morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Nå diskuterer vi kjærestegaver. Og da forutsetter jeg at giveren kjenner mottakeren godt. Man kan da godt ønske seg badevekt om man veier 115 kg. Eller er det slik at de som er virkelig tunge ikke ønsker å vite hvor mye de veier? ''Nå diskuterer vi kjærestegaver. Og da forutsetter jeg at giveren kjenner mottakeren godt. Man kan da godt ønske seg badevekt om man veier 115 kg. '' Det kan man, men om _jeg_ hadde fått en badevekt så hadde det vært et klart bevis for at han enten ikke kjente meg godt, eller ga en lang marsj i hvordan jeg ville tatt det. For jeg ville garantert ha blitt såret og følt det som et kraftig hint om at jeg burde slanke meg. 0 Siter
Babette Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 ''Nå diskuterer vi kjærestegaver. Og da forutsetter jeg at giveren kjenner mottakeren godt. Man kan da godt ønske seg badevekt om man veier 115 kg. '' Det kan man, men om _jeg_ hadde fått en badevekt så hadde det vært et klart bevis for at han enten ikke kjente meg godt, eller ga en lang marsj i hvordan jeg ville tatt det. For jeg ville garantert ha blitt såret og følt det som et kraftig hint om at jeg burde slanke meg. Det kunne jo ganske enkelt bety at dette var noe du ikke hadde fra før, og som han derfor antok at du ville sette pris på og ha bruk for. Det er vel ikke bare folk som slanker seg som veier seg? Men jeg ser jo at en vekt er en type gave som det går an å bli betenkt over å få selv om den er gitt uten slike baktanker. Og at detter med vekt er et mer følsomt tema enn f. eks. å gi treningsutstyr til en som aldri trener. I sistnevnte tilfelle kan det også ligge et hint, men det trenger jo ikke å være taktløst. 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Det kunne jo ganske enkelt bety at dette var noe du ikke hadde fra før, og som han derfor antok at du ville sette pris på og ha bruk for. Det er vel ikke bare folk som slanker seg som veier seg? Men jeg ser jo at en vekt er en type gave som det går an å bli betenkt over å få selv om den er gitt uten slike baktanker. Og at detter med vekt er et mer følsomt tema enn f. eks. å gi treningsutstyr til en som aldri trener. I sistnevnte tilfelle kan det også ligge et hint, men det trenger jo ikke å være taktløst. Vi bor jo i samme hus, så han vet jo at vi _har_ vekt. ;-) Du virker på meg som en som har veldig god selvtillit når det gjelder kroppen din, og kanskje også forøvrig. Men for dem av oss som ikke har det sånn, vil det lettere kunne føles som et hint og kunne tas opp negativt. Hvis du har fulgt med på "alle elsker Raymond" så ville du vel skjønt at Debra hadde tatt det som et kraftig hint dersom svigermor ga henne kokeboka "hvordan lykkes på kjøkkenet - kokebok for den uerfarne";-) Omtrent slik føler jeg det med vekt og slikt også. 0 Siter
Babette Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Vi bor jo i samme hus, så han vet jo at vi _har_ vekt. ;-) Du virker på meg som en som har veldig god selvtillit når det gjelder kroppen din, og kanskje også forøvrig. Men for dem av oss som ikke har det sånn, vil det lettere kunne føles som et hint og kunne tas opp negativt. Hvis du har fulgt med på "alle elsker Raymond" så ville du vel skjønt at Debra hadde tatt det som et kraftig hint dersom svigermor ga henne kokeboka "hvordan lykkes på kjøkkenet - kokebok for den uerfarne";-) Omtrent slik føler jeg det med vekt og slikt også. Men er det ikke sannsynlig at ens partner, som kjenner en bedre enn noen, også vet hvor de ømme punktene ligger? Jeg synes det høres merkelig ut at man får badevekt i gave hvis det er fare for at man vil ta det ille opp. 