Gå til innhold

Svigerforeldre ødelegger samlivet vårt


Gjest egosisten

Anbefalte innlegg

Det får du ha din mening om. Jeg mener ikke å være respektløs. Men man skal altid ha i bakhodet at folk ofte sitter inne med erfaringer som gjør at de skriver som de skriver. Vi er forskjellige.

Og når det kommer til allergi- så har jeg dessverre alt for ofte opplevd at folk sier at de er det - når de ikke er det. En "dum" erfaring, som har ført til respektløshet? Muligens.

Og respekterer du meg nå? Nei.

Beklager om du ser det sånn. Det var ikke ment respektløst herfra heller. Jeg prøver å formidle at dette ikke handler om deg og dine erfaringer. Heller ikke meg og mine erfaringer. Jeg har ikke alvorlig allergi, ikke du heller. Men noen har det, og det er de som vet hvordan det er.

Trekker meg ut av diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 327
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • morsan

    37

  • Lillemus

    19

  • Faure

    18

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

Jeg satte bare fram kasser til dem. De lå i en felles seng, med papp rundt, som liksom var "hjemmet" deres. Jeg satte sandkasser oppi denne "hula" da de var rundt 4-5 uker. Og de gikk oppi dem da tiden var inne. Det var en merkelig erfaring, som ga meg mye. Og mange har sagt til meg i ettertid at de er mye mer menneskelige enn andre katter. De tror at jeg er moren deres, og er veldig knyttet til meg.

Har de lært å være katt også? Dvs å jakte, vaske seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de lært å være katt også? Dvs å jakte, vaske seg selv?

De vasker seg, men kanskje ikke helt "profesjonelt". De går i kassene sine, men er ikke noe flinke til å grave over. Jaktinstinktet er vel så som så....Nå har jeg holdt dem inne- fordi jeg bor ved siden av en jernbanestasjon (på en stasjon :-) )) og jeg har funnet nok katter delt i 2 på skinnene), ....men jeg har opplevd å ha hatt mus i kjøkkenskapet- eller rett foran dem- uten at de har vist noen stor interesse. Men det skal legges til at de ikke akkurat lider av sult heller, da :-)

Helt som andre katter er de nok ikke. Men de er mine katter,og de er helt spesielle for meg. Og jeg elsker der dem :-) Vi er viden kjent - jeg og mine katter i mitt nærområde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

De vasker seg, men kanskje ikke helt "profesjonelt". De går i kassene sine, men er ikke noe flinke til å grave over. Jaktinstinktet er vel så som så....Nå har jeg holdt dem inne- fordi jeg bor ved siden av en jernbanestasjon (på en stasjon :-) )) og jeg har funnet nok katter delt i 2 på skinnene), ....men jeg har opplevd å ha hatt mus i kjøkkenskapet- eller rett foran dem- uten at de har vist noen stor interesse. Men det skal legges til at de ikke akkurat lider av sult heller, da :-)

Helt som andre katter er de nok ikke. Men de er mine katter,og de er helt spesielle for meg. Og jeg elsker der dem :-) Vi er viden kjent - jeg og mine katter i mitt nærområde :-)

Jeg tror du har gjort en super jobb med dem :o) Fortell gjerne mer om dem en annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har gjort en super jobb med dem :o) Fortell gjerne mer om dem en annen gang!

Jeg har gjort så godt jeg kan :-) Og det rare er at 2 av dem ser ut som de er blandet med siameser. De har blå øyne og den spesille pelsen med de 2 fargenyansene. Begge var født hvite, men den ene ble mokka/lys brun og den andre ble krem/offwhite. De andre ser ut som vanlige huskatter. Ikke vet jeg hvem som er faren :-(

Takk for din interesse AneM :-) Ikke ofte jeg støter på folk som viser interesse for meg og min sære interesse :-) Lurer du på noe om katter, så er det bare å spørre. Jeg vet det meste, tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du ser det sånn. Det var ikke ment respektløst herfra heller. Jeg prøver å formidle at dette ikke handler om deg og dine erfaringer. Heller ikke meg og mine erfaringer. Jeg har ikke alvorlig allergi, ikke du heller. Men noen har det, og det er de som vet hvordan det er.

