Onsdag1365380628 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg og min samboer feirer jul sammen for andre gang, og denne jula er det vår tur til å ha ungene. Vi har ikke felles barn, men det blir tilsammen 4 barn i alderen 13 til 18 når alle er samlet. Bare en bor hjemme fast med oss, de andre bor hos mor, eller er studenter og bor på hybel. I hverdagen er det som sagt bare en her, og ellers er det sjelden alle møtes her hjemme over flere dager. Og det er jeg i bunn og grunn glad for..jeg føler meg totalt utslitt av å oppvarte bortskjemte unger, har kronisk hodepine og dårlig humør. Kort sagt gleder jeg meg til ungene drar nå i romjula. De er greie unger i utgangspunktet, men alle er i feriemodus og som de sier, i jula skal vi kose oss. Da jeg sto opp i dag morges sto alle lysene på, i tvstua var bordet dekket av skitne kopper og glass og på gulvet kunne jeg lett ha plukket en halv pose med søppel i form av gotteriposer og twistpapir. Kjøkkenet så ikke bedre ut, og på badet et sant kaos av klær, handduker og kosmetikk. I går morges så det likedan ut, og alle fikk rydde etter seg etthvert som de sto opp. Det ble en lite trivelig start på dagen, jeg hadde hodepine halve dagen og humøret var deretter. Idag har jeg tenkt å rydde selv. Har tatt etpar paracept og kokt meg kaffe og nyter stillheten i huset. Ungene sover jo halve dagen og jeg må innrømme at det er godt. Jeg gleder meg til helga kommer og vi er ferdige med barnas jul. Samtidig har jeg dårlig samvittighet for å tenke sånn... Min samboer og jeg har dessuten svært ulikt syn på dette med barneoppdragelse. Han stiller ingen krav til jentene sine, de oppfører seg som om de er på hotell når de er hos oss. Å ta del i husarbeid er utenkelig og selv om de er store jenter kan de verken lage mat eller vaske klær. Pappaen deres gjør hva han kan for at de skal ha det så komfortabelt mens de er her. I den forstand at de gjør som de vil, og ikke tar noe som helst hensyn til resten av familien her. Jeg har snakket med min samboer om dette, og ja, han forstår. Ihvertfall mens vi snakker. Men han er lite villig til å ta ting opp med jentene sine og gå med på at vi er nødt til å være voksne som setter grenser for barna våre.Han rydder heller selv og ordner opp. Han er en snill far og mine unger forguder han. Og selvsagt utnytter de det om de får sjangsen. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet en at det er godt å få luftet tankene sine. Om noen har innspill tar jeg selvsagt imot tanker og meninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Aldri i verden om jeg kommer til å gidde å rydde etter store unger på den måten! Dere (ja, du også!), gjør dem en gedigen bjørnetjeneste ved å la dem holde på sånn. Husregler er fint - brukte kopper settes i oppvaskmaskina eller på benken. Klær som skal vaskes legges i skittentøysdunken. Når man er mange i huset har alle sine respektive klær på eget rom, ikke på badet for det er det ikke plass til. Ting som slenger rundt om morgenen puttes i en søppelsekk og settes i boden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ega Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Lån lydbok av Jesper Juul og sett den på en gang enten i bilen eller når det er rolig. Da vil han kanskje få seg en tankevekker! Det er bare så utrolig galt og ikke si i fra til barn hva man vil. Når barn skjemmes bort på en slik måte opplever de egentlig ikke kjærlighet. De blir bare enda større ufordragelige egoister der andre er kun til for de. Senere i livet kan det bli masse problemer på det sosiale- Hvem orker å være sammen med egoer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt onsdag jeg også Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Uff, kjenner meg igjen, gitt. Ikke fordi de roter så mye, men fordi de ikke løfter en finger for å bidra med noe som helst. Det virker som det er helt fjernt for dem at det faktisk er arbeid å stelle i stand til jul, og at det både går fortere og er hyggeligere at alle bidrar. Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok. De ikke så mye som dekket bord eller spurte om de kunne hjelpe til med noe. De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost! Kunne ikke de dekket bord og ordnet til frokost - og vekket oss når alt var klart?! Hjelpe til? Nei Men skal ha - skal ha! Må ha julestrømpe, selv om man er voksen. Må se "Tre nøtter til Askepott", selv om man kan trenge en hjelpende hånd til noe. Okkupere TV-stua slik at småungene ikke slipper til når de vil se BarneTV eller noe på Disney Ch. Hun yngste hadde til og med sendt handleliste til faren over ting vi MÅTTE ha i huset, herunder bl.a. en bestemt type te, en bestemt type knekkebrød, en bestemt type leverpostei og en stor flaske Baileys! I tillegg var mannens eldste her på middag i går. De er en familie på 5, hvor den mellomste på 3,5 år stortsett turnerer som han selv vil. Og det er slitsomt! Spiser ikke ditt, vil ikke ha datt, vil ikke sitte til bords, løper rundt med småkaker i hendene og smuler allover. Jeg prøvde å ymte frampå at han kunne sitte i ro, når han spiste - og fikk til svar at han hadde vært syk, så de var bare glad for alt han fikk i seg. Når de dro lå det smuler de utroligste steder - og to sammenrullede tissebleier under salongbordet i stua! Når alle hadde dratt i går kveld - og vi hadde ryddet og støvsuget utbrøt mannen min: "Åååå, godt å være ferdig med pliktløpet!" - Akkurat det jeg tenkte, men ikke våget å si! Syns det er synd at det er slik, for jula er jo en familiehøytid - og det er ingeting vi vil mer enn at alle kan kose seg sammen noen dager. Nå koser vi oss i julepyntet hus sammen med våre to små. Skal på vennetreff søndag - og skal ha romjulsselskap hos oss den 30.12. Utover det skal vi bare nyte julefreden og hverandre. God Jul! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Uff, kjenner meg igjen, gitt. Ikke fordi de roter så mye, men fordi de ikke løfter en finger for å bidra med noe som helst. Det virker som det er helt fjernt for dem at det faktisk er arbeid å stelle i stand til jul, og at det både går fortere og er hyggeligere at alle bidrar. Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok. De ikke så mye som dekket bord eller spurte om de kunne hjelpe til med noe. De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost! Kunne ikke de dekket bord og ordnet til frokost - og vekket oss når alt var klart?! Hjelpe til? Nei Men skal ha - skal ha! Må ha julestrømpe, selv om man er voksen. Må se "Tre nøtter til Askepott", selv om man kan trenge en hjelpende hånd til noe. Okkupere TV-stua slik at småungene ikke slipper til når de vil se BarneTV eller noe på Disney Ch. Hun yngste hadde til og med sendt handleliste til faren over ting vi MÅTTE ha i huset, herunder bl.a. en bestemt type te, en bestemt type knekkebrød, en bestemt type leverpostei og en stor flaske Baileys! I tillegg var mannens eldste her på middag i går. De er en familie på 5, hvor den mellomste på 3,5 år stortsett turnerer som han selv vil. Og det er slitsomt! Spiser ikke ditt, vil ikke ha datt, vil ikke sitte til bords, løper rundt med småkaker i hendene og smuler allover. Jeg prøvde å ymte frampå at han kunne sitte i ro, når han spiste - og fikk til svar at han hadde vært syk, så de var bare glad for alt han fikk i seg. Når de dro lå det smuler de utroligste steder - og to sammenrullede tissebleier under salongbordet i stua! Når alle hadde dratt i går kveld - og vi hadde ryddet og støvsuget utbrøt mannen min: "Åååå, godt å være ferdig med pliktløpet!" - Akkurat det jeg tenkte, men ikke våget å si! Syns det er synd at det er slik, for jula er jo en familiehøytid - og det er ingeting vi vil mer enn at alle kan kose seg sammen noen dager. Nå koser vi oss i julepyntet hus sammen med våre to små. Skal på vennetreff søndag - og skal ha romjulsselskap hos oss den 30.12. Utover det skal vi bare nyte julefreden og hverandre. God Jul! ''Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok.'' ''De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost!'' *LOL* Er det mulig??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt onsdag jeg også Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 ''Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok.'' ''De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost!'' *LOL* Er det mulig??? Ja, det er faktisk mulig. Og jeg er usikker på om jeg skal le eller gråte ....... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Uff, kjenner meg igjen, gitt. Ikke fordi de roter så mye, men fordi de ikke løfter en finger for å bidra med noe som helst. Det virker som det er helt fjernt for dem at det faktisk er arbeid å stelle i stand til jul, og at det både går fortere og er hyggeligere at alle bidrar. Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok. De ikke så mye som dekket bord eller spurte om de kunne hjelpe til med noe. De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost! Kunne ikke de dekket bord og ordnet til frokost - og vekket oss når alt var klart?! Hjelpe til? Nei Men skal ha - skal ha! Må ha julestrømpe, selv om man er voksen. Må se "Tre nøtter til Askepott", selv om man kan trenge en hjelpende hånd til noe. Okkupere TV-stua slik at småungene ikke slipper til når de vil se BarneTV eller noe på Disney Ch. Hun yngste hadde til og med sendt handleliste til faren over ting vi MÅTTE ha i huset, herunder bl.a. en bestemt type te, en bestemt type knekkebrød, en bestemt type leverpostei og en stor flaske Baileys! I tillegg var mannens eldste her på middag i går. De er en familie på 5, hvor den mellomste på 3,5 år stortsett turnerer som han selv vil. Og det er slitsomt! Spiser ikke ditt, vil ikke ha datt, vil ikke sitte til bords, løper rundt med småkaker i hendene og smuler allover. Jeg prøvde å ymte frampå at han kunne sitte i ro, når han spiste - og fikk til svar at han hadde vært syk, så de var bare glad for alt han fikk i seg. Når de dro lå det smuler de utroligste steder - og to sammenrullede tissebleier under salongbordet i stua! Når alle hadde dratt i går kveld - og vi hadde ryddet og støvsuget utbrøt mannen min: "Åååå, godt å være ferdig med pliktløpet!" - Akkurat det jeg tenkte, men ikke våget å si! Syns det er synd at det er slik, for jula er jo en familiehøytid - og det er ingeting vi vil mer enn at alle kan kose seg sammen noen dager. Nå koser vi oss i julepyntet hus sammen med våre to små. Skal på vennetreff søndag - og skal ha romjulsselskap hos oss den 30.12. Utover det skal vi bare nyte julefreden og hverandre. God Jul! OMG.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Uff, kjenner meg igjen, gitt. Ikke fordi de roter så mye, men fordi de ikke løfter en finger for å bidra med noe som helst. Det virker som det er helt fjernt for dem at det faktisk er arbeid å stelle i stand til jul, og at det både går fortere og er hyggeligere at alle bidrar. Mannens to yngste på 21 og 25 år var her fra 23.12 til 25.12 - og det var jammen nok. De ikke så mye som dekket bord eller spurte om de kunne hjelpe til med noe. De vekket oss til og med i går morges - og spurte om vi ikke hadde tenkt å lage julefrokost! Kunne ikke de dekket bord og ordnet til frokost - og vekket oss når alt var klart?! Hjelpe til? Nei Men skal ha - skal ha! Må ha julestrømpe, selv om man er voksen. Må se "Tre nøtter til Askepott", selv om man kan trenge en hjelpende hånd til noe. Okkupere TV-stua slik at småungene ikke slipper til når de vil se BarneTV eller noe på Disney Ch. Hun yngste hadde til og med sendt handleliste til faren over ting vi MÅTTE ha i huset, herunder bl.a. en bestemt type te, en bestemt type knekkebrød, en bestemt type leverpostei og en stor flaske Baileys! I tillegg var mannens eldste her på middag i går. De er en familie på 5, hvor den mellomste på 3,5 år stortsett turnerer som han selv vil. Og det er slitsomt! Spiser ikke ditt, vil ikke ha datt, vil ikke sitte til bords, løper rundt med småkaker i hendene og smuler allover. Jeg prøvde å ymte frampå at han kunne sitte i ro, når han spiste - og fikk til svar at han hadde vært syk, så de var bare glad for alt han fikk i seg. Når de dro lå det smuler de utroligste steder - og to sammenrullede tissebleier under salongbordet i stua! Når alle hadde dratt i går kveld - og vi hadde ryddet og støvsuget utbrøt mannen min: "Åååå, godt å være ferdig med pliktløpet!" - Akkurat det jeg tenkte, men ikke våget å si! Syns det er synd at det er slik, for jula er jo en familiehøytid - og det er ingeting vi vil mer enn at alle kan kose seg sammen noen dager. Nå koser vi oss i julepyntet hus sammen med våre to små. Skal på vennetreff søndag - og skal ha romjulsselskap hos oss den 30.12. Utover det skal vi bare nyte julefreden og hverandre. God Jul! Men hvorfor i all verden lar dere voksne