Gjest mkts Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hei I de siste ca 6mnd har vi opplevd en økende tendens til ufrivillige bevegelser og grimaser hos gutten vår(f04.2008). Disse episodene opplever vi når vi kjører bil,sitter ved matbordet og noen ganger ved legging. Episodene kommer når han slapper av,er litt trøtt og kobler av. Bevegelsene har blitt mer voldsom i det siste. Han lager puste lyder, grimaser og strekker ben og armer i rare posisjoner. Når vi snakker til ham skifter han øyeblikkelig fokus og er straks tilbake til sitt normale. Vi har lenge trodd at dette kom av at han var trøtt og at han dagdrømte, men er nå litt usikker. MVH Bekymret mamma 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Den atferden du beskriver høres ufarlig ut. Spedbarn har ofte overraskende bevegelsesmønstre, og jeg har hatt mange bekymrede foreldre på kontoret som engster seg på samme måte som du gjør. Det er flere forhold som forteller at dette er uskyldig. F.eks. at han stopper opp og er tilbake til sitt normale jeg når dere tar kontakt med ham. Dersom dette var bevegelser han ikke hadde kontroll over selv, ville han ikke kunnet skifte fokus straks dere distraherer ham. Et annet fenomen er at denne atferden kommer spesielt når han er trett eller kanskje når han kjeder seg. Da vil noen spedbarn aktivisere seg selv på den måten du beskriver. Jeg tror neppe det har noe med dagdrømming å gjøre, heller kjedsomhet. Min erfaring er at dette forsvinner spontant i løpet av uker eller kanskje måneder. Etterhvert finner han nok andre og bedre måter å kommunisere på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.