Gå til innhold

Svigerforeldre ødelegger samlivet vårt


Gjest egosisten

Anbefalte innlegg

Enten er du drita full, dum, onskapsfull eller alt på en gang. Herregud for en forståelse du viser for dine medmennesker.

Hvis barnebarnet mitt var allergisk og jeg visste at hun sannsynligvis ville få et astma-anfall hvis jeg ikke gjorde rent i huset skikkelig før hun kom? Hallo? Selvsagt vasket jeg huset.

Det er slike som deg som gjør det vanskelig for syke mennesker med din forståelse. Kan nesten ikke tro at du er så kald som du beskriver her.

Jeg blir ofte beskyldt for å være kald. men jeg har levd lenge nok til å være realistisk. Våre drømmer og fantasier er ofte ikke nok til å fungere som mennesker. Vi kan drømme og fable om hvor vakker verden kunne ha vært, men stemmer det ? Ofte ikke.

Jeg har levd lenge nok på livsløgner og fantasier til å la det være. Jeg foretrekker ærlighet og realisme. Kall det gjerne kulde hvis du ønsker, men æresskjell meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 327
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    63

  • morsan

    37

  • Lillemus

    19

  • Faure

    18

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

He..he...Neida, jeg blir ikke sur for at de ikke kommer. Hadde nok blitt surere hvis de kom, og forlangte at jeg skulle slite meg ut med vasking først. Heller ingen besøk - enn besøk jeg sliter meg ut på. Jeg husker at jeg spurte en psykiater en gang, hvorfor jeg alltid grudde meg til å få besøk, eller syntes det var slitsomt å få besøk. Han svarte da: Besøk er slitsomt når man føler at man må gi noe hele tiden til den som er på besøk, uten at de gir noe tilbake. Og ved nærmere ettertanke skjønte jeg at han hadde rett :-)

Nettopp :)

Allergikere har ansvar for å sikre seg mot sykdom. Folk rundt får tilpasse seg i den grad de ønsker, og må akseptere konsekvensene uten å bli sure (dvs feks å ikke få besøk) dersom de velger å IKKE ta hensyn til allergikeren.

Hvis alle fulgte de retningslinjenene ville alt gå veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp :)

Allergikere har ansvar for å sikre seg mot sykdom. Folk rundt får tilpasse seg i den grad de ønsker, og må akseptere konsekvensene uten å bli sure (dvs feks å ikke få besøk) dersom de velger å IKKE ta hensyn til allergikeren.

Hvis alle fulgte de retningslinjenene ville alt gå veldig fint :)

Jeg tar selvfølgelig hensyn så langt det lar seg gjøre. Jeg setter meg ikke på rompa mi og sier at dette orker jeg ikke. Men hvis oppgaven synes for stor, noe den gjør i mitt tilfelle med 5 innekatter, så tror jeg ikke at jeg hadde påtatt meg oppgaven. Og det sier jeg ærlig og brutalt fordi det er sant. Jeg kunne ikke ha mottatt en katteallergiker i mitt hus.Det hadde vært en umulig oppgave for meg. Så enkelt er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Enten er du drita full, dum, onskapsfull eller alt på en gang. Herregud for en forståelse du viser for dine medmennesker.

Hvis barnebarnet mitt var allergisk og jeg visste at hun sannsynligvis ville få et astma-anfall hvis jeg ikke gjorde rent i huset skikkelig før hun kom? Hallo? Selvsagt vasket jeg huset.

Det er slike som deg som gjør det vanskelig for syke mennesker med din forståelse. Kan nesten ikke tro at du er så kald som du beskriver her.

Hun sier jo at hun ikke ville bli sur dersom barnebarnet da ikke kom på besøk. Og da synes jeg det er helt greit,om enn litt uvanlig til en bestemor å være (aner ikke om Colette er bestemor, jeg, altså... :) ).

