Gå til innhold

Nhd, jeg prøver igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang gruble/bekymringstid; dette er en "oppgave" behandleren min ga meg i terapipausen,- tiden er inne for det også - men jeg får det ikke til..

Angrer på at jeg ikke konsentrerte meg og spurte mer om dette mens jeg enda gikk i behandling.. Kan/vil du hjelpe meg? Eller har andre peiling på dette, en metakognitiv teknikk (tror jeg)?

''Om en trenger litt "teknisk hjelp" med dette, kan en skrive stikkord for bekymringene på en lapp som en legger i en dertil egnet eske. Så tar en frem esken og går gjenom hvert tema i "bekymringstiden".''

Jeg trenger slik "teknisk hjelp", og boksen er klar. Men jeg får det ikke til. Da er det kansje like greit å bare la være å ha en fast grubletid da?

Sory at jeg maser (blir lei av meg selv også nå), men jeg prøver bare å komme meg opp av sirupen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare ta en time-out til du får en ny behandler. Du peser på hele tiden. Det er faktisk sunt å hvile både sin kropp og sitt hode av og til.

Er ikke målet å gruble mindre?

Gjest Milde måne
Skrevet

Vil bare si at noen ganger er det umulig å ha egen "grubletid",tankene bare kommer og tar over alt annet.

Det er vel ganske vanlig hvis man har mye å tenke på,det fører lett til grubling.

Gjest olemann74
Skrevet

Jeg blir helt flau på dine vegne slik du alltid maser etter svar fra NHD........

Skrevet

Jeg blir helt flau på dine vegne slik du alltid maser etter svar fra NHD........

''Eller har andre peiling på dette, en metakognitiv teknikk (tror jeg)?''

Skrevet

Og den kommentaren skulle hjelpe for hva?

De som starter tråder på psykiatri har sjelden behov for sure kommentarer. Hopp over trådene hennes hvis de plager deg!

Skrevet

Hensikten med "grubletid" er vel å begrense grublingen. Hvis du klarer å unngå grubling uten, har du kanskje ikke lenger behov for "grubletiden".

De lappene du snakker om er vel ment som en hjelp til å huske hva du skal gruble på, en slags huskelapper. Du trenger ikke skrive mer enn det som skal til for å minne deg selv på hva hvilke tanker/bekymringer som "krever grubling". Lange tankerekker er ikke nødvendig, og heller ikke hensiktsmessig. Trenger du å skrive ned lange tankerekker og motforestillinger for å klare å legge dem fra deg, kan grubletiden brukes til det også.

Skrevet

Hvis ikke du har noe konstruktivt å komme med så hold kjeft!

Skrevet

Har psykiateren din gitt deg oppgave i å lage en boks med grublelapper i???

Hmm, jeg forstår ikke vitsen med dette jeg. Synes det høres helt sykt ut, men så er jeg ikke psykiater heller da.

Jeg er nesten fristet til å si at du bare skal gi faen i dette og komme deg ut på skøyter slik du var her om dagen eller gjøre noe annet menigsfullt isteden, men det er vel kanskje ikke populært å si det.

Skrevet

Jeg er helt enig med VKF. Nå er det på tide å gi faen i grublinga - også denne grublekrukka di med lapper. Du er jo helt besatt på å få til dette, og jeg tror det er nok en "flink pike-greie" - du er redd for å ikke få det til og vil ikke skuffe behandleren din.

Kom deg ut og gå en lang tur i stedet. Jeg har mye mer tro på trening enn grubling.

Skrevet

Stikk og lek et annet sted.

Skrevet

Hvis du grubler for mye kan det være en god hjelp å komme seg ut å gå en liten tur. Det får lett tankene over på andre ting. Og har ikke du en tredemølle hjemme? Den bør vel få slite litt den også.

Helt alvorlig, har du fått trent noe/gått noen turer i det siste? Det virker som du for tiden er veldig fastlåst i "grubling om grubling", og det fører ikke til noe som helst. Bruk grubletiden igjen, og tenk på/gjør andre ting resten av dagen. Trening/ut å gå er helt ypperlig. Da er det ikke rom for grubletanker, i alle fall ikke hos meg. Jeg kan selvfølgelig tenke på ting som er vanskelig, problemer el., men det blir på en mye mer konstruktiv måte. I stedet for kverning rundt samme tema på nytt og på nytt uten å komme noen vei, finner jeg mulige løsninger jeg kan prøve ut, eller jeg finner ut at det problemet er det ikke mulig å gjøre noe med her og nå, og blir på den måten ferdig med det for en tid.

Og det å bevege seg er ikke bare bra mot grubling, du kan til og med sette pris på opplevelsen av å bli kald i kinnene og varm i kroppen. Og noen ganger kommer den herlige følelsen at dette kunne jeg holdt på med i det uendelige, du kommer inn i en slags ekstase hvor det eneste som betyr noe er tiden der og da, og det du holder på med. Anbefales på det varmeste.

Skrevet

Jeg er helt enig med VKF. Nå er det på tide å gi faen i grublinga - også denne grublekrukka di med lapper. Du er jo helt besatt på å få til dette, og jeg tror det er nok en "flink pike-greie" - du er redd for å ikke få det til og vil ikke skuffe behandleren din.

Kom deg ut og gå en lang tur i stedet. Jeg har mye mer tro på trening enn grubling.

Jeg er ikke enig med "flink pike" og det å "please" behandler, det har med å gjøre at jeg så gjerne vil få det til for min egen livskvalitet. For det er en (metakognitiv?) teknikk som visstnok skal virke.

