frosken Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Fordi det er lett å misforstå skrevne ord.. vi kan tolke veldig ulikt.. og fordi det igjen kan balle på seg og gjøre andre her inne sinte.. osv osv, og så er snøballen i gang igjen.. Nesten så jeg føler meg mistenkt over å manipulere eller noe i den duren. Og det er slitsomt å forholde seg til. Dessuten har jeg jo tydelig uttrykt at svar fra andre som forstår er like verdifulle - svar som gir mening og ikke minst mestring. Men det handler også om trygghet og tillit nok til å stole på svar. Når feks kjente nick svarer, så stoler jeg mer på det enn om ukjente nick svarer. Og denne tilliten og tryggheten til andre har vokst betydelig mye spesielt siste tiden. Har du ikke lagt merke til det? Jeg kan med hånden på hjertet si at svar fra nhd betydde mest for meg i starten, det gjorde meg trygg osv. Men etterhvert som tilliten og tryggheten steg ift også andre brukere, jevnet det seg mer ut. Og nå veier det minst like mye, kansje også mer, fordi svarene blir mer utdypet. Det har vel med seriøsitet å gjøre.. Uansett om dette er svar som svir eller ikke. Jeg har nyttigjort meg mye her inne med andres tilbakemeldinger (men det tar også tid å fordøye lange svar). Og selv svar jeg fikk i starten, når jeg stolte mest på nhd, har jeg greid å nyttigjøre meg i ettertid. Det har mao gitt mening i ettertid.. Nå prøvde jeg igjen å utbrodere og legge ut i det vide og brede merker jeg.. men jeg sender det likevel. Vi har diskutert dette, og jeg vet du er velmenende. Jeg skulle ønske jeg hadde sett ting slik andre ser - da hadde det vært enkelt; for å innrømme og være ærlig har jeg vokst utrolig mye på.. og det ville mao også vært enkelt ift dette. Men jeg "ser" det jo ikke slik jo :-( Det er du som vet hva du selv føler, ikke andre. Det eneste jeg og andre kan mene noe om, er hvordan det du gjør fra tid til annen er egnet til å bli oppfattet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Kom du deg ut på skøyter i dag? Ja, og vi hadde det kjempefint :-) du og? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja, og vi hadde det kjempefint :-) du og? Så bra ;-))) Fortsett slik! (Denne var like mye til meg selv også) Vi har nettopp kommet inn og humøret er mye bedre enn før jeg dro ut:-) Jeg følte meg dorsk og lat i dag, men nå føler jeg meg friskere og gladere. Det er ikke så mye som skal til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 1. Tiden er inne for å stole på din egen forståelse uten å spørre om be-/avkreftelse. Erfaringen bør ha lært deg at du kan stole på dine egne tolkinger /forståelse. 2. Vennligst bruk tema for innlegget i overskriften (gjelder alle). Jeg, nhd, var vel ikke tema i denne tråden. Skriv evt nhd som et tillegg, men ikke som hovedoverskrift. 3. På enkelte spørsmål om medisiner, diagnostikk og lovverk, er jeg nok en del mer kompetent enn mange på dette forum. På problemstillinger som den du tar opp, får du minst like gode svar fra medbrukerne. Ser du har redigert svaret ditt. Unnskyld at jeg har mast, ovenfor både deg og andre brukere, og at jeg har skapt slike diskusjoner fordi jeg er som jeg er :-(. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det er du som vet hva du selv føler, ikke andre. Det eneste jeg og andre kan mene noe om, er hvordan det du gjør fra tid til annen er egnet til å bli oppfattet. Og det skal jeg nå ta hensyn til. Jeg vil ikke være i en slik "rolle". Jeg skal ikke påkalle nhds oppmerksomhet mer ved å skrive hans initiatiler i overskriften, og det frister heller ikke å bruke fast nick mer. Unnskyld for alt "bråket" som følger med meg. Det gjør meg vondt å vite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Så bra ;-))) Fortsett slik! (Denne var like mye til meg selv også) Vi har nettopp kommet inn og humøret er mye bedre enn før jeg dro ut:-) Jeg følte meg dorsk og lat i dag, men nå føler jeg meg friskere og gladere. Det er ikke så mye som skal til:-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Er det ikke lov å glemme da :-( Sorry.. jeg stopper nå, for nå merker jeg dette tar på :-( jeg orker ikke forsvare meg mer.. Ting blir bare snudd og vendt på. Jeg må sikkert bare legge meg langflat og si meg enig med flertallet - innrømme ting jeg ikke er i stand til å se selv :-( Men så har jeg jo også erfart at ting andre sier og som ikke gir mening der og da gir mening senere. Men dette har pågått så lenge, at jeg synes det er rart jeg ikke har sett det sjøl enda. Og ja, jeg har virkelig prøvd :-( tro meg eller ei :-( Slapp av. Du skal ikke innrømme noe som helst annet enn at du ikke er i stand til å se det andre påpeker. Jeg tror kanskje frosken har rett i det at enkelte ting bare må erkjennes og ikke forklares. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ser du har redigert svaret ditt. Unnskyld at jeg har mast, ovenfor både deg og andre brukere, og at jeg har skapt slike diskusjoner fordi jeg er som jeg er :-(. Nå må du ikke falle helt i kjelleren pga. svarene du har fått. Jeg har ventet på dette. Spørsmålene dine har øket på i det siste og det var bare et spørsmål om tid før det ville komme en tilbakemelding. Men jeg leser svarene annerledes enn deg. Alle de som svarer deg her nå, er mennesker som vil deg vel. I morgen ser du sikkert annerledes på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ser du har redigert svaret ditt. Unnskyld at jeg har mast, ovenfor både deg og andre brukere, og at jeg har skapt slike diskusjoner fordi jeg er som jeg er :-(. Jeg synes ikke du skal be om unnskyldning for noe som helst. Det koster en god del å være så åpen rundt sine egne problemer som det du gjør, og dette står det stor respekt av. Samtidig har det den baksiden at man må tåle å få direkte tilbakemeldinger, både fra NHD og andre. Man vil aldri klare på være godt likt av alle mennesker, og dette er heller ikke noe mål i seg selv. Derimot må man tåle at folk sier det de mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Og det skal jeg nå ta hensyn til. Jeg vil ikke være i en slik "rolle". Jeg skal ikke påkalle nhds oppmerksomhet mer ved å skrive hans initiatiler i overskriften, og det frister heller ikke å bruke fast nick mer. Unnskyld for alt "bråket" som følger med meg. Det gjør meg vondt å vite. Døh! Det er ikke noe bråk med deg : ) For dem som ikke liker å lese dine tråder er det bare for dem å hoppe over dem,ikke verre enn det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg synes ikke du skal be om unnskyldning for noe som helst. Det koster en god del å være så åpen rundt sine egne problemer som det du gjør, og dette står det stor respekt av. Samtidig har det den baksiden at man må tåle å få direkte tilbakemeldinger, både fra NHD og andre. Man vil aldri klare på være godt likt av alle mennesker, og dette er heller ikke noe mål i seg selv. Derimot må man tåle at folk sier det de mener. Jeg forstår og har opplevd alt det du skriver her, og jeg har nyttigjort meg negative tilbakemeldinger like mye som positive. Men når jeg og mine handlinger/adferd er årsaken ift dette og "styret", er det på sin plass å be om unnskyldning, synes jeg. Det er ikke alltid jeg har kommentert slike tilbakemeldinger, men jeg følte et behov for å ytre også mine egne meninger og følelser ift dette, fordi jeg har opplevd mye av dette som urettferdig. Samtidig forstår jeg at andre har meninger, og som jeg også vil ta hensyn til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Og det skal jeg nå ta hensyn til. Jeg vil ikke være i en slik "rolle". Jeg skal ikke påkalle nhds oppmerksomhet mer ved å skrive hans initiatiler i overskriften, og det frister heller ikke å bruke fast nick mer. Unnskyld for alt "bråket" som følger med meg. Det gjør meg vondt å vite. Ser at du er veldig sår nå, uten at jeg helt ser at responsen du har fått her på dol i dag gir grunn til at du føler deg så avvist. Mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med og at det er derfor jeg ikke ser hva det er du reagerer å sterkt på. Jeg tror ikke det er noen utenom evt. du selv, som forventer at du skal kunne løse ting du sliter med i løpet av noen måneders terapi. Det har skjedd store endringer i livet ditt det siste året, og du har fortsatt mye jobb å gjøre før hverdagen på det jevne vil kunne oppleves som ukomplisert. Prøv å se om det er en eller annen måte du kan få en god kveld på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Nå må du ikke falle helt i kjelleren pga. svarene du har fått. Jeg har ventet på dette. Spørsmålene dine har øket på i det siste og det var bare et spørsmål om tid før det ville komme en tilbakemelding. Men jeg leser svarene annerledes enn deg. Alle de som svarer deg her nå, er mennesker som vil deg vel. I morgen ser du