Gå til innhold

NHD: BiPolar VS Vanlig depresjon/angst

Anbefalte innlegg

Gjest Kan jeg være bipolar?
Skrevet

Hvordan skiller man egentlig den mildeste formen for bipolar fra "vanlig" depresjon og angst? Hvilken diagnose er vanligst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bipolare har enten vært hypomane eller manisk. Tror det er dette som skiller de fra en vanlig depresjon. Angst hører med til mange lidelser. Mange bipolare sliter med angst i tillegg.

Så har du perioder hvor du "tar av", planlegger 100 ting samtidig, tankekjør, rundvask, 4 jobber osv, så bør du si dette til legen din og få noe stemningsstabiliserende, eks. litium, lamictal.

Skrevet

Det holder med en hypoman periode for å være bipolar to. Og denne perioden kan komme sent også, derfor blir mange diagnostisert feil lenge.

Hvis man responderer dårlig på SSRI og AD ved gjentatte depresjoner, kan en være innenfor det bipolare spekteret og det kan være lurt å prøve et stemningsstabiliserende middel istedet for Ad eller i tillegg. Som lamictal.

Gjest kakn jeg være bipolar
Skrevet

Bipolare har enten vært hypomane eller manisk. Tror det er dette som skiller de fra en vanlig depresjon. Angst hører med til mange lidelser. Mange bipolare sliter med angst i tillegg.

Så har du perioder hvor du "tar av", planlegger 100 ting samtidig, tankekjør, rundvask, 4 jobber osv, så bør du si dette til legen din og få noe stemningsstabiliserende, eks. litium, lamictal.

Hei

Jeg har ikke perioder hvor jeg tar av nei..

har bare perioder hvor jeg er bedre enn i andre perioder.

Bare lurte på om dette kan være Bipolar siden AD ikke hjelper merkeverdig.

Skrevet

Hei

Vet egentlig ikke hvor mye som skal til for at de kaller det hypomani da. De har noen skjema i forhold til dette, vet jeg.

Snakk med legen din og hør hva han tror.

Gjest imzedimze
Skrevet

Hei

Det kan alltid være bipolar, fordi en mani eller hypomani, trenger ikke komme før maaaaaaaaaange år etter de første depresjonene... La meg fortelle om moren min, hun ble innlagt første gang i psykiatrien da hun var i slutten av 20-årene (tror jeg), og da hun var 50-noe, fikk hun en mani,... og første da fikk hun riktig diagnose og litium som gjorde henne frisk.

så det kan alltid være en bipolar lidelse når du har gjentatte depresjoner...særlig når antidepressiva ikke hjelper.

Kanskje du kunne prøve lamictal?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...