Gå til innhold

NHD


Gjest Psyk av alt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Jeg kan i farten ikke komme på en eneste lidelse en ikke kan ha symptomer på uten at en oppfyller kravene til diagnose.

Jeg har fått høre av bupp tidligere at man kan ha symptomer på f.eks. adhd uten at man faktisk har diagnosen. Utenforstående faktorer som f.eks. grenseløse voksne, forskjellige typer overgrep etc kan gi dette. Sa de. Lurte på om det også gjaldt asberger. Eller er de på bærtur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649677
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har fått høre av bupp tidligere at man kan ha symptomer på f.eks. adhd uten at man faktisk har diagnosen. Utenforstående faktorer som f.eks. grenseløse voksne, forskjellige typer overgrep etc kan gi dette. Sa de. Lurte på om det også gjaldt asberger. Eller er de på bærtur?

Jeg har vanskelig for å forestille meg hvilke ytre faktorer som skulle gi aspergersymptomer. Kanskje noen andre kan hjelpe oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649680
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg har vanskelig for å forestille meg hvilke ytre faktorer som skulle gi aspergersymptomer. Kanskje noen andre kan hjelpe oss?

Ja, håper det. Miljøarbeideren til mitt barn har fått dette for seg. Jeg har snakket med denne og h*n sier at alle sier det samme. Jeg har bed om at dette blir spesifisert. Av alle som mener dette. Mitt barn er utredet for asberger for et par år siden med negative funn.

Men jeg kjenner jeg blir usikker når miljøarbeideren påstår slikt. Liker det overhodet ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649684
Del på andre sider

Gjest ikkesikkert

Ja, håper det. Miljøarbeideren til mitt barn har fått dette for seg. Jeg har snakket med denne og h*n sier at alle sier det samme. Jeg har bed om at dette blir spesifisert. Av alle som mener dette. Mitt barn er utredet for asberger for et par år siden med negative funn.

Men jeg kjenner jeg blir usikker når miljøarbeideren påstår slikt. Liker det overhodet ikke.

Typisk for asbergere er at de sliter med sosiale koder. Muligens kan for lite sosialisering, spesielt med jevnaldrende, gi "asbergersymptomer"? Empati er heller ikke asbergeres sterkeste side. Empati kan også være svekket av andre årsaker. Asbergere er ofte så ulike at jeg mistenker mange for å bruke merkelappen på alle som er noe "litt for seg selv" eller sliter sosialt selv om de har normalt eller høyt evnenivå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649704
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Typisk for asbergere er at de sliter med sosiale koder. Muligens kan for lite sosialisering, spesielt med jevnaldrende, gi "asbergersymptomer"? Empati er heller ikke asbergeres sterkeste side. Empati kan også være svekket av andre årsaker. Asbergere er ofte så ulike at jeg mistenker mange for å bruke merkelappen på alle som er noe "litt for seg selv" eller sliter sosialt selv om de har normalt eller høyt evnenivå.

Takk for innspill!

Jeg misstenker at miljøarbeideren og skolen, hvis skolen er de andre, vil sette merkelapp på ham fordi man ikke lykkes med de tiltak som er satt igang.

Vet ikke, det er jo ganske ekstremt å tenke slik jeg gjør nå. Men faktum er at han er utredet, Så hvorfor komme drassende med dette nå?

Eneste diagnosen mitt barn har, bortsett fra adferdsproblematikk, er langt over gjennomsnittet intelligent. Men det hjelper jo ikke når han ikke vil på skolen. Sier det er dødskjedelig der,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649709
Del på andre sider

Takk for innspill!

Jeg misstenker at miljøarbeideren og skolen, hvis skolen er de andre, vil sette merkelapp på ham fordi man ikke lykkes med de tiltak som er satt igang.

Vet ikke, det er jo ganske ekstremt å tenke slik jeg gjør nå. Men faktum er at han er utredet, Så hvorfor komme drassende med dette nå?