unger holde på på den måten!? Herregud - ta dem skikkelig fatt, si dem et ordentlig alvorsord og be dem betale for hotelloppholdet om de ikke kan hjelpe til. Aldri i verden om jeg hadde godtatt noe slikt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Ja, det er faktisk mulig. Og jeg er usikker på om jeg skal le eller gråte ....... Jeg tror du skal le, det går over. Dattera mi var her julaften og kom og ryddet i går, hun har tydeligvis skjønt det. Det er første året, tidligere har hun trodd hun var på hotell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor. Fryktelig synd at de ikke forstår at de bare gjør barna en bjørnetjeneste ved å skjemme dem slik bort. Å, så glad jeg er for at det bare er "våre" barn her i huset! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor. Fryktelig synd at de ikke forstår at de bare gjør barna en bjørnetjeneste ved å skjemme dem slik bort. Å, så glad jeg er for at det bare er "våre" barn her i huset! ''Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor.'' Tør jeg påstå at dette må gjelde skilsmissebarn som er hos far (mor) kun det som fremdels kalles "vanlig samvær" og ikke hos de som har ungene like mye hver? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest qigong Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Skjønner ikke at dere orker å ha det sånn. Sett grenser for de store ungene deres. De små også for den saks skyld. Unger respekterer grenser når de får dem. Jeg mener også at de blir like glad i den som setter grensene som i andre. Hvis de skal lære seg noe, må de få ting forklart og høre hvordan ting skal være. Grenseløshet er verre for unger enn grenser, helt sikkert!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 ''Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor.'' Tør jeg påstå at dette må gjelde skilsmissebarn som er hos far (mor) kun det som fremdels kalles "vanlig samvær" og ikke hos de som har ungene like mye hver? Jeg kjenner til ett eksempler der foreldrene har ungene like mye hver hvor de oppfører seg slik hos far. Far er selvfølgelig mye skyldig i dette, fordi han aldri har satt foten ned, men snarere syr puter under barnas armer. Dette skyldes også et litt vanskelig forhold til mor. Mor skjemmer også bort barna i stor grad, og forsøker dessuten å lokke dem til seg når de er hos far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor. Fryktelig synd at de ikke forstår at de bare gjør barna en bjørnetjeneste ved å skjemme dem slik bort. Å, så glad jeg er for at det bare er "våre" barn her i huset! Eksen min er sånn, og samværet pleier å være enormt slitsomt for hans del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg kjenner til ett eksempler der foreldrene har ungene like mye hver hvor de oppfører seg slik hos far. Far er selvfølgelig mye skyldig i dette, fordi han aldri har satt foten ned, men snarere syr puter under barnas armer. Dette skyldes også et litt vanskelig forhold til mor. Mor skjemmer også bort barna i stor grad, og forsøker dessuten å lokke dem til seg når de er hos far. Jeg har ganske klare grenser for ting når ungene er hos meg og det tror jeg faren har også, jeg trodde faktisk at jeg var strengere, men like før jul hadde jentungen et raserianfall og påsto at de fikk såååå mye mer kjeft hos pappan så derfor ville hun ikke dit.... Nåja, jeg tok henne ikke heeeelt alvorlig for jeg vet de har det kjempefint der. ) Hun var bare litt ekstra "mammaklein" akkurat da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Tror det er veldig typisk at skilsmissebarn er sånn. Kjenner til flere lignende eksempler fra omgangskretsen - far vil ikke mase på dem, er litt redd for at de da skal foretrekke å være hos mor. Fryktelig synd at de ikke forstår at de bare gjør barna en bjørnetjeneste ved å skjemme dem slik bort. Å, så glad jeg er for at det bare er "våre" barn her i huset! Dette stemmer godt i vårt tilfelle. Min samboer mener moren kjefter og maser for den minste ting og vil ikke havne i samme kategorien selv..hjemme hos oss har vi det koselig lissom. Dessuten skal alle kose seg i julen og det er ikke tiden for verken moralpreken eller alvorsprat. I vårt tilfelle vil nok tiden for moralpreken aldri komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.