Trekker meg ut av diskusjonen her.

Skjønner ikke hva annet det skulle handle om enn erfaringer. Og for all del- jeg har ikke ventet at denne tråden skulle handle om meg. Men i et slikt forum som dette- så vil alltid svarene farges av egne erfaringer. Vi er jo ikke ansatt her verken som allmennleger, psykiatere eller samlivseksperter:-)

Det var ikke min mening å trå noen her på tærne, eller vise respektløshet for noen sykdomsgrupper. Mine spørsmål var stilt ut av oppriktig nysgjerrighet, og ikke noe mer enn det.

Og beklager til trådstarter: Det var ikke meningen å overta tråden din med verken allergi eller katter, men det blir ofte slik når trådstarter ikke selv er aktiv i tråden, og setter grenser for oss som skriver:-) Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Hæ? Jeg skjønner ikke helt hva du mener de har gjort jeg?

De har det mer møkkete enn du liker - greit. Men det forsvarer ikke at du skal hate dem av den grunn.

De har dyr - du er allergisk, greit det også. Men du kan ikke forvente at de skal kaste dem ut til fordel for deg. De bor jo der - og er en del av pakken. Ta medisiner, og hold deg unna dyrene.

Tvang deg til å hilse på hunden? Hva gjorde de - holdt dere i hvert sitt bånd og tvang dere mot hverandre? Har du forklart at du er allergisk osv?

Ut fra det du skriver her, så virker på meg som om du er problemet og ikke dem. Du kan ikke forvente at samboeren din skal kutte ut foreldrene sine. Og det er ikke så veldig rart at han vil være med dem i julen også - ikke bare deg.

Det er heller ikke så veldig rart at man liker sin mor bedre enn sin svigermor.

Om du vil ha noe medhold i dette, og råd utover at du må se o gta deg sammen, skjerpe deg - så må du si noe mer enn det du har sagt så langt. Ingenting i det du har fortalt her forsvarer at du hater dem, eller at de er så forferdelige som du sier.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men absolutt ikke i dette;

'' Ta medisiner, og hold deg unna dyrene.''

Tror folk virkelig at det er nok for de som er skikkelig allergiske? Jeg er heldigvis ikke allergisk selv, men har en mann og to døtre som er det. De går på medisiner hele tiden, men om de hadde blitt plassert i et hus med dyr i mer enn en ettermiddag, så hadde de havnet på legevakten alle sammen.

Jeg blir så overgitt over uvitenheten her, og du er laaaaangt fra den eneste som tenker sånn.

Er det virkelig så vanskelig å fatte at for de fleste allergikere, tar medisinene bare toppen av symptomene, og gjør ikke at man kan oppholde seg nært dyrene i dagesvis.

Bare et hjertesukk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver, men absolutt ikke i dette;

'' Ta medisiner, og hold deg unna dyrene.''

Tror folk virkelig at det er nok for de som er skikkelig allergiske? Jeg er heldigvis ikke allergisk selv, men har en mann og to døtre som er det. De går på medisiner hele tiden, men om de hadde blitt plassert i et hus med dyr i mer enn en ettermiddag, så hadde de havnet på legevakten alle sammen.

Jeg blir så overgitt over uvitenheten her, og du er laaaaangt fra den eneste som tenker sånn.

Er det virkelig så vanskelig å fatte at for de fleste allergikere, tar medisinene bare toppen av symptomene, og gjør ikke at man kan oppholde seg nært dyrene i dagesvis.

Bare et hjertesukk....

