Gå til innhold

Snøballen ruller....

Anbefalte innlegg

For en gangs skyld fulgte jeg et av rådene jeg gir til andre, tok kontakt med legen i dag. Vet ikke hva som kommer til å skje nå. Har ingen kontroll. Dette er skummelt.

Dette er veldig skremmende, bortforklarer det som har skjedd i det siste, vil ikke innrømme at jeg kanskje er i ferd med å bli dårligere, at jeg kanskje trenger andre medisiner. "Psykose" har ingen plass i min selvbevissthet. Tror ikke på at jeg noen gang har vært psykotisk, da kan ikke det jeg opplever nå være tidlige symptomer på en ny psykose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320750-sn%C3%B8ballen-ruller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad for å høre at du tok kontakt med legen. Håper dere finner løsninger som hjelper deg, - eller aller mest så håper jeg at du klarer å stole på andres vurderinger når du selv mister fotfestet litt.

Stolte på andres vurderinger i fjor, noe som førte til at jeg for første gang fikk en psykose. Men det var min gamle behandler, håper jeg får bedre hjelp i år, og at de faktisk skjønner at noe er galt.

Håper du får den hjelpen du trenger. Husker forrige jul (eller kanskje jula før der igjen). Da slet du mye. Sliter du ofte ekstra i jula? Tror det er mange av oss som gjør det. Jeg og.

Jula i fjor var ille, viste seg i ettertid at jeg hadde en psykose.

Annonse

Stolte på andres vurderinger i fjor, noe som førte til at jeg for første gang fikk en psykose. Men det var min gamle behandler, håper jeg får bedre hjelp i år, og at de faktisk skjønner at noe er galt.

Utgangspunktet er annerledes nå. Du hadde en behandler som hadde et lite passende perspektiv på hva som kunne være til hjelp til deg, mens du i året som gikk har fått svært mye bedre hjelp.

Håper du kommer deg raskt igjen,

Utgangspunktet er annerledes nå. Du hadde en behandler som hadde et lite passende perspektiv på hva som kunne være til hjelp til deg, mens du i året som gikk har fått svært mye bedre hjelp.

Håper du kommer deg raskt igjen,

Utgangspunktet er helt annerledes, det er sikkert. Forrige behandler sa "kjør på", noe som ikke fungerte.

Har fått AP, som jeg ba om, men er blitt veldig usikker på om jeg virkelig trenger dem. Er i tvil om jeg skal ta dem eller ikke, men får prøve å la fornuften styre.

Flott Orio, flott at du tok kontakt. Håper på en rolig jul for deg..

Takk for det.

Greide å ta kontakt med lege, og har fått ap, men har begynt å tenke at dette burde jeg klare å ta ansvaret for selv, ikke løpe til lege hver gang alt blir vanskelig. Og så begynner jeg å tvile; er det virkelig så ille som jeg har gitt inntrykk av? Trenger jeg virkelig disse medisinene?

Gjest tenker jeg

Takk for det.

Greide å ta kontakt med lege, og har fått ap, men har begynt å tenke at dette burde jeg klare å ta ansvaret for selv, ikke løpe til lege hver gang alt blir vanskelig. Og så begynner jeg å tvile; er det virkelig så ille som jeg har gitt inntrykk av? Trenger jeg virkelig disse medisinene?

Hva er det du skal klare selv da? Blir så sterk at du ikke trenger AP? Det er ikke slik det fungerer. Nå må du ta signaler på alvor og ta vare på deg selv. Ikke tenk mer, men ta Ap. Det verste som skjer er at du går på en liten dose en stund til ingen nytte, men jeg tror ikke det er slik. Jeg tror det er nyttig og nødvendig for deg nå. Det er ikke alltid snakk om psykose eller ikke psykose. Det er nok å ligge på grensen, eller ha for mye tankekjør, for at det vil være nyttig for deg. I verste fall blir du dårlig. Heller være på den sikre siden her.

Ikke tenk mer på dette, ta Ap en liten stund. Så kan du ta det opp til vurdering når du ikke er så sliten og er litt mer samlet.

Takk for det.

Det er det som er så vanskelig når man strever psykisk, man grubler seg i hjel istede for å stole på fagpersonell som faktisk kan det de driver med. Kan du la andre ta denne beslutningen for deg og fortsette å gjøre det ihvertfall noen uker? Hva taper du egentlig på det?

Det er det som er så vanskelig når man strever psykisk, man grubler seg i hjel istede for å stole på fagpersonell som faktisk kan det de driver med. Kan du la andre ta denne beslutningen for deg og fortsette å gjøre det ihvertfall noen uker? Hva taper du egentlig på det?

Jeg synes nesten fastlegen stolte for mye på meg. Det var jeg som ba om å få begynne på ap, ville føltes tryggere hvis forslaget hadde kommet fra legen.

Gjest annet nick

Jeg synes nesten fastlegen stolte for mye på meg. Det var jeg som ba om å få begynne på ap, ville føltes tryggere hvis forslaget hadde kommet fra legen.

