Gå til innhold

Kjøre på - eller roe ned? VIKTIG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er riktig?

Jeg kjenner at julemaset tar på. Har mindre kontroll på tankene enn før, nå kan de til tider fare rundt med ekspressfart uten at jeg får med meg hva jeg tenker. Jeg tror folk er ute etter å såre/skade meg. Jeg kan også tro ting som skjer er skjulte tegn til meg, men det er veldig lite av akkurat det. Bare en gang nå i det siste. Jeg blir veldig forvirret, vet ikke hvilken dag det er, eller hvor jeg er. Eller, jeg vet på en måte hvor jeg er, men klarer ikke svare på det/fortelle det f.eks når noen skal hente meg. Jeg kan gå tre meter for så å glemme hva jeg skulle gjøre. Alt dette er jo ting som er veldig vanlig, noe i alle fall de aller fleste opplever iblant. Men dette er ikke lenger noe som skjer en gang i ny og ne, det skjer flere ganger i løpet av dagen. Og jeg skjelver, klarer ikke kontrollere bevegelsene. Jeg har store problemer med å konsentrere meg om de enkleste ting, baker jeg f.eks må jeg anstrenge meg veldig for å huske hvor langt jeg er kommet i oppskriften (noe jeg vanligvis ikke har noen problemer med). Noen ganger har jeg også den uvirkelighetsfølelsen som psykosen i fjor var preget av. Jeg oppfatter ikke meg selv som noe avgrenset, men går i ett med omgivelsene.

Disse "symptomene" avtar hvis jeg klarer å ta det med ro, men nå skal det stadig mindre stress til før de kommer tilbake. Og med angst (som jeg har mest erfaring med) er det jo sånn at jo mer du trekker deg tilbake fra det som skaper angst, jo mer angst vil du få. Er det sånn også på dette området? Eller er det i denne situasjonen riktig å ta det med ro? Eller er det noen medisiner som kan hjelpe meg?

Jeg trenger et svar på dette, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke kutte ned på alt jeg skal/synes jeg må gjøre på egen hånd. Særlig ikke med stemmen fra forrige behandler i hodet som hele tiden sier at jeg må presse meg selv. (Hvorfor blir jeg forresten ikke kvitt den stemmen? Jeg har jo fått vite at den behandlingen jeg fikk ikke var riktig.) Behandleren min får jeg ikke tak i før etter jul, så det nytter ikke å ta det opp med h*n.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I denne situasjonen vil det være riktig å roe ned. Litt mer antipsykotika i en ukes tid vil sikkert også være bra.

Det du skriver om angst er forresten helt korrekt. Men for din sykdom er det å roe ned det beste.

Lykke til :-)

Skrevet

I denne situasjonen vil det være riktig å roe ned. Litt mer antipsykotika i en ukes tid vil sikkert også være bra.

Det du skriver om angst er forresten helt korrekt. Men for din sykdom er det å roe ned det beste.

Lykke til :-)

Jeg har ikke brukt antipsykotika på i alle fall et halvt år. Burde jeg begynne med det igjen? Eller kan det være nok bare å roe ned litt? (Skal jeg begynne med antipsykotika igjen må jeg få tak i fastlegen i morgen.)

Takk for at du svarte. Da fortsetter jeg med å prøve å roe ned litt.

Skrevet

Ta ansvar for deg selv nå, Orio. Avlys noe av alt du har tenkt å gjøre, ingen av de som bryr seg om deg ønsker at du skal bli dårligere.

Gjest qwertien
Skrevet

Jeg har ikke brukt antipsykotika på i alle fall et halvt år. Burde jeg begynne med det igjen? Eller kan det være nok bare å roe ned litt? (Skal jeg begynne med antipsykotika igjen må jeg få tak i fastlegen i morgen.)

Jeg har vært psykotisk og leeenge før jeg hadde hatt det så ille som du beskriver det nå så hadde jeg startet med antipsykotika.. Om du ikke får tak i fastlege så får du kanskje tak i noen andre på legekontoret som kan hjelpe. Psykose er farlig.

Skrevet

Jeg har vært psykotisk og leeenge før jeg hadde hatt det så ille som du beskriver det nå så hadde jeg startet med antipsykotika.. Om du ikke får tak i fastlege så får du kanskje tak i noen andre på legekontoret som kan hjelpe. Psykose er farlig.

Jeg har hatt en psykose før, og vil helst unngå å oppleve det på nytt. Men jeg oppfatter det ikke som så veldig ille nå, symptomene jeg nevner er ikke til stede hele tiden, men noen ganger. Og det har blitt mer av dem de siste dagene. Men det var mye verre den gangen jeg faktisk var psykotisk. Får prøve å få tak i noen i morgen. Greit å få snakket med noen før jul, så jeg vet litt mer om hva jeg bør gjøre. I jula er det vel ikke lett å få tak i noen.

Skrevet

Ta ansvar for deg selv nå, Orio. Avlys noe av alt du har tenkt å gjøre, ingen av de som bryr seg om deg ønsker at du skal bli dårligere.