Hvis det er så ille med dem at de ikke tåler dyr overhodet- uansett medisinering - så må de jo bare holde seg unna hjem som har dyr. Det er vel ikke verre enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis det er så ille med dem at de ikke tåler dyr overhodet- uansett medisinering - så må de jo bare holde seg unna hjem som har dyr. Det er vel ikke verre enn det?

Nei, ikke for oss, nei. Men det hadde vært ille dersom mine foreldre hadde hatt hund eller katt og ikke fattet at de måtte ta hensyn til min mann og mine barn dersom de ville ha oss på besøk. Og dersom de ikke gjorde det, kunne de ikke blitt sure på oss for at vi ikke kom.

Her tar jo ikke svigerforeldrene til trådstarter NOE hensyn til allergien hennes. Feks burde det være en selvfølge å holde dyrene unna henne, pluss å vaske rundt før de kom på besøk for å unngå å trigge allergien mer enn nødvendig. Og det gjør de tydeligvis ikke. Da synes jeg i grunnen at verken svigerforeldrene hennes eller samboeren kan bli sure for at hun ikke reiser dit.

Altså forutsatt at hun er SÅ allergisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke for oss, nei. Men det hadde vært ille dersom mine foreldre hadde hatt hund eller katt og ikke fattet at de måtte ta hensyn til min mann og mine barn dersom de ville ha oss på besøk. Og dersom de ikke gjorde det, kunne de ikke blitt sure på oss for at vi ikke kom.

Her tar jo ikke svigerforeldrene til trådstarter NOE hensyn til allergien hennes. Feks burde det være en selvfølge å holde dyrene unna henne, pluss å vaske rundt før de kom på besøk for å unngå å trigge allergien mer enn nødvendig. Og det gjør de tydeligvis ikke. Da synes jeg i grunnen at verken svigerforeldrene hennes eller samboeren kan bli sure for at hun ikke reiser dit.

Altså forutsatt at hun er SÅ allergisk.

Det hjelper ikke verken å vaske eller støvsuge, hvis man er allergisk nok. Til og med i et klasserom vil det finnes allergener, som blir med fra eierne, som allergikere vil merke hvis de er allergiske nok.

Den eneste måten å unngå å bli utsatt for allergi fra hund/katt, for de som er hardest rammet, er å totalforby disse som kjæledyr. Et det det neste totalforbudet i landet vårt, mon tro?. Skulle ikke forundre meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det hjelper ikke verken å vaske eller støvsuge, hvis man er allergisk nok. Til og med i et klasserom vil det finnes allergener, som blir med fra eierne, som allergikere vil merke hvis de er allergiske nok.

Den eneste måten å unngå å bli utsatt for allergi fra hund/katt, for de som er hardest rammet, er å totalforby disse som kjæledyr. Et det det neste totalforbudet i landet vårt, mon tro?. Skulle ikke forundre meg:-)

Nei, det har du rett i. Men det hjelper, og for noen kan det være avgjørende. Feks har min husbond klart å oppholde seg i lengre tid hos sine foreldre som fikk katt etter at alle allergikerne hadde flyttet ut (de er flere i familien) ved at katten bodde borte mens vi var der, aldri fikk lov å gå på soverommene OG huset ble rundvasket - skikkelig - før vi kom. Da gikk det sånn noenlunde, om ikke helt bra.

Og når disse svigerforeldrene ikke gidder å gjøre NOE; så skjønner jeg at denne dama blir frustrert.

Jeg håper inderlig at det IKKE kommer noe kjæledyrforbud av noen art, men det hadde vært greit om folk aksepterte at noen bare ikke KAN oppholde seg i nærheten av dyr, selv med medisiner, og dermed at de ikke ble sure av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har du rett i. Men det hjelper, og for noen kan det være avgjørende. Feks har min husbond klart å oppholde seg i lengre tid hos sine foreldre som fikk katt etter at alle allergikerne hadde flyttet ut (de er flere i familien) ved at katten bodde borte mens vi var der, aldri fikk lov å gå på soverommene OG huset ble rundvasket - skikkelig - før vi kom. Da gikk det sånn noenlunde, om ikke helt bra.