Eneste diagnosen mitt barn har, bortsett fra adferdsproblematikk, er langt over gjennomsnittet intelligent. Men det hjelper jo ikke når han ikke vil på skolen. Sier det er dødskjedelig der,

Han er over gjennomsnitt intelligent og kjeder seg på skolen? Høres ut som om de ikke klarer å oppfylle kravene om individuell opplæring.

Har du noen gang sett på diett for din sønn? Jeg sier ikke at det er en kur, men det kan iallfall være et hjelpemiddel. På http://www.npif.no kan du lese mer om gluten- og melkefri diett. Den hjalp iallfall på våre adhd-symptomer da vi startet på diett etter å ha fått påvist proteinintoleranse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649734
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Han er over gjennomsnitt intelligent og kjeder seg på skolen? Høres ut som om de ikke klarer å oppfylle kravene om individuell opplæring.

Har du noen gang sett på diett for din sønn? Jeg sier ikke at det er en kur, men det kan iallfall være et hjelpemiddel. På http://www.npif.no kan du lese mer om gluten- og melkefri diett. Den hjalp iallfall på våre adhd-symptomer da vi startet på diett etter å ha fått påvist proteinintoleranse.

Rart du nevner det. Han er testet for cøliaki. Han har testet positivt på begge faktorene som gjør at cøliaki kan slå ut. Det har ikke gjort det enda, men legen sa det er en god mulighet for at det med tiden kan slå ut, Skal lese linken din. Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649753
Del på andre sider

Gjest ikkesikkert

Takk for innspill!

Jeg misstenker at miljøarbeideren og skolen, hvis skolen er de andre, vil sette merkelapp på ham fordi man ikke lykkes med de tiltak som er satt igang.

Vet ikke, det er jo ganske ekstremt å tenke slik jeg gjør nå. Men faktum er at han er utredet, Så hvorfor komme drassende med dette nå?

Eneste diagnosen mitt barn har, bortsett fra adferdsproblematikk, er langt over gjennomsnittet intelligent. Men det hjelper jo ikke når han ikke vil på skolen. Sier det er dødskjedelig der,

Hvis han er langt over gjennomsnittet intelligent, er det jo en viss mulighet for at dette kan være av interesse:

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

Barn som er langt over gjennomsnittet intelligente, har en veldig tendens til å slite med å kommunisere med jevnaldrende. Når skolen i tillegg ikke klarer å gi engasjerende utfordringer, blir eleven et problembarn.

Jeg er lærer selv, og jeg vet at det er en tendens i skolen til å diagnostisere. Selv om det er bra at lærere og miljøarbeidere har kjennskap til ulike diagnoser og kan forholde seg til dem, hender det nok som du sier at diagnosene (som gjerne ikke er testet) blir et middel til ansvarsfraskrivelse mer enn som hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649784
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Ja, håper det. Miljøarbeideren til mitt barn har fått dette for seg. Jeg har snakket med denne og h*n sier at alle sier det samme. Jeg har bed om at dette blir spesifisert. Av alle som mener dette. Mitt barn er utredet for asberger for et par år siden med negative funn.

Men jeg kjenner jeg blir usikker når miljøarbeideren påstår slikt. Liker det overhodet ikke.

En miljøarbeider er uansett veldig langt unna nok utdanning til å evne stille diagnose så jeg ville ikke tatt det så "tungt" når han er utredet tidligere med negative funn av eksperter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649906
Del på andre sider

Typisk for asbergere er at de sliter med sosiale koder. Muligens kan for lite sosialisering, spesielt med jevnaldrende, gi "asbergersymptomer"? Empati er heller ikke asbergeres sterkeste side. Empati kan også være svekket av andre årsaker. Asbergere er ofte så ulike at jeg mistenker mange for å bruke merkelappen på alle som er noe "litt for seg selv" eller sliter sosialt selv om de har normalt eller høyt evnenivå.

