Gå til innhold

Det undres jeg på....

puttelulle

Anbefalte innlegg

Altså: 1.klassingen i huset har besøk av ei jente fra 3. Disse to kjenner hverandre utrolig godt, da familiene er omgangsvenner, og naboer. Jeg er lærer, og har denne jenta i kunst&handverk. Jenta er ei trivelig jente, hun, men i dag har ho tatt heeeelt av!!

Jeg mener: Hva har hun innpå soverommet til meg og mannen i huset å gjøre!? Jeg spurte henne, og da sa hun at hun var så interessert i interiør...Jeg sa bare at nå lukker vi døra, og så går dere på rommet til 1. klassingen og leker litt. Etter 5 minutter går det i døra på kjøkkenet, og der står den freidige: "Hvorfor har ikke "NN" Nintendo DS? Det liker jeg å leke med!" Greit nok, den nevnte dingsen ligger innpakket og klar for julaften. Jeg svarte noe ullent om at hun var kanskje litt lita enda osv. ville ikke diskutere det noe nærmere. Etter noen minutter står hun der igjen: "Hvorfor det? Hvorfor ditt? Hvordan sånn? Hvorfor datt?" Spørsmål, spørsmål spørsmål.... Jeg hadde liksom tenkt å vaske litt til jul, men blir jo stadig avbrutt av denne spørringa. Reine avhøret, vet du!!!

Jeg mener, det er jo ikke alt et besøk har behov for å vite om andres hjem og familier!!! Og spørsmålene hennes var _veldig_ private, for å si det sånn!!

Sukk.... Det er ikke noe stort problem, jeg klarer da å vri meg unna det meste. Men de jeg undres over, er : Er det vanlig at dagens unger er SÅ nysgjerrige!?!?! Hm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som er minst så nysgjerrige. Siden dere kjenner hverandre godt, så synes jeg ikke det du beskriver er noe merkelig. Til gjengjeld så tåler hun forhåpentligvis godt at du synliggjør hva du synes er ok og ikke når hun er hos dere.

Jeg måtte forøvrig begrunne hvorfor i all verden jeg ikke hadde turnringer i huset mitt her om dagen (7 åring som ville ha en god forklaring på hvordan jeg kunne unnlate å ha noe så vesentlig), mens søsteren hennes ville ha en god begrunnelse for hvorfor jeg ikke slutter å drikke cola light. (Hun teller forøvrig også hvor mange tomme cola light flasker jeg har stående.)

Synes egentlig det er ganske deilig med unger som tar initiativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok svart noe sånt som: Nå er du fryktelig nysgjerrig og spør om ting som du ikke har noe med. Hvis du skal være her å går du å leker med NN slik at jeg kan komme igang med vaskinga mi.

Jeg ville sagt det på en fin og litt skøyeraktig måte, men såpass alvorlig at hun ville forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt ungen beskjed om å slutte å spørre og mase og sette seg og leke med den andre. Om hun ikke gidder høre etter hadde jeg sendt henne hjem. Sånn oppførsel er utenfor folkeskikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok svart noe sånt som: Nå er du fryktelig nysgjerrig og spør om ting som du ikke har noe med. Hvis du skal være her å går du å leker med NN slik at jeg kan komme igang med vaskinga mi.

Jeg ville sagt det på en fin og litt skøyeraktig måte, men såpass alvorlig at hun ville forstått.

:-) Jeg gjorde det til slutt!:-) Og da smilte ho, og var helt enig i at ho kanskje ikke var nødt til å prate med _meg_ når ho var på besøk!!

OG det var ikke selve spørsmåla som var over streken, men det at ho kun tilbrakte tid med _meg_, liksom!! Ho var jo på besøk hos dattera mi!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere som er minst så nysgjerrige. Siden dere kjenner hverandre godt, så synes jeg ikke det du beskriver er noe merkelig. Til gjengjeld så tåler hun forhåpentligvis godt at du synliggjør hva du synes er ok og ikke når hun er hos dere.

Jeg måtte forøvrig begrunne hvorfor i all verden jeg ikke hadde turnringer i huset mitt her om dagen (7 åring som ville ha en god forklaring på hvordan jeg kunne unnlate å ha noe så vesentlig), mens søsteren hennes ville ha en god begrunnelse for hvorfor jeg ikke slutter å drikke cola light. (Hun teller forøvrig også hvor mange tomme cola light flasker jeg har stående.)

Synes egentlig det er ganske deilig med unger som tar initiativ!

Hun søstra er vel ikke den første til å spørre deg ut ang cola light-forbruket ditt, mener jeg å huske? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat unaturlig at et barn graver og spør. Flere av vennene til mine barn er av samme sorten, jeg merker at noe av grunnen er at de har foreldre med dårlig tid. Jeg tar meg som regel veldig god tid til å snakke, forklare osv. De dagene det ikke passer med besøk sier vi heller at det ikke passer enn å la besøkende irritere oss. Å svare ullent til barn kommer man bortimot aldri noen vei med, de forstår ikke det, de må snakkes ordentlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg er ikke vant med at unger spør så mye, men har en nabounge på 5 år som er i samme kategori. Han spør om alt mulig, og ofte hva jeg heter, og det stusser jeg litt på. En dag spurte han "Hva heter (navnet på ene datteren)?"