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Men er det ikke sannsynlig at ens partner, som kjenner en bedre enn noen, også vet hvor de ømme punktene ligger? Jeg synes det høres merkelig ut at man får badevekt i gave hvis det er fare for at man vil ta det ille opp. Jo, og jeg har aldri fått det heller, men jeg trakk det frem som et eksempel på noe som jeg ville syntes var kjipt;-) 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Men er det ikke sannsynlig at ens partner, som kjenner en bedre enn noen, også vet hvor de ømme punktene ligger? Jeg synes det høres merkelig ut at man får badevekt i gave hvis det er fare for at man vil ta det ille opp. Etter snart 20 år, håper jeg mannen min forstår at han ville fornærmet meg om han kjøpte celuitkremer til meg;o) Jeg trekker tilbake det jeg sa om at jeg ikke ville ha surnet over en gave. Jeg er altså litt enig med morsan her:-) 0 Siter
laban Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Er det anis jeg skal smøre ribba med? Skal smøre inn 1. juledagmiddagen. Salt og pepper utenom vet jeg Husker du ga meg tips i fjor. Det finnes ingen ting i verden som bør smøres inn med anis. Det smaker lakris og er et veldig - eh - ekskluderende krydder. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Det finnes ingen ting i verden som bør smøres inn med anis. Det smaker lakris og er et veldig - eh - ekskluderende krydder. Hva brukes anis til da? Jeg aner ikke hvorfor det var det krydderet som slo meg. Etterpå kom jeg på at det var allehånde 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Etter snart 20 år, håper jeg mannen min forstår at han ville fornærmet meg om han kjøpte celuitkremer til meg;o) Jeg trekker tilbake det jeg sa om at jeg ikke ville ha surnet over en gave. Jeg er altså litt enig med morsan her:-) ;-) 0 Siter
laban Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Ja, det er rart at det ikke ringer en bjelle for oversetterne med slik som dette og sminke-sex. Hva ER sminke-sex, liksom?? ;-) Jeg vet knapt nok hva sminke er, så jeg vet virkelig ikke. Der jeg kommer fra, er det vanlig å ha sex uten sminke. For ordens skyld - jeg vet godt hva make-up sex er. Enda jeg ikke jobber som oversetter... Jeg har forøvrig sett noe så enkelt som "I love you" blitt feil oversatt. Det var en eller annen krimepisode (Columbo, kanskje). En amerikaner som snakket veldig bredt, nesten overdrevent amerikansk, sa denne relativt vanlige replikken til kona si. Det ble oversatt med "Eg vil ha deg". Som om det er "I'll have you" de pleier å si når de mener noe i den retning... 0 Siter
laban Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Hva brukes anis til da? Jeg aner ikke hvorfor det var det krydderet som slo meg. Etterpå kom jeg på at det var allehånde Det tror jeg ikke jeg (eller andre som ikke synes lakris, Pernod eller fennikel er godt) skal svare deg på. Anis brukes bl.a. i bakverk (men jeg dropper det). 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Etter snart 20 år, håper jeg mannen min forstår at han ville fornærmet meg om han kjøpte celuitkremer til meg;o) Jeg trekker tilbake det jeg sa om at jeg ikke ville ha surnet over en gave. Jeg er altså litt enig med morsan her:-) Må jo her legge til at det ikke er gaven i seg selv man da eventuelt surner for, men det den "representerer", sett i forhold til hvem giveren er og omstendighetene for øvrig. 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Jeg vet knapt nok hva sminke er, så jeg vet virkelig ikke. Der jeg kommer fra, er det vanlig å ha sex uten sminke. For ordens skyld - jeg vet godt hva make-up sex er. Enda jeg ikke jobber som oversetter... Jeg har forøvrig sett noe så enkelt som "I love you" blitt feil oversatt. Det var en eller annen krimepisode (Columbo, kanskje). En amerikaner som snakket veldig bredt, nesten overdrevent amerikansk, sa denne relativt vanlige replikken til kona si. Det ble oversatt med "Eg vil ha deg". Som om det er "I'll have you" de pleier å si når de mener noe i den retning... ;-) Det er ganske utrolig - det sier vel litt om hva slags press de jobber under til tider. Men det er uansett ingen unnskyldning for "ny-ord" som sminke-sex...;-) 0 Siter
