Gå til innhold

NHD: Håper du kan se på dette

Gjest Julen skal være god for alle

Anbefalte innlegg

Gjest Julen skal være god for alle

Til nhd.

Jeg forsøker igjen i håp om at du kanskje har tid til å se på dette innen julen setter inn for alvor.

Jeg er bekymret for min søster.

Hun har siden 1984 har en sterk opplevelse av at hun har lus. Hun er svært fortvilet over dette. Hun sier at håret hennes er fullt av lus. Jeg har undersøkt henne mange ganger, da også hver dag i en periode for å være sikker på at jeg ikke har oversett egg. Hun har ikke lus!

Hun har selv forsøkt etter alle kunstens regler med kurer og kjemming med luskam og det har aldri dukket opp verken egg eller voksne lus.

Hun sier at hun kjenner at det kravler kraftig rundt, og hun kjenner at de biter. Hun sier at dette gir henne sår i hodebunnen. Hun er så overbevist om dette at mine forsikringer preller fullstendig av. Her forleden fortalte hun meg at hun i lang tid tydelig har hørt at eggene klekkes ut.

I tillegg til alt hun selv har forsøkt for å bli kvitt lusene, har hun vært hos frisør og hun har også vært hos fastlege som henviste henne til hudspesialist. Fastlegen og spesialisten forsikret henne om at hun ikke har lus. Hun opplevde imidlertid at de ikke undersøkte henne grundig nok, og at de må ha oversett egg. Da hun var hos hudlegen begynte hun til og med å gråte fordi hun følte at han ikke tok hennes luseproblem alvorlig nok. Hun vet jo at det kryr!

Hun har nå resignert i forhold til å bli kvitt lusene. De har tatt fullstendig overhånd i håret hennes. Hun sier at hun har gitt opp.

Vi er to søstere som har snakket alvorlig med henne om at hun virkelig ikke har lus, da blir hun fortvilet over at ingen tror henne. Hun føler seg nok alene med dette problemet, ja hun har liksom isolert seg i sin egen totalt ugjennomtrengelige overbevisning.

Jeg har forsiktig nevnt at dette kan være en fobi hun har, og at dette lar seg behandle på en grei måte. Jeg har foreslått eksponeringsterapi på linje med de som lider av edderkopp- og slangefobi. Når dette er sagt, så er mitt inntrykk at dette sitter hardere i enn fobi ikke minst fordi hun ikke ”innrømmer” at hun har et psykologisk problem. Jeg må si at jeg ble ekstra bekymret da hun fortalte dette om at hun hører at eggene klekkes ut.

For utenforstående kan hele saken virke absurd, men for oss som holder av henne er dette bare veldig trist og bekymringsfullt. Det å ha slitt med dette problemet i så mange år, slitt med skam og manglende forståelse fra omgivelsene, er bare tragisk.

Jeg håper at du kan gi meg noen råd om hvordan jeg kan gå frem for å støtte henne i retning av hjelpeapparatet. Jeg vil også sette pris på din vurdering i forhold til hva dette er (fobi, tvangstanker, vrangforestillinger).

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320557-nhd-h%C3%A5per-du-kan-se-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at det høres ut som en vrangforestilling. Hun "hører eggene klekke", hvor crazy er ikke det? Folk med tvangstanker er klar over at ideene deres er helt ville, at det er noe psykisk. Jeg vil gjette på at en liten dose Zyprexa kanskje kan dempe disse forestillingene litt.

Dette er jo vill gjetting fra min side, du får sikkert bedre svar fra psykiateren.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er vrangforestillinger - altså en kronisk psykose.

Det eneste som sannsynligvis hjelper er antipsykotisk medisin. Etter en tids behandling vil en merke at hun blir mindre opptatt av dette. Det blir en mindre dominerende del av hverdagen.

Gjest En storesøster

Det eneste som sannsynligvis hjelper er antipsykotisk medisin. Etter en tids behandling vil en merke at hun blir mindre opptatt av dette. Det blir en mindre dominerende del av hverdagen.

Tusen takk for for svaret ditt.

Gjest En storesøster

Beklager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...