''ville føltes tryggere hvis forslaget hadde kommet fra legen''

Skjønner hva du mener, jeg har selv en lege som lar meg foreslå ting og så sier ja og ha,,,,, Jeg har helsefaglig utdanning, så det er ikke det, men uansett hadde jeg nok ofte ønsket en lege som var i forkant istedet for å si ja til "alt" jeg foreslår.

Men legen er jo legen, så hvis det ikke hadde vært fornuftig med så hadde hun nok sagt nei! Det var nok riktig selv om forslaget kom fra deg :-)

Annonse

Utgangspunktet er helt annerledes, det er sikkert. Forrige behandler sa "kjør på", noe som ikke fungerte.

Har fått AP, som jeg ba om, men er blitt veldig usikker på om jeg virkelig trenger dem. Er i tvil om jeg skal ta dem eller ikke, men får prøve å la fornuften styre.

Håper du fortsetter å la fornuften styre (forsto det som du tok medisinene i går), og at du kommer deg gjennom julen på en rimelig ok måte.

I tillegg til vanlig julestress, så forestiller jeg meg at dette er en jul som setter i gang mye følelser hos både deg og resten av familien din. Tillat deg å bli trist hvis det er det du er. Ikke strev for mye med å ta vare på de andre.

God jul til deg Orio :-)

''ville føltes tryggere hvis forslaget hadde kommet fra legen''

Skjønner hva du mener, jeg har selv en lege som lar meg foreslå ting og så sier ja og ha,,,,, Jeg har helsefaglig utdanning, så det er ikke det, men uansett hadde jeg nok ofte ønsket en lege som var i forkant istedet for å si ja til "alt" jeg foreslår.

Men legen er jo legen, så hvis det ikke hadde vært fornuftig med så hadde hun nok sagt nei! Det var nok riktig selv om forslaget kom fra deg :-)

Jeg bestilte jo time for å vurdere om jeg skulle begynne med ap, så forslaget mitt kom jo før jeg så noe til legen. Men det var jo noen spørsmål å svare på, og jeg måtte beskrive hvordan jeg hadde det, så regner med at legen også mente det kunne være fornuftig, hvis ikke ville hun nok ikke skrevet det ut.

Selv er jeg fortsatt i tvil om det er riktig å bruke dem eller ikke. Hadde det vært en annen tid på året kunne jeg lettere klart meg uten. Men jeg tar dem, og prøver å ikke tenke så mye mer på det.

Hva er det du skal klare selv da? Blir så sterk at du ikke trenger AP? Det er ikke slik det fungerer. Nå må du ta signaler på alvor og ta vare på deg selv. Ikke tenk mer, men ta Ap. Det verste som skjer er at du går på en liten dose en stund til ingen nytte, men jeg tror ikke det er slik. Jeg tror det er nyttig og nødvendig for deg nå. Det er ikke alltid snakk om psykose eller ikke psykose. Det er nok å ligge på grensen, eller ha for mye tankekjør, for at det vil være nyttig for deg. I verste fall blir du dårlig. Heller være på den sikre siden her.

Ikke tenk mer på dette, ta Ap en liten stund. Så kan du ta det opp til vurdering når du ikke er så sliten og er litt mer samlet.

''Hva er det du skal klare selv da? Blir så sterk at du ikke trenger AP?''

Det er akkurat det jeg skal. Pluss at jeg skal klare å planlegge ting så godt at det ikke blir for mye for meg.

Skjønner ikke helt hva jeg tenker, virker bare så dramatisk å bruke ap bare fordi jula er slitsom.

Håper du fortsetter å la fornuften styre (forsto det som du tok medisinene i går), og at du kommer deg gjennom julen på en rimelig ok måte.

I tillegg til vanlig julestress, så forestiller jeg meg at dette er en jul som setter i gang mye følelser hos både deg og resten av familien din. Tillat deg å bli trist hvis det er det du er. Ikke strev for mye med å ta vare på de andre.

God jul til deg Orio :-)

Vet ikke hva som har fått styre, men har i alle fall svelget pillene som avtalt med legen. Men er veldig usikker på om det er fornuftig eller ikke, føles som det bare er en måte å "rømme" fra det som er vanskelig.

God jul til deg også. :- )

Vet ikke hva som har fått styre, men har i alle fall svelget pillene som avtalt med legen. Men er veldig usikker på om det er fornuftig eller ikke, føles som det bare er en måte å "rømme" fra det som er vanskelig.

God jul til deg også. :- )

Jeg synes ikke dette er å rømme. Det vitner om bedret selvinnsikt og bedret evne til å ta vare på seg selv, ta signal på alvor. Det er veldig bra, spør du meg.

Mvh

Jeg synes ikke dette er å rømme. Det vitner om bedret selvinnsikt og bedret evne til å ta vare på seg selv, ta signal på alvor. Det er veldig bra, spør du meg.

Mvh

Jeg har nok noen tanker som henger igjen fra tidligere behandling, behandling som ikke hjalp, men jeg klarer ikke å bli kvitt tankene/holdningene. Kanskje fordi de støtter opp om mitt dårlige selvbilde?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...