Gå til innhold

pottetrening

Gjest manjana

Anbefalte innlegg

Men man tar jo ikke bleia av en ettåring selv om man driver med pottetrening? På dette stadiet dreier det seg jo om å bli vant til å sitte i ro på potta og _kanskje_ oppleve at det kommer noe oppi der:-)

Ja, det er jeg ikke uenig i. Det var det jeg mente med at de gjerne må få sitte der (på do eller potte) litt, hvis de synes det er greit. De som har eldre søsken er ofte ivrige på å gjøre det samme som dem, og det er det jo ingen ting i veien for å utnytte.

Med "selve treningen" tenkte jeg mer på prosessen, at man må si fra osv. Tror ikke vi er uenige egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

6

• AAA

4

• grot

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

''

Be moren din om å slappe av og be henne holde seg oppdatert på moderne bleieslutt-metoder ;-)''

Min mor har uttrykt glede over at dagens pottetrening er så annerledes enn den hun selv ble rådet til å ta.

Med andre ord, en moderne bestemor ;-)

Moren min jobber i barnehage og blir nesten flau når hun tenker på pottetreningen de før drev på med, både i barnehagen og hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår helsesøster, som slett ikke er av den "gamle sorten", er ikke enig med deg. Hun sier det helt motsatte. At det viser seg at barn som starter tidlig med pottetrening blir langt tidligere rene enn de som nærmest får velge selv.

Man man må jo vite litt om hvordan man gjør det da..

Flertallet av gutter i dag er faktisk nærmere fire år før de er bleiefrie (de er i snitt et halvår senere enn jentene, og dette tror jeg er fysisk betinget) men for tretti år siden gikk _ikke_ flertallet av fireåringer med bleier på seg:-)

Det var jo helt andre bleier på den tiden også. Mye eklere å gå rundt med våt bleie f.eks...

Man vet også at for mye fokus på bleieslutt, i noen tilfeller, kan føre til problemer. Man begynner å pottetrene før barnet er fysisk ferdig utviklet til dette, og det blir mange nedturer før man får det til. Slikt vil neppe virke positivt for barnet. Mange foreldre klarer helt sikkert å pottetrene barnet uten at barnet tar "skade" av det, men det er garantert endel som ikke klarer å oppmuntre på riktig måte også ;-)

Jeg skjønner egentlig ikke helt at man trenger å stresse med å få en toåring tørr? Barna mine var mellom to og to-og-et-halvt før de ble tørre (uten pottetrening). Det er klart at hadde de blitt tre år gamle, så hadde jeg kanskje jobba litt mer aktivt for å få dem tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg der. Ungene sluttet nok tidligere med bleie før, med utstrakt pottetrening. Det sier seg selv, at med tøybleier, og tungvint og tidkrevende klesvask, så var det et poeng å få ungene tørre tidlig. Min oldemor hadde 9 unger, og alle var tørre godt før de fyllte 2 år. I andre land enn vårt laid-backe Norge er det også langt vanligere at barn er tørre tidligere enn her. Nå i 2008 altså.

Så kan man diskutere i det lange og brede om det er noe poeng i sånn trening nå, eller om ungene ikke like greitt kan vente til de selv velger å slutte med bleie. Det er nok endel latskap inne i bildet, både blant ungene og blant foreldrene, uten at jeg sier at det er galt altså. Verden blir nok ikke noe dårligere sted selv om ungene fortsetter med bleier noen måneder lengre enn det de egentlig trenger.

Du har kanskje rett i det, ja. Er jo noen barn som er ekstra sene med bleieslutt og når man begynner å nærme seg fireårsalderen, så bør man nok trene litt ;-)

Hvis jeg ser på egne barn, tantebarn og venners barn, så slutta alle før de var tre år gamle - uten pottetrening, men jeg skjønner at det ikke er like lett for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bæsjet på potta første gang da han var ni mnd og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal drive med pottetrening. Som noen sier her så slutter de fleste med bleier mellom 2 og 4-års alder. Og det er jo riktig. Men det er jo også klart at det er stooor forskjell for foreldrene om man kan kutte bleietiden med to år.

Da jeg var liten så var det helt vanlig at vi ble pottetrenet. De aller fleste barn ble på den tiden bleiefrie minst ett år før dagens småbarn. Vi har ikke endret oss noe genetisk sett så det er jo lett å fatte at den eneste grunnen til at småbarn i dag blir så sent bleiefrie er at vi som foreldre ikke har tid/ork til å drive bleietrening. Dessuten har vi så god råd også at det koster oss ikke noe å kjøpe bleier et par år ekstra og dermed minsker motivasjonen for å drive pottetrening.

Ser man mot øst-Europa så er småbarna der langt tidligere rene enn her i vesten. Kommer selvsagt av at økonomien der er dårligere og at foreldrene dermed ser et stort poeng i å få barna tidlig rene. Det er jo mye penger spart.