Jo men aspergere har jo som regel normal eller ekstra høy inteligens. Svært sjelden en med lav IQ får den diagnosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649927
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jo men aspergere har jo som regel normal eller ekstra høy inteligens. Svært sjelden en med lav IQ får den diagnosen.

Aspergerdiagnosen skal settes på personer med normal IQ. En enkel måte å si det på er at asperger er autister med normal IQ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649928
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hvis han er langt over gjennomsnittet intelligent, er det jo en viss mulighet for at dette kan være av interesse:

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/

Barn som er langt over gjennomsnittet intelligente, har en veldig tendens til å slite med å kommunisere med jevnaldrende. Når skolen i tillegg ikke klarer å gi engasjerende utfordringer, blir eleven et problembarn.

Jeg er lærer selv, og jeg vet at det er en tendens i skolen til å diagnostisere. Selv om det er bra at lærere og miljøarbeidere har kjennskap til ulike diagnoser og kan forholde seg til dem, hender det nok som du sier at diagnosene (som gjerne ikke er testet) blir et middel til ansvarsfraskrivelse mer enn som hjelpemiddel.

Takk for svar! Jeg leste alt du linket. Jeg grøsser litt, det er som å lese om mitt eget barn.

Husker når han begynte i 1.klasse. Han var så skuffet. De fikk ikke bøker eller lekser. Og han sa allerede da at han ikke lærte noe. Bare synging og tegning som han sa. Han var ikke fornøyd med det.

Jeg har flere kasser på loftet med oppgavehefter, slike man får kjøpt i bokhandelen, som jeg liksom gav ham lekser i.

Han klaget tidlig over at, f.eks. i matte, at det var så kjedelig. For læreren fosklarte det nye stoffet en gang, og da kunne han det. Også måtte de øve på det til alle kunne det og i mellomtiden gikk han dørgende lei.

Pr. i dag er skolesituasjonen tilnærmet katastrofal. Han har karakteren 2 i de fleste fag. På prøver i matte, naturfag og engelsk får han 5 og 6. Men han gjør ikke lekser og har mye fravær, så ender opp med elendige karakterer. Lærerene sier at de har for lite grunnlag til å sette bedre karakterer. Og det forstår jeg.

Han har en lesehastighet på 280 ord pr. minutt, uten forståelsesfeil. Greier ikke produsere noe særlig skriftelig. Kan jobbe med spesiallærer i tre timer for å klare å skrive en a4 side.

Bokhyllene våre er fulle av faktebøker. Jeg har alltid lest mye for ham, han leser aldri selv. Han har lekt med molekylsett, sånne kuler i forskjellige farger til å sette sammen. Han sa som svært liten: mamma, kan du bygge klor atom for meg? Svært opptatt av fysikk. Og utrolig opptatt av sopper og giftstoffene i de forskjellige typene. Hva slags type gift og hva giften gjorde med kroppen.

Sudoku er en høydare og sjakk har alltid vært kjempegøy. Jeg synes det er usedvanlig kjedelig.

Husker i femte klasse, tror det var da han hadde nasjonale prøver. Læreren var så stolt, hun ringte hjem til meg og sa at min sønn hadde nest best skår i hele fylket i matte.

Nå er situasjonen slik at han får tilrettelagt tentamen. Gjør halvparten og går så hjem etter times tid. Full skår på det han har giddet å gjøre, men totalkarakteren blir ikke særlig høy.

Han har et fravær fra skolen på en til to dager i uka. Noen ganger tre dager. Og er fritatt for lekser. At han i det hele tatt kan prestere en sekser på en matteprøve er uforståelig for meg. Jeg har fått kranglet til meg ett ekstra sett med skolebøker slik at jeg kan forsøke å hjelpe ham litt her hjemme. Men han er steil og akter ikke å gøre en dritt som han selv sier.

