Gå til innhold

Hva hadde dere gjort..?

cizz

Anbefalte innlegg

Vi har en "slitsom" nabojente i gata, hun er ca 9 år og våre er 4 og 2. Hun pleier å ringe på støtt og stadig, og hver eneste gang vi er ute og leker kommer hun og er som en klegg på oss voksne. Virker som om hun egentlig er mest opptatt av voksenkontakten, selv om hun også leker litt med de små men det er jo stor aldersforskjell da.

I går kom hun plutselig med julegave på døra. Jeg tror kanskje det kan være tegnesaker (blokk og blyanter/tusjer), som er til begge mine fra henne. Skjønner egentlig ikke hvorfor, vi er egentlig bare "på hils" med henne selv om det er ganske åpenbart at hun hadde nok helst nærmest flyttet inn til oss hvis hun hadde hatt sjansen. Hun hadde skrevet på til- og fra-lappen selv.

Jeg føler ikke for å gi noen gave tilbake....... men hva hadde dere gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart jeg hadde gitt noe tilbake!! Stakkars lille jente, hun har sikkert gledet seg til å komme med presang, og laget lappene selv! Selv om du sikkert synes en 9-åring er VELDIG stor, er hun egentlig ganske liten...:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert kontaktsøkende, får for lite oppmerksomhet hjemme kanskje? Eller at hun ser opp til dere og gjerne vil bli venn?

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis nabo-jenta kom med gave. Tror jeg hadde kjøpe en liten ting igjen ja.

Ellers kan du jo sette grenser til henne. Si at hun ikke trenger å ringe på hele tiden, men på den og den tiden/dagen går det greit osv. Unger trenger grenser, ellers lærer de ikke hva som er rett og galt.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg hadde gitt noe tilbake!! Stakkars lille jente, hun har sikkert gledet seg til å komme med presang, og laget lappene selv! Selv om du sikkert synes en 9-åring er VELDIG stor, er hun egentlig ganske liten...:-)

mvh

Ja jeg lurte veldig, takk for svar. Hun må nok få en liten ting tilbake da, selv om jeg egentlig føler at det bare "åpner" for mer enn det vi egentlig hadde tenkt..... Også jeg som egentlig var ferdig med julegavene! Men det er jo hvertfall veldig lett å finne en liten ting til en jente i den alderen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er sikkert kontaktsøkende, får for lite oppmerksomhet hjemme kanskje? Eller at hun ser opp til dere og gjerne vil bli venn?

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis nabo-jenta kom med gave. Tror jeg hadde kjøpe en liten ting igjen ja.

Ellers kan du jo sette grenser til henne. Si at hun ikke trenger å ringe på hele tiden, men på den og den tiden/dagen går det greit osv. Unger trenger grenser, ellers lærer de ikke hva som er rett og galt.!

Takk for svar! Vi setter grenser for henne hele tiden, hun får komme inn/bli med ca hver 4-5.gang hun spør, og det vil si minst en gang i uka. Det som er rart er at hun gang på gang kommer i 19-tiden, uansett hvor mange ganger vi sier at det blir for seint, da har våre fått på pysjen og er klare for senga....

Det blir vel til at vi nesten må gi henne en liten gave tilbake da, heldigvis lett å finne en liten ting til en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde definitvit gitt ho en gave!

At jenta kan være masete og strever med sosiale relasjoner kan selvfølgelig oppleves som en belastning, men eg synes det var utrolig flott gjort at ho kom med gave til dine barn.

Det var svært omtenksomt gjort av ei så ung jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At jenta kan være masete og strever med sosiale relasjoner kan selvfølgelig oppleves som en belastning, men eg synes det var utrolig flott gjort at ho kom med gave til dine barn.

Takk for svar, jeg skjønner godt det du sier. Det er jo rørende at hun kom med gave, og hun hadde tydelig strevd med å skrive på lappen. Vi gir henne nok en liten ting tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skjønner deg også

Vær flinkere til å sette grenser for henne. Si at hun gjerne må komme men at det må passe, og det skal avgjøres for hver gang.

Og noen ganger så må dere få være alene med deres egne barn også.

Gi henne en liten gave tilbake. Noen flotte strikker og spenner til håret el må da være helt topp til den aldren der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurte veldig, takk for svar. Hun må nok få en liten ting tilbake da, selv om jeg egentlig føler at det bare "åpner" for mer enn det vi egentlig hadde tenkt..... Også jeg som egentlig var ferdig med julegavene! Men det er jo hvertfall veldig lett å finne en liten ting til en jente i den alderen:-)

Skjønner godt hva du mener, du føler det er mer enn nok fra før av... Og jeg forstår godt det kan være litt slitsomt, men det er jo uten tvil litt synd i denne jenta som søker voksenkontakt. Kanske hun ikke får oppmerksomhet hjemme, eller bare synes du er en veldig pen og snill dame? :) Unger kan tenke så mye..

Du burde gi henne en gave tilbake ja, men da kan du jo kanskje prøve å ta det opp på en fin måte at du ble veldig glad for gaven osv. men at hun ikke må ringe på så sent/ofte.. Uff, må være veleidg vanskelig. Vet ikke hvordan jeg ville takla det selv. Her er jo tydelig ikke foreldra våkne da, for andre ville vel sagt til barnet sitt at man ikke skal fly ned andres dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi setter grenser for henne hele tiden, hun får komme inn/bli med ca hver 4-5.gang hun spør, og det vil si minst en gang i uka. Det som er rart er at hun gang på gang kommer i 19-tiden, uansett hvor mange ganger vi sier at det blir for seint, da har våre fått på pysjen og er klare for senga....

Det blir vel til at vi nesten må gi henne en liten gave tilbake da, heldigvis lett å finne en liten ting til en jente.

Hm, rart hun kommer i den tiden da? Prøvd å spørre henne om hva de gjør hjemme på denne tiden, om ikke hun, evt søsken bruker å legge seg snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du noe om bakgrunnen til jenta?

Har hun søsken, vet dere noe om foreldrene? har hun venner?

Det at hun kommer i 19. tiden er kanskje for at da er det kjedelig hjemme, foreldrene har kanskje inntatt sofaen etter middagen, og ønsker fred og ro sånn at de ber henne ta en tur ut.

Har hun ikke venner så er det jo naturlig for henne at hun går til dere istedet.

Hun kan kanskje ikke klokka selv, og har da ikke peiling på hvor mye den er når hun tropper opp hos dere på kvelden.

Gi henne en liten presang.

Kanskje broderi el som hun må jobbe litt med så hun ikke har tid til å komme så ofte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo veldig hyggelig gjort av henne, da!

Kanskje hun er ei jente som ikke hr så mange venner, eller voksne som bryr seg? Vær et medmenneske, ta imot med glede og gi henne gjerne en liten oppmerksomhet. Da mener jeg noe lite, en marsipangris eller noe.

Dere trenger ikke kjøpe gave til henne, og dere skal selvsagt sette grenser for besøkene hennes.

Men likevel: det virker som om hun trenger noen å være på hils med, og da kan dere stille opp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg hadde nok gjort som de andre her, og gitt en liten gave.

Skjønner at det er litt slitsomt med henne, men det høres ikke ut som om hun er en uvennlig/slem unge - heller tvert i mot. Og hun kan neppe ha det helt strålende hjemme, når hun dukker opp hos dere i 19-tiden stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...