Gå til innhold

Fra barnemunn (Jesus fødsel)

Gjest VKF

Anbefalte innlegg

Datteren: - I dag ble Jesus født

Jeg: - Ja, det ble han

(Liten tankepause)

Datteren:- Men, han ble jo født på julaften i fjor også.

Jeg: -Nei, han ble egenlig ikke født i dag. - Han har bare bursdag i dag.- Han ble født på julaften for 2008 år siden.

Datteren:- Oj, han er kjempegammel, må jeg si! - Dør han aldri han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

He he. Ja, det der er ikke så enkelt å forstå for barn. Vi feierer en de ikke har møtt, og for mine to små blir det litt rart. Min yngste spurte i dag om vi skal i bursdagen til Jesus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Ja, det der er ikke så enkelt å forstå for barn. Vi feierer en de ikke har møtt, og for mine to små blir det litt rart. Min yngste spurte i dag om vi skal i bursdagen til Jesus..

LOL:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Men så kommer dagen når de skjønner at det er akkurat med Jesus som med nissen...

Eller de skjønner at Jesus er den å satse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sluttslutt

Eller de skjønner at Jesus er den å satse på!

Ja, den som kunne tro på dette du. Skjønner ikke at det går an å tro på en person som levde for 2008 år siden, og som aldri har vist seg siden?

Når jeg ser på all krig og elendighet som er i verden, skjønner jeg heller ikke hvorfor han ikke griper inn?

Og- når vi tenker på all den overtro som var på den tiden og at dette gikk på folkemunne i endel år, og i tillegg at bibelen har blir skrevet om mange ganger....

Jeg kan ihvertfall ikke tro på dette. Religion er roten til alt vondt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, den som kunne tro på dette du. Skjønner ikke at det går an å tro på en person som levde for 2008 år siden, og som aldri har vist seg siden?

Når jeg ser på all krig og elendighet som er i verden, skjønner jeg heller ikke hvorfor han ikke griper inn?

Og- når vi tenker på all den overtro som var på den tiden og at dette gikk på folkemunne i endel år, og i tillegg at bibelen har blir skrevet om mange ganger....

Jeg kan ihvertfall ikke tro på dette. Religion er roten til alt vondt, spør du meg.

Jeg tror at menneskenes egoisme er roten til alt vondt... Vi har fri vilje til å gjøre det gode, men du verden så mange mennesker som velger seg selv foran andre;( Og jeg sier _ikke_ at religionen alltid har vært et gode, men makt er alltid lett å beruse seg på og å misbruke, dessverre.

Ikke mange mennesker på jord som etterlever Jesus sine ord; Du skal elske din neste og velsigne dine fiender...;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frustrert !!

Men så kommer dagen når de skjønner at det er akkurat med Jesus som med nissen...

Og med en slik holdning går jeg ut fra at hjemme hos dere feirer dere ikke jul, eller gir gaver. For det er jo ikke noen vits i å gi hverandre gaver for å hedre Guds sønn som aldri har levd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dendagenkommer

Og med en slik holdning går jeg ut fra at hjemme hos dere feirer dere ikke jul, eller gir gaver. For det er jo ikke noen vits i å gi hverandre gaver for å hedre Guds sønn som aldri har levd???

Jul var oppfunnet lenge før Jesus. I engelskspråklige land bruker de i hvert fall christmas. I Norge beholdt vi stort sett alt det gamle hedenske, som ordet jul. Jeg feirer og gir gaver så ofte jeg kan:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mye usikkerhet her... ;-)

Jul var oppfunnet lenge før Jesus. I engelskspråklige land bruker de i hvert fall christmas. I Norge beholdt vi stort sett alt det gamle hedenske, som ordet jul. Jeg feirer og gir gaver så ofte jeg kan:-)

ja, jesus var egentlig født i november? stemmer ikke det? og jula med nisser og gaver er da egentlig feiring at sola snur? det sier hverftall svigerfar. og skjønner egentlig ikke hva kristendommen har med norsk julefeiring med nisser, juletre og gaver og god mat å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lov å feire solsnu også, yul. Det er folk som feirer nyttår og hanukka nå også.

Jeg har fått ønske om et godt oksens år i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lov å feire solsnu også, yul. Det er folk som feirer nyttår og hanukka nå også.

Jeg har fått ønske om et godt oksens år i dag.

Bare for å kverulere litt :) det er ikke solsnu som feires men midtvintersdagen. Solen står alltid på samme plass. Jorden er faktisk nærmest solen på dene tiden av året men da jorden heller sånn at solen ikke treffer den nordlige halvkulen, bortsett fra noen får timer hvert døgn, er det kaldere på vinteren her nord. Heldigvis går vi no mot lysere tider her nord da JORDEN snur seg så solen treffer den nordlige halvkulen flere timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke beholdt så mye av den norrøne julefeiringen. Vi har beholdt navnet og tradisjonen med å spise mye god mat. Uheldigvis er det også mange som har beholdt tradisjonen med å drikke mye alkohol i disse dager.

Resten av feiringen har ikke så mange norrøne skikker. Julenissen, juletreet og gavene kommer fra kristendommen. Når det gjelder julenissen er det faktisk noen som påstår at Odin var den første nissen. dette begrunner de med at han gav frukt og nøtter til sine krigere ved vintersolhverv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt :) det er ikke solsnu som feires men midtvintersdagen. Solen står alltid på samme plass. Jorden er faktisk nærmest solen på dene tiden av året men da jorden heller sånn at solen ikke treffer den nordlige halvkulen, bortsett fra noen får timer hvert døgn, er det kaldere på vinteren her nord. Heldigvis går vi no mot lysere tider her nord da JORDEN snur seg så solen treffer den nordlige halvkulen flere timer i døgnet.

Men dagene blir i hvert fall lysere nå og det er bra for det er jo mørkt nesten hele døgnet. Og jeg ønsker meg en lyslampe :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...