Gjest manjana Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 moren min sier:at jeg burde begynne med pottetrening.tulla er bare litt over 10 mnd..det er vel ikke noe som haster? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til ettåring Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Har hørt at pottetrening er ut. At det er do som gjelder. Så lenge ungen ikke klarer å styre når den har avføring så ser jeg ikke helt poenget med å "trene". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Alt for tidlig etter min mening. Utsett det heller til den tiden hun selv viser interesse for bleier og do og så kjøper du en doring som hun kan sitte på. Min gutt er nå to år og det er først nå at han har vist noen form for interesse. Det er ikke bra å trene på noe som ikke kan trenes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Det haster så absolutt ikke Jeg har begynt å trene når de har vært klar for det. Da viser barnet interesse for å gå på do. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest manjana Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Det haster så absolutt ikke Jeg har begynt å trene når de har vært klar for det. Da viser barnet interesse for å gå på do. takk til dere,da venter jeg med det.mor er av den gamle sorten hun tror hun vet best om alt! he-he 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 For en generasjon eller tre siden, hvor mor var hjemme med barnet fra det var null til syv år, og papirbleier var svinedyrt og tøybleier måtte vaskes, kanskje for hånd, så var situasjonen en helt annen. Ved å sette barnet på potten fra den alderen ditt barn er nå, til faste tider før og etter måltider og søvn, så kan man spare inn en bleie eller tre i løpet av døgnet. Bleiesluttperioden vil kanskje ta et år, og mye av dagen disse 365 døgnene vil gå med til dette. Når barna skal i barnehagen, er det ingen vits i å starte pottetrening (eller bleieavvenning) før barnet er klar for det, og man klarer det i samarbeid med barnehagen, eller fort og greit i løpet av en ferie. Man vil bruke flere bleier, men slippe å bruke tid på dette. Bleiesluttperioden vil kanskje ta et par uker. I "vår" barnehage slutter de fleste med bleier sommeren det året de fyller tre år, noen litt før og noen mye senere (og selvsagt er det forskjell på å være født i januar og desember det året..). Jenta mi sluttet med bleier på dagen (uten forutgående pottetrening) når hun var 2 år og 7 mnd, gutten min sluttet også (begge både dag og natt) i løpet av en ukes øving, når han var 2 år og 10 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Noen får det sikkert til tidlig... Jeg tror mer at unger stort sett blir tørre når de er klare... Stort sett er de da mellom 2 1/2 og 3 1/2 år... Prøver man før, kan de godt hende at de blir tørre ørlite før, men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde syntes at det var verdt det med tanke på all energi og tid som ville gått med til det i løpet av en dag... Datteren min sluttet med bleier i løpet av et par dager da hun var 2 år og 7 mnd. Da sluttet hun både dag og natt. Vi trente minimalt før dette - hun fikk sitte på do de ytterst få gangene hun ba om det, men det skjedde så å si aldri noe! Det blir en avveining på hvor mye tid man gidder å legge i det, tror jeg. Sannsynligvis er ikke ditt barn klar for bleieslutt på ca halvannet år enda uansett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Moren din er for gammel til å uttale seg i slike saker ;-) Før begynte de å pottetrene ungene tidlig, men det viser seg at dette ikke har noe for seg. Barna slutter selv når de er klare for det (gjerne med litt oppmuntring underveis). Som regel slutter barn med bleier når de er i 2-3 års alderen, og det gjorde de også før. Min eldste var 2,5 år gammel når hun slutta med bleier på dagtid. Hun hadde egentlig ikke vært interessert i potta og jeg stressa ikke med det. Vi hadde kjøpt inn ei potte som hun satt på når hun selv ville, men det kom ingenting oppi ;-) En dag hadde hun ei jevnaldra venninne på besøk. Denne venninna hadde akkurat slutta med bleier og ropte på moren sin at hun måtte tisse. Datra mi fulgte storøyd med på venninna si som satt på do. Der og da proklamerte hun at hun også måtte tisse, så det gjorde hun. Bleia skulle heller ikke på igjen etterpå De påfølgende dagene hadde hun noen få uhell, men så var det gjort Småsøstrene hennes slutta rundt toårsdagene sine. De ble nok påvirket av eldre søsken uten bleier og ønsket selv å slutte med dem. Mine slutta nok forholdsvis tidlig, men slikt tror jeg ofte kan være genetisk. Minstemor ville veldig gjerne slutte før toårsdagen, men hun var rett og slett ikke ferdig utvikla for det. Hun kjente ikke at hun måtte tisse før det kom i bleia. Plutselig var det fysiske klart og da var det