Gå til innhold

Svigerforeldre ødelegger samlivet vårt


Gjest egosisten

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne legge til en ting: Det er noe som aldri slutter å forundre meg- og ikke minst ergre meg, dessverre. Det er mange som sliter daglig med mer eller mindre alvorlige sykdommer. Som de bærer alene, og tar ansvar for, så godt de kan. Og de prøver å skape seg en så god livskvalitet som mulig, ut fra de forutsetningene de har.

En gruppe som skiller seg ut fra dette er astma- og allergipasienter. De forventer hele tiden at omverdenen skal innrette seg etter deres sykdom - selv om omverdenen kanskje ikke en gang er klar over at det finnes noen sykdom. Jeg mener at folk som er syke - selv må ta konsekvensene av det. Og for allergikere/astmatikere, så betyr det da at de må unngå alt det de ikke tåler, og rett og slett holde seg unna.

Er dette en merkelig tankegang fra min side?

Sett fra mitt ståsted er det en helt urimelig tankegang fra din side :)

Jeg har både allergi og astma, og reagerer ofte med astmatisk reaksjon på ting jeg er allergisk mot. Det er uproblematisk for meg å holde meg unna ting jeg er allergisk mot, for jeg har vært det siden jeg var liten, og har lagt opp livet etter det. Det betyr blant annet at jeg har måttet kutte ut venner som har dyr eller røyker, og har fått begrenset mitt sosiale liv av den grunn. Og at søsknene mine har langt nærere kontakt med familie inkl besteforeldre, som alle har hunder. Og som ikke forstår at jeg ikke bare kan ta medisin og besøke dem - for de ser ikke at det henger i flere uker etterpå, og at jeg blir mer utsatt for infeksjoner når jeg er dårlig.

I utgangspunktet har jeg røktet utfordringen min for meg selv, og har nok blitt sett på som sær i mange tilfeller. Men i det siste har jeg fått nye problemer. Som parfyme, sigarettrøyk i klær, alt trigger sensitive luftrør. Og jeg blir dårlig. Derfor har jeg måttet gå til det nedverdigende skritt å be mine kolleger om å bruke mindre parfyme og ligge unna andre ting som kan trigge astmaen min.Av den enkle grunn at jeg ønsker å stå i jobb så lenge som mulig. Jeg her ikke funksjonshemmet, men miljøhemmet. Pga det kollegene og kundene velger at jeg må omgi meg med.

Jeg håper og tror at det ikke bare er pga lederstillinga mi at folk faktisk tar hensyn. Men at de forstår at deres valg faktisk påvirker mitt liv. Det var utrolig lite trivelig å gå til det skrittet, men det var nødvendig.

Derfor ber jeg om at også du ser med litt blidere øyne på dem som ber om at det blir tatt hensyn. Det er ofte lite som skal til for å ødelegge mye. Og dessverre blir det stadig flere og hardere angrepne allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 327
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • morsan

    37

  • Lillemus

    19

  • Faure

    18

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er en merkelig tankegang fra din side....

Folk må få ha kjæledyr osv., men de må også akseptere at astmatikere kan bli syke av å komme på besøk. Altfor mange tror det er "bare" å ta en pille eller innhalering, så går alt bra.

Hadde du overvært et astmaanfall, så hadde du antagelig kommet på andre tanker.... Jeg trodde lillesøsteren min skulle dø for mange år siden. Hun var på besøk hos noen som hadde en "allergivennlig" hund. De var så greie at de lot hunden være ute når hun var der, så vi regna med det skulle gå bra. Astmanfallet var grusomt og man vurderte å sette inn ambulansehelikopter. Pga at hun responderte på sprøyte satt av stedets lege, så gikk det bra med vanlig ambulanse og sykehusinnleggelse. Fra den dagen fikk jeg virkelig respekt for astma og allergier...