sikkert annerledes på det:-) Jeg er helt rolig nå. Det bare toppet seg en vending, da det strømmet inn flere tilbakemeldinger samtidig. Det skal ikke få knekke meg. Jeg har vært gjennom dette før og har erfart ganske mye ift dette. Ting jeg faktisk også har tatt med meg i "rl". :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er helt rolig nå. Det bare toppet seg en vending, da det strømmet inn flere tilbakemeldinger samtidig. Det skal ikke få knekke meg. Jeg har vært gjennom dette før og har erfart ganske mye ift dette. Ting jeg faktisk også har tatt med meg i "rl". :-) Bra:-) Ha en fortsatt fin jul:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nok er nok? 123 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Du går fra den ene sinnstilstanden til den andre på så kort tid. Nå er du igjen i den greia der du svartmaler. "aldri har jeg følt meg så mislykket som jeg gjør nå :-( " Mener du virkelig at dette topper det å se mannen denge løs på ungen og deg selv uten at du kan klare å verge dem? Nei, skjønner ikke hvorfor du ikke har fått EUPF diagnosen for lenge siden. Huff nå var jeg slem. Skulle ikke du ha pause fra terapi? Virker nesten som du er manisk opptatt av å skrive innlegg her for tiden. Det er greit det forsåvidt. Men da skjønner jeg heller ikke hvorfor du var så stolt da du sa du ikke ville bruke mer tid på DOL. Ble bare så irritert på at du spør og spør igjen og igjen. Tar aldri slutt jo... Som om du aldri kan si deg fornøyd. Du må bare stille et spørsmål, så et til osv,osv. NHD har svart deg ekstremt mange ganger og veldig mange har skrevet til deg. Kanskje bør du lese disse igjen? Veldig mye av det du roper om er ting som folk har skrevet klokt om til deg før.... Godt skrevet, må si meg enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Din historie er etter min mening en svært spennende utviklingshistorie. Den er også et eksempel på at mennesker i pressede situasjoner finner ressurser i seg selv som man ikke visste at var tilgjengelige. Kanskje er det all terapien du hadde gjennomgått på forhånd som gjorde at du var såpass beredt til å takle en så umulig situasjon som du plutselig sto midt oppe i. Høres riktig ut å ha valgt gruppeterapien. Du er for erfaren til å gå inn i behandlingsrelasjoner som ikke også fokuserer på det store potensialet du har for endring. Håper julen har vært rimelig ok :-) Det har gått bra i julen, med lista lagt litt langt nede. Det er en tid som trigger opp mye grums, men jeg bare flyter med fra dag til dag så godt det lar seg gjøre. Litt mer mareritt på morgenkvisten enn vanlig blir det, men nå har jeg sovet middag på sofaen med pledd og familieprat i bakgrunnen. Tror det blir greit med hverdager igjen. Folk rundt meg har også oppadgående helsekurve, så det er bra. Håper du har fine juledager også) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ser at du er veldig sår nå, uten at jeg helt ser at responsen du har fått her på dol i dag gir grunn til at du føler deg så avvist. Mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med og at det er derfor jeg ikke ser hva det er du reagerer å sterkt på. Jeg tror ikke det er noen utenom evt. du selv, som forventer at du skal kunne løse ting du sliter med i løpet av noen måneders terapi. Det har skjedd store endringer i livet ditt det siste året, og du har fortsatt mye jobb å gjøre før hverdagen på det jevne vil kunne oppleves som ukomplisert. Prøv å se om det er en eller annen måte du kan få en god kveld på. Det har ikke noe med avvisning å gjøre. Det begynte med det teite og dumme spørsmålet jeg aldri skulle stilt for min egen del, og som jeg skulle ønske jeg ikke hadde fått svar på av hensyn til andre brukere. Pga det, hadde jeg så lyst til å få innlegget slettet, men jeg turte ikke be om det enda en gang.. Det var noe som gjorde at jeg følte at min innsats er bortkastet; fordi det bare fører til grubling - og det med grubling har jeg strevet mye med, bl.a fordi jeg synes det er vanskelig å vite hva som er grubling og ikke. dermed så jeg ikke noen andre utveier enn å bare gi opp, fordi jeg er så dum som jeg er som må ha ting inn med t-skje. Dermed ballet det bare på seg, og jeg svarte andre brukere fortløpende. Nå har også nhd bekreftet det andre lenge har sagt, at jeg maser på han. Iallefall slik jeg tolker hans svar; det han føyde til. Derfor følte jeg behov