Gå til innhold

O jul med din glede...

AAA

Anbefalte innlegg

Bare for å få sagt det: Jeg liker jul. Virkelig, jeg gjør.

Men i år har det gått over stokk og stein. Det er enda en uke til jula ringes inn, og jeg er helt ferdig allerede…

Vi er for første gang i den situasjon at vi både har skolebarn og barnehagebarn. Det har resultert i 3 forskjellige månedsplaner, fra henholdsvis skole, barnehage og SFO. I tillegg har det kommet hjem lapper fra de forskjellige fritidsaktivitetene, i vårt tilfelle turn og kor, om loddbøker, juleavslutninger osv osv… Det er litt av et puslespill, for å si det forsiktig. De siste par ukene har det vært:

2 avslutninger med turnen

1 juleverksted med pappas jobb

2 opptredener med koret

1 avslutning med koret

3 solgte loddbøker, (ikke en eneste gevinst!)

1 avslutning med kulturskolen

3 bursdager på den ene og 1 bursdag på den andre

1 avslutning med skolen, der min datter var eneste barn uten nisselue, for det hadde mamma glemt.

1 avslutning på barnehage

1 opptreden på barnehage i dag, der min datter møtte i full nissemundur, og så skal hun være ……………..hyrde på marken. Herrejemini.

Og dette kommer selvsagt i tillegg til oss voksnes ting og tang som skal i boks før jul…

Jeg har spist så mye grøt og pepperkaker i det siste at jeg spyr ved tanken. I går kveld satt jeg mutters alene og gnafla i meg potetgull, pga akutt saltbehov. Gett he picture?

Igjen, jeg liker faktisk jul, men dette blir i overkant.

Takk for oppmerksomheten, måtte bare få det ut. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• AAA

4

• waxo

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

Dette var ille ;) Ikke rart desember oppleves svært stressende for noen.

Vi har ikke hatt halvparten engang, men det er mange som er født i desember ser det ut til. Ungene har vært i mange bursdager, og enda er det to igjen før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre jobb nå som de blir litt større ikke sant? :-)) Nesten ingen ting å passe på lenger?

Jeg har skrevet mye her om at enhver liten fritidsaktivitet kanskje ikke er nødt til å pålegge meg å spise pepperkaker hver eneste jul...

Bare vent, snart er det juni og pølsetid!

Riktig god jul fra en som vet hvordan det er (og som glemte nissefesten julen 1996, heldigvis var jentungen tilfeldigvis kledd i rødt uansett, og det lot seg oppdrive en lue på skolen, heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg fikk meg nå en god latter, jeg da, av innlegget ditt - men jeg skjønner jo at dette er i overkant. Synes du er flink som står oppreist, jeg!

:-)

Det _er_ mye som skjer nå før jul, og en ting er å møte opp til ditt og datt, men verst er disse småtingene å huske på. Som nisselue, som fakler, som kalendergaver, som forklær til baking osv.

Jeg ser at vi har et hyggeligere liv for tiden enn de fleste, siden jeg er hjemme. I år tror jeg ikke jeg har glemt noe, faktisk, men det er unntaket og ikke reglen. Men det er ikke slutt enda, da...

Heldigvis finnes ikke julepolitiet, det kommer ingen og sjekker om man har vasket alle vegger og tak, eller om hybelkaninene bak kjøleskapet er borte. Lista kan legges akkurat så lavt som man vil, og vi vil. :-)

Godt du fikk deg en potetgullkveld i går, i dag har du sikkert ny energi! :-)

Gooooood jul!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre jobb nå som de blir litt større ikke sant? :-)) Nesten ingen ting å passe på lenger?

Jeg har skrevet mye her om at enhver liten fritidsaktivitet kanskje ikke er nødt til å pålegge meg å spise pepperkaker hver eneste jul...

Bare vent, snart er det juni og pølsetid!

Riktig god jul fra en som vet hvordan det er (og som glemte nissefesten julen 1996, heldigvis var jentungen tilfeldigvis kledd i rødt uansett, og det lot seg oppdrive en lue på skolen, heldigvis).

''Det er mye mindre jobb nå som de blir litt større ikke sant? :-)) Nesten ingen ting å passe på lenger?''

Jeg levde i den villfarelsen at det ble mindre jobb når de ble litt eldre.

Jaja, så feil kan man ta. ;-)

Og jeg begriper heller ikke at absolutt alt må ha juleavslutninger. Hvem er det egentlig for? Det blir for mye selv for de små jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres omtrent ut som hos oss.

I barnehagen har de både luciafeiring med foreldre, en foreldrekaffe, en nissefest og en avslutning. De kan liksom ikke det med å begrense seg ;).

