Gå til innhold

Tre måneder gammel baby "funnet" under vann

morsan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Grusomt.

Man kan bare spekulere. Kanskje et søsken var gitt for stort ansvar og badet babyen- og så gikk pga oppringing av mobiltlf???

Uansett- stakkars familie. Synes ordentlig synd i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt.

Man kan bare spekulere. Kanskje et søsken var gitt for stort ansvar og badet babyen- og så gikk pga oppringing av mobiltlf???

Uansett- stakkars familie. Synes ordentlig synd i dem.

Ja, det med søsken tenket jeg på også.

Det er nok ikke uvanlig at mange gir for stort ansvar til storesøsken. Jeg husker en gang da vi hadde en 2-åring og stakk innom noen som hadde en på 4,75 år, en på 2,5 år og en nyfødt. Da var bare babyen hjemme, mens de andre to var "i skogen" og lekte, dvs et lite skogholt i nærheten som kunne ha ganske store dammer om våren etter snøsmeltinga.

Jeg husker jeg da tenkte at aldri om jeg ville latt min 2 åring bli "passet på" av en som ikke engang var fem. Jeg tenkte tilbake på denne historien da han var nesten fem, og tenkte at jeg heller ikke ville latt han ha et slikt påpasse-ansvar for en liten unge da.

Det vil jo helst gå bra, men tenk om storesøskenet resten av livet må leve med at det har hatt betydning for småsøskens død eller hjerneskade eller annet?

*huff*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med søsken tenket jeg på også.

Det er nok ikke uvanlig at mange gir for stort ansvar til storesøsken. Jeg husker en gang da vi hadde en 2-åring og stakk innom noen som hadde en på 4,75 år, en på 2,5 år og en nyfødt. Da var bare babyen hjemme, mens de andre to var "i skogen" og lekte, dvs et lite skogholt i nærheten som kunne ha ganske store dammer om våren etter snøsmeltinga.

Jeg husker jeg da tenkte at aldri om jeg ville latt min 2 åring bli "passet på" av en som ikke engang var fem. Jeg tenkte tilbake på denne historien da han var nesten fem, og tenkte at jeg heller ikke ville latt han ha et slikt påpasse-ansvar for en liten unge da.

Det vil jo helst gå bra, men tenk om storesøskenet resten av livet må leve med at det har hatt betydning for småsøskens død eller hjerneskade eller annet?

*huff*

Slik tenker jeg fremdeles, selv om mine er store. De er jo barnevakter av og til, men tenker det samme som du tenker her.

Tenk om det skulle skje noe akkurat da.

Aldri i verden om jeg hadde latt en 5-åring passe en 2-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tenker jeg fremdeles, selv om mine er store. De er jo barnevakter av og til, men tenker det samme som du tenker her.

Tenk om det skulle skje noe akkurat da.

Aldri i verden om jeg hadde latt en 5-åring passe en 2-åring.

Jeg er nok litt av en hønemor, for jeg tenkte da jeg hadde en på fem at jeg uansett ikke ville latt han leke i den skogen uten voksent tilsyn;-) Det er jo selvsagt "lett å si" for en som ikke har andre barn å passe på enn dette ene, men at man har bedre "kapasitet" er jo ikke det samme som å si at det man gjør er feil, heller tvert i mot vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg virkelig ikke noe av. En 3 mnd gammel baby er jo ikke i stand til å oppsøke farlige situasjoner selv, og må altså settes i en farlig situasjon av en voksen, for at det skal oppstå. Det går vel ikke an å legge fra seg en liten baby i et badekar?

Men kanskje et storesøsken (som ikke nødvendigvis var så stor) skulle leke med babyen? Da kan det selvsagt fort gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjønner jeg virkelig ikke noe av. En 3 mnd gammel baby er jo ikke i stand til å oppsøke farlige situasjoner selv, og må altså settes i en farlig situasjon av en voksen, for at det skal oppstå. Det går vel ikke an å legge fra seg en liten baby i et badekar?

Men kanskje et storesøsken (som ikke nødvendigvis var så stor) skulle leke med babyen? Da kan det selvsagt fort gå galt.