Når det fortsatt var lov å røyke på utesteder, hadde hun ingen som helst mulighet til å delta i sosiale sammenhenger der det var røyk. Virkelig trist for en ungjente som har lyst å delta på lik linje med vennene... Man kan jo selv prøve å sette seg inn i hvordan dette føles?

Nå røykes det ikke inne lengre, så endelig er hun ikke funksjonshemmet mer :)

Hun kan fortsatt ikke besøke folk som har hund, men det går greit. For oss er det uaktuelt å skaffe oss hund. Vi ønsker at hun skal ha mulighet til å være sammen med oss, så da er valget enkelt :)

Betyr det at du mener at alle hus bør være fri for røyk/kjæledyr/parfyme/husstøv/muggsopp...osv. I tilfelle man skulle få besøk av en astmatiker/allergiker?

Det er tragisk at slike ting skjer, som med din søster, det er ikke det jeg sier..... Men hvordan i all verden skal man kunne unngå slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er vel ikke en normal reaksjon? Da har man vel astma i utgangspunktet? Og da blir vel saken en helt annen, vil jeg tro. Noen får astmaanfall av kulde, noen av anstrengelser og noen også av røyk da, tydeligvis.

...og av matos, juletrær, stearinlys, appelsinskrelling, parfyme, oppussing, eksos, svevestøv, blomster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du mener at alle hus bør være fri for røyk/kjæledyr/parfyme/husstøv/muggsopp...osv. I tilfelle man skulle få besøk av en astmatiker/allergiker?

Det er tragisk at slike ting skjer, som med din søster, det er ikke det jeg sier..... Men hvordan i all verden skal man kunne unngå slike ting?

Hva folk gjør i sine hus er opptil hver enkelt. Da kan vi som har problemer med det velge bort de problematiske stedene. Men hva folk gjør i det offentlige rom er en helt annen sak. Jeg blir ikke forbauset om det blir parfymerestriksjoner om ikke så altfor lenge. For det begynner å bli mange som plages av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra mitt ståsted er det en helt urimelig tankegang fra din side :)

Jeg har både allergi og astma, og reagerer ofte med astmatisk reaksjon på ting jeg er allergisk mot. Det er uproblematisk for meg å holde meg unna ting jeg er allergisk mot, for jeg har vært det siden jeg var liten, og har lagt opp livet etter det. Det betyr blant annet at jeg har måttet kutte ut venner som har dyr eller røyker, og har fått begrenset mitt sosiale liv av den grunn. Og at søsknene mine har langt nærere kontakt med familie inkl besteforeldre, som alle har hunder. Og som ikke forstår at jeg ikke bare kan ta medisin og besøke dem - for de ser ikke at det henger i flere uker etterpå, og at jeg blir mer utsatt for infeksjoner når jeg er dårlig.

I utgangspunktet har jeg røktet utfordringen min for meg selv, og har nok blitt sett på som sær i mange tilfeller. Men i det siste har jeg fått nye problemer. Som parfyme, sigarettrøyk i klær, alt trigger sensitive luftrør. Og jeg blir dårlig. Derfor har jeg måttet gå til det nedverdigende skritt å be mine kolleger om å bruke mindre parfyme og ligge unna andre ting som kan trigge astmaen min.Av den enkle grunn at jeg ønsker å stå i jobb så lenge som mulig. Jeg her ikke funksjonshemmet, men miljøhemmet. Pga det kollegene og kundene velger at jeg må omgi meg med.

Jeg håper og tror at det ikke bare er pga lederstillinga mi at folk faktisk tar hensyn. Men at de forstår at deres valg faktisk påvirker mitt liv. Det var utrolig lite trivelig å gå til det skrittet, men det var nødvendig.

Derfor ber jeg om at også du ser med litt blidere øyne på dem som ber om at det blir tatt hensyn. Det er ofte lite som skal til for å ødelegge mye. Og dessverre blir det stadig flere og hardere angrepne allergikere.