På skolen og SFO er det også flere arrangementer - og på enkelte av dem er barnehagebarnet også med.

I tillegg kommer fritidsaktivetene, enkelte arrangementer med anboer og venner. samt foreldrenes julebord og annet. Hei hvor det går.

Men fra fredag har jeg totalt 13 fridager i strekk! :=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er mye mindre jobb nå som de blir litt større ikke sant? :-)) Nesten ingen ting å passe på lenger?''

Og jeg begriper heller ikke at absolutt alt må ha juleavslutninger. Hvem er det egentlig for? Det blir for mye selv for de små jo.

Jeg skriver alltid "hva med en aketur i januar?" når noen her lurer på hva for slags hyggelig sosial happening de skal ha med førsteklassen eller en annen gruppe, før jul...

Jeg arrangerte juleavslutning for juniors håndballag på fredag, den var over på ca. 15 minutter. De snafset i seg noen kaker og en brus etter trening, og så fikk de en marsipangris hver av meg med ønske om god jul.

Min grense går ved juleverksteder. Jeg vil svært nødig påtvinges å lage juleskrammel i andres lokaler i fellesskap med folk som elsker det. Jeg har heldigvis sluppet unna det i stor grad.

Det mest irriterende er at man kanskje kunne tenkt seg å gjøre noe hjemme med sin egen jul, men det er ikke så mye ledig tid til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

He-he, jeg fikk meg nå en god latter, jeg da, av innlegget ditt - men jeg skjønner jo at dette er i overkant. Synes du er flink som står oppreist, jeg!

:-)

Det _er_ mye som skjer nå før jul, og en ting er å møte opp til ditt og datt, men verst er disse småtingene å huske på. Som nisselue, som fakler, som kalendergaver, som forklær til baking osv.

Jeg ser at vi har et hyggeligere liv for tiden enn de fleste, siden jeg er hjemme. I år tror jeg ikke jeg har glemt noe, faktisk, men det er unntaket og ikke reglen. Men det er ikke slutt enda, da...

Heldigvis finnes ikke julepolitiet, det kommer ingen og sjekker om man har vasket alle vegger og tak, eller om hybelkaninene bak kjøleskapet er borte. Lista kan legges akkurat så lavt som man vil, og vi vil. :-)

Godt du fikk deg en potetgullkveld i går, i dag har du sikkert ny energi! :-)

Gooooood jul!!!!

''Heldigvis finnes ikke julepolitiet, det kommer ingen og sjekker om man har vasket alle vegger og tak, eller om hybelkaninene bak kjøleskapet er borte. Lista kan legges akkurat så lavt som man vil, og vi vil. :-)''

Jeg vil også! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at livet med ett barn, ihvertfall ett som mitt, fortoner seg helt annerledes:-)

Musikkundervisningen hadde konsert i november istedet, og bare en "intern" juleavslutning for elevene siste dag før jul. Det verste med det var at de endret tidspunkt i forhold til vanlig spilleøving, hvilket skapte stress i forhold til andre aktiviteter denne dagen.

Intet opplegg åpå jobbene våre som har inkludert barn, ingen loddbøker eller annet som skal selges til inntekt for fritidsaktivitetene.

Juleavslutninga på svømminga kunne han ikke delta på fordi han var syk.

Han har vært i én bursdag i desember.

Skolen skal ikke ha juleavslutning for og med foreldre. I fjor hadde de "juleavslutningen" i januar(februar - har ikke hørt om og når det blir i år.

Ikke noe barnehageaktiviteter.

Det verste jeg har å beklage meg over er at mannen er litt for opptatt med ymse jobbarrangementer og representasjonsopplegg osv, så hans "to do list" er uten særlig mange utkryssinger;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1229508418' post='4041914]

''Heldigvis finnes ikke julepolitiet, det kommer ingen og sjekker om man har vasket alle vegger og tak, eller om hybelkaninene bak kjøleskapet er borte. Lista kan legges akkurat så lavt som man vil, og vi vil. :-)''

Jeg også! :-)

Jeg husker en venninne sa med et tungt sukk for noen år siden "ja, ja, BLIR du ferdig til jul, du da?", hvorpå jeg svarte "jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)

Følgende minstemål stiller jeg til jula:

- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

- må ha kjøpt inn mat og drikke for julaften og alle helligdagene

- må ha det sånn noenlunde rent og ryddig, men uten å overdrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg husker en venninne sa med et tungt sukk for noen år siden "ja, ja, BLIR du ferdig til jul, du da?", hvorpå jeg svarte "jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)

- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

Slik er mine mål også. I år dro vi på ferie de 2 første ukene i desember, og det var bare genialt. Alle stresser rundt oss, vi tar det med ro. Har kjøpt julemiddagen, så jeg skal bare på butikken og handle til romjula en av dagene.

