Gjest Idag08 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Ser i en tråd lenger ned her om medisiner mot sosialangst. Selv har jeg sterk sosialnagst og har hatt dette i 12 år. Har prøvd ulike SRRI, men stoppet med dem siden de ga ubehagelige bivirkninger som ikke ga seg. Merket heller ikke effekt. Har brukt Vival 5mg, 1-3, de gangene jeg skal ut døren. Presser også meg selv til å klare situasjoner uten piller. Men hva er det som er så farlig med Vival ol. så lenge en passer på å ikke bruke for mye eller å ta dem når det ikke trengs? 0 Siter
Faure Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Hei jeg har sosial fobi også og kunne godt ønske at jeg hadde tilgang til litt vival, men desverre har legene jeg har hatt vært livredde for å skrive det ut. De er redd for at jeg skal misbruke det tenker jeg, selv om de er de som vil kontrollere hvor mye jeg får. Leger mangler empati rett og slett. Siden de aldri har hatt sosial fobi selv (de fleste), så greier de ikke å sette seg inn i hvor plagsomt det er. Var innlagt en natt og da fikk jeg benzo. Da jeg ble skrevet ut dagen etterpå hadde jeg fremdeles benzo i systemet, og jeg har ikke hatt det så bra siden jeg var et lite barn. All angst var borte, og jeg følte meg helt trygg da jeg vandret blant folk. 0 Siter
Gjest Idag08 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Hei jeg har sosial fobi også og kunne godt ønske at jeg hadde tilgang til litt vival, men desverre har legene jeg har hatt vært livredde for å skrive det ut. De er redd for at jeg skal misbruke det tenker jeg, selv om de er de som vil kontrollere hvor mye jeg får. Leger mangler empati rett og slett. Siden de aldri har hatt sosial fobi selv (de fleste), så greier de ikke å sette seg inn i hvor plagsomt det er. Var innlagt en natt og da fikk jeg benzo. Da jeg ble skrevet ut dagen etterpå hadde jeg fremdeles benzo i systemet, og jeg har ikke hatt det så bra siden jeg var et lite barn. All angst var borte, og jeg følte meg helt trygg da jeg vandret blant folk. Det er nok sant at mange leger aldri kan fatte hvor grusomt og lammende angst er. Pga Vival kan jeg være i jobb og det betyr alt for meg. Har fått økt selvtillit, venner og mindre isolasjon etter at jeg begynte å jobbe. Dette var bare ønsketenkning før. Vanskelig å skjønne hvorfor man skal bruke så mye tid av livet sitt til å leve i en tilstand som er lammende. Jeg mener ikke at man skal dope seg ned, men når andre medisiner ikke virker slik de skal, så må da Vival ol. være et bra alternativ. 0 Siter
Gjest bangen Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Jeg, som deg bruker Vival ved behov. Men skulle ønske jeg ikke hadde behovet. Jeg ser ikke den store faren ved dette medikamentet, men det er selvsagt fordi min bruk er minimal og jeg har ikke hang til rus. Dvs at jeg unngår det som er problemet med dette medikamentet, at det er vanedannende og at man trenger mer og mer for å oppnå samme effekt. Dessuten liker jeg ikke ruseffekten slike medikamenter kan gi og holder meg på en minimal dose ved bruk. Men jeg har bekjente som ikke har brukt Vival og tilsvarende preparat på samme måte som meg og de mistet raskt kontrollen. Forbruket økte fort og avvenning var eneste utvei. Og som med en som har vært avhengig av alkohol, kan ikke lenger slike preparater brukes i behandling. Så jeg forstår skepsisen blant de som skal skrive ut dette. De aner fint lite hvordan det mennesket som sitter foran dem vil bruke det og hvor disponibel denne personen er for å utvikle et misbruk. For oss som klarer balansegangen mellom å orke å stå i angst, utfordre oss selv uten medikamenter og det å bruke dem når det er strengt talt nødvendig - så er dette en "god" medisin. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det er to ulemper med benzo i denne sammenhengen: 1. En kan bli avhengig. 2. Angsttrenning gir ikke effekt om en er påvirket av benzo. Om du greier deg med en liten dose, fører logg og er 100% ærlig med deg selv slik at dosen ikke øker over tid, er benzobruk relativt lite farlig. 0 Siter
Gjest Idag08 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det er to ulemper med benzo i denne sammenhengen: 1. En kan bli avhengig. 2. Angsttrenning gir ikke effekt om en er påvirket av benzo. Om du greier deg med en liten dose, fører logg og er 100% ærlig med deg selv slik at dosen ikke øker over tid, er benzobruk relativt lite farlig. Takk for svaret. Men hva mener du med en liten dose? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Takk for svaret. Men hva mener du med en liten dose? Inntil 10 mg per døgn 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.