AAA Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde iallefall ikke stressa med dette på lenge ennå Vent til barnet ditt nærmer seg toårsdagen iallefall. Før det er h*n neppe fysisk klar uansett. Yngstejenta mi ønsket selv å slutte med bleier flere mnd før hun fylte to år (ville være lik storesøstrene og gå på do ;-)). Hun prøvde og prøvde (uten min påvirkning), men merket ikke at hun måtte tisse før det var for sent. Plutselig en dag (akkurat to år gammel) var hun fysisk klar, og da gikk det kjempefint I "gamle dager" pottetrente man ungene i ca et år før de klarte å slutte med bleier ;-) ...Og jeg kom på en ting. ;-) Jeg tror pottetreningen de drev med tidligere, og resultatene av den, på mange måter ikke lar seg gjennomføre av de fleste foreldre idag. Før, når ungen stort sett var hjemme, så jo mor at Lille Trille nesten alltid måtte på do etter formiddagsmaten, og satte Lille Trille på potte da. Det var nok like mye foreldre som hadde kontroll på sine barns "tamsyklus/blæresyklus" som at ungen hadde kontroll selv. Nå, når de fleste barn er i barnehage, der personalet bare kan glemme å ha en sånn kontroll, går jo ikke dette an. Da kommer de gode bleiene godt med. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 ...Og jeg kom på en ting. ;-) Jeg tror pottetreningen de drev med tidligere, og resultatene av den, på mange måter ikke lar seg gjennomføre av de fleste foreldre idag. Før, når ungen stort sett var hjemme, så jo mor at Lille Trille nesten alltid måtte på do etter formiddagsmaten, og satte Lille Trille på potte da. Det var nok like mye foreldre som hadde kontroll på sine barns "tamsyklus/blæresyklus" som at ungen hadde kontroll selv. Nå, når de fleste barn er i barnehage, der personalet bare kan glemme å ha en sånn kontroll, går jo ikke dette an. Da kommer de gode bleiene godt med. ;-) ''Det var nok like mye foreldre som hadde kontroll på sine barns "tamsyklus/blæresyklus" som at ungen hadde kontroll selv.'' Nemlig! Jeg tror ikke så mange var tørre så tidlig, men mamman visste når ungen pleide å gå på do og satte ungen på potta/do til faste tider - vips! ungen var "tørr". Selv om ungen ikke var tørr i den forstand at den kunne holde seg og si fra at nå må jeg på do før en god stund senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 ...Og jeg kom på en ting. ;-) Jeg tror pottetreningen de drev med tidligere, og resultatene av den, på mange måter ikke lar seg gjennomføre av de fleste foreldre idag. Før, når ungen stort sett var hjemme, så jo mor at Lille Trille nesten alltid måtte på do etter formiddagsmaten, og satte Lille Trille på potte da. Det var nok like mye foreldre som hadde kontroll på sine barns "tamsyklus/blæresyklus" som at ungen hadde kontroll selv. Nå, når de fleste barn er i barnehage, der personalet bare kan glemme å ha en sånn kontroll, går jo ikke dette an. Da kommer de gode bleiene godt med. ;-) Et viktig poeng i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier. Det sier seg selv at endel foreldre stresser fælt med tidlig bleieslutt der ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Et viktig poeng i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier. Det sier seg selv at endel foreldre stresser fælt med tidlig bleieslutt der ;-) ''i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier.'' Sånn var det da her på berget da vi var små også, før midten av 70-tallet. Det har jeg hørt fra flere som hadde småunger eller jobbet i barnehage på den tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Et viktig poeng i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier. Det sier seg selv at endel foreldre stresser fælt med tidlig bleieslutt der ;-) Jepp. Og i de tilfellene snakker man også om virkelig "tørrtrente" unger, det holder ikke å bare kunne være tørr når foreldrene passer på at de går på do. Jeg tror at en mellomting mellom den der intensive pottetreningen og å vente til ungen kommer og ber om å få være så snill å få lov til å sitte på do må være bra jeg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 ''i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier.'' Sånn var det da her på berget da vi var små også, før midten av 70-tallet. Det har jeg hørt fra flere som hadde småunger eller jobbet i barnehage på den tiden. Jøss! Det ante jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jepp. Og i de tilfellene snakker man også om virkelig "tørrtrente" unger, det holder ikke å bare kunne være tørr når foreldrene passer på at de går på do. Jeg tror at en mellomting mellom den der intensive pottetreningen og å vente til ungen kommer og ber om å få være så snill å få lov til å sitte på do må være bra jeg. ;-) Den er denne mellomtingen vi har bedrevet, og det har iallefall funket utmerket 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 ''i USA (?) tror jeg det er sånn at man ikke får barnehageplass før barnet er avvent med bleier.'' Sånn var det da her på berget da vi var små også, før midten av 70-tallet. Det har jeg hørt fra flere som hadde småunger eller jobbet i barnehage på den tiden. Ja, det har jeg også hørt av en kollega som er litt eldre enn meg. Barnehagen tok ikke inn barn som ikke var tørre, og de måtte skrive under på at ungen var tørr når de søkte barnehageplass. Hun beskrev også den fantastiske dagmammaen de hadde før barnet var tørt. Hun satte dagbarna på potte og ga dem en kopp med puffet ris eller rosiner, og der satt de og plukket i seg :-). Jeg måtte le litt jeg da, det er liksom en smule forskjellig fra hvordan jeg ville hatt det for mine barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest manjana Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 at selvsagt kan man oppmuntre barnet til å prøve potta og doen, men da bare som en lek når de er så små som barnet ditt er. Kjøp evt en potte som barnet ditt kan ha stående på badegulvet. I starten kan det være moro å sitte på potta med buksa på, og etterhvert kommuniserer dere såpass at barnet skjønner at buksa skal være av og at du blir veldig fornøyd når det kommer noe i potta ;-) Det skal jeg gjøre,men har ikke tenkt å stresse med det:0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det skal jeg gjøre,men har ikke tenkt å stresse med det:0) Høres bra ut ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barn er forskjellige Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Har 3 døtre, første var omtrent 3-4 år før ho blei tørr, omtrent samtidig dag og natt. Dette var i de tider det ikke var så stort fokus på bleietørrhet.mange var senere enn henne.Nr 2 prøvde jeg på potte første gang da ho var 1 år og 3 mnd. Sa at denne er til å tisse og bæsje på, fikk meg et sjokk da jeg skulle løfte henne av,og ho hadde både tissa og bæsja!!!... etter dette kom ho ilende hver gang ho måtte på do..ho var tørr om natten kort tid etter. Må nevne at denne jenta har selskapsblære av dimensjoner,og holder seg alltid leeeenge... Så er det nr3. Ho blir straks 3 år,og er tørr på dagtid, full kontroll,og har hatt det lenge,men ho vil ha på bleie når ho skal bæsje. Vi har naturligvis prøvd på do og potte,men da er det sånn liv på henne (skriker,tårene triller og virker som ho er engstelig),at vi har ikke hjerte til å "tvinge" henne. Ho er ofte på do,skvetter hele tiden, liksom, men det går bedre og bedre, i dag holdt ho faktisk over 1 time ,og det er leeeenge til henne å være. Men...ikke bæsjing uten bleie... Tror det er bra å ta pottetreningen som en lek,og ikke forvente noe som helst, da blir det stooor glede den dagen det skjer, ønsker deg uansett lykke til videre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.