Gå til innhold

Svigerforeldre ødelegger samlivet vårt


Gjest egosisten

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke te uten sukker/suketter, ikke svart te i alle fall. Bruker enten suketter, vanlig sukker, brunt sukker eller honning.

Det er jeg helt enig i,- blir kvalm av svart te uten noe i. Melk eller sukker,- da er det greit. Suketter synes jeg smaker pyton...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 327
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • morsan

    37

  • Lillemus

    19

  • Faure

    18

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg helt enig i,- blir kvalm av svart te uten noe i. Melk eller sukker,- da er det greit. Suketter synes jeg smaker pyton...

Suketter har ofte en ekkel ettersmak ja, du har rett i det, i tillegg er jeg egentlig skeptisk til kunststoffene i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? det er jo det jeg sier: Tedrikkere er sære og krever spesialforpleining:-)

Uten både vannkoker og egen termokanne kun til varmt vann tok det meg en evighet å varme opp én kopp te i kjel, og innen vedkommende var klar for kopp nr to var vannet fra runde én kaldt...

Så nå har jeg en egen termokanne merket "kun vann", innkjøpt for kr 29,- på Ikea, og dertil en vannkoker. Ikke måte på hvor langt jeg har gått for å imøtekomme disse særingene! ;-)

Men tror de de investerer i kaffetrakter eller presskanne for min skyld? ;-)

Jeg er kaffedrikker, men allikevel enig med Lillemus!

Det er svært vanskelig å få bort kaffesmak fra kanner som har vært brukt til kaffe. Dette er rene fakta. Og har lite å gjøre med å være sær eller vanskelig.

Og hvis jeg, en sjelden gang, skal drikke noe annet som krever varmt vann, er det ikke akkurat så veldig stas med kaffesmak på vannet, enten man liker kaffe eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man ha presskanne. :o) Jeg har presskanne til te og aldri om jeg har kaffe oppi den - da må jeg jo kjøpe meg en ny!

Kommer man til meg og vil ha kaffe må man ta til takke med pulverkaffe på samme måte som jeg tar til takke med den tesorten som måtte finnes i huset, som oftest gul Lipton som knapt nok er drikkelig...

Haha, ja det er et under at produktet Gul Lipton faktisk finnes, den er direkte vond!

Forøvrig helt enig at noe man har laget kaffe i, aldri mer kan brukes til noe annet en kaffe. Har egen presskanne til kaffe. Nå skal det sies at jeg er kjempeglad i kaffe da, så bruker den selv også av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe. Da bruker du samme vannkanna til alt. :o) Dessuten kan du koke opp vann til en kopp i vannkokeren, det tar ikke lang tid.

Pulverkaffe!? Hehe, det ville jeg aldri servert gjester. Drikker det ikke selv heller, annet enn kanskje en og annen gang på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt''

Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"

Grrrr ... ut på kjøkkenet igjen, finne fram kjel, skru på plate, vente en evighet på det hersens vannet som skal koke etc etc. *huff & huff*

Men jeg skrev _hadde_ - ergrelsene ble mye mindre da jeg innså at det faktsik bare _er_ noen som er så ufattelig sære at de er voksne men likevel vil drikke te til dessert eller kake, og så hjalp det veldig mye å kjøpe seg vannkoker og egen termos kun beregnet på varmt vann (tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*

Krav/ønske om spesialforpleining vil alltid være der, så da er det best om jeg selv gjør noe for å minske eller fjerne min irritasjon over dette:-)

''Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"''

Hehe, helt enig (dette har jeg også skrevet om før).

Jeg ville vel ofte også servert te, men om man ikke gjør det, er det utrolig at folk ikke heller bare kan si nei takk til kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er ufint av deg å mene at vi som ikke er blitt voksne nok til å drikke sånn svart ekkel traktekaffe, er sære...

*fornærmet*

Det sære går vel heller på det å ikke bare kunne si nei takk enn på det å ikke like kaffe.