ikke noe problem mer Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Noen får det sikkert til tidlig... Jeg tror mer at unger stort sett blir tørre når de er klare... Stort sett er de da mellom 2 1/2 og 3 1/2 år... Prøver man før, kan de godt hende at de blir tørre ørlite før, men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde syntes at det var verdt det med tanke på all energi og tid som ville gått med til det i løpet av en dag... Datteren min sluttet med bleier i løpet av et par dager da hun var 2 år og 7 mnd. Da sluttet hun både dag og natt. Vi trente minimalt før dette - hun fikk sitte på do de ytterst få gangene hun ba om det, men det skjedde så å si aldri noe! Det blir en avveining på hvor mye tid man gidder å legge i det, tror jeg. Sannsynligvis er ikke ditt barn klar for bleieslutt på ca halvannet år enda uansett ''Prøver man før, kan de godt hende at de blir tørre ørlite før, men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde syntes at det var verdt det med tanke på all energi og tid som ville gått med til det i løpet av en dag...'' Jeg er litt enig med deg her. Min yngste sluttet med dagbleie da hun var 1 år og 11 mnd. Hun ville slutte selv, men det ble mye tull da vi dro på ferie. Hvert 5. minutt ropte hun at hun måtte tisse. Vi skulle kjøre bil ca 7 timer, så det ble en stressende tur. De andre sluttet da de var mellom 2,5 og 3 år, og de tullet ikke på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Moren din er for gammel til å uttale seg i slike saker ;-) Før begynte de å pottetrene ungene tidlig, men det viser seg at dette ikke har noe for seg. Barna slutter selv når de er klare for det (gjerne med litt oppmuntring underveis). Som regel slutter barn med bleier når de er i 2-3 års alderen, og det gjorde de også før. Min eldste var 2,5 år gammel når hun slutta med bleier på dagtid. Hun hadde egentlig ikke vært interessert i potta og jeg stressa ikke med det. Vi hadde kjøpt inn ei potte som hun satt på når hun selv ville, men det kom ingenting oppi ;-) En dag hadde hun ei jevnaldra venninne på besøk. Denne venninna hadde akkurat slutta med bleier og ropte på moren sin at hun måtte tisse. Datra mi fulgte storøyd med på venninna si som satt på do. Der og da proklamerte hun at hun også måtte tisse, så det gjorde hun. Bleia skulle heller ikke på igjen etterpå De påfølgende dagene hadde hun noen få uhell, men så var det gjort Småsøstrene hennes slutta rundt toårsdagene sine. De ble nok påvirket av eldre søsken uten bleier og ønsket selv å slutte med dem. Mine slutta nok forholdsvis tidlig, men slikt tror jeg ofte kan være genetisk. Minstemor ville veldig gjerne slutte før toårsdagen, men hun var rett og slett ikke ferdig utvikla for det. Hun kjente ikke at hun måtte tisse før det kom i bleia. Plutselig var det fysiske klart og da var det ikke noe problem mer Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-) '' Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-)'' Min mor har uttrykt glede over at dagens pottetrening er så annerledes enn den hun selv ble rådet til å ta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, det er ikke noe som haster. Det er nok mulig å få en del barn til å slutte med bleier noe før ved å trene tidlig, men det koster uforholdsmessig mye tid og krefter. Jeg tror også det er større fare for at enkelte barn utvikler seg til sengevætere ved for stor fokus på dette fra tidlig av. De fleste barn slutter med både dag- og nattbleie i 2-4-årsalderen. og tror det går enklest hvis barnet får slutte når det er klart for det, selv om en nok kan bidra til å påvirke når tiden er inne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, det er ikke noe som haster. Det er nok mulig å få en del barn til å slutte med bleier noe før ved å trene tidlig, men det koster uforholdsmessig mye tid og krefter. Jeg tror også det er større fare for at enkelte barn utvikler seg til sengevætere ved for stor fokus på dette fra tidlig av. De fleste barn slutter med både dag- og nattbleie i 2-4-årsalderen. og tror det går enklest hvis barnet får slutte når det er klart for det, selv om en nok kan bidra til å påvirke når tiden er inne. '' tror det går enklest hvis barnet får slutte når det er klart for det, selv om en nok kan bidra til å påvirke når tiden er inne.'' Jeg glemmer ikke noen her inne for en god del år siden som hadde en gutt på 3 år. Han pleide å stå i sofaen og ta av seg bleien når han skulle tisse og tisset derpå i sofaen. På forslag herfra om at det kanskje var på høy tid å lære ungen å gå på do var svaret at det var han nok ikke moden nok til! Øh..