Vel, jeg må ut å kjøpe en liten gave i dag, jeg hadde glemt at venninna mi hadde to barn denne jula, ikke bare ett som ifjor ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

''jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)''

Samme her, jeg har aldri skjønt helt vitsen med å endevende hele huset og bake ørten hjemmebakte småkaker, med mindre man virkelig liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, som jeg kjenner meg igjen.

Jeg er også av de som elsker jula, men i år har vi vært på hæla hele veien.

Det begynte så "fint" med to ukers sykdom fra 14/11 til 27/11. Det gjorde at jeg kom helt skeivt ut både med adventskalenderne - og ikke minst jentungenes fødselsdager. De har fødselsdag med tre ukers mellomrom, men pga. sykdom så ble de omtrent oppi hverandre.

I tillegg har fosterbarnet vårt fødselsdag i desember og det har jammen meg to av mine stedøtre også!

Vi løper også mellom diverse juleaktiviteter både på skole, SFO, barnehage og fritidsaktiviter.

I tillegg har vi en del aktiviteter hjemme som en del av adventskalenderen.

Du skulle sett meg 9/12. Da sitter jeg og jentene i kulturhuset og ser på juleforestilling. Mens jeg sitter der kommer jeg på at storesøster skal være med på julekonsert dagen etter - og at de skal ha et forhåndsbestemt antrekk på seg. Sort skjørt, sort strømpebukser, sorte sko og hvit overdel. Og det har jeg selvfølgelig glemt å ordne til - og dagen etter skulle jeg reise til Oslo med "pysjamasflyet" på morgenen. Altså MÅTTE dette ordnes den 9/12. Forestillingen er slutt 19.35 - Kjøpesenteret (med klesbutikker) stenger 20.00. Kaos å komme ut av kulturhuset. Løpe med to unger på slep til parkeringsplassen. Råkjøre til kjøpesenteret for å rekke før de stengte. Det gikk akkurat.

Denne uka har vi:

* Tirsdag: Julefrokost på skolen (og jeg er klassekontakt, så jeg har hatt ansvaret for arrangementet, med dekking av bord og tilrigging mandag kveld)

* Onsdag: Avslutning for musikk- og drillkorpset

* Torsdag: Avslutning på svømminga. Må i tillegg ut å kjøpe de to-tre siste julegavene (det er langåpent)

--- 0 ---

Men jul blir det!

Jeg og gemalen har siste arbeidsdag 19/12 - og da er det fri/ferie helt til 5/1. O-hoi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trekke litt på smilebåndet her nå:-) Med 3 barn, kjenner jeg meg veldig godt igjen, men nå begynner det å roe seg her i forhold til hvordan det var før i tiden.

Likevel var det juleavslutning både mandag og i går og i dag er det julekonsert sammen med svigermor.

Jeg glemte også nisselue i går, men heldigvis fikk hun låne en så det ble ingen katastrofe.

I dag er det grøtfest og heldigvis fant jeg en gammel julenissepysjamas og nisselue.

Det er koselig også med juleavslutninger. Datteren min sang solo i går og ikke ante jeg at hun var så flink til å synge så klokkeklart og rent. Ble helt rørt jeg. Ikke så rent lite stolt nei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ja det ble i overkant mye. Vi har hatt en kveld i november der klassen møttes til kveldsmat (alle hadde med et fat med påsmurt mat) og spillekveld. Og speideren hadde ei helg der ungene skulle selge lodd på julemesse. Ellers ingen andre avslutninger, oppvisninger eller mas om salg. Heldigvis. Skjønner det fort blir nok ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at mange av bursdagene her er blitt lagt til rett etter skoletid. Da blir ungene med bursdagsbarnet rett hjem kl 13, og blir der til kl 16, da de hentes, eller sendes hjem. Utrolig praktisk. En slipper henting og levering og stresset på ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)''

Samme her, jeg har aldri skjønt helt vitsen med å endevende hele huset og bake ørten hjemmebakte småkaker, med mindre man virkelig liker det.

Enig. Hvis man virkelig liker det, blir det jo noe annet, men da får man også la være å ta på seg martyrrollen fordi man "må" bake alle sju slaga og pusse kobber, messing og sølv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har ikke alle aktiviteter avslutning.

Fra fotball-laget til guttungen kom følgende SMS: Vi tar nå juleferie. Neste trening er mandag 5. januar.

Enkelt og greit :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1229508418' post='4041914]

High five!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...