Gå til innhold

2 cm på 9 mnd

AneM1365380603

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Sønnen min på snart 11 år har kun vokst 2 cm på 9 mnd. Er det noe jeg bør bekymre meg for? Jeg målte han i dag, og han er 140 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unger vokser i rykk og napp. Jeg hadde ikke bekymret meg, jeg har selv to små gutter. 6-åringen er 113 cm, 8-åringen er 125 cm, tror jeg.

(jeg er 167, mannen er 172 - hvis det har noe med saken å gjøre ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datra mi på 11 har alltid vært lavest i klassen. Hun vokste seint, helt til nå. Plutselig har hun vokst masse og er nå over 150 cm høy. For første gang ligger hun blant de i klassen som alltid har vært høye. Det er vanlig å vokse ujevnt, så jeg ville ikke bekymret meg så lenge han ellers er frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1229638907' post='4043364]

Unger vokser i rykk og napp. Jeg hadde ikke bekymret meg, jeg har selv to små gutter. 6-åringen er 113 cm, 8-åringen er 125 cm, tror jeg.

(jeg er 167, mannen er 172 - hvis det har noe med saken å gjøre ;-))

Jeg måler alle ungene ganske så regelmessig, så disse 2 centimetrene skiller seg veldig ut i forhold til hva de pleier å vokse. Hun på 3 år vokser nesten 1 cm hver mnd, men hun er liten fremdeles.

Det jeg stusser på er at storesøster var 143 cm da hun ble 11 år, og hun var klassens minste jente. Nå er det et par mnd til broren blir 11 , men han ligger dårlig an.. Tidligere har han ligget flere cm over henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Datra mi på 11 har alltid vært lavest i klassen. Hun vokste seint, helt til nå. Plutselig har hun vokst masse og er nå over 150 cm høy. For første gang ligger hun blant de i klassen som alltid har vært høye. Det er vanlig å vokse ujevnt, så jeg ville ikke bekymret meg så lenge han ellers er frisk :)

Når begynte hun å ta igjen de andre? Jeg synes bare 2 cm på den tiden er utrolig lite, så jeg har vært særdles nøye med å gi han tran og biovit hver dag, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte hun å ta igjen de andre? Jeg synes bare 2 cm på den tiden er utrolig lite, så jeg har vært særdles nøye med å gi han tran og biovit hver dag, he he.

Det begynte vel egentlig ifjor. Da begynte hun å utvikle bryster, og plutselig vokste hun ganske mye. Jenter starter jo tildigere i puberteten enn gutter, så jeg tenker at sønnen din kanskje vil vokse mye når han kommer i puberteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Det begynte vel egentlig ifjor. Da begynte hun å utvikle bryster, og plutselig vokste hun ganske mye. Jenter starter jo tildigere i puberteten enn gutter, så jeg tenker at sønnen din kanskje vil vokse mye når han kommer i puberteten?

Ja, jeg håper du har rett i det. For gutter betyr det endel å bli høyere enn 160 cm....

Jeg har en slik måler som helsestasjonen har. Det er en gave fra min kjære. Han la merke til at ungene ble målt ofte, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper du har rett i det. For gutter betyr det endel å bli høyere enn 160 cm....

Jeg har en slik måler som helsestasjonen har. Det er en gave fra min kjære. Han la merke til at ungene ble målt ofte, he he.

Tror gutter har lett for å vokse MASSE etter de begynner på ungdomsskolen. Gutter har lett for å være lavere enn jenter i barneskolen har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Tror gutter har lett for å vokse MASSE etter de begynner på ungdomsskolen. Gutter har lett for å være lavere enn jenter i barneskolen har jeg hørt.

Jeg håper du har rett :) Jeg synes bare han har vokst veldig lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har rett :) Jeg synes bare han har vokst veldig lite..

Datteren min er 12,5 og godt under 150, lenge siden vi har målt da. Men jeg er ikke høyere enn 156 selv da....

Må si jeg tenker litt på det jeg og, men det går i rykk og napp. Sålenge de vokser og spiser tror jeg nok ikke det er noe å bekymre seg for. Datteren min har vokst en del det siste halvåret ser jeg. Plutselig var det noen bukser som var korte :-)

Håper bare at ho ikke blir kortere enn meg. For det er tuvlete i bil, jeg må sitte veldig rett i ryggen for å se noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Datteren min er 12,5 og godt under 150, lenge siden vi har målt da. Men jeg er ikke høyere enn 156 selv da....