Hvis nabojenta gjør ting hos dere hun ikke har lov til er det bare å gi tydelig beskjed. Jeg ville ikke likt at ungene lekte på vårt soverom, så de hadde fått høre det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 7 kan være slik du beskriver, blant folk hun er trygg på og kjenner godt. Da skravler hun og spør om det meste mellom himmel og jord. Hun er også nysgjerrig og "plukker" og "ser med hendene" på ting....

Mot henne må en være veldig konkret og si "Nå må du gå inn og leke med X fordi nå skal jeg gjøre noe annet" - og "Her får du ikke lov til å være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat unaturlig at et barn graver og spør. Flere av vennene til mine barn er av samme sorten, jeg merker at noe av grunnen er at de har foreldre med dårlig tid. Jeg tar meg som regel veldig god tid til å snakke, forklare osv. De dagene det ikke passer med besøk sier vi heller at det ikke passer enn å la besøkende irritere oss. Å svare ullent til barn kommer man bortimot aldri noen vei med, de forstår ikke det, de må snakkes ordentlig til.

''Jeg tar meg som regel veldig god tid til å snakke, forklare osv. De dagene det ikke passer med besøk sier vi heller at det ikke passer enn å la besøkende irritere oss. Å svare ullent til barn kommer man bortimot aldri noen vei med, ''

Jeg svarer ullent når jeg ikke _vil_ svare "ordentlig"!!! Rett og slett for at det ikke passer å svare "Jenta får Nintendo DS i julegave"!, når jenta sitter 5 meter fra meg!

Mener du at jeg skulle svart at jenta mi får Nintendo DS i julegave i år, da!? Ho satt jo tross alt i samme rom... Men slik jeg forstår deg, skulle jeg svart ordentlig, og dermed ødelagt jule"spenninga" for henne.. Vel, DET gjør jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo bare et lite barn...

Nei, det er hun ikke! Ho er en 3.klassing, og de er ikke så små at de kan tillate seg å gjøre eller spørre om absolutt alt! En 4-åring kunne gjerne spurt om mye av det hun spurte om, men ikke en 8-åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er hun ikke! Ho er en 3.klassing, og de er ikke så små at de kan tillate seg å gjøre eller spørre om absolutt alt! En 4-åring kunne gjerne spurt om mye av det hun spurte om, men ikke en 8-åring!

jaja... jeg synes at en 8-åring er ganske så liten og trenger vennlig veiledning...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tar meg som regel veldig god tid til å snakke, forklare osv. De dagene det ikke passer med besøk sier vi heller at det ikke passer enn å la besøkende irritere oss. Å svare ullent til barn kommer man bortimot aldri noen vei med, ''

Jeg svarer ullent når jeg ikke _vil_ svare "ordentlig"!!! Rett og slett for at det ikke passer å svare "Jenta får Nintendo DS i julegave"!, når jenta sitter 5 meter fra meg!

Mener du at jeg skulle svart at jenta mi får Nintendo DS i julegave i år, da!? Ho satt jo tross alt i samme rom... Men slik jeg forstår deg, skulle jeg svart ordentlig, og dermed ødelagt jule"spenninga" for henne.. Vel, DET gjør jeg ikke!

Jøss tror ikke det var det Sofies mamma mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tredjeklassing, og det er flere av hans kompiser som kan komme på å stille både mange og private spørsmål av og til, eller ta seg andre friheter mens de er på besøk. Jeg har også kommet over to av dem inne på soverommet vårt. Så nei, det er nok ikke særlig uvanlig i den alderen. De er jo ikke såå store da, i den alderen. Man kan forvente mye av dem, men de er samtidig både glemske og impulsive, så det er ikke så rart at det "glipper" litt av og til.

Jeg gir dem klare svar og/eller beskjeder, så retter de seg etter det. Og dersom de mot formodning ikke hører etter, så kan jeg fint bli litt streng.

Såpass tåler de, og da er de også trygge på hva slags rammer vi har her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skrev at du skulle fortelle hva barnet får til jul, men hvis du faktisk lurer på hva barnet gjør på deres soverom og ikke vil ha henne der, så forklar henne det ordentlig. Jeg ønsker ikke at blablabla fordi blablabla. Barn godtar ordentlige forklaringer bedre enn å lukke døra og bli sendt til et annet rom.