Allergikere har ansvar for egen helse, men kan ikke tvinge andre til å ta hensyn til dem i sine egne hjem.Og så lenge disse "andre" ikke blir sure over at folk ikke kommer, så synes jeg det er ok.

Det som IKKE er greit, er om de forlanger at allergikerne skal komme på besøk SELV OM de ikke gidder å legge til rette for dem, feks ved å vaske rundt. Det er egoistisk. Og så vidt jeg skjønner, er det tilfellet for trådstarter. Svigerforeldrene vil ikke ta hensyn til allergien hennes, samtidig som de blir sure for at hun ikke kommer på besøk. Det går ikke an, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tar selvfølgelig hensyn så langt det lar seg gjøre. Jeg setter meg ikke på rompa mi og sier at dette orker jeg ikke. Men hvis oppgaven synes for stor, noe den gjør i mitt tilfelle med 5 innekatter, så tror jeg ikke at jeg hadde påtatt meg oppgaven. Og det sier jeg ærlig og brutalt fordi det er sant. Jeg kunne ikke ha mottatt en katteallergiker i mitt hus.Det hadde vært en umulig oppgave for meg. Så enkelt er det :-)

Med 5 innekatter har du et hus vi aldri kunne besøkt om du hadde vasket trillrundt i dagesvis før vi kom. Den saken er helt grei.

I sånne tilfeller får man finne andre arenaer å treffes på, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun ikke ville bli sur dersom barnebarnet da ikke kom på besøk. Og da synes jeg det er helt greit,om enn litt uvanlig til en bestemor å være (aner ikke om Colette er bestemor, jeg, altså... :) ).

Allergikere har ansvar for egen helse, men kan ikke tvinge andre til å ta hensyn til dem i sine egne hjem.Og så lenge disse "andre" ikke blir sure over at folk ikke kommer, så synes jeg det er ok.

Det som IKKE er greit, er om de forlanger at allergikerne skal komme på besøk SELV OM de ikke gidder å legge til rette for dem, feks ved å vaske rundt. Det er egoistisk. Og så vidt jeg skjønner, er det tilfellet for trådstarter. Svigerforeldrene vil ikke ta hensyn til allergien hennes, samtidig som de blir sure for at hun ikke kommer på besøk. Det går ikke an, etter min mening.

Colette er bestemor, og hun forguder sine barnebarn:-) Men jeg reagerer allerede nå på kravene fra "de små". Jeg har ofte besøk av mitt barnebarn på 3,5 år, og han setter huset på hodet hver gang. Jeg tier og tåler, og susser og koser, fordi jeg vet at jeg kan rydde når han har reist hjem igjen. Men hvis han hadde vært allergisk mot katter...da vet jeg ikke riktig hva jeg skulle ha gjort. Jeg elsker han med hele min sjel- men det er kattene jeg har lagt mitt liv i hendene til :-) Og må ta til følge :-)

Det har noe med ansvar å gjøre- mindre enn kjærlighet:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 5 innekatter har du et hus vi aldri kunne besøkt om du hadde vasket trillrundt i dagesvis før vi kom. Den saken er helt grei.

I sånne tilfeller får man finne andre arenaer å treffes på, da.

Ikke sant :-) ? Takk for at du forstår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig, at han ikke hadde det så hardt :-) Eller kanskje han rett og slett ikke likte katter? :-) Ikke til forkleinelse for noen, men det er mange som tyr til "allergi" - når det egentlig er noe annet som ligger bak. Jeg husker bl.a. min gamle mor. Hun ble plutselig allergisk for alt hun ikke likte- på sine gamle dager. Ikke kunne hun male, og ikke kunne hun pynte juletreet :-)

Det stakk og klødde i øynene :-)

Jeg uttaler meg ikke om trådstarter - bare så det er sagt. Kun generelt. Men jeg har pløyd nettet for fakta - før jeg skrev innlegget til deg.

