Gå til innhold

NHD: BP2 Vs Vanlig depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest feil diagnotisert?
Skrevet

Hei

Jeg hiver meg på spørsmålene om bipolar 2 VS vanlig depresjon.

Hvordan vet man at man har bipolar 2 og ikke

bare er "vanlig" depressiv? Hvordan kan legen

finne ut av dette? Hva er behandling for BP2?

Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, angst og ocd..

Lurer på om dette kan være BP2 siden AD ikke virker så veldig..

Kan BP medisin også virke mot "vanlig" depresjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Hvordan vet man at man har bipolar 2 og ikke bare er "vanlig" depressiv?''

Det som skiller BPII og vanlig depresjon er hypomani.

''Hvordan kan legen finne ut av dette?''

Ved intervju.

''Hva er behandling for BP2?''

Ofte stemningsstabiliserende medisin.

''Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, angst og ocd.. Lurer på om dette kan være BP2 siden AD ikke virker så veldig..''

Jeg ville bedt legen om utredning. Bipolar eller ikke; kan hende du vil ha nytte av stemningsstabiliserende.

''Kan BP medisin også virke mot "vanlig" depresjon''

Ja.

Ps. Jeg svarer utifra det jeg vet sikkert. Om det er flere svar, tør jeg ikke si noe om. Ds.

Gjest også en bipolar
Skrevet

''Hvordan vet man at man har bipolar 2 og ikke bare er "vanlig" depressiv?''

Det som skiller BPII og vanlig depresjon er hypomani.

''Hvordan kan legen finne ut av dette?''

Ved intervju.

''Hva er behandling for BP2?''

Ofte stemningsstabiliserende medisin.

''Jeg sliter med tilbakevendende depresjoner, angst og ocd.. Lurer på om dette kan være BP2 siden AD ikke virker så veldig..''

Jeg ville bedt legen om utredning. Bipolar eller ikke; kan hende du vil ha nytte av stemningsstabiliserende.

''Kan BP medisin også virke mot "vanlig" depresjon''

Ja.

Ps. Jeg svarer utifra det jeg vet sikkert. Om det er flere svar, tør jeg ikke si noe om. Ds.

Det som skiller bipolar 2 fra en vanlig depresjon er hypomane perioder. De aller fleste blir først diagnostisert som depressive av primærhelsetjenesten, fordi de færreste er "klar over" de hypomane periodene. Disse oppleves bare som gode perioder med masse energi og overskudd. Noen får mer ukritisk pengeforbruk, seksuelle forhold etc. For å finne ut av dette bør psykiater foreta intervju. Endel antidepressiva bør ikke brukes av personer med bipolare lidelser, disse kan fremprovosere maniske episoder/hypomane perioder. Dvs at man fyker altfor høyt opp, og dette er heller ikke bra for kropp eller sjel.

Man brenner seg ofte ut i disse periodene, og de følges alltid av en depressiv periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...