Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Mitt største er sannsyngligvis at jeg grubler forferdelig mye. Behandleren sa også at jeg gjør det. Jeg har prøvd å forstå det. Men jeg tror ikke at jeg har forstått hva han mener. Og jeg angrer meg for at jeg ikke ba han utdype det. Etter en "samtale" med VKF her inne i går, gikk det opp ett eller annet. Det er at jeg tenker forferdelig mye (noe behandler også sa noe om). Feks i går, i samtalen med VKF, så utbroderer jeg i det vide og brede, jeg forklarer, forsvarer, prøver å få andre til å forstå, jeg er IKKE flink til å faktisk høre etter hva andre sier bestandig fordi jeg føler jeg vet best liksom (er ofte "etterpåklok"), jeg snakker ofte før jeg tenker, jeg både tenker og gjør ting komplisert osv osv. Dette er noe som også skjer i RL. Og det kan føre til at jeg ikke får til noe. Er det noen her som forstår hva jeg mener? Er det dette som er grubling? Et banalt spørsmål kansje, men dette er jo min livstil og jeg vet ikke av annet.. Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt der jeg skjønner at jeg er nødt til å _handle_ for å få det bedre. Derfor skal jeg også ha pause i terapi. Jeg skal også følge det kjente "grublerådet" herfra, som jeg må ha misforstått. Jeg har laget meg en boks, og jeg må skrive lapper gjennom dagen som jeg må legge oppi den boksen, og som jeg må ta frem i "grubletiden". Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere det. Jeg prøvde i går, men det ble bare vas. Jeg står fast. Dette er forferdelig vanskelig. Jeg har klart det periodevis, men tror jeg har misforstått. Jeg må ha fortrengt i stedet, for det som skjer er at det hoper seg opp. Er det jeg skrev innledningsvis grubling? Hvordan har andre det? Er kaoset og grøten jeg opplever rent tankemessig grubling? Jeg ser jo feks her inne, at andre svarer kort i tråder. Det har jeg ofte problemer med. Jeg greier ikke å tenke klart hva dette gjelder. Så jeg blir glad hvis noen forstår hva jeg mener, og vil hjelpe meg litt. Dette er utrolig viktig at jeg får til, og jeg vil starte allerede i dag. Og jeg tyr igjen til dere...Bekreftelse på om det jeg skriver her er "riktig" tenkt, hadde også vært ok å fått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg skriver: ''Jeg har klart det periodevis, men tror jeg har misforstått. Jeg må ha fortrengt i stedet, for det som skjer er at det hoper seg opp. '' Dvs. jeg har ikke klart å "gruble" til fast tid.. jeg har bare skjøvet alt vekk.. hvis noen forstår hva jeg mener. Blir utrolig glad for hjelp (er ikke et oppmerksomhetsforsøk/behov el.l). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det å gruble over hva som ble sagt, hvordan det kunne ha blitt forstått, hva man heller skulle ha sagt etc ER grubling. Under grubling kan man tankene ende med å legge til ting som egentlig aldri var ment. Det blir behov for å forsvare seg- mot noe som egentlig ikke er noe å forsvare osv. Man havner i en ond sirkel- hvor man aldri får fred. Grubling er ikke sunt i lengden. Det går negativt utover selvtillitt etc. Noe grubling - ala grublerådet du har fått- er sikkert ok. Men utover det så er det bedre å få tankene på noe annet. Feks se et interessant program, gå tur, lek med barna ... les en god roman. Hold deg opptatt. Ikke la "grubleriene" fange deg. Da har du det nemlig ikke helt bra. Det du feks sa i den og den situasjonen er sikkert helt ok. I alle fall like ok som det statsministeren, eller andre sa i tilsvarende situasjon. Det er ikke noe å gruble over. Det du sier er like mye verdt og rett- på lik linje med det andre sier. Dvs igjen- ikke noe å gruble over. Gi deg litt sjelero ved å holde tankene opptatt av annet. Leste du hadde mosjonert. Det vil hjelpe etter hvert. Helt sikkert! Hjernen stimuleres til å danne "velbehag" signaler av god mosjon. Sunn grubling er å feks gruble over en sudoku (er det det det heter?) eller et kryssord. Eller tenke over et abstrakt regnestykke o.l. Gi deg selv litt sjelefred i julegave ved å fokusere på feks nydelige juleprogrammer. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 ''Etter en "samtale" med VKF her inne i går, gikk det opp ett eller annet. Det er at jeg tenker forferdelig mye (noe behandler også sa noe om). Feks i går, i samtalen med VKF, så utbroderer jeg i det vide og brede, jeg forklarer, forsvarer, prøver å få andre til å forstå, jeg er IKKE flink til å faktisk høre etter hva andre sier bestandig fordi jeg føler jeg vet best liksom (er ofte "etterpåklok"), jeg snakker ofte før jeg tenker, jeg både tenker og gjør ting komplisert osv osv. Dette er noe som også skjer i RL. Og det kan føre til at jeg ikke får til noe. '' Og med dette innlegget gjør du akkurat det du beskriver her: Legger ut i det vide og breie, og forklarer i hue og ræva. ''Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt der jeg skjønner at jeg er nødt til å _handle_ for å få det bedre. Derfor skal jeg også ha pause i terapi. Jeg skal også følge det kjente "grublerådet" herfra, som jeg må ha misforstått. '' Det der har du egentlig skjønt for lenge sida. Det er bare det at det er mer komfortabelt å gruble, for da utsetter du å ta tak i problemet. Tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 ''Etter en "samtale" med VKF her inne i går, gikk det opp ett eller annet. Det er at jeg tenker forferdelig mye (noe behandler også sa noe om). Feks i går, i samtalen med VKF, så utbroderer jeg i det vide og brede, jeg forklarer, forsvarer, prøver å få andre til å forstå, jeg er IKKE flink til å faktisk høre etter hva andre sier bestandig fordi jeg føler jeg vet best liksom (er ofte "etterpåklok"), jeg snakker ofte før jeg tenker, jeg både tenker og gjør ting komplisert osv osv. Dette er noe som også skjer i RL. Og det kan føre til at jeg ikke får til noe. '' Og med dette innlegget gjør du akkurat det du beskriver her: Legger ut i det vide og breie, og forklarer i hue og ræva. ''Nå har jeg imidlertid kommet til et punkt der jeg skjønner at jeg er nødt til å _handle_ for å få det bedre. Derfor skal jeg også ha pause i terapi. Jeg skal også følge det kjente "grublerådet" herfra, som jeg må ha misforstått. '' Det der har du egentlig skjønt for lenge sida. Det er bare det at det er mer komfortabelt å gruble, for da utsetter du å ta tak i problemet. Tror ''Og med dette innlegget gjør du akkurat det du beskriver her: Legger ut i det vide og breie, og forklarer i hue og ræva. ;)'' Og så har jeg lyst til å komme med denne tilbake; "ja men.......(motargument/forsvar) " Nok et eks på grubling forstår jeg, ;o) men så synes jeg det er viktig å beskrive hvordan jeg opplever det for at andre skal skjønne hva jeg mener slik at jeg blir hjulpen også.. og jeg aner ikke hvordan jeg skal beskrive det/ting på en kort og enkel måte. Og så blir det mye surr og vas.. ''Det der har du egentlig skjønt for lenge sida. Det er bare det at det er mer komfortabelt å gruble, for da utsetter du å ta tak i problemet.'' Ja, jeg synes iallefall du har delvis rett. Jeg tenkte på det i går skjønner du; er jeg i "analysefasen" som er mer behagelig enn handling liksom.. Men så har det også vært ubevisst. Jeg har på ett eller annet tidspunkt kjørt meg fast. Jeg tror det er slik ivertfall.. Tusen millioner takk for viktig innspill ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janatora Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg skriver: ''Jeg har klart