''Eller kanskje han rett og slett ikke likte katter? :-)''

Neida, han hadde en blodsykdom som gjorde at han klødde voldsomt i kontakt med dyr, det var ikke noe "late som" her altså. De har kjent hverandre hele livet så det er ingen grunn til å lyve om sånt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som dr. Phil : Dette forholdet trenger en helt!

Og hvorfor kan ikke du prøve å være helten her?

Noen ganger kommer man lengst med å bare holde ut. For dere bor jo ikke sammen med svigers? Hold ut når dere er der, og hold ut når de er hos dere. Alt har en ende.

Og du vet jo at når du holder ut, så gjør du det for deg og mannen din, forholdet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er mitt familiemedlem, og bor i huset mitt. Det tar jeg hensyn til.

Medlem av familien? Men det er jo bare en hund, tross alt. Er ikke menneskene rundt deg viktigere? Kan skjønne den hvis det er mennesker du ikke bryr deg særlig mye om, men hvis det var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å sperre min hund ute fordi en som kommer til oss er allergisk. Da kan man ikke komme på besøk til oss. Rett og slett.

Slikt trodde ikke jeg var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for å si det...men jeg ville nok ikke tatt jobben , uansett hvem det var som kom. Nettopp også fordi at nyere forskning viser at det er nettopp mangel på eksponering for allergenet som er årsaken til allergien. Eller det faktum at vi har det "FOR rent" som gjør at det utvikles astma. Unngåelse løser ikke alltid problemet.-(

Ikke opplev meg som brutal :-( Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt - uansett hva sykdommen skyldes. Sånn er bare. Sorry :-(

''Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt''

Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"

Grrrr ... ut på kjøkkenet igjen, finne fram kjel, skru på plate, vente en evighet på det hersens vannet som skal koke etc etc. *huff & huff*

Men jeg skrev _hadde_ - ergrelsene ble mye mindre da jeg innså at det faktsik bare _er_ noen som er så ufattelig sære at de er voksne men likevel vil drikke te til dessert eller kake, og så hjalp det veldig mye å kjøpe seg vannkoker og egen termos kun beregnet på varmt vann (tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*

Krav/ønske om spesialforpleining vil alltid være der, så da er det best om jeg selv gjør noe for å minske eller fjerne min irritasjon over dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at hun ikke ville bli sur dersom barnebarnet da ikke kom på besøk. Og da synes jeg det er helt greit,om enn litt uvanlig til en bestemor å være (aner ikke om Colette er bestemor, jeg, altså... :) ).

Allergikere har ansvar for egen helse, men kan ikke tvinge andre til å ta hensyn til dem i sine egne hjem.Og så lenge disse "andre" ikke blir sure over at folk ikke kommer, så synes jeg det er ok.

Det som IKKE er greit, er om de forlanger at allergikerne skal komme på besøk SELV OM de ikke gidder å legge til rette for dem, feks ved å vaske rundt. Det er egoistisk. Og så vidt jeg skjønner, er det tilfellet for trådstarter. Svigerforeldrene vil ikke ta hensyn til allergien hennes, samtidig som de blir sure for at hun ikke kommer på besøk. Det går ikke an, etter min mening.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt''

Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"

Grrrr ... ut på kjøkkenet igjen, finne fram kjel, skru på plate, vente en evighet på det hersens vannet som skal koke etc etc. *huff & huff*

Men jeg skrev _hadde_ - ergrelsene ble mye mindre da jeg innså at det faktsik bare _er_ noen som er så ufattelig sære at de er voksne men likevel vil drikke te til dessert eller kake, og så hjalp det veldig mye å kjøpe seg vannkoker og egen termos kun beregnet på varmt vann (tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*

Krav/ønske om spesialforpleining vil alltid være der, så da er det best om jeg selv gjør noe for å minske eller fjerne min irritasjon over dette:-)