Og når disse svigerforeldrene ikke gidder å gjøre NOE; så skjønner jeg at denne dama blir frustrert.

Jeg håper inderlig at det IKKE kommer noe kjæledyrforbud av noen art, men det hadde vært greit om folk aksepterte at noen bare ikke KAN oppholde seg i nærheten av dyr, selv med medisiner, og dermed at de ikke ble sure av sånt.

Disse svigerforeldrene bryr seg vel ikke mer om henne enn hun om dem, kanskje:-) Og nei, jeg hadde ikke giddet å rundvaske verken et rom eller et hus pga av dette. Da fikk det heller være. Hvor mye rundvasking skal til for at det ikke skal finnes igjen noen form for flass/hår?

Sorry...jeg klarer ikke ta dette som noe annet enn et behov for å bli tatt spesielt hensyn til. Og jeg ville ha vært flau over å ha utsatt mine nærmeste for så mye ekstraarbeid for min skyld. Men det er meg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Disse svigerforeldrene bryr seg vel ikke mer om henne enn hun om dem, kanskje:-) Og nei, jeg hadde ikke giddet å rundvaske verken et rom eller et hus pga av dette. Da fikk det heller være. Hvor mye rundvasking skal til for at det ikke skal finnes igjen noen form for flass/hår?

Sorry...jeg klarer ikke ta dette som noe annet enn et behov for å bli tatt spesielt hensyn til. Og jeg ville ha vært flau over å ha utsatt mine nærmeste for så mye ekstraarbeid for min skyld. Men det er meg da....

''Sorry...jeg klarer ikke ta dette som noe annet enn et behov for å bli tatt spesielt hensyn til.''

Mener du i trådstarters tilfelle - i så fall kan jeg være enig med deg i at det virker sånn, men jeg vet jo ikke - eller generelt`

Hvis du mener generelt, så er det ganske ille, og jeg blir igjen oppgitt. Jeg lever med 3 allergikere og VET hva det vil si.

Dersom nær familie ikke gidder å vaske rundt for å få besøk av feks barn og svigerbarn, så dem om det. Men da går det heller ikke an å bli sure for at folk ikke kommer.

Jeg forventer ikke at noen skal vaske rundt for min mann og mine barns del, men jeg forventer at de aksepterer at vi ikke kan komme på besøk uten å bli sure for det. (Vi kan komme en ettermiddag med full medisiniering, det "eneste" som skjer da, er at alle blir hese og tungpustet, men det tåler de en kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Sorry...jeg klarer ikke ta dette som noe annet enn et behov for å bli tatt spesielt hensyn til.''

Mener du i trådstarters tilfelle - i så fall kan jeg være enig med deg i at det virker sånn, men jeg vet jo ikke - eller generelt`

Hvis du mener generelt, så er det ganske ille, og jeg blir igjen oppgitt. Jeg lever med 3 allergikere og VET hva det vil si.

Dersom nær familie ikke gidder å vaske rundt for å få besøk av feks barn og svigerbarn, så dem om det. Men da går det heller ikke an å bli sure for at folk ikke kommer.

Jeg forventer ikke at noen skal vaske rundt for min mann og mine barns del, men jeg forventer at de aksepterer at vi ikke kan komme på besøk uten å bli sure for det. (Vi kan komme en ettermiddag med full medisiniering, det "eneste" som skjer da, er at alle blir hese og tungpustet, men det tåler de en kveld)

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Disse svigerforeldrene bryr seg vel ikke mer om henne enn hun om dem, kanskje:-) Og nei, jeg hadde ikke giddet å rundvaske verken et rom eller et hus pga av dette. Da fikk det heller være. Hvor mye rundvasking skal til for at det ikke skal finnes igjen noen form for flass/hår?

Sorry...jeg klarer ikke ta dette som noe annet enn et behov for å bli tatt spesielt hensyn til. Og jeg ville ha vært flau over å ha utsatt mine nærmeste for så mye ekstraarbeid for min skyld. Men det er meg da....

