Gå til innhold

Bilsete til lang jente på 9 mnd. Tips?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Frøet har vokst ut av babysetet sitt, og vi må kjøpe et nytt nå i løpet av kort tid.

Nå lurer vi på hva slags sete vi skal kjøpe... Hun er veldig lang, og kommer sikkert til å fortsette å ligge foran andre på sin alder. I bredden er hun ei flis;-)

Vi vil ha et sikkert og komfortabelt sete, og gjerne muligheten til å snu det etterhvert - for hun blir nok fort for lang til å sitte bakover. Det er også greit om det ikke må byttes om et år igjen. Vi vil helst ha et sete vi kan montere selv.

Hun er ca. 80 cm lang, og veier nok bortimot 8,5 kg. Vi kan kanskje vente med å ta det i bruk til hun veier 9 kg, det er vel en grense der.

Har noen av dere noen tips? Og koster setene ca. det samme i forskjellige butikker, eller er det dumt å gå til for eksempel Babyshop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor dere i nærheten av Svinesund lønner det seg å dra dit. Billigst på den på Svinesund, men også Nordbysenteret er endel billigere enn i Norge.

Det som er greia er at det er forskjellig fra sete til sete og bil til bil, hva som passer. Derfor bør du ta med deg bilen og teste forskjellige seter, se hva som passer best. Bakovervendte seter tar endel plass, og det er viktig å få noe dere kan leve med en stund.

Det er ikke noe problem selv for 5-åringer å sitte bakovervendt. Barn har ingen problemer med å sitte med bøyde ben selv om voksne ville kjent samme posisjon som ubehagelig.

Når du en gang snur henne fremover bør hun være 15 kilo og da bruke beltestol. Av den grunn er det like greit å kjøpe et rent bakovervendt sete som et kombi.

Jeg har 4 forskjellige seter som står bakovervendt nå, men kan ikke anbefale noen foran andre, egentlig. Eller muligens er Britax-setene bedre. Men som sagt må du prøve i bilen før du velger.

Informasjon på nettet:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere i nærheten av Svinesund lønner det seg å dra dit. Billigst på den på Svinesund, men også Nordbysenteret er endel billigere enn i Norge.

Det som er greia er at det er forskjellig fra sete til sete og bil til bil, hva som passer. Derfor bør du ta med deg bilen og teste forskjellige seter, se hva som passer best. Bakovervendte seter tar endel plass, og det er viktig å få noe dere kan leve med en stund.

Det er ikke noe problem selv for 5-åringer å sitte bakovervendt. Barn har ingen problemer med å sitte med bøyde ben selv om voksne ville kjent samme posisjon som ubehagelig.

Når du en gang snur henne fremover bør hun være 15 kilo og da bruke beltestol. Av den grunn er det like greit å kjøpe et rent bakovervendt sete som et kombi.

Jeg har 4 forskjellige seter som står bakovervendt nå, men kan ikke anbefale noen foran andre, egentlig. Eller muligens er Britax-setene bedre. Men som sagt må du prøve i bilen før du velger.

Informasjon på nettet:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Takk for skikkelig svar!

Jeg bor i Østfold, så det er ikke noe problem å reise til Sverige og handle nei. Men er det virkelig noe å spare på det? Har du gitt mye mindre der enn det samme setet har kostet i Norge?

Veit ikke egentlig hvordan det ser ut når et så stort barn sitter bakovervendt jeg da, men naboen snudde jenta si på 2,5 år nå, fordi hun syntes det blei så trangt for henne... Hun er helt på gjennomsnittet i lengde. Men som du sier så er det vel kanskje mest det at _vi_ ville fått vondt av å sitte sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skikkelig svar!

Jeg bor i Østfold, så det er ikke noe problem å reise til Sverige og handle nei. Men er det virkelig noe å spare på det? Har du gitt mye mindre der enn det samme setet har kostet i Norge?

Veit ikke egentlig hvordan det ser ut når et så stort barn sitter bakovervendt jeg da, men naboen snudde jenta si på 2,5 år nå, fordi hun syntes det blei så trangt for henne... Hun er helt på gjennomsnittet i lengde. Men som du sier så er det vel kanskje mest det at _vi_ ville fått vondt av å sitte sånn.

Her er det bilder av unger opp til 6 år som sitter bakovervendt.

http://forum.nybaktmamma.com/bilsikring-f392/nms-eget-bakovervendtgalleri-524428/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.babyproffsen.se/tocksfors/

I november hadde de tilbud på dette bilsetet. Jeg kan ikke huske nøyaktig, men det var en god pris på et godt sete så vi kjøpte det selv om vi ikke har bruk for det ennå. Vet ikke om det fortsatt er på salg men..

Usj, linken din funker ikke helt... Men vi tar oss nok en tur til Sverige og titter ja. Har de januarsalg i Sverige? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.britax.se/bilbarnstolar08.htm

Vi betalte 1700 for multi-tec på tilbud på Babyproffsen.

Der ja, jeg tittet på nettopp den faktisk! Men så sier jo folk at det lønner seg å ha dem bakovervendt så lenge som mulig - gjerne til de er 5 år. Og det er vel denne stolen lite egnet til? Vanskelig å bestemme seg for hva en skal ha altså! Men 1700 for det setet var jo et kupp ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja, jeg tittet på nettopp den faktisk! Men så sier jo folk at det lønner seg å ha dem bakovervendt så lenge som mulig - gjerne til de er 5 år. Og det er vel denne stolen lite egnet til? Vanskelig å bestemme seg for hva en skal ha altså! Men 1700 for det setet var jo et kupp ja:-)

Hvordan får femåringen plass til bena hvis h*n sitter bakovervendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får femåringen plass til bena hvis h*n sitter bakovervendt?

Aner ikke! Men det må jo være et sete som ligger litt mer bakover da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skikkelig svar!

Vi betalte 3000 SEK for akta graco duologic på Happyland på Svinesund i fjor høst - setet kostet 4000 i Norge da. Jeg ville tatt en tur om jeg var dere, for å si det sånn.

Duologic'en er et rent bakovervendt sete, og jeg synes det er helt greit, som Åsemor sier bør de sitte bakovervendt lenge. Lillefrøkna er 2 år og sju mnd og har god plass. Hun er gjennomsnittlig lang, men fyller ikke så mye bredden.

Duologic har fått en del kritikk for at det ikke er så enkelt å montere, men montert riktig er det et av markedets aller sikreste. Vi er knallfornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke! Men det må jo være et sete som ligger litt mer bakover da...

Men nå ser jeg at denne stolen kan brukes bakovervendt opptil seks år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ser jeg at denne stolen kan brukes bakovervendt opptil seks år

Oi, trodde ikke det jeg! Uten at jeg overhodet har peiling... Men da skal jeg titte nærmere på den:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...