Jeg driver og avlyser i stor stil, faktisk. Har gjort det en stund nå. I tillegg til at jeg allerede på forhånd hadde bestemt meg for å ikke overdrive før jul i år, tvert i mot skulle jeg ta det med ro og prøve å kose meg med juleforberedelsene.

Skrevet

Jeg har hatt en psykose før, og vil helst unngå å oppleve det på nytt. Men jeg oppfatter det ikke som så veldig ille nå, symptomene jeg nevner er ikke til stede hele tiden, men noen ganger. Og det har blitt mer av dem de siste dagene. Men det var mye verre den gangen jeg faktisk var psykotisk. Får prøve å få tak i noen i morgen. Greit å få snakket med noen før jul, så jeg vet litt mer om hva jeg bør gjøre. I jula er det vel ikke lett å få tak i noen.

Ting kom veldig gradvis i fjor også Orio - i allefall slik det så ut herfra. Synes heller ikke du skal undervurdere den følelsesmessige belastningen det kanskje blir for dere alle i julen, siden det er ett år siden din far døde. Det var uhyre dramatisk, og minnene sitter sikkert litt i kroppen.

Håper du kan få en god jul - og synes du skal kontakte fastslegen i morgen slik at du ikke tar unødvendige sjanser.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg driver og avlyser i stor stil, faktisk. Har gjort det en stund nå. I tillegg til at jeg allerede på forhånd hadde bestemt meg for å ikke overdrive før jul i år, tvert i mot skulle jeg ta det med ro og prøve å kose meg med juleforberedelsene.

Godt å lese at du tar ansvar for deg selv nå, og forsøker ta det med ro.

Det er viktig å lytte til kroppens signaler.

Skrevet

Det høres bra ut. (Men utifra hvor slitsomt jeg syntes det var med mine tre 18-ringers kransekaker, så vet jeg ikke helt om det å bake fire slike kaker var å ta det med ro...*s*)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det er fornuftigere å starte med en moderat dose AP til dette glir over enn å risikere å bli psykotisk.

Skrevet

Jeg tror det er fornuftigere å starte med en moderat dose AP til dette glir over enn å risikere å bli psykotisk.

Ok. Skal snakke med noen i morgen.

Gjest julespøsmål
Skrevet

Hjelper det å ta antipsykotika hvis man skal hjem til en småkjedelig familie?

Skrevet

Ting kom veldig gradvis i fjor også Orio - i allefall slik det så ut herfra. Synes heller ikke du skal undervurdere den følelsesmessige belastningen det kanskje blir for dere alle i julen, siden det er ett år siden din far døde. Det var uhyre dramatisk, og minnene sitter sikkert litt i kroppen.

Håper du kan få en god jul - og synes du skal kontakte fastslegen i morgen slik at du ikke tar unødvendige sjanser.

Hvordan det var på denne tiden i fjor er veldig tåkete for meg. Men du har nok rett i at det kom veldig gradvis, merket allerede tidlig på høsten at det var noe som ikke stemte. Skal prøve å få tak i noen i morgen. Tror ikke jeg skal satse på å klare dette alene, trenger råd fra noen som kjenner meg.

Skrevet

Det høres bra ut. (Men utifra hvor slitsomt jeg syntes det var med mine tre 18-ringers kransekaker, så vet jeg ikke helt om det å bake fire slike kaker var å ta det med ro...*s*)

Jeg bare stekte dem, deigen hadde jeg laget ferdig på forhånd. Men det ble i meste laget, skal innrømme det.

Skrevet

Godt å lese at du tar ansvar for deg selv nå, og forsøker ta det med ro.

Det er viktig å lytte til kroppens signaler.

Lytte til kroppens signaler, det er noe jeg prøver å lære meg. Er ikke så flink til det, hverken til å "høre" eller forstå hva signalene betyr. Satser på at det blir bedre med trening.

Skrevet

Hjelper det å ta antipsykotika hvis man skal hjem til en småkjedelig familie?

Nei.

Skrevet

Lytte til kroppens signaler, det er noe jeg prøver å lære meg. Er ikke så flink til det, hverken til å "høre" eller forstå hva signalene betyr. Satser på at det blir bedre med trening.

Jeg kjenner til den der, å lytte til kroppens signaler.. ikke så lett, men prøv å roe deg ned med en film, hobby eller noe.. gjør noe du liker, men som ikke stresser deg.

Skrevet

Jeg kjenner til den der, å lytte til kroppens signaler.. ikke så lett, men prøv å roe deg ned med en film, hobby eller noe.. gjør noe du liker, men som ikke stresser deg.

Jeg klarer ikke gjøre noe, ikke ting som er koselig heller. Takler ikke alle inntrykkene. Klarer bare å ta det med ro, ikke gjøre noe.

Skrevet

Jeg klarer ikke gjøre noe, ikke ting som er koselig heller. Takler ikke alle inntrykkene. Klarer bare å ta det med ro, ikke gjøre noe.

Det siste du skriver her, er at tydelig tegn på at det er bra at du kontaktet legen i dag. Å ikke tåle inntrykk innebærer at du sannsynligvis trenger AP eller annen hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...