Men ellers begynner jeg å bli enig i at jeg bare skal drite en lang masj oppi det hele og bare gjøre slik som orio sier; Det funka jo uten denne faste grubletiden også. I hvertfall en stund. Og ja, jeg har vært aktiv disse dagene,så satser på det videre, også.

Takk for svar! :o)

Skrevet

Jeg synes dette høres helt bak mål ut, for å si det mildt. Hele poenget forsvinner jo når du kun skriver ord. Ved depresjon/angst så grubler man ekstremt mye og ser man nærmere på tankene man sitter med er det som regel en million halve tanker, altså ingen hele -ingen som man følger fra a- til å, kun halve tanker. Dersom du istede begynner å skrive ned disse halve tankene og forfølger dem: ala - hva skjer, hva er jeg redd for, hva kan hende, hva føler jeg om dette, hva gjør det med meg, og så tar denne boken med deg i behandling -vil jeg kalle det konstruktivt hjemmearbeid. Bruk boken ofte, ha den på nattbordet, skriv ned straks du begynner å gruble, neste dag går du gjennom tanken, følger den til slutt. Når du har et "sted" du kan parkere tankene i vil det som regel hjelpe deg til å være mer tilstede i hverdagen.

Skrevet

Jeg er ikke enig med "flink pike" og det å "please" behandler, det har med å gjøre at jeg så gjerne vil få det til for min egen livskvalitet. For det er en (metakognitiv?) teknikk som visstnok skal virke.

Men ellers begynner jeg å bli enig i at jeg bare skal drite en lang masj oppi det hele og bare gjøre slik som orio sier; Det funka jo uten denne faste grubletiden også. I hvertfall en stund. Og ja, jeg har vært aktiv disse dagene,så satser på det videre, også.

Takk for svar! :o)

Metakognitiv blir for meg et bullshitbingo-ord i denne sammenhengen.

Kom deg heller ut på tur! ;)

Skrevet

Og jeg blir flau på dine vegne når du svarer slik i en tråd. Så siden -jeg- blir så forferdelig flau, så synes jeg at -du- skal slutte med det.

Hvordan J31 oppfattes av andre må hun selv ta ansvar for. Det er ikke noe du har noe med.

Skrevet

Metakognitiv blir for meg et bullshitbingo-ord i denne sammenhengen.

Kom deg heller ut på tur! ;)

Jeg har sikkert misforstått hele opplegget.. men ja, idag har jeg både vært på tredemølla og på jobb! Det er da noe det også ;o)

Skrevet

Jeg har sikkert misforstått hele opplegget.. men ja, idag har jeg både vært på tredemølla og på jobb! Det er da noe det også ;o)

Bra! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en grubler ikke lenger greier å gruble - det er tomt for lapper i grublekurven når grubletiden starter, kan det ha flere årsaker. Jeg nevner tre:

1. En har sluntret unna. En har innbilt seg at livet inneholder viktigere ting enn grubling, og en har latt seg friste til å hygge seg, drive med barna, se på tv, kose seg med venner eller arbeide i stedet for å konsentrere seg om det vesentlige: Grubling.

2. En har grublet ferdig. En har vært så flittig at alle grubletema er ferdiggrublet. Her kan en lett bedra seg selv. Det finnes mye en kan gruble på. Jeg nevner som eksempel: Finanskrisen, barnehageministeren som fylkesmann, ulv i Trysil, vil Bjørndalen ta gull igjen og hva med Hjemmefronten?

3. En har fått andre interesser. F eks. kjenner jeg en mann som var svært opptatt av å kjøre stor motorsykkel på slutten av 90-tallet. Like etter årtusenskiftet kjøpte han seg seilbåt og året etter solgte han motorsykkelen. En annen var ivrig i pinsevennene, men er nå aktiv i Frelsesarmeen. PÅ samme måte kan interessen, entusiasmen og engasjementet i avansert og seriøs grubling svinne hen over tid og en kan ende opp med å gå på skøyter. Tross dette finnes det håp: En kan gruble på hva en skal gjøre til sommeren.

Skrevet

Når en grubler ikke lenger greier å gruble - det er tomt for lapper i grublekurven når grubletiden starter, kan det ha flere årsaker. Jeg nevner tre:

1. En har sluntret unna. En har innbilt seg at livet inneholder viktigere ting enn grubling, og en har latt seg friste til å hygge seg, drive med barna, se på tv, kose seg med venner eller arbeide i stedet for å konsentrere seg om det vesentlige: Grubling.

2. En har grublet ferdig. En har vært så flittig at alle grubletema er ferdiggrublet. Her kan en lett bedra seg selv. Det finnes mye en kan gruble på. Jeg nevner som eksempel: Finanskrisen, barnehageministeren som fylkesmann, ulv i Trysil, vil Bjørndalen ta gull igjen og hva med Hjemmefronten?

3. En har fått andre interesser. F eks. kjenner jeg en mann som var svært opptatt av å kjøre stor motorsykkel på slutten av 90-tallet. Like etter årtusenskiftet kjøpte han seg seilbåt og året etter solgte han motorsykkelen. En annen var ivrig i pinsevennene, men er nå aktiv i Frelsesarmeen. PÅ samme måte kan interessen, entusiasmen og engasjementet i avansert og seriøs grubling svinne hen over tid og en kan ende opp med å gå på skøyter. Tross dette finnes det håp: En kan gruble på hva en skal gjøre til sommeren.

He-he, jeg måtte faktisk le litt for meg selv da jeg leste svaret ditt. Dvs, jeg forstår poenget.

Tusen takk for svar, og fortsatt god søndag til deg og alle de andre som har bidratt i tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...