Må si jeg tenker litt på det jeg og, men det går i rykk og napp. Sålenge de vokser og spiser tror jeg nok ikke det er noe å bekymre seg for. Datteren min har vokst en del det siste halvåret ser jeg. Plutselig var det noen bukser som var korte :-)

Håper bare at ho ikke blir kortere enn meg. For det er tuvlete i bil, jeg må sitte veldig rett i ryggen for å se noe som helst

Jeg følger også spent med den eldste som er 13 år. Hun håper selv at hun blir over 160 cm, og så langt ser det lovende ut. Nå er hun 158 cm. Da jeg var 14,5 var jeg 159 cm, så det kan hende hun blir høyere enn meg :)

Kanskje vi som er små er litt mer opptatt av høyde enn andre?-) De to minste ligger nesten 10 cm høyere enn de eldste på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 10 år 3 mnd og 135 cm... Han er den minste gutten i klassen tror jeg, men det er ikke alle som er veldig mye høyere en ham heller. Jeg er liten, men pappan er 186 cm så jeg antar han vil strekke seg en god del mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min er 10 år 3 mnd og 135 cm... Han er den minste gutten i klassen tror jeg, men det er ikke alle som er veldig mye høyere en ham heller. Jeg er liten, men pappan er 186 cm så jeg antar han vil strekke seg en god del mer etterhvert.

Nå sjekket jeg boka og så at han var 139 cm da han var 10 år og 3 mnd. Det er et par mnd til han blir 11 år. Han har alltid vært en av de høyeste guttene i klassen, men to-tre stk har vært høyere enn han.

Han har nok holdt høyden bra i forhold til de andre pga at han er født så tidlig på året. Jeg ser jo at datteren min som fyller 6 over nyåret er langt høyere enn de andre i bhg. Noen av venninnene som er født samme året er 11 mnd yngre enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker godt et par gutter jeg blei kjent med i løpet av ungdomskolen, som den gangen var innmari små. De var alltid "maskotten", til sin store frustrasjon.

I ettertid har jeg møtt dem igjen, og de er store, flotte mannfolk;-)

Dette er altså gutter som var langt lavere enn oss jentene i hvert fall til de var 16...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg husker godt et par gutter jeg blei kjent med i løpet av ungdomskolen, som den gangen var innmari små. De var alltid "maskotten", til sin store frustrasjon.

I ettertid har jeg møtt dem igjen, og de er store, flotte mannfolk;-)

Dette er altså gutter som var langt lavere enn oss jentene i hvert fall til de var 16...!

Mannen min var visst også skikkelig liten før han plutselig skjøt i været.

Jeg synes likevel sønnen min har vokst lite på så mange måneder. Får satse på at han begynner å vokse igjen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var visst også skikkelig liten før han plutselig skjøt i været.

Jeg synes likevel sønnen min har vokst lite på så mange måneder. Får satse på at han begynner å vokse igjen snart :)

Ja det veit jo i grunnen jeg lite om da, som bare har en jentebaby;-)

Men stedatteren min er 11, og har alltid vært _mye_ høyere enn alle de andre jentene, ja faktisk høyere enn de fleste guttene også. Nå har det stagnert litt, og hun er ca like høy som de fleste andre jentene... Så det er kanskje noe rundt den alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja det veit jo i grunnen jeg lite om da, som bare har en jentebaby;-)

Men stedatteren min er 11, og har alltid vært _mye_ høyere enn alle de andre jentene, ja faktisk høyere enn de fleste guttene også. Nå har det stagnert litt, og hun er ca like høy som de fleste andre jentene... Så det er kanskje noe rundt den alderen?

Jeg tror jentene begynner å vokse kjappere rundt den alderen. Flere av jentene i min sønns klasse har vokst forbi han nå.

Jeg traff en gutt fra min eldste datters klasse nylig. Sist jeg snakket med han hadde han lys guttestemme. Nå var det som å høre en voksen mann :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jentene begynner å vokse kjappere rundt den alderen. Flere av jentene i min sønns klasse har vokst forbi han nå.

Jeg traff en gutt fra min eldste datters klasse nylig. Sist jeg snakket med han hadde han lys guttestemme. Nå var det som å høre en voksen mann :o)

Hmm, da går stedatteren min imot alle andre da... Ja ja, det ligner jo henne;-)

Nei, men da har jeg igrunnen ingenting å komme med jeg... Annet enn at han har god tid på seg enda, og kommer nok til å bli en stor, staut kar en dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bekymre seg om. Er selv mamma til tre voksne gutter, og det gikk i rykk og napp. Den som var minst da han begynte på ungdomskolen er i dag 186. Lillebror har alltid vært lang, både født lang og lengst i klassen hele veien. Han er 190. Men storebror som jeg trodde ville bli veldig lang, er "bare" 180. I klassen hans lagde de en voksekalender i 7. Da de gikk ut 10 (han hoppet over 8) hadde en av guttene vokst 25 cm på tre år.

Er selv lærer på vgs, og ser at guttene på 17 på vg1 blir "voksne" over sommeren til vg2 og 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du skal bekymre deg, men 2 cm på 9 mnd. i vokse alder er veldig lite. Han er helt klart lav for alderen, men ser at du også ikke er speiellt høy, så det er sikkert arvelig. Mine barn er jenter på 8 og 9 år. De er 135 og 140 høye. Det er mange i samme klasse som er på deres høyde. Noen er høyere og noen er lavere. Det er alltid noen i hver klasse som er veldig lange, og noen er veldig lave. Alt er vel normalt, men jeg ville kanskje ha fulgt med litt ekstra for å se om veksten hans hadde stoppet opp. Lykke til. Jeg selv er 180 og min mann er 185. Hans foreldre er 160 og 170, og mine var 165 og 183.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...