det periodevis, men tror jeg har misforstått. Jeg må ha fortrengt i stedet, for det som skjer er at det hoper seg opp. '' Dvs. jeg har ikke klart å "gruble" til fast tid.. jeg har bare skjøvet alt vekk.. hvis noen forstår hva jeg mener. Blir utrolig glad for hjelp (er ikke et oppmerksomhetsforsøk/behov el.l). Jeg skriver dagbok hver kveld hvor mange av disse grubleriene får utfolde seg. I akutte situasjoner kan jeg også også skrive ned ting år jeg har det vanskelig.Jeg har prøvd dette rådet til NHD men det funket ikke særlig godt for meg. Det ble for lite spontant og ble på en måte for påtatt. Min løsning er noe ala dette sjøstjerne skriver om. Å fokusere på andre ting og avledning samt forsøke å ikke bli fanget i grubleriene. For det er jo ofte slik at disse grubleriene mine bare blir større og større jo mer jeg grubler. Sjelden denne analyseringen min har vært nyttig for meg. Å trene seg på å holde på vanskelig tanker og følelser for så å ta de opp i en terapisammenheng er også noe jeg jobber mye med. Men det er hardt arbeid å jobbe med seg selv og jeg feiler mange ganger men ser at det går sakte men sikkert fremover likevel egentlig. Uansett så synes jeg du er så forferdelig streng med deg selv. Det virker som du jobber utrolig konstruktivt og virkelig gjør en stor innsats for å bli bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det å gruble over hva som ble sagt, hvordan det kunne ha blitt forstått, hva man heller skulle ha sagt etc ER grubling. Under grubling kan man tankene ende med å legge til ting som egentlig aldri var ment. Det blir behov for å forsvare seg- mot noe som egentlig ikke er noe å forsvare osv. Man havner i en ond sirkel- hvor man aldri får fred. Grubling er ikke sunt i lengden. Det går negativt utover selvtillitt etc. Noe grubling - ala grublerådet du har fått- er sikkert ok. Men utover det så er det bedre å få tankene på noe annet. Feks se et interessant program, gå tur, lek med barna ... les en god roman. Hold deg opptatt. Ikke la "grubleriene" fange deg. Da har du det nemlig ikke helt bra. Det du feks sa i den og den situasjonen er sikkert helt ok. I alle fall like ok som det statsministeren, eller andre sa i tilsvarende situasjon. Det er ikke noe å gruble over. Det du sier er like mye verdt og rett- på lik linje med det andre sier. Dvs igjen- ikke noe å gruble over. Gi deg litt sjelero ved å holde tankene opptatt av annet. Leste du hadde mosjonert. Det vil hjelpe etter hvert. Helt sikkert! Hjernen stimuleres til å danne "velbehag" signaler av god mosjon. Sunn grubling er å feks gruble over en sudoku (er det det det heter?) eller et kryssord. Eller tenke over et abstrakt regnestykke o.l. Gi deg selv litt sjelefred i julegave ved å fokusere på feks nydelige juleprogrammer. :-) ''Det å gruble over hva som ble sagt, hvordan det kunne ha blitt forstått, hva man heller skulle ha sagt etc ER grubling.'' Akkurat det mener jeg at jeg har forstått iforbindelse med behandling av sosial angst.. ;o) ''Under grubling kan man tankene ende med å legge til ting som egentlig aldri var ment. Det blir behov for å forsvare seg- mot noe som egentlig ikke er noe å forsvare osv. Man havner i en ond sirkel- hvor man aldri får fred.'' Jeg prøver å forstå hva du mener, men er usikker.. (?) ''Grubling er ikke sunt i lengden. Det går negativt utover selvtillitt etc. '' Det tror jeg er et viktig poeng.. ''Noe grubling - ala grublerådet du har fått- er sikkert ok. Men utover det så er det bedre å få tankene på noe annet. Feks se et interessant program, gå tur, lek med barna ... les en god roman. Hold deg opptatt. Ikke la "grubleriene" fange deg. Da har du det nemlig ikke helt bra.'' Jeg må gi grublerådet et forsøk. Vet