Gå til innhold

Faren gjorde forskjell på julegavene i sine barn

Gjest Julekvelden

Anbefalte innlegg

Gjest Julekvelden

Jeg og faren til barna er skilte for flere år siden. Omsorgen fra far har vært varierende og lite kontinuitet i. Barna våre er store, to er rundt 20 år, den minste 16 år. I går var barna hos meg og feiret jul. Vi hadde det hyggelig og koste oss. 16 åringen fikk 500 kr hos faren, mens de to andre fikk 1000 kr hver i julegave. Jeg observerte at 16 åringen min ble litt stille da hun skjønte hun fikk mindre enn de to andre. Begrunnelsen faren hadde om forskjellsbehandlingen er som følger: Far synes ikke vår 16 årige datter fortjener noe mer, egentlig hadde han ikke tenkt å gi henne julegave i det hele tatt, som straff for hennes dårlige oppførsel. I det legger han at hun ikke fulgt regler som en 16 åring skal. Hun har vært en ungdom i relativt stor opposisjon.

Min mening: uansett hva vår datter har hatt av dårlig oppførsel, synes jeg julekvelden ikke burde være dag for den slags sanksjoner. Det hele var pinelig og jeg synes synd på datteren vår da julegavene ble åpnet. Det gjorde vondt i sjelen å være vitne til at hun ble forskjellsbehandlet på denne måten.

Han gjorde noe lignende i fjor med den mellomste datteren vår. Hun hadde tidligere lånt 300 kr fra faren. Dette trakk han av på julegaven, med en bekreftelse i julegaven at han hadde trukket fra det hun hadde lånt forrige mnd, og ikke levert tilbake. Vet ikke om jeg er sårbar, men synes ikke det var rette settingen for noen av disse sanksjonene på selveste julekvelden. Stemningen var til å ta og føle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dårlig oppførsel får konsekvenser

Nja, jeg hadde kanskje ikke valgt å gjøre det på denne måten, men det ser jo unektelig ut til å fungere. Siden han allerede har gjort dette før, så vet vel barna hans at det er slik pappa gjør det.

Ungdommer med dårlig oppførsel er nesten like ille som voksne med dårlig oppførsel. Jeg håper fars bidrag i oppdragelsen får rettet opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ble tatt opp noe lignenede for en stund siden. Jeg er helt enig med deg. Her blander han kortene. Gi sanksjoner der og da for det som blir gjordt (evt. ikke gjort) Julepresangene skal være like.

Vet om noen som forskjellsbehandler alder, men det kommer jo de yngste til gode etter hvert. (Dvs. at 0-10 år får 500,- og 10-20 år får 1000). Dersom dette forklares ved behov, så synes jeg det er helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...