Men det skjønte du nok, kjenner jeg deg rett :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har gjort så godt jeg kan :-) Og det rare er at 2 av dem ser ut som de er blandet med siameser. De har blå øyne og den spesille pelsen med de 2 fargenyansene. Begge var født hvite, men den ene ble mokka/lys brun og den andre ble krem/offwhite. De andre ser ut som vanlige huskatter. Ikke vet jeg hvem som er faren :-(

Takk for din interesse AneM :-) Ikke ofte jeg støter på folk som viser interesse for meg og min sære interesse :-) Lurer du på noe om katter, så er det bare å spørre. Jeg vet det meste, tror jeg :-)

Jeg har hatt maskekatter, så det er store sjanser for at det har vært en slik katt på ferde. De er jo helt hvite når de blir født og har blå øyne.

Pelslengden har litt å si for å avgjøre hvilken type maskekatt det er. Siamesere har store og lavtsittende ører. Fjeset er veldig smalt. Birmaen har medium ører som sitter litt lenger opp. Er det en maskefarvet perser er ørene små og høytsittende. Mor har sikkert også gitt utseende til kattene, men en kan jo gjette :-)

Hale og kropp til de nevnte maskekattene er også veldig ulike. Fra lang, medium til kort.

En siameser kan ha en "fryktelig" stemme som brukes mye. De er ganske kule og selskapssyke katter. De oppfører seg noen ganger mer som en hund enn som en katt, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sære går vel heller på det å ikke bare kunne si nei takk enn på det å ikke like kaffe.

Men det skjønte du nok, kjenner jeg deg rett :P.

Men jeg har så lyst til å mobbe morsan i dag! Kan du ikke bli med på det? ...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem av familien? Men det er jo bare en hund, tross alt. Er ikke menneskene rundt deg viktigere? Kan skjønne den hvis det er mennesker du ikke bryr deg særlig mye om, men hvis det var det?

Det som er interessant er at mennesker som nesten liker dyr bedre enn andre mennesker, eller som menneskeliggjør dyr, ofte har problemer med mellommenneskelige relasjoner. De kan gjerne føle at de er seg selv, og føler seg trygge, _kun_ når de er sammen med dyr.

(Jeg sier ikke at Colette er slik, altså - bare et interessant tema:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det hardt og brutalt: Allergikere som ikke tåler mine katter, og som forlanger spesialbehandling av den grunn- kan rett og slett ikke besøke meg. Det hjelper ikke om jeg kjeppjager kattene mine- deres hud og hår vil alltid finnes i mitt hus. Og er dermed ikke egnet for allergikere som ikke er medisinert.

Det som slår meg - er hvor ofte folk er allergiske mot dyr som befinner seg i det samme huset som mennesker de er "allergiske" over. Jeg tror allergi ofte er en misbrukt diagnose- uten at jeg skal påstå dette i dette tilfellet. En gang har jeg hatt besøk av et menneske som reagerte allergisk umiddelbart - uten å vite at jeg hadde katt i huset. Og det var ekte nok:-(

Det er jo ikke snakk om "spesialbehandling", men snakk om å f.eks. la katten/hunden være i et annet rom når allergikeren er på besøk. Mange allergikere tåler såpass, mens andre ikke gjør det. De som ikke tåler kontakt med dyrehår/flass i det hele tatt, har selvsagt ikke noen annen mulighet enn å unngå å besøke deg.

Jeg har to katter. Når allergikere besøker meg, så spør jeg om jeg skal ta ut kattene, evt la dem være i entreen (lukker døra inn til kjøkken og stue). Det synes jeg er normal høflighet. Kattene mine har ikke vondt av det. De har matskål, vann og liggeplass i entreen også :)

Svigerinna mi og to av barna er allergiske mot katter. De tåler kattene såpass at det går greit så lenge kattene ikke er i samme rom som dem. Vi har "gjesteleilighet" på garasjeloftet. I denne leiligheten er det forbud mot dyr, nettopp fordi min svigerinne m familie skal få litt "pusterom" fra kattene når de er hos oss. Hadde de vært så allergiske at de aldri kunne besøkt oss, så hadde vi droppa å få katt. Da hadde vi heller gått for et annet dyr som kunne passe allergikere. Så nær familie kan man ta hensyn til i slike tilfeller. Hadde det vært venner det var snakk om, så hadde jeg nok fått katt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg sier. Hvis noen er allergiske mot hunder/katter, så vises og merkes det med en gang. Uten at de behøver å ha dyret foran seg. Det hjelper ikke å fjerne dyret -for det allergikeren ofte reagerer på -hudceller- vil jo uansett finnes i huset. Og det var det som skjedde den gangen jeg opplevde dette.