Gosh, dette ble veldig langt. Men jeg er frustrert og det er godt å skrive litt av seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649936
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ja det er visst mulig.

Min sønn har ikke diagnosen, men har "trekk" som ligger tett opp mot asberger.

Det manglet litt på asberger diagnose, derfor satte de ikke den på han.

Han fikk diagnosen adhd under denne utredningen.

Ok. Mitt barn er utredet for adhd tre ganger. Uten at han fikk diagnoen. Lå noe i grenseområdet når det gjaldt konsentrasjon og evne til å holde på med en oppgave over tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2649938
Del på andre sider

Gjest ikkesikkert

Takk for svar! Jeg leste alt du linket. Jeg grøsser litt, det er som å lese om mitt eget barn.

Husker når han begynte i 1.klasse. Han var så skuffet. De fikk ikke bøker eller lekser. Og han sa allerede da at han ikke lærte noe. Bare synging og tegning som han sa. Han var ikke fornøyd med det.

Jeg har flere kasser på loftet med oppgavehefter, slike man får kjøpt i bokhandelen, som jeg liksom gav ham lekser i.

Han klaget tidlig over at, f.eks. i matte, at det var så kjedelig. For læreren fosklarte det nye stoffet en gang, og da kunne han det. Også måtte de øve på det til alle kunne det og i mellomtiden gikk han dørgende lei.

Pr. i dag er skolesituasjonen tilnærmet katastrofal. Han har karakteren 2 i de fleste fag. På prøver i matte, naturfag og engelsk får han 5 og 6. Men han gjør ikke lekser og har mye fravær, så ender opp med elendige karakterer. Lærerene sier at de har for lite grunnlag til å sette bedre karakterer. Og det forstår jeg.

Han har en lesehastighet på 280 ord pr. minutt, uten forståelsesfeil. Greier ikke produsere noe særlig skriftelig. Kan jobbe med spesiallærer i tre timer for å klare å skrive en a4 side.

Bokhyllene våre er fulle av faktebøker. Jeg har alltid lest mye for ham, han leser aldri selv. Han har lekt med molekylsett, sånne kuler i forskjellige farger til å sette sammen. Han sa som svært liten: mamma, kan du bygge klor atom for meg? Svært opptatt av fysikk. Og utrolig opptatt av sopper og giftstoffene i de forskjellige typene. Hva slags type gift og hva giften gjorde med kroppen.

Sudoku er en høydare og sjakk har alltid vært kjempegøy. Jeg synes det er usedvanlig kjedelig.

Husker i femte klasse, tror det var da han hadde nasjonale prøver. Læreren var så stolt, hun ringte hjem til meg og sa at min sønn hadde nest best skår i hele fylket i matte.

Nå er situasjonen slik at han får tilrettelagt tentamen. Gjør halvparten og går så hjem etter times tid. Full skår på det han har giddet å gjøre, men totalkarakteren blir ikke særlig høy.

Han har et fravær fra skolen på en til to dager i uka. Noen ganger tre dager. Og er fritatt for lekser. At han i det hele tatt kan prestere en sekser på en matteprøve er uforståelig for meg. Jeg har fått kranglet til meg ett ekstra sett med skolebøker slik at jeg kan forsøke å hjelpe ham litt her hjemme. Men han er steil og akter ikke å gøre en dritt som han selv sier.

Gosh, dette ble veldig langt. Men jeg er frustrert og det er godt å skrive litt av seg.