Ja, men burde man ikke da passe litt på hva disse storesøsknene gjør? Eller er man bare sjeleglad for den avlastningen storesøskens dulling med babyen gir, og derfor skyver til sides eventuelle tanker om dette storesøskenet er stor nok til å få et slik ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det ha vært et eldre søsken som har funnet ut at det skulle bade babyen. Ingen voksne kan vel finne på å forlate en baby i et badekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det siste man trenger i en slik situasjon er å kritisere foreldrene, men hvem i all verden går fra en 3 mnd gammel baby i et badekar, da?''

Siden du vet at dette er unødvendig, så synes jeg det er veldig rart at du skal legge dette ut her - som om det ikke er nok at familien har havnet i tabloidavisene.

Dette er en tragedie - og selvom de fleste av oss vil si at "dette ville jeg aldri ha gjort" så kan det jo hende at vi alle, en eller annen gang, har utsatt våre barn for en fare? Jeg ville ikke sverget på at jeg _ikke_ har gjort det, kommer bare ikke på noe nå - siden det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men burde man ikke da passe litt på hva disse storesøsknene gjør? Eller er man bare sjeleglad for den avlastningen storesøskens dulling med babyen gir, og derfor skyver til sides eventuelle tanker om dette storesøskenet er stor nok til å få et slik ansvar?

Hvis hun hadde tre eller flere barn - hvilket det virker som i teksten - og trodde babyen lå i sengen sin og sov, så er det vel ikke umulig at hun holdt på med noe i en annen etg så lenge. Og kanskje ikke merket at 4(???)åringen hentet babyen og fant ut at hun skulle få et lite bad...

Jeg vil ikke være så kjapp med å dømme dette som omsorgssvikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig.... Men jeg tenkte som flere andre under her at her har nok større søsken hatt en finger med i spillet. Enten ved at større søsken har funnet på å bade den lille uten at den voksne visste det, eller at den voksne badet den lille og ble forstyrret av en av de andre ungene i noen få sekunder... Hvis den lille feks halveis lå i en slik badestol for små babyer og den voksne snudde seg for noen sekunder kan jo babyen ha greid å sparke seg utav og duppet under... To sekunder kan her ha vært nok til at det fatale skjedde... Ikke godt å si... men like tragisk er det jo likevel... har stor medfølelse med familien jeg nå... Og jeg kjenner jeg synes det er ekstra ille når slike ting skjer rett før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forferdelig.... Men jeg tenkte som flere andre under her at her har nok større søsken hatt en finger med i spillet. Enten ved at større søsken har funnet på å bade den lille uten at den voksne visste det, eller at den voksne badet den lille og ble forstyrret av en av de andre ungene i noen få sekunder... Hvis den lille feks halveis lå i en slik badestol for små babyer og den voksne snudde seg for noen sekunder kan jo babyen ha greid å sparke seg utav og duppet under... To sekunder kan her ha vært nok til at det fatale skjedde... Ikke godt å si... men like tragisk er det jo likevel... har stor medfølelse med familien jeg nå... Og jeg kjenner jeg synes det er ekstra ille når slike ting skjer rett før jul.

Det er jo like tragisk om det skjer andre tider av året også da..., men for meg føles det enda verre når det tragiske skjer like før jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo like tragisk om det skjer andre tider av året også da..., men for meg føles det enda verre når det tragiske skjer like før jul...

Jeg skjønner hva du mener med dette før jul.

En forferdelig sak for familien - håper ikke babyen blir varig skadet.

Jeg husker engang min unge, da ca 10 mnd, gled under i badekaret. Vi var vant til å ha gummimatte i bunn, men så var vi på besøk hos noen venner med to litt større barn som skulle bade, og fikk spm om ikke jeg ville la min komme oppi også,

Jeg trodde det ville gå greit uten gummimatte nå som han var så stor, men han gled under med én gang jeg slapp taket. Jeg tok han jo opp med én gang, men rakk å se at han gjorde det som var mest instinktivt for han: Åpne munnen for å skrike! Ikke rart små unger kan drukne fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg skjønner hva du mener med dette før jul.

En forferdelig sak for familien - håper ikke babyen blir varig skadet.