Jeg skjønner hva du mener:-) Og det var bare et ærlig spørsmål fra min side. Men jeg ville aldri ha påtatt meg å ha et miljø som en en astmatiker/allergiker som du er, ville tåle. Beklager, men jeg kan ikke garantere at det ikke finnes noe i mitt hus som du ikke ville tåle, og ansvaret for at du ble syk, det ville jeg ikke hatt.

Jeg kommer aldri til å glemme hvilket inntrykk det gjorde på meg da en 8-åring fikk store problemer i mtt hus pga av mitt kattehold. Det var skremmende. Men det gikk over da hun tok piller, heldigvis:-) Men jeg hadde neppe tillatt besøk fra dem en gang til. Det hadde blitt et for stort ansvar for meg å bære, dessverre:-( Men legg merke til at jeg hadde valgt bort besøket- og ikke kattene mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener:-) Og det var bare et ærlig spørsmål fra min side. Men jeg ville aldri ha påtatt meg å ha et miljø som en en astmatiker/allergiker som du er, ville tåle. Beklager, men jeg kan ikke garantere at det ikke finnes noe i mitt hus som du ikke ville tåle, og ansvaret for at du ble syk, det ville jeg ikke hatt.

Jeg kommer aldri til å glemme hvilket inntrykk det gjorde på meg da en 8-åring fikk store problemer i mtt hus pga av mitt kattehold. Det var skremmende. Men det gikk over da hun tok piller, heldigvis:-) Men jeg hadde neppe tillatt besøk fra dem en gang til. Det hadde blitt et for stort ansvar for meg å bære, dessverre:-( Men legg merke til at jeg hadde valgt bort besøket- og ikke kattene mine :-)

Det siste jeg vil er at noen skal velge bort kattene sine pga meg :) Eller at de skal sette himmel og jord i bevegelse for å jage ut alt av dyr når det allikevel ikke er nok. For det er jeg som må ta valget. Men dessverre så er det mange som ikke forstår at allergikere er nødt til å velge bort å besøke dem pga dyra deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og av matos, juletrær, stearinlys, appelsinskrelling, parfyme, oppussing, eksos, svevestøv, blomster...

Ja, ikke sant :-) Derfor ville jeg ikke ha påtatt meg å ha ansvaret for at folk ikke ble syke i mitt hjem. Det måtte bli på eget ansvar, i så fall. Er helt enig med deg i at det blir umulig å praktisere dette i private hjem. Men at det i det offentlige, selvfølgelig blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du mener at alle hus bør være fri for røyk/kjæledyr/parfyme/husstøv/muggsopp...osv. I tilfelle man skulle få besøk av en astmatiker/allergiker?

Det er tragisk at slike ting skjer, som med din søster, det er ikke det jeg sier..... Men hvordan i all verden skal man kunne unngå slike ting?

La du merke til dette avsnittet i innlegget mitt?:

''Folk må få ha kjæledyr osv., men de må også akseptere at astmatikere kan bli syke av å komme på besøk. Altfor mange tror det er "bare" å ta en pille eller innhalering, så går alt bra.''

Folk må selv velge hvordan de vil ha det i sine _egne_ hjem, men de må da akseptere at ikke alle kan komme på besøk til dem. Det er ikke alle som klarer å akseptere slikt, og det vet jeg av erfaring :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg vil er at noen skal velge bort kattene sine pga meg :) Eller at de skal sette himmel og jord i bevegelse for å jage ut alt av dyr når det allikevel ikke er nok. For det er jeg som må ta valget. Men dessverre så er det mange som ikke forstår at allergikere er nødt til å velge bort å besøke dem pga dyra deres.