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 '' tror det går enklest hvis barnet får slutte når det er klart for det, selv om en nok kan bidra til å påvirke når tiden er inne.'' Jeg glemmer ikke noen her inne for en god del år siden som hadde en gutt på 3 år. Han pleide å stå i sofaen og ta av seg bleien når han skulle tisse og tisset derpå i sofaen. På forslag herfra om at det kanskje var på høy tid å lære ungen å gå på do var svaret at det var han nok ikke moden nok til! Øh..? *lol* Han var vel overmoden til bleieslutt, om kanskje ikke så overmoden på andre områder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Min bæsjet på potta første gang da han var ni mnd og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal drive med pottetrening. Som noen sier her så slutter de fleste med bleier mellom 2 og 4-års alder. Og det er jo riktig. Men det er jo også klart at det er stooor forskjell for foreldrene om man kan kutte bleietiden med to år. Da jeg var liten så var det helt vanlig at vi ble pottetrenet. De aller fleste barn ble på den tiden bleiefrie minst ett år før dagens småbarn. Vi har ikke endret oss noe genetisk sett så det er jo lett å fatte at den eneste grunnen til at småbarn i dag blir så sent bleiefrie er at vi som foreldre ikke har tid/ork til å drive bleietrening. Dessuten har vi så god råd også at det koster oss ikke noe å kjøpe bleier et par år ekstra og dermed minsker motivasjonen for å drive pottetrening. Ser man mot øst-Europa så er småbarna der langt tidligere rene enn her i vesten. Kommer selvsagt av at økonomien der er dårligere og at foreldrene dermed ser et stort poeng i å få barna tidlig rene. Det er jo mye penger spart. At noen i det hele tatt kan være i tvil om barna blir tidligere rene med pottetrening der er for meg en stor gåte. OM man vil drive pottetrening det er jo en privatsak. Synest man barna skal få stulle rundt med bleier så lenge de vil, så kan man jo velge det også. Men det er jo slik at dagens bleier er av så god kvalitet at de føles ikke ubehagelige å ha på, selv om de er våte, og dermed får ikke barna heller den helt store motivasjonen for å slutte. Jeg mener at dette er helt klart en beslutning som vi foreldre tar på vegne av barna våre og da helst lenge før de kan argumentere imot verbalt. Da har man faktisk allerede ventet alt for lenge spør du meg:-) Hvordan man skal drive pottetrening er jo en helt annen diskusjon. Det skal selvsagt ikke være noe press og mas men det skal være en del av den daglige rutinen på linje med håndvask og tannpass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Moren din er for gammel til å uttale seg i slike saker ;-) Før begynte de å pottetrene ungene tidlig, men det viser seg at dette ikke har noe for seg. Barna slutter selv når de er klare for det (gjerne med litt oppmuntring underveis). Som regel slutter barn med bleier når de er i 2-3 års alderen, og det gjorde de også før. Min eldste var 2,5 år gammel når hun slutta med bleier på dagtid. Hun hadde egentlig ikke vært interessert i potta og jeg stressa ikke med det. Vi hadde kjøpt inn ei potte som hun satt på når hun selv ville, men det kom ingenting oppi ;-) En dag hadde hun ei jevnaldra venninne på besøk. Denne venninna hadde akkurat slutta med bleier og ropte på moren sin at hun måtte tisse. Datra mi fulgte storøyd med på venninna si som satt på do. Der og da proklamerte hun at hun også måtte tisse, så det gjorde hun. Bleia skulle heller ikke på igjen etterpå De påfølgende dagene hadde hun noen få uhell, men så var det gjort Småsøstrene hennes slutta rundt toårsdagene sine. De ble nok påvirket av eldre søsken uten bleier og ønsket selv å slutte med dem. Mine slutta nok forholdsvis tidlig, men slikt tror jeg ofte kan være genetisk. Minstemor ville veldig gjerne slutte før toårsdagen, men hun var rett og slett ikke ferdig utvikla for det. Hun kjente ikke at hun måtte tisse før det kom i bleia. Plutselig var det fysiske klart og da var det ikke noe problem mer Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-) Vår helsesøster, som slett ikke er av den "gamle sorten", er ikke enig med deg. Hun sier det helt motsatte. At det viser seg at barn som starter tidlig med pottetrening blir langt tidligere rene enn de som nærmest får velge selv. Man man må jo vite litt om hvordan man gjør det da.. Flertallet av gutter i dag er faktisk nærmere fire år før de er bleiefrie (de er i snitt et halvår senere enn jentene, og dette tror jeg er fysisk betinget) men for tretti år siden gikk _ikke_ flertallet av fireåringer med bleier på seg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har hørt at pottetrening er ut. At det er do som gjelder. Så lenge ungen ikke klarer å styre når den har avføring så ser jeg ikke helt poenget med å "trene". Du har helt rett i at en gutt på ti mnd ikke styrer avføringen sin enda men det er jo likevel gode grunner til å drive pottetrening. Om ikke annet så for å bli vant til potte eller do. Jeg har sett mange store 