At noen i det hele tatt kan være i tvil om barna blir tidligere rene med pottetrening der er for meg en stor gåte. OM man vil drive pottetrening det er jo en privatsak. Synest man barna skal få stulle rundt med bleier så lenge de vil, så kan man jo velge det også. Men det er jo slik at dagens bleier er av så god kvalitet at de føles ikke ubehagelige å ha på, selv om de er våte, og dermed får ikke barna heller den helt store motivasjonen for å slutte. Jeg mener at dette er helt klart en beslutning som vi foreldre tar på vegne av barna våre og da helst lenge før de kan argumentere imot verbalt. Da har man faktisk allerede ventet alt for lenge spør du meg:-)

Hvordan man skal drive pottetrening er jo en helt annen diskusjon. Det skal selvsagt ikke være noe press og mas men det skal være en del av den daglige rutinen på linje med håndvask og tannpass.

Du kommer med gode argumenter synes jeg0)

Mor fortalte,at jeg satt på potte fra 7 mnd alderen.Hun visste

omtrent nårtid jeg pleide å bæsje,så det gikk visst veldig bra.

var tørr i 11/2 års alderen,med ett lite tilbakeslag i 3 års alderen

som varte i 1 mnd. Hmm. kansje verdt ett forsøk..må jo ikke

stresse med det0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt rett i at en gutt på ti mnd ikke styrer avføringen sin enda men det er jo likevel gode grunner til å drive pottetrening. Om ikke annet så for å bli vant til potte eller do.

Jeg har sett mange store 3 og 4 åringer i min nærmeste omgangskrets der mor iler til og tar på bleia når barnet når skal bæsje fordi barnet ikke tør slippe bæsjen i do. Slike nedturer kan man godt spare et så stort barn for ved å starte potte/dotrening tidlig. Da blir det i hvertfall ikke noe skummelt å sitte der:-)

Eller det kan faktisk bli nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår helsesøster, som slett ikke er av den "gamle sorten", er ikke enig med deg. Hun sier det helt motsatte. At det viser seg at barn som starter tidlig med pottetrening blir langt tidligere rene enn de som nærmest får velge selv.

Man man må jo vite litt om hvordan man gjør det da..

Flertallet av gutter i dag er faktisk nærmere fire år før de er bleiefrie (de er i snitt et halvår senere enn jentene, og dette tror jeg er fysisk betinget) men for tretti år siden gikk _ikke_ flertallet av fireåringer med bleier på seg:-)

Jeg fant en link her: http://mammanett.no/barn_0_12_aar/barnets_utvikling/pottetrening

Det er vel få fireåringer som går med bleier idag også, vil jeg tro... Alle i samme alderskull (barnehagen) som datteren min på fire, er bleiefrie iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg der. Ungene sluttet nok tidligere med bleie før, med utstrakt pottetrening. Det sier seg selv, at med tøybleier, og tungvint og tidkrevende klesvask, så var det et poeng å få ungene tørre tidlig. Min oldemor hadde 9 unger, og alle var tørre godt før de fyllte 2 år. I andre land enn vårt laid-backe Norge er det også langt vanligere at barn er tørre tidligere enn her. Nå i 2008 altså.

Så kan man diskutere i det lange og brede om det er noe poeng i sånn trening nå, eller om ungene ikke like greitt kan vente til de selv velger å slutte med bleie. Det er nok endel latskap inne i bildet, både blant ungene og blant foreldrene, uten at jeg sier at det er galt altså. Verden blir nok ikke noe dårligere sted selv om ungene fortsetter med bleier noen måneder lengre enn det de egentlig trenger.

Jeg tror heller jeg velger å snu på flisa og sier at før ble ungene pushet på for å bli tørre og nå får de bli modne nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innlegget.nå blei jeg veldig usikker igjen ) Best jeg roer meg litt ned nå..er jo ingen hastverk)))

Jeg hadde iallefall ikke stressa med dette på lenge ennå ;)

Vent til barnet ditt nærmer seg toårsdagen iallefall. Før det er h*n neppe fysisk klar uansett. Yngstejenta mi ønsket selv å slutte med bleier flere mnd før hun fylte to år (ville være lik storesøstrene og gå på do ;-)). Hun prøvde og prøvde (uten min påvirkning), men merket ikke at hun måtte tisse før det var for sent. Plutselig en dag (akkurat to år gammel) var hun fysisk klar, og da gikk det kjempefint :)

I "gamle dager" pottetrente man ungene i ca et år før de klarte å slutte med bleier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innlegget.nå blei jeg veldig usikker igjen ) Best jeg roer meg litt ned nå..er jo ingen hastverk)))

at selvsagt kan man oppmuntre barnet til å prøve potta og doen, men da bare som en lek når de er så små som barnet ditt er.