Det var godt å høre :-)

Men jeg har også hatt noen merkelige besøk- som gir inntrykk av å være verre enn de er. Bl.a. ei dame en gang, som da vi tok oss en røyk, sa: Jeg håper dere er klar over at den røyken dere tar er årsaken til at jeg blir helt tett i mange dager? Hun har ikke astma og er ikke engang astmatiker. Og verandadøren bak henne sto oppe. Jeg fikk mer en følelse av å bli herset med pga av røyking, enn at det skyldtes noen sykdom fra hennes side. Og det var ingen god følelse :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig, at han ikke hadde det så hardt :-) Eller kanskje han rett og slett ikke likte katter? :-) Ikke til forkleinelse for noen, men det er mange som tyr til "allergi" - når det egentlig er noe annet som ligger bak. Jeg husker bl.a. min gamle mor. Hun ble plutselig allergisk for alt hun ikke likte- på sine gamle dager. Ikke kunne hun male, og ikke kunne hun pynte juletreet :-)

Det stakk og klødde i øynene :-)

Jeg uttaler meg ikke om trådstarter - bare så det er sagt. Kun generelt. Men jeg har pløyd nettet for fakta - før jeg skrev innlegget til deg.

Jeg har to søstre som er allergiske for dyr. Den ene får astmaanfall og kan ikke være i hus der det nettopp har vært et pelsdyr (dvs. nå tåler hun katter bedre enn hun gjorde før, og det er bra - hun elsker katter :)) Min andre søster var mer allergisk før enn nå. Som liten kunne hun godt besøke folk som hadde katt, så lenge katten oppholdt seg utendørs når hun var der. Min niese er også litt allergisk, men bare slik at hun ikke kan ta på katten selv. Den kan godt være i huset når hun er hos oss, men hun bør f.eks. ikke sette seg i den stolen katten lå i nettopp. Det er altså mange grader av allergier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til dette avsnittet i innlegget mitt?:

''Folk må få ha kjæledyr osv., men de må også akseptere at astmatikere kan bli syke av å komme på besøk. Altfor mange tror det er "bare" å ta en pille eller innhalering, så går alt bra.''

Folk må selv velge hvordan de vil ha det i sine _egne_ hjem, men de må da akseptere at ikke alle kan komme på besøk til dem. Det er ikke alle som klarer å akseptere slikt, og det vet jeg av erfaring :-/

Ok. Jeg er av den klare oppfatning at folk som ikke tåler mitt innemiljø, dessverre bare må holde seg unna. Og det er deres ansvar å undersøke om det er noe i huset de ikke tåler, hvis de er allergiske/astmatiske- og ikke mitt. Enhver må ta konsekvensene av sin egen helse.

Og da er vi tilbake til mitt spørsmål. Hvorfor skal denne gruppen med pasienter ofte få det til å føles som om det er omgivelsene som må ta ansvar? Og føle skyld når sykdomsreaksjoner oppstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg har lest/blitt opplyst om? Jo, det merkelige faktum at røyk ikke inneholder allergener. Dvs. at man ikke kan være allergisk mot røyk og få allergiske reaksjoner. Men at man kan føle ubehag/overfølsomhet, det er vel en helt annen ting:-)

Ojsann, snodig at en venninne ble innlagt på sykehus med astmaanfall etter å ha blitt utsatt for sigarettrøyking på en fest da ;-)

Dessuten ble min astmatiske søster alltid veldig tungpustet når hun satt i rom der folk røkte. Da var hun så liten at det neppe kunne skyldes psykologiske fenomener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, snodig at en venninne ble innlagt på sykehus med astmaanfall etter å ha blitt utsatt for sigarettrøyking på en fest da ;-)

Dessuten ble min astmatiske søster alltid veldig tungpustet når hun satt i rom der folk røkte. Da var hun så liten at det neppe kunne skyldes psykologiske fenomener ;)

Allgerisk reaksjon og astma-anfall er ikke det samme. Har man astma - så har man astma. Jeg kjenner dessuten astmatikere som røyker - men som ser rødt hvis det så mye som dukker opp hesteutstyr i nærheten av dem.....

