Mamma07 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg har prøvd nå over lang til å få småen (14 mnd) til å like vanlig lett melk. Noe som viser seg å være umulig! Noen som har vært borti dette før og har noen råd? I begynnelsen vekslet jeg mellom nan og varm lett melk. Da drakk hun av og til, men bare noen dråper. Nå har jeg kuttet nan helt ut, og gir henne bare kald melk. Da blir hun blir helt gal og nekter å smake på det. Jeg har prøvd å gi fra både flaske og kopp. Hvor lang tid tok det før deres barn begynte å like melk? Er veldig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor til ei på 13 mnd Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 MÅ hun drikke melk da? Gi henne ost, youghurt og andre melkeprodukter da vel. Dattera mi likte melk fra første stund, men ga det først varmt på flaske, så i tutkopp. Hun liker melka best når den har stått en stund og ikke er iskald. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hvorfor er det så om og gjøre å få ungen til å drikke melk? Datra mi liker ikke melk og har ikke drukket det siden hun slutta med morsmelk. Ingen unger dauer av å ikke drikke melk. Det finnes gode kalsiumkilder i hvitost, yoghurt, banan og broccoli. Husk at kroppen må ha nok vitamin D for å kunne ta opp kalsium. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 MÅ hun drikke melk da? Gi henne ost, youghurt og andre melkeprodukter da vel. Dattera mi likte melk fra første stund, men ga det først varmt på flaske, så i tutkopp. Hun liker melka best når den har stått en stund og ikke er iskald. Nei, kanskje hun ikke må drikke melk, men er jo greit om hun hvertfall vil smake på det. Vi spiser havregrynsgrøt sammen til frokost, den lager jeg med melk. Så da får hun melk i seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Hvorfor er det så om og gjøre å få ungen til å drikke melk? Datra mi liker ikke melk og har ikke drukket det siden hun slutta med morsmelk. Ingen unger dauer av å ikke drikke melk. Det finnes gode kalsiumkilder i hvitost, yoghurt, banan og broccoli. Husk at kroppen må ha nok vitamin D for å kunne ta opp kalsium. Grunnen til at jeg er så opptatt av det, er sikkert alt maset til helsesøster. Spør alltid om småen har begynt å drikke melk. Venner med barn spør også. Så da har jeg vel forstått det slik at det var noe de skullle drikke... :/ Hun spiser variert mat og får nok i seg det hun skal... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 La henne slippe! Jeg "måtte" drikke melk som barn selvom jeg ikke likte det. Da jeg ble stor nok til å velge selv, valgte jeg det bort, og har aldri drukket melk siden... Min 3-åring drikker melk, og jeg blir like overrasket hver gang hun faktisk ber om det! Kalsium og vitaminer i melk kan man få i seg på andre måter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Grunnen til at jeg er så opptatt av det, er sikkert alt maset til helsesøster. Spør alltid om småen har begynt å drikke melk. Venner med barn spør også. Så da har jeg vel forstått det slik at det var noe de skullle drikke... :/ Hun spiser variert mat og får nok i seg det hun skal... Er det noe jeg virkelig ikke hadde giddet å stresse med, er det å få ungen til å drikke melk. Det er altfor mye mas om melkedrikking. Ingen unger i Norge dauer av å ikke drikke melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Er det noe jeg virkelig ikke hadde giddet å stresse med, er det å få ungen til å drikke melk. Det er altfor mye mas om melkedrikking. Ingen unger i Norge dauer av å ikke drikke melk. ''Er det noe jeg virkelig ikke hadde giddet å stresse med, er det å få ungen til å drikke melk. ;)'' Da skal hun slippe Takk for svar alle sammen!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Nei, kanskje hun ikke må drikke melk, men er jo greit om hun hvertfall vil smake på det. Vi spiser havregrynsgrøt sammen til frokost, den lager jeg med melk. Så da får hun melk i seg. Her i huset er vi to som ikke drikker melk fordi vi blir syke av det. Kanskje snuppa di også har det sånn? At hun blir dårlig av melk, mener jeg. Uansett er jeg med de andre, hvis hun ikke vil, la henne slippe enten hun blir dårlig eller rett og slett bare ikke liker smaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Er det noe jeg virkelig ikke hadde giddet å stresse med, er det å få ungen til å drikke melk. Det er altfor mye mas om melkedrikking. Ingen unger i Norge dauer av å ikke drikke melk. ENIG! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror ikke man kan lære å like melk. Selv ble jeg også presset til å drikke melk i hele oppveksten, og fikk kjeft når jeg tok vann. Jeg lærte aldri å like melk. Men jeg drakk en del når jeg fikk tilsatt O'boy. Ikke at det er spesielt sunt heller... I dag har man kommet lenger, og vet at barn ikke er avhengige av melk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror ikke man kan lære å like melk. Selv ble jeg også presset til å drikke melk i hele oppveksten, og fikk kjeft når jeg tok vann. Jeg lærte aldri å like melk. Men jeg drakk en del når jeg fikk tilsatt O'boy. Ikke at det er spesielt sunt heller... I dag har man kommet lenger, og vet at barn ikke er avhengige av melk. Nå er det ikke slik at jeg tvinger henne til å drikke melk. Den står på bordet slik at hun kan drikke det hvis hun vil. Og hun vil ikke. Så da setter jeg heller vann frem til henne fra nå av... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Nå er det ikke slik at jeg tvinger henne til å drikke melk. Den står på bordet slik at hun kan drikke det hvis hun vil. Og hun vil ikke. Så da setter jeg heller vann frem til henne fra nå av... Godt å høre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Selv er jeg en skikkelig kalv, og det er resten av familien også;-), men jeg er enig med de andre her som sier at det ikke er nødvendig å drikke melk. Så ikke tving henne eller mas på henne. Noe annet er å "legge forholdene til rette", f eks ved å lunke på melken litt eller blande halvt om halvt med nan eller lignende. Jeg klarer ikke å huske lenger hva jeg gjorde da jeg hadde en ettåring. Men uansett er det altså bare snakk om å _tilby_, ikke noe mer, og evt slutte å tilby etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Guttungen (8) har aldri likt melk, og det tar jeg med knusende ro. De aller, aller fleste i verden lar være å drikke melk, det er bare her til lands at vi tror at vi dør uten masse melk hver dag. Jeg drikker heller ikke melk selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 La henne slippe! Jeg "måtte" drikke melk som barn selvom jeg ikke likte det. Da jeg ble stor nok til å velge selv, valgte jeg det bort, og har aldri drukket melk siden... Min 3-åring drikker melk, og jeg blir like overrasket hver gang hun faktisk ber om det! Kalsium og vitaminer i melk kan man få i seg på andre måter! ''Min 3-åring drikker melk, og jeg blir like overrasket hver gang hun faktisk ber om det!'' Hehe, sånn er det her også. Jeg og guttungen liker ikke melk, mens jentungen (3) synes det er godt. Men jeg "glemmer" det liksom litt. Heldigvis har hun vett til å be om det selv. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg ville ikke stresset med det, kutt ut melka og gi vann og juice til måltidene. Poden min likte ikke melk og det viste seg at han ikke tålte det heller (laktoseintoleranse).... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Mine unger og jeg har aldri likt melk. Så viser det seg at vi har sånn delvis laktoseintoleranse, blir det for mye melk blir det vondt i magen og diarre. Så ikke tving noen til å drikke melk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tror ikke man kan lære å like melk. Selv ble jeg også presset til å drikke melk i hele oppveksten, og fikk kjeft når jeg tok vann. Jeg lærte aldri å like melk. Men jeg drakk en del når jeg fikk tilsatt O'boy. Ikke at det er spesielt sunt heller... I dag har man kommet lenger, og vet at barn ikke er avhengige av melk. Dette var som om jeg skulle skrevet det selv! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Mine unger og jeg har aldri likt melk. Så viser det seg at vi har sånn delvis laktoseintoleranse, blir det for mye melk blir det vondt i magen og diarre. Så ikke tving noen til å drikke melk Så lenge de ikke er intolerante så synes jeg man skal tvinge da melk innholder mange nyttige næringsstoffer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.