jo at det virker så lenge jeg skyver grubling bort, lar tankene vandre i "bakgrunnen" og har et ytre fokus (men må prøve det der med boksen og fast grubletid). Og der har en sammenhengen mellom noe behandleren min og jeg snakket mye om også; det å ha et ytre fokus,hvor viktig det er. Noe som altså har vært til stor hjelp for meg de gangene jeg greier å gjennomføre det. Jeg merker utrolig stor forskjell på indre og ytre fokus da. Verdt for også andre med samme problematikk å forsøke.. Men øving øving og atter øving er vel det som gjelder - til det sitter.. Det er så lett å skli ut og havne i den onde sirkelen.. Jeg tror rett og slett jeg er nødt til å skrive opp en mestringsstrategiplan, bl.a dette, og henge opp på kjøleskapsdøra for å bli minnet på det.. kansje et tips til andre som evt sliter med samme.. ''Det du feks sa i den og den situasjonen er sikkert helt ok. I alle fall like ok som det statsministeren, eller andre sa i tilsvarende situasjon. Det er ikke noe å gruble over. '' Et veldig godt poeng og eksempel ift selvtillit og mestring av sosial angst. ''Det du sier er like mye verdt og rett- på lik linje med det andre sier. Dvs igjen- ikke noe å gruble over.'' Også et veldig godt poeng! ''Gi deg litt sjelero ved å holde tankene opptatt av annet. Leste du hadde mosjonert. Det vil hjelpe etter hvert. Helt sikkert! Hjernen stimuleres til å danne "velbehag" signaler av god mosjon.'' Ja, jeg ser at flere sier det.. og da tror jeg mer på at det virker også.. og jeg har lovet meg selv at jeg skal gi det et forsøk. (Hadde det ikke vært for at det regner, hadde vi vært på skøytebanen idag, men tredemølla får være alternativet også i dag *flink*). ''Sunn grubling er å feks gruble over en sudoku (er det det det heter?) eller et kryssord. Eller tenke over et abstrakt regnestykke o.l.'' Ja.. du sier noe der.. hva er sunt, og hva er ikke sunt liksom.. Må lære forskjellen.. ''Gi deg selv litt sjelefred i julegave ved å fokusere på feks nydelige juleprogrammer. :-)'' Ja, det er også planen. Og det er en utrolig god følelse når jeg får til sånne ting.. men også her gjelder vel masse øving.. Tusen hjertelig takk for et godt og viktig innspill som fikk meg til å bli minnet på ting og forstå litt mer. Det var til stor hjelp for meg. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg skriver dagbok hver kveld hvor mange av disse grubleriene får utfolde seg. I akutte situasjoner kan jeg også også skrive ned ting år jeg har det vanskelig.Jeg har prøvd dette rådet til NHD men det funket ikke særlig godt for meg. Det ble for lite spontant og ble på en måte for påtatt. Min løsning er noe ala dette sjøstjerne skriver om. Å fokusere på andre ting og avledning samt forsøke å ikke bli fanget i grubleriene. For det er jo ofte slik at disse grubleriene mine bare blir større og større jo mer jeg grubler. Sjelden denne analyseringen min har vært nyttig for meg. Å trene seg på å holde på vanskelig tanker og følelser for så å ta de opp i en terapisammenheng er også noe jeg jobber mye med. Men det er hardt arbeid å jobbe med seg selv og jeg feiler mange ganger men ser at det går sakte men sikkert fremover likevel egentlig. Uansett så synes jeg du er så forferdelig streng med deg selv. Det virker som du jobber utrolig konstruktivt og virkelig gjør en stor innsats for å bli bedre. ''Jeg skriver dagbok hver kveld hvor mange av disse grubleriene får utfolde seg. I akutte situasjoner kan jeg også også skrive ned ting år jeg har det vanskelig.'' Jeg synes faktisk det også høres smart ut, jeg.. tar du frem boken senere på dagen eller en dag senere? ''Jeg har prøvd dette rådet til NHD men det funket ikke særlig godt for meg.'' Nei, har forstått det