Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Fastlegen kommer i en annen kategori, det er jeg enig i. Men selv fastlegen bør ha mer å bidra med enn "du burde slanke deg". Spørre om hun ønsker hjelp til å redusere vekta, spørre om hun tenker på hva hun spiser, anbefale mosjon, spørre om hun har vondt i kne og hofter, ta blodprøver for å sjekke kolesterol og blodsukker el. Overvekt er et av de helseproblemene fastlegen skal hjelpe til med. Og det innebærer å gjøre mer enn å fastslå at problemet finnes. Enten å si at det ikke er noe stort problem, f.eks ved litt høyt blodtrykk sette opp en ny time for å sjekke det på nytt, eller komme med forslag til hva som kan gjøres. I forhold til overvekt synes jeg en dyktig fastlege skal være flink til å lytte til pasienten: Hva synes pasienten om vekten? Er det noe h*n vil ha hjelp med? Hva er det som er problematisk, kan det være en form for spiseforstyrrelse? Poenget mitt var at jeg vet at jeg er overvektig meget godt selv, og at jeg hver evige dag tenker på hva jeg spiser, har dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener nok osv. Er veldig deprimert og i dårlig form for tiden. Så må jeg til gynekolog og gruer meg veldig for dette fordi jeg sliter med flash-backs etter overgrep. Dette vet han meget godt. Det hjalp veldig på selvbildet mitt å få en sånn kommentar etter han var "ferdig", for å si det slik. Når jeg i tillegg syntes jeg selv hadde vært ganske flink og slanket bort 10 kilo, så greide han å drepe den gleden. Årsaken til overvekt er år med anti-psykotika og litium som jeg nå bruker. Har gått opp ca 8 kilo etter litium. 5 kg på zyprexa og det samme på seroquel. Litiumen gjør at kiloene sitter fast, veldig vanskelig å gå ned. Enig i at fastlegen kan si ifra ja, men ikke en gynekolog i den setting. Du er nødt til å kle av deg, føler deg lita og skammer deg som bare det, og så få en sånn kommentar. Takk for svar forresten :-) 0 Siter
Gjest Ja, jeg vet dette godt!! Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Synes det er helt på sin plass at leger sier i fra om det. Les det jeg skrev til Orio, så kan du jo si det samme en gang til. Det har jo også stor betydning for hvilken "setting" ting blir sagt i og på hvilken måte! 0 Siter
Orio Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Poenget mitt var at jeg vet at jeg er overvektig meget godt selv, og at jeg hver evige dag tenker på hva jeg spiser, har dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener nok osv. Er veldig deprimert og i dårlig form for tiden. Så må jeg til gynekolog og gruer meg veldig for dette fordi jeg sliter med flash-backs etter overgrep. Dette vet han meget godt. Det hjalp veldig på selvbildet mitt å få en sånn kommentar etter han var "ferdig", for å si det slik. Når jeg i tillegg syntes jeg selv hadde vært ganske flink og slanket bort 10 kilo, så greide han å drepe den gleden. Årsaken til overvekt er år med anti-psykotika og litium som jeg nå bruker. Har gått opp ca 8 kilo etter litium. 5 kg på zyprexa og det samme på seroquel. Litiumen gjør at kiloene sitter fast, veldig vanskelig å gå ned. Enig i at fastlegen kan si ifra ja, men ikke en gynekolog i den setting. Du er nødt til å kle av deg, føler deg lita og skammer deg som bare det, og så få en sånn kommentar. Takk for svar forresten :-) Jeg er helt enig med deg. 0 Siter
Orio Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Poenget mitt var at jeg vet at jeg er overvektig meget godt selv, og at jeg hver evige dag tenker på hva jeg spiser, har dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener nok osv. Er veldig deprimert og i dårlig form for tiden. Så må jeg til gynekolog og gruer meg veldig for dette fordi jeg sliter med flash-backs etter overgrep. Dette vet han meget godt. Det hjalp veldig på selvbildet mitt å få en sånn kommentar etter han var "ferdig", for å si det slik. Når jeg i tillegg syntes jeg selv hadde vært ganske flink og slanket bort 10 kilo, så greide han å drepe den gleden. Årsaken til overvekt er år med anti-psykotika og litium som jeg nå bruker. Har gått opp ca 8 kilo etter litium. 5 kg på zyprexa og det samme på seroquel. Litiumen gjør at kiloene sitter fast, veldig vanskelig å gå ned. Enig i at fastlegen kan si ifra ja, men ikke en gynekolog i den setting. Du er nødt til å kle av deg, føler deg lita og skammer deg som bare det, og så få en sånn kommentar. Takk for svar forresten :-) Jeg er helt enig med deg. Det var det jeg prøvde å få frem i svaret mitt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.