Gå til innhold

Bipolar eller emosjonell ustabil?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har kommet til å tenke på, om meg selv. Det er at jeg store deler av tiden (nå for tiden i alle fal), ser på livet som "problemfritt" - at det ikke er noen større problemer i livet mitt, og jeg at jeg gleder meg til fremtiden. Gleder meg til å nå mine mål.

Men så får jeg kortere perioder hvor alt er håpløst. Da føler jeg at jeg er nødt for å avlyse alle planene mine, fordi jeg ikke orker å gjennomføre de. Jeg får totalt angst for det. Føler at det eneste jeg må gjøre er å droppe alle utfordringer og leve et mest mulig trygt liv, muligens permanent innlagt på psykiatrisk.

Denne angsten og håpløsheten blir ikke sterk nok til at jeg faktisk foretar store forandringer i planene mine. Det er bare sånn at jeg legger meg i senga for å "kvele" det med søvn. Så våkner jeg senere, og da er alt bra igjen.

Høres kanskje ubetydelig ut, men det er et stort problem for meg. Jeg sa jo at det ikke førte til noen endring i planene mine, men det er fordi planene er minimale. Hadde jeg laget meg normalt utfordrende planer ville jeg avlyst de, så fort jeg fikk en kraftig nok slik episode.

Tyder dette på bipolar lidelse eller emosjonellt ustabil personlighetsforstyrrelse? Eller er det mer angstlidelse? Eller ingenting?

Syns det er veldig plagsomt, for det skjer jo nesten hver kveld, at jeg får slike episoder. Og det gjør vondt å stå i det. Pluss at det setter begrensninger for hvor store utfordringer jeg tør å ta på meg.

Merkelig at jeg ikke har tenkt over dette tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320741-bipolar-eller-emosjonell-ustabil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg vissr

Når det svinger sånn så og si daglig, ligner der lite på bipolar. For EUPF er det en rekke symptomer/trekk som skal til for å få diagnosen. Slike hyppige emosjonelle svingningssvinninger er et slikt sterkt trekk.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om det ikke er noe annet enn det du beskriver her, ligner det mest på noe bipolart med ultrarapid cycling.

Om du ikke stadig kommer i konflikt med andre, ikke stadig går inn og ut av forhold til andre og ikke driver med selvdestruktive handlinger, taler det mot eupf.

Annonse

Om det ikke er noe annet enn det du beskriver her, ligner det mest på noe bipolart med ultrarapid cycling.

Om du ikke stadig kommer i konflikt med andre, ikke stadig går inn og ut av forhold til andre og ikke driver med selvdestruktive handlinger, taler det mot eupf.

''Om du ikke stadig kommer i konflikt med andre, stadig går inn og ut av forhold til andre og ikke driver med selvdestruktive handlinger, taler det mot eupf.''

Skulle dette vært: Om du stadig kommer i (...) og driver med selvdestruktive handlinger (...)? Eller er det riktig at du har satt inn _ikke_ på begge stedene?

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Om du ikke stadig kommer i konflikt med andre, stadig går inn og ut av forhold til andre og ikke driver med selvdestruktive handlinger, taler det mot eupf.''

Skulle dette vært: Om du stadig kommer i (...) og driver med selvdestruktive handlinger (...)? Eller er det riktig at du har satt inn _ikke_ på begge stedene?

Det manglet et ikke også i det midterste legget. Det er nå korrigert.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...