Nei, nei, nei... Du skjærer jo alle allergikere over en kam!

Min niese og hennes mor får hovne, røde øyne, mens min svigerinne "bare" blir tungpusta og føler seg forkjøla i flere dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

Jeg oppfatter deg ikke som brutal, men som uvitende og en smule egoistisk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er ufint av deg å mene at vi som ikke er blitt voksne nok til å drikke sånn svart ekkel traktekaffe, er sære...

*fornærmet*

Enig!!! Men så ber jeg heller aldri om å få te heller da ;-)

Vann holder mer enn nok for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverkaffe. Da bruker du samme vannkanna til alt. :o) Dessuten kan du koke opp vann til en kopp i vannkokeren, det tar ikke lang tid.

Det er vel ingen normale mennesker som drikker pulverkaffe. Bare noen få unormale og jeg har et glass stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å sperre min hund ute fordi en som kommer til oss er allergisk. Da kan man ikke komme på besøk til oss. Rett og slett.

Jeg ville ha sørget for at hunden ikke gikk bort til allergikeren, og også forsøkt å få ham til å ligge på soverommet. Men jeg hadde heller ikke stengt hunden ute i hagen; han har aldri stått i bånd ute og jeg ville ikke ha stresset ham uten en usedvanlig god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke deg dette svaret var myntet på. Ofte havner innleggene her feil- hvis man er rask i avtrekkeren.

Tro meg- jeg har hatt verre sykdommer enn astma/allergi :-( Og det er kanskje derfor jeg svarer som jeg gjør?

Min oldefar døde av astma, så for mange er ikke astma/allergi en "bagatell"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

Man må skille mellom det at små barn muligens ikke eksponeres nok for ulike ting, og hva som er sunt for en som allerede har utviklet allergi. Dersom noen allerede har utviklet allergi, så skal de ikke eksponeres for det de er allergiske for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar døde av astma, så for mange er ikke astma/allergi en "bagatell"....

Jeg skiller sterkt mellom de som er hyperallergiske eller lider av alvorlig astma, og de som i likhet med meg selv har små allergi plager hvis jeg eksponeres for enkelte ting. Har et par venninner som er hyperallergiske, blant annet for hund, og vi er enige i at det ikke kan fungere at de kommer på besøk hos meg. Å få rengjort en hus, hvor det til vanlig bor en hund, godt nok tror jeg faktisk ikke er mulig. Den ene av mine venninner er gjentatte ganger blitt lagt inn akutt på sykehus som følge av f.eks. besøk i et hjem som har blitt grundig rengjort på forhånd og hvor hunden ikke har vært hjemme.

Kanskje er også en av grunnene til at allergikere ikke alltid blir like godt tatt hensyn til, det faktum at de som har små plager kanskje lager litt mer styr ut av det enn nødvendig. De med små plager bør av solidaritet med de som er alvorlig syke, ikke forlange mer hensyn enn det som er strengt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt maskekatter, så det er store sjanser for at det har vært en slik katt på ferde. De er jo helt hvite når de blir født og har blå øyne.

Pelslengden har litt å si for å avgjøre hvilken type maskekatt det er. Siamesere har store og lavtsittende ører. Fjeset er veldig smalt. Birmaen har medium ører som sitter litt lenger opp. Er det en maskefarvet perser er ørene små og høytsittende. Mor har sikkert også gitt utseende til kattene, men en kan jo gjette :-)

Hale og kropp til de nevnte maskekattene er også veldig ulike. Fra lang, medium til kort.

En siameser kan ha en "fryktelig" stemme som brukes mye. De er ganske kule og selskapssyke katter. De oppfører seg noen ganger mer som en hund enn som en katt, he he.

Jeg var en gang hos veterinær med hankatten, og det er han som er hvit/lysebrun i dag. Veten var mektig imponert over han, og syntes det var en flott katt. Han er 7 kg, men ikke tykk, bare stor. Han var temmelig sikker på at det var en siameser-blanding. Ufattelig nok - for jeg kjenner ingen som noen gang har hatt en siameser her i nærheten av hvor jeg bor.

Men det var jo litt artig da- å få slike fine katter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...