Jeg husker engang min unge, da ca 10 mnd, gled under i badekaret. Vi var vant til å ha gummimatte i bunn, men så var vi på besøk hos noen venner med to litt større barn som skulle bade, og fikk spm om ikke jeg ville la min komme oppi også,

Jeg trodde det ville gå greit uten gummimatte nå som han var så stor, men han gled under med én gang jeg slapp taket. Jeg tok han jo opp med én gang, men rakk å se at han gjorde det som var mest instinktivt for han: Åpne munnen for å skrike! Ikke rart små unger kan drukne fort...

Små barn og vann er så skummelt. Sommeren for to år siden badet småjentene i et lite badebasseng på terassen. De var da 3,5 år og 1 år. Jeg satt på en stol atmed og leste avisen. De lekte så fint sammen. Jeg gløttet opp fra avisen, og da så jeg at storesøster presset hodet til lillesøster under vann. Jeg var lynkjapp å få henne opp av vannet. Merkelig nok kom hun opp med et stort smil - helt uberørt.

Det var en ekkel opplevelse likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn og vann er så skummelt. Sommeren for to år siden badet småjentene i et lite badebasseng på terassen. De var da 3,5 år og 1 år. Jeg satt på en stol atmed og leste avisen. De lekte så fint sammen. Jeg gløttet opp fra avisen, og da så jeg at storesøster presset hodet til lillesøster under vann. Jeg var lynkjapp å få henne opp av vannet. Merkelig nok kom hun opp med et stort smil - helt uberørt.

Huff, ja det skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den tre måneder gamle jenta ble oppdaget liggende under vann i badekaret av moren fredag kveld.''

Som om ungen skulle gått dit selv liksom?

Stakkars baby, håper virkelig det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fæl opplevelse!

I fjor, da hun minste var 3 år, var vi på stranda med en annen familie. Jeg hadde tatt av henne armringene, fordi hun ville væ're oå land og leke i sanda. Jeg satt like ved, men satt og pratet med venninna mi. Jeg gløttet opp, og kunne plutselig ikke se henne. Jeg kikket ut i vannet, og kunne så vidt skimte toppen av hodet hennes. Det var andre barn og voksne like ved siden av henne, men de hadde ikke lagt merke til henne. Jeg løpe ut i vannet (3-4 meter fra stranda), og så hun "trampet vannet" med hodet under vann, og jeg fikk henne opp i en fart.

Hun hadde på en eller annen måte holdt pusten, og var ikke særlig redd, men det var jeg! Det kan jo ikke ha vært lenge hun var under - men kanskje 10-30 sekunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Så fæl opplevelse!

I fjor, da hun minste var 3 år, var vi på stranda med en annen familie. Jeg hadde tatt av henne armringene, fordi hun ville væ're oå land og leke i sanda. Jeg satt like ved, men satt og pratet med venninna mi. Jeg gløttet opp, og kunne plutselig ikke se henne. Jeg kikket ut i vannet, og kunne så vidt skimte toppen av hodet hennes. Det var andre barn og voksne like ved siden av henne, men de hadde ikke lagt merke til henne. Jeg løpe ut i vannet (3-4 meter fra stranda), og så hun "trampet vannet" med hodet under vann, og jeg fikk henne opp i en fart.

Hun hadde på en eller annen måte holdt pusten, og var ikke særlig redd, men det var jeg! Det kan jo ikke ha vært lenge hun var under - men kanskje 10-30 sekunder?

Uff, jeg skjønner godt du var kjemperedd, og at du sikkert fremdeles grøsser når du tenker på det.

Var det du som ble så redd da ene barnet ditt lå med ørene ned i vannet i badekaret slik at h*n ikke hørte deg, og du trodde h*n var død? Jeg opplevde det med sønnen min, og da jeg fortalte det her inne synes jeg å huske at du hadde opplevd det samme.

Jeg ble så skremt at jeg reiv ungen opp av badekaret mens jeg ropte og gråt. Det endte med at både jeg og to av ungene gråt. Jeg skremte jo vannet av dem. Han som drømte seg vekk i badekaret var da 6 år. Han hadde ligget og hørt på boblelydene mens vannet kom fra krana. Jeg trodde virkelig at han var død. Han lå med øynene igjen og svarte ikke når jeg snakket til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...