Babette Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Etter snart 20 år, håper jeg mannen min forstår at han ville fornærmet meg om han kjøpte celuitkremer til meg;o) Jeg trekker tilbake det jeg sa om at jeg ikke ville ha surnet over en gave. Jeg er altså litt enig med morsan her:-) Ja, men før du bestemmer deg for å surne har du ofte et valg mellom å tolke positivt eller negativt. For vi kan vel i de aller fleste tilfeller se bort fra at mannen gir gaven for å være ekkel eller taktløs. Jeg vrir hodet for å finne en type gave jeg vil ta ille opp, men kommer ikke på noe. En kokebok for nybegynnere ville jeg bare ha blitt glad for selv om jeg ikke er noen nybegynner. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Det tror jeg ikke jeg (eller andre som ikke synes lakris, Pernod eller fennikel er godt) skal svare deg på. Anis brukes bl.a. i bakverk (men jeg dropper det). Jeg droppet det også ) 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Det tror jeg ikke jeg (eller andre som ikke synes lakris, Pernod eller fennikel er godt) skal svare deg på. Anis brukes bl.a. i bakverk (men jeg dropper det). Jeg liker både lakris, Pernod og fennikkel, dog i begrensede mengder, men tror aldri jeg har eid anis i krydderform;-) 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Ja, men før du bestemmer deg for å surne har du ofte et valg mellom å tolke positivt eller negativt. For vi kan vel i de aller fleste tilfeller se bort fra at mannen gir gaven for å være ekkel eller taktløs. Jeg vrir hodet for å finne en type gave jeg vil ta ille opp, men kommer ikke på noe. En kokebok for nybegynnere ville jeg bare ha blitt glad for selv om jeg ikke er noen nybegynner. ''En kokebok for nybegynnere ville jeg bare ha blitt glad for selv om jeg ikke er noen nybegynner.'' Ville du blitt glad for den dersom du 1) viste du var en elendig kokk, og 2) mannen din stadig vekk gikk hjem til mor for å få "skikkelig mat", og 3) svigermor stadig vekk kom med små srikk om din utilstrekkelighet på kjøkkenet, og 4) boka ble gitt fra svigermor? ;-) 0 Siter
Babette Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Må jo her legge til at det ikke er gaven i seg selv man da eventuelt surner for, men det den "representerer", sett i forhold til hvem giveren er og omstendighetene for øvrig. Det er vanskelig å diskutere dette hvis det gjelder for alle typer givere. Jeg trodde vi fortsatt snakket om kjærestegaver. At gaver fra svigermor kan ha brodd kan jeg forstå. Og hvis man blir sur for en gave fra ens elskede vil jeg tro det ligger noe annet grums og uoppgjort i lufta. Den pokkers julegaven betyr da så godt som ingenting i den store sammenhengen. 0 Siter
laban Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 ;-) Det er ganske utrolig - det sier vel litt om hva slags press de jobber under til tider. Men det er uansett ingen unnskyldning for "ny-ord" som sminke-sex...;-) Hm - nå handler denne tråden både om krydder og feiloversettelser. Så da kan jeg vel like gjerne benytte anledningen til å ønske god jul! 0 Siter
morsan Skrevet 23. desember 2008 Skrevet 23. desember 2008 Hm - nå handler denne tråden både om krydder og feiloversettelser. Så da kan jeg vel like gjerne benytte anledningen til å ønske god jul! God jul, laban:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.