3 og 4 åringer i min nærmeste omgangskrets der mor iler til og tar på bleia når barnet når skal bæsje fordi barnet ikke tør slippe bæsjen i do. Slike nedturer kan man godt spare et så stort barn for ved å starte potte/dotrening tidlig. Da blir det i hvertfall ikke noe skummelt å sitte der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Moren din er for gammel til å uttale seg i slike saker ;-) Før begynte de å pottetrene ungene tidlig, men det viser seg at dette ikke har noe for seg. Barna slutter selv når de er klare for det (gjerne med litt oppmuntring underveis). Som regel slutter barn med bleier når de er i 2-3 års alderen, og det gjorde de også før. Min eldste var 2,5 år gammel når hun slutta med bleier på dagtid. Hun hadde egentlig ikke vært interessert i potta og jeg stressa ikke med det. Vi hadde kjøpt inn ei potte som hun satt på når hun selv ville, men det kom ingenting oppi ;-) En dag hadde hun ei jevnaldra venninne på besøk. Denne venninna hadde akkurat slutta med bleier og ropte på moren sin at hun måtte tisse. Datra mi fulgte storøyd med på venninna si som satt på do. Der og da proklamerte hun at hun også måtte tisse, så det gjorde hun. Bleia skulle heller ikke på igjen etterpå De påfølgende dagene hadde hun noen få uhell, men så var det gjort Småsøstrene hennes slutta rundt toårsdagene sine. De ble nok påvirket av eldre søsken uten bleier og ønsket selv å slutte med dem. Mine slutta nok forholdsvis tidlig, men slikt tror jeg ofte kan være genetisk. Minstemor ville veldig gjerne slutte før toårsdagen, men hun var rett og slett ikke ferdig utvikla for det. Hun kjente ikke at hun måtte tisse før det kom i bleia. Plutselig var det fysiske klart og da var det ikke noe problem mer Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-) Jeg er ikke enig med deg der. Ungene sluttet nok tidligere med bleie før, med utstrakt pottetrening. Det sier seg selv, at med tøybleier, og tungvint og tidkrevende klesvask, så var det et poeng å få ungene tørre tidlig. Min oldemor hadde 9 unger, og alle var tørre godt før de fyllte 2 år. I andre land enn vårt laid-backe Norge er det også langt vanligere at barn er tørre tidligere enn her. Nå i 2008 altså. Så kan man diskutere i det lange og brede om det er noe poeng i sånn trening nå, eller om ungene ikke like greitt kan vente til de selv velger å slutte med bleie. Det er nok endel latskap inne i bildet, både blant ungene og blant foreldrene, uten at jeg sier at det er galt altså. Verden blir nok ikke noe dårligere sted selv om ungene fortsetter med bleier noen måneder lengre enn det de egentlig trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde ikke gjort det med en på under ett år, og i hvert fall ikke midt på vinteren. Det går selvfølgelig an å la dem få prøve å sitte på do hvis de er interessert. Men selve treningen er mye enklere når de er store nok til at man kan kommunisere litt med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Vår helsesøster, som slett ikke er av den "gamle sorten", er ikke enig med deg. Hun sier det helt motsatte. At det viser seg at barn som starter tidlig med pottetrening blir langt tidligere rene enn de som nærmest får velge selv. Man man må jo vite litt om hvordan man gjør det da.. Flertallet av gutter i dag er faktisk nærmere fire år før de er bleiefrie (de er i snitt et halvår senere enn jentene, og dette tror jeg er fysisk betinget) men for tretti år siden gikk _ikke_ flertallet av fireåringer med bleier på seg:-) ''men for tretti år siden gikk _ikke_ flertallet av fireåringer med bleier på seg:-)'' Det har du sikkert rett i - det var stort fokus på å få barn tidlig bleiefrie. Ikke rart, så mye styr som det var med vask og koking av tøybleier. Jeg kan ikke se at det er noe stort problem for noen at barna bruker bleie litt lengre - og en slipper da den daglige "treningen". Når det er sagt synes jeg absolutt barna skal hjelpes og oppmuntres til bleieslutt så snart de viser tegn til å være klare for det (jeg støtter altså _ikke_ bruk av bleie i 4-6 års alder for barn uten spesielle problemer). Tror faktisk sengevæting var et større problem før, og en skal ikke se bort fra at det kan ha sammenheng med fokuset på viktigheten av å være tidlig "tørr". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde ikke gjort det med en på under ett år, og i hvert fall ikke midt på vinteren. Det går selvfølgelig an å la dem få prøve å sitte på do hvis de er interessert. Men selve treningen er mye enklere når de er store nok til at man kan kommunisere litt med dem. Men man tar jo ikke bleia av en ettåring selv om man driver med pottetrening? På dette stadiet dreier det seg jo om å bli vant til å sitte i ro på potta og _kanskje_ oppleve at det kommer noe oppi der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.