Snikkersen Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Barn får 10 kilo leker jul. Et tankekors....? http://www.dagbladet.no/2008/12/19/nyheter/miljo/barn/jul/4099196/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Nå finnes det jo tunge leker også da - en skikkelig kjelke vil fort veie mer enn 10 kg... Synes det blir helt teit å legge vekt på vekta 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mange KILO leker mi får til jul, har jeg ingen anelse om eller interesse av. Men det jeg la merke til var antallet... Syv av 10 fikk flere enn 11 gaver. Mi får flere enn det bare av oss foreldrene! Men det er mye småtteri da, og klær osv! Kanskje det er vanlig at barna får èn større ting av foreldrene til jul, og det samme med gifte bestreforeldre osv? Min pakkehaug har blitt kraftig redusert siden jeg var barn, men jeg får fortsatt flere enn 11 faktisk. Men igjen - mye småtteri! Jeg er absolutt ikke fra noen familie med penger, og har ikke mange av dem rundt meg heller, derfor stusser jeg litt på at ikke "alle" barn får flere enn 11 gaver. Ikke er vi noen stor slekt heller, faktisk under gjennomsnittet. Men så er det flere enslige da, så da blir det gjerne dobbelt opp med gaver. Gir dere forresten gaver til venners barn? Jeg har bestemt meg for å la være, for ellers skaper man dyre tradisjoner. Det ville blitt sikkert 10 barn å kjøpe til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mange KILO leker mi får til jul, har jeg ingen anelse om eller interesse av. Men det jeg la merke til var antallet... Syv av 10 fikk flere enn 11 gaver. Mi får flere enn det bare av oss foreldrene! Men det er mye småtteri da, og klær osv! Kanskje det er vanlig at barna får èn større ting av foreldrene til jul, og det samme med gifte bestreforeldre osv? Min pakkehaug har blitt kraftig redusert siden jeg var barn, men jeg får fortsatt flere enn 11 faktisk. Men igjen - mye småtteri! Jeg er absolutt ikke fra noen familie med penger, og har ikke mange av dem rundt meg heller, derfor stusser jeg litt på at ikke "alle" barn får flere enn 11 gaver. Ikke er vi noen stor slekt heller, faktisk under gjennomsnittet. Men så er det flere enslige da, så da blir det gjerne dobbelt opp med gaver. Gir dere forresten gaver til venners barn? Jeg har bestemt meg for å la være, for ellers skaper man dyre tradisjoner. Det ville blitt sikkert 10 barn å kjøpe til... 11 gaver bare fra foreldrene??? Jeg tror vi er ganske sånn midt på treet når det gjelder hvor mye gaver vi gir. Til egne barn er det noen ganger to gaver , noen gaver tre til fire. Skulle jeg gitt over ti gaver til hvert barn så ville jeg følt at det bikket over til å bli nesten vulgært tror jeg. Barna her får vel 10-15 gaver hver totalt og det er mer enn nok. Jeg har lyst til å lære barna å sette pris på hver enkelt gave, at de faktisk tar seg tid til å se på hver enkelt gave og ikke sitter og sliter papir av pakker hele julekvelden. På samme måte synes jeg det er viktig at barna husker i størst mulig grad hvem de har fått hvilke pakker av og kan takke for pakken i ettertid (og da huske hva han faktisk fikk av tante).. Men som jubalong sier så blir det jo helt feil å fokusere på kilo, noen pakker er tunge og en kjelke blir fort noen kilo da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 11 gaver bare fra foreldrene??? Jeg tror vi er ganske sånn midt på treet når det gjelder hvor mye gaver vi gir. Til egne barn er det noen ganger to gaver , noen gaver tre til fire. Skulle jeg gitt over ti gaver til hvert barn så ville jeg følt at det bikket over til å bli nesten vulgært tror jeg. Barna her får vel 10-15 gaver hver totalt og det er mer enn nok. Jeg har lyst til å lære barna å sette pris på hver enkelt gave, at de faktisk tar seg tid til å se på hver enkelt gave og ikke sitter og sliter papir av pakker hele julekvelden. På samme måte synes jeg det er viktig at barna husker i størst mulig grad hvem de har fått hvilke pakker av og kan takke for pakken i ettertid (og da huske hva han faktisk fikk av tante).. Men som jubalong sier så blir det jo helt feil å fokusere på kilo, noen pakker er tunge og en kjelke blir fort noen kilo da:-) Jeg er faktisk helt enig i _alt_ du sier, og seinere vil det nok bli et par pakker fra oss også. Saken er at i år er hun baby, og trenger ikke så mange store ting. De fleste større tingene hun "trenger", som gåbil og slikt, får hun av besteforeldrene. Pakkene fra oss inneholder en body, en pakke smokker, en eventyrbok på salg, en bukse osv... Jeg har tillatt meg selv å ta litt av i år, siden hun for det første er for lita til å forstå, og for det andre er det det første året jeg har eget barn:-) Men summen