På samme måte går det an å si hva som er grunnen til at barnet ditt ikke har en DS lite i hus. Eller forklare denne besøkende at du ikke har lyst til å snakke om det og forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skrev at du skulle fortelle hva barnet får til jul, men hvis du faktisk lurer på hva barnet gjør på deres soverom og ikke vil ha henne der, så forklar henne det ordentlig. Jeg ønsker ikke at blablabla fordi blablabla. Barn godtar ordentlige forklaringer bedre enn å lukke døra og bli sendt til et annet rom.

På samme måte går det an å si hva som er grunnen til at barnet ditt ikke har en DS lite i hus. Eller forklare denne besøkende at du ikke har lyst til å snakke om det og forklare hvorfor.

''På samme måte går det an å si hva som er grunnen til at barnet ditt ikke har en DS lite i hus. Eller forklare denne besøkende at du ikke har lyst til å snakke om det og forklare hvorfor''

Tror vi snakker forbi hverandre her. Mener du at jeg skulle sagt "Jeg har ikke lyst til å snakke om det, fordi ho får det til jul i år!" Dattera mi var tilstede, altså!!? Hva ville du sagt, konkret, om du var i min situajson, som var følgende:

Jeg står på kjøkkenet og vasker, besøket og dattera mi kommer inn. Så sier besøket: Hvorfor har ikke NN Nintendo?"

Jeg vet at NN får Nintendo til jul, men har ikke lyst til å svsløre det for NN, og jeg mener at besøket ikke ha rnoe med det.

Hva ville du sagt/gjort!? Seriøst, altså, for jeg ble virkelig i beit, og derfor svarte jeg som jeg gjorde: noget ullent om at det ikke hadde vært noe særlig prat omslike spill, og at nå fikk de gå og leike seg...

Jeg mener ikke å være ekkel og nesevis nå, altså!:-) Jeg spør opp igjen, for jeg tror ikke jeg har klart å fremstille problemstillingen skikkelig i det 1.innlegget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På samme måte går det an å si hva som er grunnen til at barnet ditt ikke har en DS lite i hus. Eller forklare denne besøkende at du ikke har lyst til å snakke om det og forklare hvorfor''

Tror vi snakker forbi hverandre her. Mener du at jeg skulle sagt "Jeg har ikke lyst til å snakke om det, fordi ho får det til jul i år!" Dattera mi var tilstede, altså!!? Hva ville du sagt, konkret, om du var i min situajson, som var følgende:

Jeg står på kjøkkenet og vasker, besøket og dattera mi kommer inn. Så sier besøket: Hvorfor har ikke NN Nintendo?"

Jeg vet at NN får Nintendo til jul, men har ikke lyst til å svsløre det for NN, og jeg mener at besøket ikke ha rnoe med det.

Hva ville du sagt/gjort!? Seriøst, altså, for jeg ble virkelig i beit, og derfor svarte jeg som jeg gjorde: noget ullent om at det ikke hadde vært noe særlig prat omslike spill, og at nå fikk de gå og leike seg...

Jeg mener ikke å være ekkel og nesevis nå, altså!:-) Jeg spør opp igjen, for jeg tror ikke jeg har klart å fremstille problemstillingen skikkelig i det 1.innlegget....

Du kunne ha sagt:

"Alle har ikke det samme å leke med - vi har helt sikkert noen leker du ikke har hjemme, og så har du noen leker som vi ikke har her hos oss. Familier er forskjellige."

Det svaret tror jeg hadde gått inn til nysgjerrigfrøkna mi. Hun godtar at familier er forkskjellige, men vil gjerne ha en forklaring - uten ull i ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spør hvorfor barnet ikke har DS og jeg hadde svart hvorfor. Det er jo en grunn til at hun ikke har hatt det før. Jeg hadde ikke sagt at hun får det til jul, men jeg vet jo ikke hvorfor hun ikke har hatt det tidligere. Jeg hadde svart.

Datteren min har ikke DS fordi

a) vi synes det har kostet mye penger, derfor har vi ikke kjøpt det

B) hun har ikke vist spesiell interesse for det

c) hun ikke har sagt at hun ønsker seg det

d) vi synes hun har vært for liten

osv

osv

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spør hvorfor barnet ikke har DS og jeg hadde svart hvorfor. Det er jo en grunn til at hun ikke har hatt det før. Jeg hadde ikke sagt at hun får det til jul, men jeg vet jo ikke hvorfor hun ikke har hatt det tidligere. Jeg hadde svart.

Datteren min har ikke DS fordi

a) vi synes det har kostet mye penger, derfor har vi ikke kjøpt det

B) hun har ikke vist spesiell interesse for det

c) hun ikke har sagt at hun ønsker seg det

d) vi synes hun har vært for liten

osv

osv

osv

Enig i at jeg kunne svart det, ja!:-) Hadde jeg bare hatt noen minutter til å tenkt meg om, så hadde jeg nok gjort det... Jeg svarte jo også at hun ikke har vist interesse for det tidligere!

Men jeg ble gankse perpleks, stum rett og slett... Beklager at jeg ikke er noen perfekt mamma!:-)

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...