For meg er det forresten en selvfølge å legge til rette så mye som mulig dersom folk er allergiske for et eller annet. I morgen får vi besøk av ei med cøliaki, og da lager jeg naturligvis mat uten gluten. Nyttårsaften får vi nøtteallergikere på besøk, da lager jeg ikke mat med nøtter i, naturligvis.

Og det ville ikke falle meg inn å ikke vaske rundt for svigerbarnet mitt dersom det var nødvendig for at hun/han skulle komme på besøk (hvis vi altså hadde hatt husdyr - noe vi naturligvis aldri vil anskaffe oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det forresten en selvfølge å legge til rette så mye som mulig dersom folk er allergiske for et eller annet. I morgen får vi besøk av ei med cøliaki, og da lager jeg naturligvis mat uten gluten. Nyttårsaften får vi nøtteallergikere på besøk, da lager jeg ikke mat med nøtter i, naturligvis.

Og det ville ikke falle meg inn å ikke vaske rundt for svigerbarnet mitt dersom det var nødvendig for at hun/han skulle komme på besøk (hvis vi altså hadde hatt husdyr - noe vi naturligvis aldri vil anskaffe oss).

Du må selvføkgelig løse problemt som du vil. Jeg kunne aldri tenke meg å gjøre det slik. Men så har jeg heldigvis heller ikke allergikere "an masse" i min nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

Jeg synes det er helt ok å ikke gidde å ta jobben, som du sier. Selv om jeg er veldig langt fra å være "der" selv. Det som ikke er ok, er dersom du i tillegg blir sur for at folk ikke kommer.

Det er mulig at allergi skyldes at folk har det for rent - noe som garantert ikke er tilfellet for mine unger, forresten - arv har nok det meste av skylda der - men det hjelper lite for folk som allerede har utviklet allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Du må selvføkgelig løse problemt som du vil. Jeg kunne aldri tenke meg å gjøre det slik. Men så har jeg heldigvis heller ikke allergikere "an masse" i min nærhet.

Ville du ikke tatt hensyn når det gjelder mat, heller? Det er jo rett og slett livsfarlig å ikke gjøre det. Ville du ikke ha besøk av "sånne folk" da, eller? Eller be dem ta med maten sin selv, kanskje? Det er jo en mulighet, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gå og legg deg

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

Enten er du drita full, dum, onskapsfull eller alt på en gang. Herregud for en forståelse du viser for dine medmennesker.

Hvis barnebarnet mitt var allergisk og jeg visste at hun sannsynligvis ville få et astma-anfall hvis jeg ikke gjorde rent i huset skikkelig før hun kom? Hallo? Selvsagt vasket jeg huset.

Det er slike som deg som gjør det vanskelig for syke mennesker med din forståelse. Kan nesten ikke tro at du er så kald som du beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å ikke gidde å ta jobben, som du sier. Selv om jeg er veldig langt fra å være "der" selv. Det som ikke er ok, er dersom du i tillegg blir sur for at folk ikke kommer.

Det er mulig at allergi skyldes at folk har det for rent - noe som garantert ikke er tilfellet for mine unger, forresten - arv har nok det meste av skylda der - men det hjelper lite for folk som allerede har utviklet allergi.

He..he...Neida, jeg blir ikke sur for at de ikke kommer. Hadde nok blitt surere hvis de kom, og forlangte at jeg skulle slite meg ut med vasking først. Heller ingen besøk - enn besøk jeg sliter meg ut på. Jeg husker at jeg spurte en psykiater en gang, hvorfor jeg alltid grudde meg til å få besøk, eller syntes det var slitsomt å få besøk. Han svarte da: Besøk er slitsomt når man føler at man må gi noe hele tiden til den som er på besøk, uten at de gir noe tilbake. Og ved nærmere ettertanke skjønte jeg at han hadde rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...