En komplisert situasjon, for å si det mildt. Eneundervisning blir brukt altfor ofte. Sønnen din trenger sosial kompetanse mer enn å komme gjennom pensum. Hva om skolen din kan opprette smågrupper i stedet? Jeg var selv skoleflink og slutta med lekser i 2. klasse på barneskolen.. Det vi fikk da vi var ferdig med oppgavene - var repetisjonsoppgaver.. Altså, mer av det vi allerede kunne. Sønnen din høres likevel ut til å gi lærerne ganske store utfordringer. Hva med en alternativ dag i uka? En dag på gård? En dag som utplassert i lokalavisa? På den lokale spillsjappa? Hvis du selv har kontakter som kan ta imot ham en dag i uka, selvfølgelig kun med noe han selv er motivert for, så bør det være en smal sak for skolen å ordne det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2650133
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, håper det. Miljøarbeideren til mitt barn har fått dette for seg. Jeg har snakket med denne og h*n sier at alle sier det samme. Jeg har bed om at dette blir spesifisert. Av alle som mener dette. Mitt barn er utredet for asberger for et par år siden med negative funn.

Men jeg kjenner jeg blir usikker når miljøarbeideren påstår slikt. Liker det overhodet ikke.

Jeg var på et kurs om asperger med en meget erfaren (på asperger) psykiater. Denne sa vi måtte se etter følgende 3 (4) symptomer:

1. Manglende forståelse av sosiale situasjoner (lav "sosial IQ"). Intelligente og friske barn forstår de sosiale kodene.

2. Manglende empati.

3. Manglende evne til å tåle endringer.

(4). Du får en klar og overbevisende følelse av at vedkommende er sær/snål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2650196
Del på andre sider

Gjest Fra en mors synspunkt

Jeg var på et kurs om asperger med en meget erfaren (på asperger) psykiater. Denne sa vi måtte se etter følgende 3 (4) symptomer:

1. Manglende forståelse av sosiale situasjoner (lav "sosial IQ"). Intelligente og friske barn forstår de sosiale kodene.

2. Manglende empati.

3. Manglende evne til å tåle endringer.

(4). Du får en klar og overbevisende følelse av at vedkommende er sær/snål.

Hvor mange av disse fire punktene mente han burde være tilstede for at aspergerdiagnose var trolig da?

Vedkommende jeg tenker på er min sønn, han skjønner dårlig enkelte sosiale væremåter og regler og blir oppfattet som spesiell av de som kjenner han, men har absolutt empati. Det med endringer er jeg ikke helt sikker på, men har aldri oppfattet at det er noe problem. Han har normal, eller litt høyere enn normal, intelligens.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2650379
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

En komplisert situasjon, for å si det mildt. Eneundervisning blir brukt altfor ofte. Sønnen din trenger sosial kompetanse mer enn å komme gjennom pensum. Hva om skolen din kan opprette smågrupper i stedet? Jeg var selv skoleflink og slutta med lekser i 2. klasse på barneskolen.. Det vi fikk da vi var ferdig med oppgavene - var repetisjonsoppgaver.. Altså, mer av det vi allerede kunne. Sønnen din høres likevel ut til å gi lærerne ganske store utfordringer. Hva med en alternativ dag i uka? En dag på gård? En dag som utplassert i lokalavisa? På den lokale spillsjappa? Hvis du selv har kontakter som kan ta imot ham en dag i uka, selvfølgelig kun med noe han selv er motivert for, så bør det være en smal sak for skolen å ordne det.

Ja, lærerne har en vanskelig jobb. Det er det ingen tvil om. Det ble tatt opp på siste ansvarsgruppemøte dette med en dag ute i "jobb". Jeg er usikker. Det eneste jeg vil er at han skal gå på skolen. Hver eneste dag! Og gjøre lekser. Hver eneste dag! Men det er vel mulig at det har kommet til et punkt hvor jeg må gi opp denne tankegangen. Og det sliter jeg virkelig med.

Det jeg er redd for når det gjelder en dag ute i "jobb" er at dette vil rute ham enda mer ut av skolen.

Jeg er så fortvilet. Ingen har lenger noen tanker eller ideer om hvordan snu situasjonen og gjøre ham motivert.

Tusen takk for interessen din!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320766-nhd/#findComment-2650447
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...