Gå til innhold

O jul med din glede...

AAA

Anbefalte innlegg

Jeg også! :-)

Jeg husker en venninne sa med et tungt sukk for noen år siden "ja, ja, BLIR du ferdig til jul, du da?", hvorpå jeg svarte "jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)

Følgende minstemål stiller jeg til jula:

- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

- må ha kjøpt inn mat og drikke for julaften og alle helligdagene

- må ha det sånn noenlunde rent og ryddig, men uten å overdrive!

Nøyaktig min filosofi også.

:-)

MÅ-ting-lista mi ser slik ut:

- Kjøpe pakker

- Finne fram julepynten

- Lage julekort, skrive og sende

- Handle mat

- Rydde og vaske godt 22. eller 23. desember

- Sørge for at gubben får bakt _nok_ kransekake

Resten er har-lyst eller kan-kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• AAA

4

• waxo

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

''jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)''

Samme her, jeg har aldri skjønt helt vitsen med å endevende hele huset og bake ørten hjemmebakte småkaker, med mindre man virkelig liker det.

En tante av meg satt en liten skål med grønnsåpe i hver krok i stuen - så luketet det i allefall rent. Husk at mange ting foregår når det er mørkt ute, så nypussede vinduer er egentlig helt bortastet. Synes ikke så godt heller i lampelys om sølvet er nypusset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)''

Samme her, jeg har aldri skjønt helt vitsen med å endevende hele huset og bake ørten hjemmebakte småkaker, med mindre man virkelig liker det.

Mulig min husmoderlige glorie ruster litt nå, men jeg er helt enig! :-)

Liker å bake, jeg da, men jeg baker ikke mer til jul enn vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig min filosofi også.

MÅ-ting-lista mi ser slik ut:

- Kjøpe pakker

- Finne fram julepynten

- Lage julekort, skrive og sende

- Handle mat

- Rydde og vaske godt 22. eller 23. desember

- Sørge for at gubben får bakt _nok_ kransekake

Resten er har-lyst eller kan-kanskje.

''- Lage julekort, skrive og sende''

Jeg prioriterer det jeg også, men det er absolutt et salderingspost, og HAR vært en salderingspost, hvis det kniper.

''- Sørge for at gubben får bakt _nok_ kransekake''

Den kjøper vi:-) Ett år fikk jeg tilbud fra en venninne om å kjøpe hjemmebakt kake - ikke bakt av henne - hun var bare formidler. Tørrere kake har jeg aldri opplevd, og dessuten kom den umontert og upyntet, så takke meg til deilig proff kake.:-) Men hvis mannen din er dyktig, er jo det fint.

Min søster bodde mange år i utlandet, og da bakte hun alltid kransekake fordi det var ingen annen mulighet. Men nå med to fulle jobber, unger og masse fritidsaktiviteter etc har hun kommet til at kjøpekake er så god at det ikke er vits å bruke tid på selvbakst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! :-)

Jeg husker en venninne sa med et tungt sukk for noen år siden "ja, ja, BLIR du ferdig til jul, du da?", hvorpå jeg svarte "jeg blir ALLTID ferdig til jul - det gjelder å bare legge lista lavt nok! " :-)

Følgende minstemål stiller jeg til jula:

- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

- må ha det sånn noenlunde rent og ryddig, men uten å overdrive!

''- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

- må ha det sånn noenlunde rent og ryddig, men uten å overdrive!''

Den hørtes ikke så ulik ut min, med tillegg av julekort. Men så var det alt det som bare sniker seg inn i tillegg da.

;-)

Jul blir det, uanskvett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''- må ha kjøpt pakker

- må ha juletre

- må ha det sånn noenlunde rent og ryddig, men uten å overdrive!''

Den hørtes ikke så ulik ut min, med tillegg av julekort. Men så var det alt det som bare sniker seg inn i tillegg da.

;-)

Jul blir det, uanskvett!

"uanskvett" *he he* morsomt uttrykk

Vi (dvs for det meste jeg) gjør jo som oftest adskillig mer enn det som står der, bl a julekort, kjøp av svibler og julestjerne, de fleste år bakes det pepperkaker eller lages peppermyntedrops med junior, vi henger opp lys på en busk ute, setter opp fakkelbokser på julaften osv osv.

