en like gammel venninne. vi kaller henne Maja. maja går på seroquel 800 mg. hun tar dette hver dag - ganger to, 400 morgen og kveld. det eneste hun drikker er en slurk vann hvergang hun svelger medisiner. jeg visste ikke hvem jeg skule sende smp til nå, deg eller ærnæringsfysioklog men siden hun har schizofreni velger jeg å sende d til deg.... hun er ikke psykotisk nå, pga medisinene hun tar. likevel sier hun til meg at hun ikke kan drikke fordi hun må holde kontroll. jeg har noen spørsmål: -hvor lenge klarer hun seg med så lite væske? -kommer hun til å dø? -hva skal jeg gjøre? -må hun legges inn? psykiatrisk eller somatisk? -kan man tvangsgi henne væske intravinøst? -hun åpner og lukker munnen hele tiden - for å produsere væske i munnen tror jeg - hun er knusktørr i munnen og på leppene. hun har holdt på med dette drikkergimet i 2 dager og 13 timer. det er lik 4-5 slurker vann, hun er slapp....ikke bare si at jeg skal ta henne med til legen., hun nekter SVAR MEG FØR HUN DØR

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320419-venninna-mi-nekter-%C3%A5-drikke-haster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legevakten og spør hva de mener, evt få snakke med en lege. Kan vel vente til i morgen, hvis hun ikke er meeeeget slapp da og faller i koma?

ja det kan vente til i morgen... jeg har snakket med en lege (uten at hun vet det) og han sa det kom til å ta 3-4 dager før hun begynte å besvime... men jg er redd...

ja det kan vente til i morgen... jeg har snakket med en lege (uten at hun vet det) og han sa det kom til å ta 3-4 dager før hun begynte å besvime... men jg er redd...

Akkurat nå tenker jeg mer på deg. Hva kan du gjøre for å roe deg ned. Lag en plan over det du vil gjøre i morgen, hvem du vil ringe, det du vil si og når du vil gjøre det. Da har du planen klar. Legg det så bort så mye du klarer.

Ingen ting vil skje i natt. De går dessuten jevnlig inn på rommet og ser til at alt ser ok ut.

Menneskekroppen tåler mye.

Jeg bagatelliserer ikke dette, men nå kan du ta det med ro. Hun vil få hjelp. I morgen rekker lenge.

Prøv å sove. Sette på noe bra og rolig musikk.

Klem

Annonse

Akkurat nå tenker jeg mer på deg. Hva kan du gjøre for å roe deg ned. Lag en plan over det du vil gjøre i morgen, hvem du vil ringe, det du vil si og når du vil gjøre det. Da har du planen klar. Legg det så bort så mye du klarer.

Ingen ting vil skje i natt. De går dessuten jevnlig inn på rommet og ser til at alt ser ok ut.

Menneskekroppen tåler mye.

Jeg bagatelliserer ikke dette, men nå kan du ta det med ro. Hun vil få hjelp. I morgen rekker lenge.

Prøv å sove. Sette på noe bra og rolig musikk.

Klem

takk... jeg legger meg nå... får hun vite dette dreper hun meg.. har sendt smp til psykiatren her, men er redd han ikke svarer i tide.. får hun vite at hun kommer til å leve lenge bare hun drikker lit kommer hun til å stoppe helt. jeg kjenner henne... men jeg tror hun har tvangsmedisineringsvedtak så de får ihvertfall i henne medisiner..

Gjest imzedimze

takk... jeg legger meg nå... får hun vite dette dreper hun meg.. har sendt smp til psykiatren her, men er redd han ikke svarer i tide.. får hun vite at hun kommer til å leve lenge bare hun drikker lit kommer hun til å stoppe helt. jeg kjenner henne... men jeg tror hun har tvangsmedisineringsvedtak så de får ihvertfall i henne medisiner..

Hun har ingen som helst rett til å bli sint på deg når hun på egenhånd har gjort deg så redd og skremt, slik at du blir tvunget til å gjøre noe. Er hun selv som tvinger deg til å kontakte f.eks lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan være et symptom pga schizofrenien. Det er ikke lenge siden et lignende tilfelle ble behandlet hos oss.

Hun bør tvangsinnlegges, helst i dag, på en psykiatrisk avdeling. Her kan en om nødvendig tilføre henne nødvendig væske med tvang.

Start med å ringe fastlegen.

Bare sørg for å få tilbakemelding på at dine opplysninger har kommet frem. Skriv gjerne en sms til, og be om bekreftelse på at det er kommet frem. Eller ring fastlege.

Mitt hovedpoeng, sørg for å få bekreftelse på at opplysningene er kommet til rette vedkommende. Fra da av er det deres ansvar.

Eks. Jeg sendte en melding til deg angående min venninne og vil gjerne ha en bekreftelse på at den er mottatt snarest mulig.

Får du ikke bekreftelse, ringer du legen hennes.

Jobben er gjort når en vet at opplysninger er kommet frem.

Venninnen din får bli sint. Det er en del av sykdommen. Du er ei god venninne, og man må gjøre det rette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...