er altså ikke så ille likevel altså! Etterhvert blir det nok heller en eller to større og fornuftige gaver ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mange KILO leker mi får til jul, har jeg ingen anelse om eller interesse av. Men det jeg la merke til var antallet... Syv av 10 fikk flere enn 11 gaver. Mi får flere enn det bare av oss foreldrene! Men det er mye småtteri da, og klær osv! Kanskje det er vanlig at barna får èn større ting av foreldrene til jul, og det samme med gifte bestreforeldre osv? Min pakkehaug har blitt kraftig redusert siden jeg var barn, men jeg får fortsatt flere enn 11 faktisk. Men igjen - mye småtteri! Jeg er absolutt ikke fra noen familie med penger, og har ikke mange av dem rundt meg heller, derfor stusser jeg litt på at ikke "alle" barn får flere enn 11 gaver. Ikke er vi noen stor slekt heller, faktisk under gjennomsnittet. Men så er det flere enslige da, så da blir det gjerne dobbelt opp med gaver. Gir dere forresten gaver til venners barn? Jeg har bestemt meg for å la være, for ellers skaper man dyre tradisjoner. Det ville blitt sikkert 10 barn å kjøpe til... Kilo er håpløst å regne da, som Jubalong70 sier så veier jo noen leker masse og andre ingenting. ) Ungene her får mengder med gaver... De får 5 hver fra meg og kjæresten og sikkert minst det samme fra pappan og stemora + fra en skrolt med tanter og onkler og søskenbarn og besteforeldre og stebesteforeldre... Selv får jeg vel rundt 10 gaver kanskje? Det holder for meg, det er kjempekoselig å få noe ungene har laget selv og strevd med og ikke minst ting kjæresten har plukket ut til meg. ) Da jeg var barn syntes jeg det måtte være grusomt kjedelig å være voksen å få bare 5-6 julegaver, men synet endrer seg, nå er det nesten morsomst og koseligst å se hva andre synes om det jeg har gitt til dem. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg er faktisk helt enig i _alt_ du sier, og seinere vil det nok bli et par pakker fra oss også. Saken er at i år er hun baby, og trenger ikke så mange store ting. De fleste større tingene hun "trenger", som gåbil og slikt, får hun av besteforeldrene. Pakkene fra oss inneholder en body, en pakke smokker, en eventyrbok på salg, en bukse osv... Jeg har tillatt meg selv å ta litt av i år, siden hun for det første er for lita til å forstå, og for det andre er det det første året jeg har eget barn:-) Men summen er altså ikke så ille likevel altså! Etterhvert blir det nok heller en eller to større og fornuftige gaver ja! Ok. Om hun er en baby så er jo julegavene uansett nesten mer for å glede dere enn henne:-) Og jeg skjønner godt at det er stas med julegaver til det første barnet. Men både denne jula og kanskje neste også så vil hun nok være mest opptatt av pakkepapiret og eskene som gavene ligger i:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ok. Om hun er en baby så er jo julegavene uansett nesten mer for å glede dere enn henne:-) Og jeg skjønner godt at det er stas med julegaver til det første barnet. Men både denne jula og kanskje neste også så vil hun nok være mest opptatt av pakkepapiret og eskene som gavene ligger i:-) He he, det er jeg fullstendig klar over:-) Jeg forventer ikke at hun skal hyle av fryd over gavene, men heller av papir og hyssing! Hun trenger noe av leker, og det har pappaen stått for. Klær og slike praktiske ting bryr hun seg jo ikke om, men vi måtte jo kjøpt det likevel... Derfor har jeg kjøpt det til jul, så blir pakkehaugen stor:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Så mye får ingen av ungene her... Stebarna mine får nok mer enn 3-åringen gjør, fordi de har større slekt... Men antallet kan vel kanskje stemme, svigermor pakker gjerne inn en pakke kinderegg som presang fra hunden deres osv... Hvis man skal regne alt sånt, så blir det jo fort tosifret... Men 10 pakker fra oss foreldre til egne barn?? Absolutt ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Så mye får ingen av ungene her... Stebarna mine får nok mer enn 3-åringen gjør, fordi de har større slekt... Men antallet kan vel kanskje stemme, svigermor pakker gjerne inn en pakke kinderegg som presang fra hunden deres osv... Hvis man skal regne alt sånt, så blir det jo fort tosifret... Men 10 pakker fra oss foreldre til egne barn?? Absolutt ikke! Det stod jo ingenting om 10 gaver bare fra foreldrene! Det stod 11 pakker tilsammen... Bare jeg det, som nevnte at vi har tatt helt av til babyen, men det er jo fordi det er det første året jeg har eget barn, og fordi hun ikke kan forstå noe om dette gavegildet likevel... Dessuten er det stort sett praktiske ting som vi velger å pakke inn til jul, men som hun måtte hatt likevel. Det vil ikke