Men jeg hadde klart meg uten alt det - men uten juletre, pakker og mat hadde det blitt stusselig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"uanskvett" *he he* morsomt uttrykk

Vi (dvs for det meste jeg) gjør jo som oftest adskillig mer enn det som står der, bl a julekort, kjøp av svibler og julestjerne, de fleste år bakes det pepperkaker eller lages peppermyntedrops med junior, vi henger opp lys på en busk ute, setter opp fakkelbokser på julaften osv osv.

Men jeg hadde klart meg uten alt det - men uten juletre, pakker og mat hadde det blitt stusselig, da.

.... Og så er det noe med at alt sammen høres så koselig og julete ut når man planlegger det en trist onsdag i oktober. Og det er det jo stort sett, isolert sett. Det er bare for mye av det meste liksom. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''- Lage julekort, skrive og sende''

Jeg prioriterer det jeg også, men det er absolutt et salderingspost, og HAR vært en salderingspost, hvis det kniper.

''- Sørge for at gubben får bakt _nok_ kransekake''

Den kjøper vi:-) Ett år fikk jeg tilbud fra en venninne om å kjøpe hjemmebakt kake - ikke bakt av henne - hun var bare formidler. Tørrere kake har jeg aldri opplevd, og dessuten kom den umontert og upyntet, så takke meg til deilig proff kake.:-) Men hvis mannen din er dyktig, er jo det fint.

Min søster bodde mange år i utlandet, og da bakte hun alltid kransekake fordi det var ingen annen mulighet. Men nå med to fulle jobber, unger og masse fritidsaktiviteter etc har hun kommet til at kjøpekake er så god at det ikke er vits å bruke tid på selvbakst:-)

''Ett år fikk jeg tilbud fra en venninne om å kjøpe hjemmebakt kake - ikke bakt av henne - hun var bare formidler. Tørrere kake har jeg aldri opplevd, og dessuten kom den umontert og upyntet, så takke meg til deilig proff kake.:-) Men hvis mannen din er dyktig, er jo det fint.''

Huff, DET er ille, det, å få servert dårlig kransekake!

Han gubben min er suverent flink, han altså, får stadig bestillinger som han må si nei til. I år ble det vel 8 kaker, mer rakk han ikke. Monteringen er han ikke like flink til, men du vet - da trår _jeg_ til da. :-) De fleste som bestiller tar den umontert, da, det er ikke så mange som har plass til ei hel tårnkake sammensatt i fryser'n.

Åh, nå fikk jeg lyst på en smak, altså, det ligger 3 i frysern rett bortenfor meg her... Hm... Har jo gått en durabelig slitsom skitur i dag, så jeg _kan_ jo....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,- jo jeg husker de julene som i hvert fall lignet litt på din (men har bare 2 barn, så...)

Nå er det over,- ungene er så store at det blir smått med avslutninger,- og likevel synes jeg at det er mye å gjøre.

Egentlig synes jeg det hadde holdt med jul hvert annet år,- det er så kort tid mellom hver gang... Jeg tenkte det hadde noe med alderen å gjøre, men faktisk synes også ungene mine at et år går fort. Det gjorde det ikke i min barndom,- tilogmed sommerferien var et helt liv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,- jo jeg husker de julene som i hvert fall lignet litt på din (men har bare 2 barn, så...)

Nå er det over,- ungene er så store at det blir smått med avslutninger,- og likevel synes jeg at det er mye å gjøre.

Egentlig synes jeg det hadde holdt med jul hvert annet år,- det er så kort tid mellom hver gang... Jeg tenkte det hadde noe med alderen å gjøre, men faktisk synes også ungene mine at et år går fort. Det gjorde det ikke i min barndom,- tilogmed sommerferien var et helt liv :-)

''Jeg tenkte det hadde noe med alderen å gjøre, men faktisk synes også ungene mine at et år går fort. Det gjorde det ikke i min barndom,- tilogmed sommerferien var et helt liv :-)''

Jeg har bursdag for forsommeren, men vet at når det lir ut i januar nå snart så er det bare et svisj! så er bursdagen min der! Tiden går bare fortere og fortere og fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tante av meg satt en liten skål med grønnsåpe i hver krok i stuen - så luketet det i allefall rent. Husk at mange ting foregår når det er mørkt ute, så nypussede vinduer er egentlig helt bortastet. Synes ikke så godt heller i lampelys om sølvet er nypusset...