slik jeg også, at det ikke funker for alle. Det som du beskriver har også funket for meg, men så hoper det seg opp i stedet finner jeg ut.. Noe psykepleiern min lærte meg og som jeg har lyst til å prøve, er at man kan "børste av seg" frustrasjon, vanskelie følelser osv. Man gjør det faktisk rent fysisk hvis du skjønner hva jeg mener. På armer, ben, helt ut til fingertuppene. Kansje noe du også kan prøve? ''Det ble for lite spontant og ble på en måte for påtatt'' Hvordan da, mener du (skjønner ikke helt hva du mener). ''Min løsning er noe ala dette sjøstjerne skriver om. Å fokusere på andre ting og avledning samt forsøke å ikke bli fanget i grubleriene. For det er jo ofte slik at disse grubleriene mine bare blir større og større jo mer jeg grubler. Sjelden denne analyseringen min har vært nyttig for meg.'' Sånn er det også hos meg.. ''Å trene seg på å holde på vanskelig tanker og følelser for så å ta de opp i en terapisammenheng er også noe jeg jobber mye med.'' Hvordan klarer du det? Skriver du det ned i en bok? Her vil jeg gjerne ha tips. Mulig jeg har fått tips før, men jeg er iallefall ikke i stand til å forstå hvordan jeg kan gjøre det for å hjelpe meg selv. For jeg ønsker jo endring, men vet ikke helt hva jeg gjør "feil".. ''Men det er hardt arbeid å jobbe med seg selv og jeg feiler mange ganger men ser at det går sakte men sikkert fremover likevel egentlig.'' Godt at du ser det går ffemover. Det motiverer jo en til å fortsette.. har tenkt på det jeg også, de ganger jeg detter tilbake.. ''Uansett så synes jeg du er så forferdelig streng med deg selv. Det virker som du jobber utrolig konstruktivt og virkelig gjør en stor innsats for å bli bedre.'' Det med at jeg er forferdelig streng med meg selv, har jeg merket selv også. Det bruker jeg faktisk mye unødvendige krefter på. Her må jeg jobbe med meg selv. Ellers gjør jeg mitt beste for å nå målet mitt, ja. For jeg vil ha det bedre med meg selv og ovenfor andre i livet mitt. Og det har innebært mange ubehageligheter.. åpne seg, innrømme ting man egentlig ikke har lyst til å innrømme ovenfor seg selv engang.. har følt meg dum mange ganger, både her og i terapisammenheng. Men det er verdt det, vokser på det. Har feilet mange ganger jeg også. Og jeg begynner å akseptere at det vil være sånn. det viktigste er dog at man reiser seg igjen.. kansje mere klok, kansje ikke. Det høres jo ut som du også er motivert for det ) Takk for at du delte. Godt å høre andres erfaringer også, det naturligjør en vanskelig men viktig prosess; at det som skjer er "normalt" i en slik prosess, hvis du forstår hva jeg mener. For akkurat det har jeg slitt mye med, å akseptere at det er mye rart og nytt som skjer med en.. godta at det er sånn.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 ''Det å gruble over hva som ble sagt, hvordan det kunne ha blitt forstått, hva man heller skulle ha sagt etc ER grubling.'' Akkurat det mener jeg at jeg har forstått iforbindelse med behandling av sosial angst.. ;o) ''Under grubling kan man tankene ende med å legge til ting som egentlig aldri var ment. Det blir behov for å forsvare seg- mot noe som egentlig ikke er noe å forsvare osv. Man havner i en ond sirkel- hvor man aldri får fred.'' Jeg prøver å forstå hva du mener, men er usikker.. (?) ''Grubling er ikke sunt i lengden. Det går negativt utover selvtillitt etc. '' Det tror jeg er et viktig poeng.. ''Noe grubling - ala grublerådet du har fått- er sikkert ok. Men utover det så er det bedre å få tankene på noe annet. Feks se et interessant program, gå tur, lek med barna ... les en god roman. Hold deg opptatt. Ikke la "grubleriene" fange deg. Da har du det nemlig ikke helt bra.'' Jeg må gi grublerådet et