fortsette sånn når hun blir eldre! Jeg synes nesten 11 gaver tilsammen hørtes lite ut jeg, hvis det gjaldt tilsammen! Men så er jeg vant til å få mest smågreier da, og ikke slalomski liksom... Her tror jeg faktisk babyen får flest gaver, men stedatteren får garantert for større verdi - både fordi hun har mer slekt og fordi hun har dyrere ønsker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Antall gaver pr unge her i huset har jeg nok ikke tenkt noe særlig på. De får sikkert nok :-) Ikke gidder jeg tenke så mye på det heller skal jeg være ærlig. Det er til jul og bursdag de får gaver, vi kjøper så godt som aldri noe ellers i året. I år har vi kjøpt leker, men stort sett har de fått ting de har bruk for. Nå synes jeg innimellom at leker kan være nødvendig også jeg da.....når jeg ser rommene deres i forhold til alle jeg kjenner er det veldig lite leker der. Guttungen på 6 har noen biler,en kasse lego, togsett og bilbane. Ellers er det en del utkledningstøy, puzzlespill og bøker som fyller opp litt. Jentene på 9 og 12 har et par dukker hver og dukkeklær. Det er det. Så i år har vi kjøpt leker til de og det gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mange KILO leker mi får til jul, har jeg ingen anelse om eller interesse av. Men det jeg la merke til var antallet... Syv av 10 fikk flere enn 11 gaver. Mi får flere enn det bare av oss foreldrene! Men det er mye småtteri da, og klær osv! Kanskje det er vanlig at barna får èn større ting av foreldrene til jul, og det samme med gifte bestreforeldre osv? Min pakkehaug har blitt kraftig redusert siden jeg var barn, men jeg får fortsatt flere enn 11 faktisk. Men igjen - mye småtteri! Jeg er absolutt ikke fra noen familie med penger, og har ikke mange av dem rundt meg heller, derfor stusser jeg litt på at ikke "alle" barn får flere enn 11 gaver. Ikke er vi noen stor slekt heller, faktisk under gjennomsnittet. Men så er det flere enslige da, så da blir det gjerne dobbelt opp med gaver. Gir dere forresten gaver til venners barn? Jeg har bestemt meg for å la være, for ellers skaper man dyre tradisjoner. Det ville blitt sikkert 10 barn å kjøpe til... ''Kanskje det er vanlig at barna får èn større ting av foreldrene til jul'' Det kommer sikkert litt an på; de to foregående årene fikk sønnen vår én stor gave fra oss (i jofr Nintendo Wii, året før det mobiltlf), mens i år får han mange gaver - har ikke telt men ca 6-7. ''Gir dere forresten gaver til venners barn?'' Ja, men gjorde ikke det de første årene, pluss at det har vært ganske få barn som har fått hvert år. I år er det tre. ''Jeg har bestemt meg for å la være, for ellers skaper man dyre tradisjoner. Det ville blitt sikkert 10 barn å kjøpe til...'' *he he* Vent og se;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Nå finnes det jo tunge leker også da - en skikkelig kjelke vil fort veie mer enn 10 kg... Synes det blir helt teit å legge vekt på vekta Enig! Og jeg synes egentlig ikke antallet gaver er så opplysende heller. Man kan kjøpe ti små leker a kr 50 og pakke inn hver for seg, eller man kan kjøpe én stor ting til 2000 kroner... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg har samme holdning til julegaver som til mat: Det viktigste er ikke hva man gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul.. Jeg synes vi skjemmer ungene godt bort til jul og bursdager, men resten av året får de veldig lite annet enn det de virkelig trenger. Synes det er helt i orden at de "forventer" stas og gaver disse to dagene i året, så lenge de ikke opplever at de bare kan få hva som helst hele tiden ellers også. Klær og sånn får de ikke til jul hvis de ikke er så store at de ønsker seg det. Heller ikke ski, skøyter osv, som jeg synes de skal ha uansett - nesten like mye for vår del som for deres. Så julegavene fra oss er stort sett helt unødvendige, men skikkelige ting, som feks DS, fotoapparat osv, som de ikke får ellers i året. Når det er sagt, så får ikke ungene våre noe særlig mer til jul enn ungene til dem som har svart i denne tråden, så det er mulig det vi synes er mye, er lite for andre. Julegavene ligger på rundt 1500 kroner nå, om det er en eller flere pakker kommer an på hva vi kjøper. I tillegg får de vel ca 12 gaver fra andre enn oss, dvs besteforeldre, tanter og onkler og faddere. Etterhvert som de blir eldre, får de jo gaver fra venner også, så det kommer i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Enig! Og jeg synes egentlig ikke antallet gaver er så opplysende heller. Man kan kjøpe ti små leker a kr 50 og pakke inn hver for seg, eller man kan kjøpe én stor ting til 2000 kroner... Nemlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.