''Synes ikke så godt heller i lampelys om sølvet er nypusset...''

Hvilket sølv? ;)

Kjenner meg selv godt nok til aldri å ha ønsket meg sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Og så er det noe med at alt sammen høres så koselig og julete ut når man planlegger det en trist onsdag i oktober. Og det er det jo stort sett, isolert sett. Det er bare for mye av det meste liksom. ;-)

Ja, man må kjenne begrensningens kunst.

Så da kan det være bedre å ta av seg brillene slik at man ikke ser støvet og heller kose seg med rødvin og god musikk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Synes ikke så godt heller i lampelys om sølvet er nypusset...''

Hvilket sølv? ;)

Kjenner meg selv godt nok til aldri å ha ønsket meg sølv.

Jeg synes nypusset sølv er pent, da, og har nok ønsket meg det sånn av rent estetiske grunner, men når alt kommer til alt er jeg jo glad vi ikke har det.

Sønnen min fikk forresten ganske mye bestikk til dåpen, og det brukes daglig. Jeg fikk et innfall her en morgen for litt siden da jeg så at det begynte å bli veldig misfarget, så da spanderte jeg knappe 10 minutter på morgenskvisten før jobb på sølvpuss;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nypusset sølv er pent, da, og har nok ønsket meg det sånn av rent estetiske grunner, men når alt kommer til alt er jeg jo glad vi ikke har det.

Sønnen min fikk forresten ganske mye bestikk til dåpen, og det brukes daglig. Jeg fikk et innfall her en morgen for litt siden da jeg så at det begynte å bli veldig misfarget, så da spanderte jeg knappe 10 minutter på morgenskvisten før jobb på sølvpuss;-)

Jeg synes også sølv er pent. Foreldrene mine har søv i bøtter og spann, så det kan nok hende jeg arver innen jeg kommer til sjels år og alder og har tid til å pusse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sølv er pent. Foreldrene mine har søv i bøtter og spann, så det kan nok hende jeg arver innen jeg kommer til sjels år og alder og har tid til å pusse!

Så du på Frustrerte Fruer?

Da Bree fikk telefon om at mannen var død, fullførte hun sølvpussen før hun foretok seg noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du på Frustrerte Fruer?

Da Bree fikk telefon om at mannen var død, fullførte hun sølvpussen før hun foretok seg noe annet...

Så mye på serien i begynnelsen, men falt av etterhvert.

Kan godt tenke meg Bree gjøre det, ja! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he dette var litt av et kjør da:-)

Vi har en i skolen og sfo og en i barnehagen og i tillegg har selvsagt begge bursdag i disse dager. Så det har vært litt her også...

Men når det er sagt så har vi også kuttet ut litt også. Julefrokost i barnehagen og kaffe på sfo kutta vi glatt ut. Snakka med gutta om det som synest det var helt greitt fordi det likevel er så mye annet av "store" ting som skjer med bursdager og juletrefester. Jeg synest juelavslutninger i regi av skole og barnehage er koselig, men avslutninger på alle mulige fritidsaktiviteter synest jeg er noe stort tull..for å si det mildt. Grenser for hvor mye grøt og pepperkaker man orker:-)

Men jeg er veldig glad i jula og alt styret som hører med jeg også. Men er foreløpig glad ingen er med på organiserte aktiviteter (har bare fotball) for jeg ser det blir mye ekstra med dette. Og i tillegg skal et evt 3.barn ikke være født i jula:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, heeelt enig.

Fra fredag kveld - DA skal julefreden senke seg! :-)

Hilsen mammaen til hun som stillte i fullt nisseutstyr, men skulle være Maria...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...