Du kan blåse ut til meg du, morsan. Du har min fulle forståelse når det gjelder disse sære, rare tedrikkerne. *klappe på skulderen* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar selvfølgelig hensyn så langt det lar seg gjøre. Jeg setter meg ikke på rompa mi og sier at dette orker jeg ikke. Men hvis oppgaven synes for stor, noe den gjør i mitt tilfelle med 5 innekatter, så tror jeg ikke at jeg hadde påtatt meg oppgaven. Og det sier jeg ærlig og brutalt fordi det er sant. Jeg kunne ikke ha mottatt en katteallergiker i mitt hus.Det hadde vært en umulig oppgave for meg. Så enkelt er det :-)

Oi, FEM katter!!

Skaff deg en til, så kan du bli som henne: *S*

http://www.popgadget.net/images/crazy-cat-lady.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt''

Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"

Grrrr ... ut på kjøkkenet igjen, finne fram kjel, skru på plate, vente en evighet på det hersens vannet som skal koke etc etc. *huff & huff*

Men jeg skrev _hadde_ - ergrelsene ble mye mindre da jeg innså at det faktsik bare _er_ noen som er så ufattelig sære at de er voksne men likevel vil drikke te til dessert eller kake, og så hjalp det veldig mye å kjøpe seg vannkoker og egen termos kun beregnet på varmt vann (tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*

Krav/ønske om spesialforpleining vil alltid være der, så da er det best om jeg selv gjør noe for å minske eller fjerne min irritasjon over dette:-)

Hehe,- ja enten de som bare vil ha te - eller koffeinfri kaffe. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan blåse ut til meg du, morsan. Du har min fulle forståelse når det gjelder disse sære, rare tedrikkerne. *klappe på skulderen* ;)

:-) deilig å høre:-)

Lurer på om jeg har blitt miljøskadd med årene, for nå spør jeg faktisk gjestene om de vil ha te eller kaffe. Noen tedrikkere er av det slaget jeg ville ha trykket til mitt bryst for 15 år siden, for de er veldig vare på å ikke være til bry, og forsikrer meg om at det _kan_ drikke kaffe, alstå...;-) Men da sier den miljøskadde (veloppdragne??) morsan: "Ikke noe problem, jeg lager begge deler!"

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,- ja enten de som bare vil ha te - eller koffeinfri kaffe. Sukk.

Koffeinfri kaffe?? Gurimalla - DET får de ikke, altså!

Men de kan få sjokolademelk eller buljong;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg vil heller være uten gjester, enn gjester som forlanger spesialforpleining. For det er alltid bare slitsomt''

Jeg har hatt det litt slik med tedrikkere - her har jeg først stått og laget all maten, dertil servert og ryddet bort alt etterpå mens gjestene sitter og koser seg, og endelig er den store kanna kaffe ferdigtraktet, desserten er på bordet, og jeg gleder meg til å sette meg og ta del i praten jeg også.

Så er det alltid en som bare _må_ si "du har ikke te, da?"

Grrrr ... ut på kjøkkenet igjen, finne fram kjel, skru på plate, vente en evighet på det hersens vannet som skal koke etc etc. *huff & huff*

Men jeg skrev _hadde_ - ergrelsene ble mye mindre da jeg innså at det faktsik bare _er_ noen som er så ufattelig sære at de er voksne men likevel vil drikke te til dessert eller kake, og så hjalp det veldig mye å kjøpe seg vannkoker og egen termos kun beregnet på varmt vann (tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*

Krav/ønske om spesialforpleining vil alltid være der, så da er det best om jeg selv gjør noe for å minske eller fjerne min irritasjon over dette:-)

''(tedrikkere mener visst at man ikke kan ha tevann på en kanne som det noensinne EVER har vært kaffe på...) *he he*''

Men det er faktisk helt sant. Kaffen setter en vanvittig smak på alt den er oppi og gjør kanna uegnet til noe annet på lange tider etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...