Gå til innhold

Ufrivillige bevegelser og grimaser

Gjest mkts

Anbefalte innlegg

Hei I de siste ca 6mnd har vi opplevd en økende tendens til ufrivillige bevegelser og grimaser hos gutten vår(f04.2008). Disse episodene opplever vi når vi kjører bil,sitter ved matbordet og noen ganger ved legging. Episodene kommer når han slapper av,er litt trøtt og kobler av. Bevegelsene har blitt mer voldsom i det siste. Han lager puste lyder, grimaser og strekker ben og armer i rare posisjoner. Når vi snakker til ham skifter han øyeblikkelig fokus og er straks tilbake til sitt normale. Vi har lenge trodd at dette kom av at han var trøtt og at han dagdrømte, men er nå litt usikker. MVH Bekymret mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Den atferden du beskriver høres ufarlig ut. Spedbarn har ofte overraskende bevegelsesmønstre, og jeg har hatt mange bekymrede foreldre på kontoret som engster seg på samme måte som du gjør. Det er flere forhold som forteller at dette er uskyldig. F.eks. at han stopper opp og er tilbake til sitt normale jeg når dere tar kontakt med ham. Dersom dette var bevegelser han ikke hadde kontroll over selv, ville han ikke kunnet skifte fokus straks dere distraherer ham. Et annet fenomen er at denne atferden kommer spesielt når han er trett eller kanskje når han kjeder seg. Da vil noen spedbarn aktivisere seg selv på den måten du beskriver. Jeg tror neppe det har noe med dagdrømming å gjøre, heller kjedsomhet. Min erfaring er at dette forsvinner spontant i løpet av uker eller kanskje måneder. Etterhvert finner han nok andre og bedre måter å kommunisere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...