Gå til innhold

Blemmer i munnen? Virus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk dem på søndag og tror de har oppstått ifm en forkjølese jeg sliter med om dagen. Kjennes ut som blemmer men er mye større i omkrets og de er smertefulle, selv om jeg ikke er borti med tunga eller med mat.

Det er skikkelig vondt og jeg har nesten ikke spist på 5 dager. Har prøvd å smøre på et sånt middel som er beregnet på sår i munnhulen som skal legge seg som en hinne for å smertelindre, men dmiddelet vil ikke feste seg og blir bare gris.

Noen som kjenner til dette eller har hatt sånne blemmer selv?

Vil det gå over av seg selv eller bør jeg gå til legen? Antibiotika?

Persille1365381127
Skrevet

Vi har endel barn i barnehagen som har hatt ganske kraftig herpes i munnen - og det var omtrent de samme symptomene. Behandles med antibiotika.

Skrevet

Vi har endel barn i barnehagen som har hatt ganske kraftig herpes i munnen - og det var omtrent de samme symptomene. Behandles med antibiotika.

Jeg tenkte også på antibiotika siden blemmene ikke ser ut til å forsvinne av seg selv. Det eneste er at jeg ikke trodde virus (herpes) kunne behandles med AB? Finnes det unntak?

Skrevet

Herpes er virus og da biter ikke antibiotika på..

Skrevet

Antibiotika virker ikke på virus. Helt elementært.

Kanskje du har after? Også kalt munnskold. http://images.google.com/images?um=1&hl=no&rls=com.microsoft%3Ano%3AIE-SearchBox&rlz=1I7GFRB&q=munnskold (lekre bilder...)

Mulig, men jeg har dem i ganen helt bak ved svelget. Litt vanskelig å se hvordan de ser ut fordi de ligger å langt bak.

Uansett. Etter hva jeg har lest, er det lite å gjøre dersom det skyldes virus. Får bare smøre meg med talmodighet og krysse fingrer for at det er bedre til jul. Nå kan jeg ihvertfall spise MASSE i julen med god samvittighet, mtp den ufrivillige slankekuren jeg har gått på den siste uka,-)

Skrevet

Kan nok stemme. I mange tilfeller utvikler jo virusinfeksjonene seg til bakterieinfeksjoner i tillegg fordi viruset reduserer immunforsvaret. Dermed kan antibiotika være løsningen.

For min del, ser det ut til å ha bedret seg bittelitt, så jeg får nok bare smøre meg talmodighet og fortsette "slankekuren" litt til;-)

Skrevet

Kan nok stemme. I mange tilfeller utvikler jo virusinfeksjonene seg til bakterieinfeksjoner i tillegg fordi viruset reduserer immunforsvaret. Dermed kan antibiotika være løsningen.

For min del, ser det ut til å ha bedret seg bittelitt, så jeg får nok bare smøre meg talmodighet og fortsette "slankekuren" litt til;-)

Jeg har vanskelig for å tro at dette stemmer når det gejrlder herpes i munnen hos barn - førstgangsinfeksjon hos voksne kan være svært kraftig med høy feber og sikkert sekundærinfeksjoner på toppen, men hos barn går munnherpes relativt rolig for seg.

Skrevet

Mulig, men jeg har dem i ganen helt bak ved svelget. Litt vanskelig å se hvordan de ser ut fordi de ligger å langt bak.

Uansett. Etter hva jeg har lest, er det lite å gjøre dersom det skyldes virus. Får bare smøre meg med talmodighet og krysse fingrer for at det er bedre til jul. Nå kan jeg ihvertfall spise MASSE i julen med god samvittighet, mtp den ufrivillige slankekuren jeg har gått på den siste uka,-)

Ah, litt vanskeligå se dem da ja. After kan oppstå lettere hvis ma bruker vanlig tannkrem, det anbefales å bytte til f.eks Zendium (apoteket selger) fordi den ikke inneholder såpestoff.

Ellers finnes det masse råd mot after der ute, vet dethar stått mange tråder her på DOL også. Håper du blir kvitt dem snart, da ;-)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at dette stemmer når det gejrlder herpes i munnen hos barn - førstgangsinfeksjon hos voksne kan være svært kraftig med høy feber og sikkert sekundærinfeksjoner på toppen, men hos barn går munnherpes relativt rolig for seg.

Det gikk IKKE rolig for seg her.

Vi hadde en gutt som fikk det først, masse blemmer i munnen og i svelget - kunne verken spise eller drikke, noe feber, men ikke så mye. Ingen skjønte hva det var før legene konkluderte med herpes. Videre ble det infeksjoner av det, og etter noen dager på antibiotika bedret det seg.

Så fikk to jenter det samme like etterpå, vanskelig å unngå når de spiser på alt og inkubasjonstiden er i forkant av utbruddet - de kom til behandling raskere, og ble ikke så sterkt angrepet.

Jeg er ikke lege, så jeg vet ikke - men det var det bydelsoverlegen sa da han ringte.

Skrevet

Jeg tør nesten ikke å si det, men det tok lang tid før jeg ble bra :-(

Jeg fikk det plutselig for nesten to år siden. De største blemmene lå helt bakerst på tunga og jeg kunne kjenne at det var litt nedover i spiserøret også. Dessuten var jeg sår på resten av tunga og litt i ganen og ellers i munnen. Jeg klarte omtrent ikke å spise den første uka etterpå. Det var også ubehagelig å prate og svelge :-(

Legen trodde først det var "after", men sendte inne prøver. Det viste seg å være herpes. Da hadde det verste gitt seg. Jeg ble gradvis bedre og etter to uker spiste jeg som normalt igjen. Jeg kjente faktisk ubehag i munnen i nesten et år før det ble borte i perioder. Fortsatt har jeg dager da jeg kjenner sitring og litt ubehag på tunga, men det er helt greit å leve med det nå.

Tannlegen min sa at man bør kontakte tannlege og ikke lege ved utbrudd i munnen, så jeg synes kanskje du skal høre med tannlegen din om du kan få noe for dette!

Tannlegen min ga meg resept på herpes-salve til leppene siden det har en tendens å spre seg dit, men jeg har aldri fått noe på leppene.

Skrevet

Det finnes munnskyllevann som tar ulumskheter i munnen. Som f.eks sånn munnskjold og sånn.

Før het det munnskyllvannet Hibitane. Bare spør på apoteket.

Skrevet

Det gikk IKKE rolig for seg her.

Vi hadde en gutt som fikk det først, masse blemmer i munnen og i svelget - kunne verken spise eller drikke, noe feber, men ikke så mye. Ingen skjønte hva det var før legene konkluderte med herpes. Videre ble det infeksjoner av det, og etter noen dager på antibiotika bedret det seg.

Så fikk to jenter det samme like etterpå, vanskelig å unngå når de spiser på alt og inkubasjonstiden er i forkant av utbruddet - de kom til behandling raskere, og ble ikke så sterkt angrepet.

Jeg er ikke lege, så jeg vet ikke - men det var det bydelsoverlegen sa da han ringte.

Det var merkelig. Sjelden at barn får slike reaksjoner av herpes.

:-)

Skrevet

Jeg hadde også herpes inni munnen for 3 år siden. Det var et kraftig utbrudd som førte til at jeg gikk ned mange kilo.

Som togli har også jeg sitring på tunga ennå i perioder, 3 år etter første utbrudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...