Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 19. desember 2008 Skrevet 19. desember 2008 Jeg er, dessverre, ingen lettvekter lenger. Pga, medisiner imot "ditt og datt", sykdom og forskjellige ting. Jeg skal ikke si at jeg kanskje kunne gjort mere for å ikke gå opp 15 kilo, ingen unnskyldning for dette. MEN, det som irriterer meg grønn snart, er alle kommentarene jeg får. Faktisk så prøver jeg å slanke meg hele tiden, jeg prøver å trimme så mye jeg orker/greier. DA er det veldig morsomt å få slike "råd." Som jeg var hos gynekolog her forleden. Etter han var "ferdig" kom det: Jeg tror du med fordel kan gå ned noen kilo. Jeg satt og spiste sammen med noen eldre damer og de begynte å kommentere vekta mi mens jeg spiste, at jeg burde slanke meg. Det kommer slike "drypp" hele tiden. Jeg har faktisk slanket meg 10 kilo på 2 måneder. Men alt dette gjør at motivasjonen daler, for hva er vitsen liksom? Hvis jeg slanker meg enda 10 kilo, 20 kilo, så vil vel enkelte kommentere mitt utseende uansett. Jeg vet utmerket godt selv hva som er galt med meg om ikke "alle" må kommentere dette..grrrr 0 Siter
Gjest Milde måne Skrevet 19. desember 2008 Skrevet 19. desember 2008 Uff, det er så unødvendig av folk å kommme med sånne fraser! Samme hva folk mener burde de holde det for seg selv,de aner vel ikke hvordan det er å være overvektig,det er jo ikke gjort på en to tre å slanke seg heller. Prøv å ikke bry deg for mye om det,det er uvitenhet fra demmes side... 0 Siter
hattifnatt1 Skrevet 19. desember 2008 Skrevet 19. desember 2008 Men du har jo vært kjempe flink dersom du har slanket deg ti kg på to måneder! ikke bry deg om slike dumme kommentarer.selv om det er lett å gjøre det.stå på!du vet du gjør en kjempeinsats:) 0 Siter
cathlin Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Slanker du deg for å unngå å få kommentarer? 0 Siter
Orio Skrevet 20. desember 2008 Skrevet 20. desember 2008 Slanker du deg for å unngå å få kommentarer? Godt spørsmål. 0 Siter
Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Slanker du deg for å unngå å få kommentarer? Jeg slanker meg fordi jeg ikke ønsker å være så tung. Alt blir verre av det. Har problemer i forhold til mat siden ungdomsåra. En snev av anorexia den gangen. Spiser i forhold til følelser, virker det som. Slike kommentarer gjør at jeg blir lei meg og det blir vanskelig å gå ut. Dette medfører faktisk mere spising (trøst). 0 Siter
Faure Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Verden er full av slike mennesker. Løsningen er å ikke vise svakhet. Ikke bli personlig. Ikke la dem tro at du synes godt om dem. Vær avvisende og kald. Velg dine venner med omhu. Den du trodde var vennlig kan være en drittsekk. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Slutt å irritere deg, er mitt råd! Folk kommer med slike kommentarer enten du ergrer deg over dem eller ikke. De fleste har lav EQ. Lykke til! 0 Siter
Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Verden er full av slike mennesker. Løsningen er å ikke vise svakhet. Ikke bli personlig. Ikke la dem tro at du synes godt om dem. Vær avvisende og kald. Velg dine venner med omhu. Den du trodde var vennlig kan være en drittsekk. Den som bare hadde greid å bli så kald, hardhudet. Det er vel noe av problemet mitt, jeg tar inn alt for mye fra andre, lar alt såre meg. Jeg kunne aldri fått meg til å si slike ting som det jeg selv opplever. Jeg kjenner hvor såret andre mennesker blir, har alt for mye samvittighet for alt. Hvordan lærer man å "drite" i ting? 0 Siter
Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Slutt å irritere deg, er mitt råd! Folk kommer med slike kommentarer enten du ergrer deg over dem eller ikke. De fleste har lav EQ. Lykke til! Det er vel akkurat det som er problemet mitt. Jeg greier ikke å la være å irriterer meg, eller bli såret. Føler meg "hudløs.", tar inn alt. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Den som bare hadde greid å bli så kald, hardhudet. Det er vel noe av problemet mitt, jeg tar inn alt for mye fra andre, lar alt såre meg. Jeg kunne aldri fått meg til å si slike ting som det jeg selv opplever. Jeg kjenner hvor såret andre mennesker blir, har alt for mye samvittighet for alt. Hvordan lærer man å "drite" i ting? Hvordan lære seg å "drite" i ting vet ikke jeg. Kanskje det hjelper å forsøke styrke seg selv? Feks ved å skrive ned positive ting om seg selv. For deretter øve seg på å tro på det. Ja- jeg vet dette er ikke helt lett- men jeg tror det er et verktøy for å bli sterkere mot andres kritikk. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Det er vel akkurat det som er problemet mitt. Jeg greier ikke å la være å irriterer meg, eller bli såret. Føler meg "hudløs.", tar inn alt. Da bare husker du at mennesker som er kronisk syke, kristne, i økonomiske vanskeligheter etc mottar samme unyttige råd! Mennesker kommer til å gi hverandre uønskede/unyttige råd så lenge mennesker eksisterer! Har selv kroniske smerter _og_ er troende, så det mangler ikke på "velmente" råd til meg! Ta heller i mot råd og tips fra kloke og velmenende mennesker;) For de finnes;)) 0 Siter