forsøk. Vet jo at det virker så lenge jeg skyver grubling bort, lar tankene vandre i "bakgrunnen" og har et ytre fokus (men må prøve det der med boksen og fast grubletid). Og der har en sammenhengen mellom noe behandleren min og jeg snakket mye om også; det å ha et ytre fokus,hvor viktig det er. Noe som altså har vært til stor hjelp for meg de gangene jeg greier å gjennomføre det. Jeg merker utrolig stor forskjell på indre og ytre fokus da. Verdt for også andre med samme problematikk å forsøke.. Men øving øving og atter øving er vel det som gjelder - til det sitter.. Det er så lett å skli ut og havne i den onde sirkelen.. Jeg tror rett og slett jeg er nødt til å skrive opp en mestringsstrategiplan, bl.a dette, og henge opp på kjøleskapsdøra for å bli minnet på det.. kansje et tips til andre som evt sliter med samme.. ''Det du feks sa i den og den situasjonen er sikkert helt ok. I alle fall like ok som det statsministeren, eller andre sa i tilsvarende situasjon. Det er ikke noe å gruble over. '' Et veldig godt poeng og eksempel ift selvtillit og mestring av sosial angst. ''Det du sier er like mye verdt og rett- på lik linje med det andre sier. Dvs igjen- ikke noe å gruble over.'' Også et veldig godt poeng! ''Gi deg litt sjelero ved å holde tankene opptatt av annet. Leste du hadde mosjonert. Det vil hjelpe etter hvert. Helt sikkert! Hjernen stimuleres til å danne "velbehag" signaler av god mosjon.'' Ja, jeg ser at flere sier det.. og da tror jeg mer på at det virker også.. og jeg har lovet meg selv at jeg skal gi det et forsøk. (Hadde det ikke vært for at det regner, hadde vi vært på skøytebanen idag, men tredemølla får være alternativet også i dag *flink*). ''Sunn grubling er å feks gruble over en sudoku (er det det det heter?) eller et kryssord. Eller tenke over et abstrakt regnestykke o.l.'' Ja.. du sier noe der.. hva er sunt, og hva er ikke sunt liksom.. Må lære forskjellen.. ''Gi deg selv litt sjelefred i julegave ved å fokusere på feks nydelige juleprogrammer. :-)'' Ja, det er også planen. Og det er en utrolig god følelse når jeg får til sånne ting.. men også her gjelder vel masse øving.. Tusen hjertelig takk for et godt og viktig innspill som fikk meg til å bli minnet på ting og forstå litt mer. Det var til stor hjelp for meg. ;o) Mente at under grubling så kan man ende med å "overdrive" betydningen av noe som ble sagt. Eller at man lurer på om andre kan ha misforstått det man selv sa. Og dermed ender man med å tenke hva man skulle sagt etc. Eller får behov å forsvare/forklare seg. Sunn versus usunn grubling: Du sier din behandler snakker om ytre og indre fokus. Grubling feks over et kryssord er eksempel på "ytre fokus" eller mer sunn grubling. Ha en fin ettermiddag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 1. Jeg har ordnet en boks, og jeg må skrive lapper (grubletanker) gjennom dagen som jeg må legge oppi den boksen, og som jeg må ta frem i "grubletiden". Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere lappene. Jeg har prøvd, men det ble bare langt og kaotisk; slitsomt. Jeg står fast. Stikkord er vanskelig å få til, må faktisk gruble for å få til det. Har du tips til enklere løsninger (eller må jeg være mer tålmodig her)? 2. Jeg ser jo feks her inne, at andre svarer kort i tråder. Jeg gjør og sier ting veldig komplisert, både her og i RL. Og hensikten med "grubletid" vet jeg er at bekymringene skal og må tas på alvor. Er det sånn jeg vil oppleve å få det etterhvert også (mindre grøt og kaos), eller er det helt normalt å oppleve et slikt kaos og grøt av tanker? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3735738 Det hadde vært så godt å fått dette avklart, nå er tiden inne for å handle og gå videre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Mente at under grubling så kan man ende med å "overdrive" betydningen av noe som ble sagt. Eller at man lurer på om andre kan ha misforstått det man selv sa. Og dermed ender man med å tenke hva man skulle sagt etc. Eller får behov å forsvare/forklare seg. Sunn versus usunn grubling: Du sier din behandler snakker om ytre og indre fokus. Grubling feks over et kryssord er eksempel på "ytre fokus" eller mer sunn grubling. Ha en fin ettermiddag. Ok, da forstår jeg. Takk for svar, og god ettermiddag til deg også ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 1. Jeg har ordnet en boks, og jeg må skrive lapper (grubletanker) gjennom dagen som jeg må legge oppi den boksen, og som jeg må ta frem i "grubletiden". Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere lappene. Jeg har prøvd, men det ble bare langt og kaotisk; slitsomt. Jeg står fast. Stikkord er vanskelig å få til, må faktisk gruble for å få til det. Har du tips til enklere løsninger (eller må jeg være mer tålmodig her)? 2. Jeg ser jo feks her inne, at andre svarer kort i tråder. Jeg gjør og sier ting veldig komplisert, både her og i RL. Og hensikten med "grubletid" vet jeg er at bekymringene skal og må tas på alvor. Er det sånn jeg vil oppleve å få det etterhvert også (mindre grøt og kaos), eller er det helt normalt å oppleve et slikt kaos og grøt av tanker? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3735738 Det hadde vært så godt å fått dette avklart, nå er tiden inne for å handle og gå videre.. ''Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere lappene. Jeg har prøvd, men det ble bare langt og kaotisk; slitsomt. Jeg står fast. Stikkord er vanskelig å få til, må faktisk gruble for å få til det. '' Veit du - nå grubler du til og med over hvordan grublelappene dine skal se ut! Det må da for pokker være måte på grubling! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg har ikke så god tid akkurat nå, men svarer bare kort at jeg ikke har tenkt over at du la ut i det vide og brede. Nå grubler du over det også:-) Og når det gjelder de lappene, så forstår jeg ikke helt hva du mener. Jeg mente bare at du kunne lage deg en gjøre målsliste over ting som skal gjøres og stryke over på lista etterhvert som ting er gjort. F.eks en slik liste: Kjøpe julegave til Truls, vaske badet, pakke inn gave til Anne, stryke julekjolen osv. Eller: Ringe advokat, betale regninger osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 ''Men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere lappene. Jeg har prøvd, men det ble bare langt og kaotisk; slitsomt. Jeg står fast. Stikkord er vanskelig å få til, må faktisk gruble for å få til det. '' Veit du - nå grubler du til og med over hvordan grublelappene dine skal se ut! Det må da for pokker være måte på grubling! Ok...jeg gir opp - får det ikke til.. *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg har ikke så god tid akkurat nå, men svarer bare kort at jeg ikke har tenkt over at du la ut i det vide og brede. Nå grubler du over det også:-) Og når det gjelder de lappene, så forstår jeg ikke helt hva du mener. Jeg mente bare at du kunne lage deg en gjøre målsliste over ting som skal gjøres og stryke over på lista etterhvert som ting er gjort. F.eks en slik liste: Kjøpe julegave til Truls, vaske badet, pakke inn gave til Anne, stryke julekjolen osv. Eller: Ringe advokat, betale regninger osv. He,he, er ikke slike huskelapper jeg snakker om nå altså ;o) Dette er noe helt annet ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320630-grubling-er-det-slik-viktig/#findComment-2648262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.