Gå til innhold

10-åring svimmel

Gjest forvirret mamma

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret mamma

Hei, Min sønn på 10 år nevnte for par dager siden at han har vært svimmel innimellom over lenger tid (han sa kanskje 2 uker). Han har var litt forkjølet for par uker siden, men har ellers vært i helt fin form. (ingen feber, infeksjoner, slapphet eller nedsatt almenntilstand. Han har nevnt at svimmelheten kun oppstår når han skriker høyt eller synger høyt (har øvd til julesang i kirken). Jeg ble litt forvirret. Han har aldri vært plaget med dette før og ser ut til å ha det helt fint ellers. Men dette må ha plaget ham siden han sa det til meg. Hva kan dette være? Skal jeg ta ham med til legen? Kan det være noe med øret, siden det kun er når har skriker/synger høyt at svimmelheten oppstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan absolutt ha med ørene å gjøre, balanseorganet sitter i øret. En gang minsten hadde øreverk, var han litt svimmel, og legen sa at det var vanlig. Han behøver ikke ha øreverk, men kanskje litt væske i øret etter forkjølelsen? Jeg syns ikke det høres så alvorlig ut, og hadde antagelig sett det an litt hvis det var mitt ban. Men en tur til legen skader jo ikke, så du må gjøre som du føler for, selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke mulig å gi en sikker forklaring på årsaken til svimmelheten, det er så mange. Nesten alle sykdommer som påvirker almentilstanden vil kunne ha svimmelhet som et ledsagesymptom.

Hos gutten din som er frisk, tror jeg svimmelheten kan skyldes litt utsabilt blodtrykk, det kan variere, eks. nå du reiser deg raskt. Under sang kan det variere litt, men om det er forklaringen kan jeg ikke si med sikkerhet.

Vedvarer det synes jeg du skal ta han med til lege for en undrsøkelse, eks. måling av blodtrykk og variasjon når han ligger eller reiser seg opp.

En vanlig nevrologisk undersøkelse hører også med.

Du får forsøke å spørre han mer ut om når han merker svimmelheten, om han er kvalm samtidig og notere når han har symptomer og hvor ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...