Har du noengang hørt om noen som har tatt allergitest på sigarettrøyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Jeg er av den klare oppfatning at folk som ikke tåler mitt innemiljø, dessverre bare må holde seg unna. Og det er deres ansvar å undersøke om det er noe i huset de ikke tåler, hvis de er allergiske/astmatiske- og ikke mitt. Enhver må ta konsekvensene av sin egen helse.

Og da er vi tilbake til mitt spørsmål. Hvorfor skal denne gruppen med pasienter ofte få det til å føles som om det er omgivelsene som må ta ansvar? Og føle skyld når sykdomsreaksjoner oppstår?

Jeg skjønner at du har negative erfaringer her og er farget av dette...

Selv opplever jeg at allergikere og astmatikere jeg kjenner holder ut så lenge de kan. De ønsker ikke å føle at de syter og klager... Dessuten er det kjedelig å ikke kunne være i nærheten av dyr når man elsker dem :/

Ingen kan forlange noe som helst i andres hjem, men samtidig må folk begynne å forstå hvorfor allergikere/astmatikere må legge opp livet sitt på bestemte måter. De ønsker ikke å være kjipe, men ha et godt og velfungerende liv :)

Alle allergikere er selvsagt ikke like. Det finnes kjipe allergikere, på samme måte som det finnes kjipe ikke-allergikere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg er av den klare oppfatning at folk som ikke tåler mitt innemiljø, dessverre bare må holde seg unna. Og det er deres ansvar å undersøke om det er noe i huset de ikke tåler, hvis de er allergiske/astmatiske- og ikke mitt. Enhver må ta konsekvensene av sin egen helse.

Og da er vi tilbake til mitt spørsmål. Hvorfor skal denne gruppen med pasienter ofte få det til å føles som om det er omgivelsene som må ta ansvar? Og føle skyld når sykdomsreaksjoner oppstår?

En ting er å ta hensyn til konstante faktorer. Men om det oppstår en uventet situasjon som jeg vet jeg kan reagere på, feks at noen forsøker å skrelle en appelsin eller tenne røyk innendørs, så velger jeg som regel å si ifra av hensyn til min egen helse. Da får det være opp til den personen om h*n velger å følge min oppfordring eller ikke. Om jeg da blir nødt til å gå, så gir jeg rett og slett blaffen i om vedkommende får dårlig samvittighet eller ikke. Det handler om å ta hensyn eller la være å ta hensyn. Og om høflighet.

Nå skal det sies at jeg har selv opplevd noen mindre trivelige måter å si ifra om allergiene på, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allgerisk reaksjon og astma-anfall er ikke det samme. Har man astma - så har man astma. Jeg kjenner dessuten astmatikere som røyker - men som ser rødt hvis det så mye som dukker opp hesteutstyr i nærheten av dem.....

Har du noengang hørt om noen som har tatt allergitest på sigarettrøyk?

Ok, for meg henger allergi og astma sammen i det at man sjelden har astma uten også å være allergisk ;)

Finnes det tester som kan vise om man reagerer på sigarettrøyk da? Jeg aner ikke...

Noen reagerer på røyk, andre på hest. Jeg er ikke testet allergisk, men reagerer på røyk i det at jeg får rennende øyne og blir tung i brystet. Hester og alt annet tåler jeg 100 %. Andre reagerer på hest, men ikke på røyk (vil jeg tro?)

Man er jo ikke nødvendigvis allergisk for alt det er mulig å være allergisk for. Dessuten kan allergier endre seg med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har negative erfaringer her og er farget av dette...