Kjøp evt en potte som barnet ditt kan ha stående på badegulvet. I starten kan det være moro å sitte på potta med buksa på, og etterhvert kommuniserer dere såpass at barnet skjønner at buksa skal være av og at du blir veldig fornøyd når det kommer noe i potta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Med andre ord, en moderne bestemor ;-)

Moren min jobber i barnehage og blir nesten flau når hun tenker på pottetreningen de før drev på med, både i barnehagen og hjemme ;)

''Moren min jobber i barnehage og blir nesten flau når hun tenker på pottetreningen de før drev på med, både i barnehagen og hjemme ;)''

Uff, ja det tenker jeg! Min mor fikk blant annet tips av sin svigermor om å vaske med kaldt vann om det skjedde uhell. Pinlig for henne å tenke på nå. Spesielt når hun nå har sett hvor positivt det kan gjøres for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Moren min jobber i barnehage og blir nesten flau når hun tenker på pottetreningen de før drev på med, både i barnehagen og hjemme ;)''

Uff, ja det tenker jeg! Min mor fikk blant annet tips av sin svigermor om å vaske med kaldt vann om det skjedde uhell. Pinlig for henne å tenke på nå. Spesielt når hun nå har sett hvor positivt det kan gjøres for barnet.

Huff da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at en gutt på ti mnd ikke styrer avføringen sin enda men det er jo likevel gode grunner til å drive pottetrening. Om ikke annet så for å bli vant til potte eller do.

Jeg har sett mange store 3 og 4 åringer i min nærmeste omgangskrets der mor iler til og tar på bleia når barnet når skal bæsje fordi barnet ikke tør slippe bæsjen i do. Slike nedturer kan man godt spare et så stort barn for ved å starte potte/dotrening tidlig. Da blir det i hvertfall ikke noe skummelt å sitte der:-)

Men så er det jo himla stor forskjell på en baby på 10 mnd og et barn på 3-4 år også da ;-)

Det er rett og slett fysisk umulig for en på ti mnd å bli tørr (med mindre han er en medisinsk sensasjon ;-)). Barnet blir vel ikke redd potta om h*n får venne seg til den i en uke eller to. Over et år i forveien synes jeg virker drøyt.... Sjansen for at ungen blir drittlei potta er kanskje desto større? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Men så er det jo himla stor forskjell på en baby på 10 mnd og et barn på 3-4 år også da ;-)

Det er rett og slett fysisk umulig for en på ti mnd å bli tørr (med mindre han er en medisinsk sensasjon ;-)). Barnet blir vel ikke redd potta om h*n får venne seg til den i en uke eller to. Over et år i forveien synes jeg virker drøyt.... Sjansen for at ungen blir drittlei potta er kanskje desto større? ;-)

Jeg kjenner noen som hadde begge unga tørre da de var 8 mnd ;) Det kom fram da de forbauset forsto at vi ikke hadde startet treningen med datteren som da var under året.

Noen ganger velger man bare å tie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller jeg velger å snu på flisa og sier at før ble ungene pushet på for å bli tørre og nå får de bli modne nok.

Hehe, hva er din definisjon på å være moden nok, hvis de kan klare å bli tørre hvis "pushet" ? (Jeg liker ikke det ordet, foretrekker å si at de blir minnet på det og øvet i det, akkurat som det meste andre små barn lærer) Hva er det som er umodent da egentlig?

Som sagt, jeg er ikke for konkurranser i hvem som har tørre unger tidligst, men syns vi skal være ærlige nok til å innrømme at det er av bekvemmelighetshensyn like mye som noe annet at de er senere nå enn før. Og ikke skylde på umodenhet alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som hadde begge unga tørre da de var 8 mnd ;) Det kom fram da de forbauset forsto at vi ikke hadde startet treningen med datteren som da var under året.

Noen ganger velger man bare å tie ;)

8 mnd!!? Det må da være tull?? Så vidt meg bekjent er ikke dette fysisk mulig siden urinveiene (eller hva det nå er) ikke er ferdig utviklet når man er så små... Sikker på de ikke satte ungene på do til faste tider/ofte hele døgnet? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

8 mnd!!? Det må da være tull?? Så vidt meg bekjent er ikke dette fysisk mulig siden urinveiene (eller hva det nå er) ikke er ferdig utviklet når man er så små... Sikker på de ikke satte ungene på do til faste tider/ofte hele døgnet? ;-)

''8 mnd!!? Det må da være tull??''

Disse folka tuller ikke, men de fleste tar deres ord med en klype salt. Barna er nå begge rundt 30 år, og mora viste meg veldig stolt et tre sønnen hadde vært i toppen av som barn. Hun tenkte ikke på at treet har vokst siden den gang ;)

Dette er familie som jeg er nødt til å forholde meg til, og det jeg nevner her er barnemat i forhold til mye annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''8 mnd!!? Det må da være tull??''

Disse folka tuller ikke, men de fleste tar deres ord med en klype salt. Barna er nå begge rundt 30 år, og mora viste meg veldig stolt et tre sønnen hadde vært i toppen av som barn. Hun tenkte ikke på at treet har vokst siden den gang ;)

Dette er familie som jeg er nødt til å forholde meg til, og det jeg nevner her er barnemat i forhold til mye annet ;)

Ok, skjønner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...