Gå til innhold

Nissefest, må man kjøpe fullt utstyr??

Sporty mamma

Anbefalte innlegg

Fullt utstyr?

Nei det trenger du ikke! Mine stiller alltid i det vi har for hånden - rød eller blå nisselue avhengig av hva vi finner der og da, strikket genser og strømpebukse.

Det holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Selvsagt må ikke ungen din ha nyinnkjøpt antrekk for anledninga. Helt unødvendig. Vær like standhaftig til karnevalet også - kle barnet i hjemmelaga antrekk.''

Helt enig i at hjemmelaget er det beste, men for mange av oss er det vanskelig å få til i en travel hverdag - mye enklere å ta frem et nissekostyme elle annet kostyme fra loft og skap.

Det er jo de med hjemmelagde kostymene som har de virkelig ressursterke foreldrene - ikke alle de som stille i kjøpekostyme.

I en av nabobarnehagene fikk ungene beskjed om å ta med en gammel t-skjorte, et garnnøste og noen tøylapper til karnevalet. Alle barna skulle være trollunger. Så lagde de trollhaler av garnet, limte lapper på t-skjortene og malte kinnene og nesene røde, og svarte fregner. Nydelige trollunger.

En annen gang var de spøkelser - av gammelt sengetøy i all verdens farger. Er enig i at det kan være vanskelig å få tida til å strekke til for å lage egne kostymer, men det spørs hvor høyt man legger lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du ha god samvittighet! :-)

På nissefesten i barnehagen "vår" stiller barnehagen med nisseluer, og ungene stiller i de klærne de har. Min hadde dongeribukse og genser med et veldig lite julete motiv på magen :-).

Jeg syns vel det er _litt_ i overkant å skulle kjøpe fullt blånisseutstyr for en slik temafest - det er jo kjempedyrt! Men jeg leste på et annet forum i høst om et barn som fikk blånisseutstyr som første kalendergave, så kanskje det er jeg som er gjerrig (eller fattig).

Mine har forresten både blånisselue (som jeg strikket til eldstemann da blånissene gikk for første gang) og lang rødnisselue (som mormor har strikket), og de tar vi godt vare på så de kan brukes til slike anledninger. Nr to skulle være nissebarn på skolens juleavslutning i år, og brukte eldstemanns rødnisselue. Vi bare brettet den opp en ekstra gang så navnet ble borte (for det hadde mormor omsorgsfullt brodert på da hun strikket).

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisselue er det eneste som er et "must".

Min pode hadde rød ullundertrøye, dongeribukse og nisselue.

Jenta hadde rød, langerma bomulls-(sommer-)kjole, røde ullstrømpebukser og nisselue. Bortsett fra luene var alt standard klær.

Har heller ikke kjøpt spesielle klær til Lucia, men brukt lange hvite skjorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt blånisseutstyr koster jo flesk! Ihvertfall hvis man skal kjøpe det "ekte" på Bogerud f.eks...

Jeg jobber i bhg. På lappen om vår nissefest skrev vi "det er koselig hvis barna har nisselue"... Ikke noe krav om noenting. Noen kom i vanlige klær med nisselue til, andre i "vanlige" røde klær, og andre igjen i nissedrakt/nissekjole. Alle varianter er helt ok!

Datteren min har hatt nissekjole på sine nissefester (3 i tallet). Rett og slett fordi jeg har funnet en fin en (som ble brukt to år på rad, jeg hadde ganske enkelt lyst til å kjøpe den) og i år hadde hun en hun har arvet etter søsteren sin... Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt ny i år, så da hadde det blitt rød genser og strømpebukse, et skjørt eller kjole og en nisselue. Det duger i massevis.

Og sist, men ikke minst - hvis ungen nekter, så er jo poenget borte! Det skal jo være koselig for barna! Snuppa mi er tre år og elsker å kle seg ut - så for henne var det jo toppen av lykke. Da blir det litt annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...