Selv opplever jeg at allergikere og astmatikere jeg kjenner holder ut så lenge de kan. De ønsker ikke å føle at de syter og klager... Dessuten er det kjedelig å ikke kunne være i nærheten av dyr når man elsker dem :/

Ingen kan forlange noe som helst i andres hjem, men samtidig må folk begynne å forstå hvorfor allergikere/astmatikere må legge opp livet sitt på bestemte måter. De ønsker ikke å være kjipe, men ha et godt og velfungerende liv :)

Alle allergikere er selvsagt ikke like. Det finnes kjipe allergikere, på samme måte som det finnes kjipe ikke-allergikere ;-)

He..he...Ja, det har du rett i. Det finnes folk som liker å bruke sin sykdom for hva den er verdt. Det er vel det som kalles "sekundærgevinst av sin lidelse".

Det må være forferdelig å ikke kunne ha et kjæledyr pga av allergi. Det skal jeg være den første til å innrømme. Men samtidig så vet jeg ikke hvor mye piller/preparater og sprayer jeg ville ha forsøkt, før jeg oppga den lidenskapen.For meg er et liv uten dyr, det samme som ikke noe liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

He..he...Ja, det har du rett i. Det finnes folk som liker å bruke sin sykdom for hva den er verdt. Det er vel det som kalles "sekundærgevinst av sin lidelse".

Det må være forferdelig å ikke kunne ha et kjæledyr pga av allergi. Det skal jeg være den første til å innrømme. Men samtidig så vet jeg ikke hvor mye piller/preparater og sprayer jeg ville ha forsøkt, før jeg oppga den lidenskapen.For meg er et liv uten dyr, det samme som ikke noe liv.

''For meg er et liv uten dyr, det samme som ikke noe liv.''

Jeg kjenner igjen følelsen. Jeg vokste opp med katter, og fikk selvsagt et par stykker da jeg flyttet for meg selv. Det var ganske tøft å innse at ene datteren ikke tålte dem :( Jeg måtte gjennom en sorgprosess. Jeg var heldig som fant gode hjem til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He..he...Ja, det har du rett i. Det finnes folk som liker å bruke sin sykdom for hva den er verdt. Det er vel det som kalles "sekundærgevinst av sin lidelse".

Det må være forferdelig å ikke kunne ha et kjæledyr pga av allergi. Det skal jeg være den første til å innrømme. Men samtidig så vet jeg ikke hvor mye piller/preparater og sprayer jeg ville ha forsøkt, før jeg oppga den lidenskapen.For meg er et liv uten dyr, det samme som ikke noe liv.

Da får du be til høyere makter om å slippe å bli allergisk ;)

Søsteren min som "bare" er allergisk, har faktisk katt i huset. Det går bra så lenge hun ikke klapper den selv. Min astmatiske søster har også veldig lyst på katt, men det er rett og slett ikke mulig. Da måtte hun tatt så mye innhalering at hun ville fått hjertetrøbbel... Mamma og pappa skaffa henne ei skilpadde når hun var liten, så den dekket ganske godt hennes behov for kjæledyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for meg henger allergi og astma sammen i det at man sjelden har astma uten også å være allergisk ;)

Finnes det tester som kan vise om man reagerer på sigarettrøyk da? Jeg aner ikke...

Noen reagerer på røyk, andre på hest. Jeg er ikke testet allergisk, men reagerer på røyk i det at jeg får rennende øyne og blir tung i brystet. Hester og alt annet tåler jeg 100 %. Andre reagerer på hest, men ikke på røyk (vil jeg tro?)

Man er jo ikke nødvendigvis allergisk for alt det er mulig å være allergisk for. Dessuten kan allergier endre seg med årene.

Jeg bare fastholder at jeg har lest at røyk ikke framkaller allergiske reaksjoner. Mange andre reaksjoner - men ikke allergi. Jeg synes sigarettrøyking får skylden for nok elendighet som det er (og sikkert velbegrunnet) - men allergi blir altså feil i denne sammenhengen :-)

Og jeg blir så lei av å lese ting som er direkte feil - rent faktamessig. Det er utrolig hva som blir sant- bare folk påstår det ofte nok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...