cathlin Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg slanker meg fordi jeg ikke ønsker å være så tung. Alt blir verre av det. Har problemer i forhold til mat siden ungdomsåra. En snev av anorexia den gangen. Spiser i forhold til følelser, virker det som. Slike kommentarer gjør at jeg blir lei meg og det blir vanskelig å gå ut. Dette medfører faktisk mere spising (trøst). Da virker det ganske håpløst. 0 Siter
morsan Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg er sjokkert over folk som sier slik! Én ting med en lege, da, som jo er 'programforpliktet' til å si fra om ting av viktig helsemessig betynding, men de andre?? Prøv å heve deg over det! Du har vært kjemeflink, og du kan gjerne si til folk rett ut at det HAR slanket deg såpass mye allerede, men at slike stadige kommentarer om vekta di tar fra deg motovasjonen til å fortsette med det samme. Kankskje de blir flaue da?;-) 0 Siter
Orio Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg er sjokkert over folk som sier slik! Én ting med en lege, da, som jo er 'programforpliktet' til å si fra om ting av viktig helsemessig betynding, men de andre?? Prøv å heve deg over det! Du har vært kjemeflink, og du kan gjerne si til folk rett ut at det HAR slanket deg såpass mye allerede, men at slike stadige kommentarer om vekta di tar fra deg motovasjonen til å fortsette med det samme. Kankskje de blir flaue da?;-) Jeg synes ikke det er nødvendig at en lege kommer med sånne bemerkninger heller. En som er overvektig er i de aller fleste tilfeller klar over det selv. Og hvis det eneste legen har å bidra med er "du kunne ha godt av å gå ned noen kilo" skjønner jeg ikke poenget. 0 Siter
Gjest nmwtfia Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes ikke det er nødvendig at en lege kommer med sånne bemerkninger heller. En som er overvektig er i de aller fleste tilfeller klar over det selv. Og hvis det eneste legen har å bidra med er "du kunne ha godt av å gå ned noen kilo" skjønner jeg ikke poenget. støtter den! 0 Siter
Gjest hvem ellers? Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes ikke det er nødvendig at en lege kommer med sånne bemerkninger heller. En som er overvektig er i de aller fleste tilfeller klar over det selv. Og hvis det eneste legen har å bidra med er "du kunne ha godt av å gå ned noen kilo" skjønner jeg ikke poenget. Synes det er helt på sin plass at leger sier i fra om det. 0 Siter
morsan Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes ikke det er nødvendig at en lege kommer med sånne bemerkninger heller. En som er overvektig er i de aller fleste tilfeller klar over det selv. Og hvis det eneste legen har å bidra med er "du kunne ha godt av å gå ned noen kilo" skjønner jeg ikke poenget. Jo, jeg er enig i det, særlig hvis det er en lege som ikke er fastlegen. Men en fastlege kan stilles i en annen kategori, synes jeg. 0 Siter
Orio Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Synes det er helt på sin plass at leger sier i fra om det. Hvorfor? At en lege tar opp problemet, spør om pasienten ønsker hjelp, har noen forslag til hva pasienten kan gjøre etc, synes jeg er helt riktig. Og hvis man oppsøker lege pga problemer forårsaket av/som blir verre av/kunne blitt bedre uten overvekten, bør helt klart legen informere om det. Men bare en kommentar " du hadde hatt godt av å gå ned noen kilo", hvorfor skal en lege komme med sånne bemerkninger? 0 Siter
Orio Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Jo, jeg er enig i det, særlig hvis det er en lege som ikke er fastlegen. Men en fastlege kan stilles i en annen kategori, synes jeg. Fastlegen kommer i en annen kategori, det er jeg enig i. Men selv fastlegen bør ha mer å bidra med enn "du burde slanke deg". Spørre om hun ønsker hjelp til å redusere vekta, spørre om hun tenker på hva hun spiser, anbefale mosjon, spørre om hun har vondt i kne og hofter, ta blodprøver for å sjekke kolesterol og blodsukker el. Overvekt er et av de helseproblemene fastlegen skal hjelpe til med. Og det innebærer å gjøre mer enn å fastslå at problemet finnes. Enten å si at det ikke er noe stort problem, f.eks ved litt høyt blodtrykk sette opp en ny time for å sjekke det på nytt, eller komme med forslag til hva som kan gjøres. I forhold til overvekt synes jeg en dyktig fastlege skal være flink til å lytte til pasienten: Hva synes pasienten om vekten? Er det noe h*n vil ha hjelp med? Hva er det som er problematisk, kan det være en form for spiseforstyrrelse? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.