for å uttrykke min beklagelse (selv om både han og andre har grunn til å ikke tro på meg). For jeg ER oppriktig lei meg for at jeg har vært til bry her inne. Jeg har aldri ønsket å være "synlig" her inne.. det er faktisk noe jeg hater.. men samtidig har jeg valgt å være det, ved å være såpass åpen inkl å bruke fast nick. Vanskelig kombinasjon. Og siden jeg skaper så mye trøbbel her inne fordi jeg er som jeg er, må jeg gjøre noe med det - for jeg vil ikke skyve andre vekk, og har aldri ønsket det :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mjau80 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Og det skal jeg nå ta hensyn til. Jeg vil ikke være i en slik "rolle". Jeg skal ikke påkalle nhds oppmerksomhet mer ved å skrive hans initiatiler i overskriften, og det frister heller ikke å bruke fast nick mer. Unnskyld for alt "bråket" som følger med meg. Det gjør meg vondt å vite. Fint om du tar det til etterretning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Fint om du tar det til etterretning. Ja, siden flertallet mener det, så skal jeg gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg vil bare minne deg på noen ting. Noe av den store oppgaven for deg, og meg, som har mye å jobbe med i livet og som trenger trening i "å stå i livet", er nettopp det å bli værende i denne prosessen med all den usikkerheten som finnes, uten bekreftelser. Jeg husker en gang terapeuten min sa til meg at selv om en ømsker øyeblikkelig behovstilfredsstillelse, er det ikke nødvendigvis det vi egentlig trenger. Noen behov skal ikke tilfredsstilles. Selv om de medfører ro og fred i øyeblikket, skal de ikke tilfredsstilles. Du har et voksen jeg inne i deg, som skal fovalte alt inne i deg. Av og til er jeg som et lite barn og vil ha trøst og bekreftelse fra mine venninner. Da hender det at jeg gjør nettopp det. Ringer til en venninne og sier hvordan jeg har det, og jeg får være liten og får bekreftelse på det jeg trenger. Andre ganger, når jeg sjekker med mitt voksne jeg, sier den voksne delen til barnet mitt at denne gangen får du ikke det. Du kan ikke få alt du peker på. Denne gangen er det annet som er viktigere. En venninne av meg vil gjerne være prinsesse. Da tenker jeg på det prinsessesyndromet som får mange kvinner til å få en særdeles usunn relasjon til en partner. Gang på gang ender hun opp med dårlige menn og elendige relasjoner. Vi har snakket mye om det. Bevisstgjøring på dette har gjort at hun nå ikke lar dette indre barnet få styre henne, men hun styrer det i større grad. Skjønner du hvor jeg vil hen? Kanskje jeg er litt rotete. Det er lov å søke bekreftelse, men noen ganger, kanskje mange ganger, er det din livsoppgave her og nå i forhold til fremgangen i din prosess, og stå i ting uten bekreftelse. Lære å leve med det usikre i livet. At livet består av mange spørsmål og færre svar. Hver gang du får noe du lurer på vil du ha svar. Får du svar, roer det seg litt, men da kommer det nye spørsmål. Du legger ikke ting bak deg slik at hjernen din får fred. Hjernen finner noe nytt å beskjeftige seg med ganske så umiddelbart. Og slik ruller ballen, og du øker det stresset du ønsker å forminske ved å få svar. Dette er forsåvidt viktige ting med en prosess, å søke svar, men alt med måte, og tro meg etter mange herrens år i terapi, innsikt er meget oppskrytt som vei til lykke og et mer funksjonelt liv. Etter bruddet har jeg tatt mange andre tilnærmingsmåter til å komme meg ut i verden igjen. All verdens lesing og grubling gav meg ikke mye lykke. Jeg ble kanskje litt klokere, men i det virkelige livet har det ofte bare vært et middel jeg kunne bruke til å kompensere for i relasjoner, for det faktum at jeg ikke følte meg bra nok i meg selv, og jeg har endt opp som sjelesørger og "søppelbøtte" for andre mennesker, min egen feil. Jeg har prøvd å betale tilbake for at jeg æren av å få være i deres selskap. Terapi trenger praktiske ben å gå på. Jeg kontrollerer tankene mine mer nå, styrer dem mer, og i forhold til problematikken din med slitasje og stress, er jeg overbevist om at hukommelse, fokus og konsentrasjon, vil falle på plass ved å ikke være så dyp. La tankene dine få fred, og la livet gradvis helbrede deg. Nå lager du en fortsatt slitasje i topplokket, ved å skulle finne ut av alle slags ting. Et bedritent gammelt liv, som mange av oss har hatt, leges aller mest ved å leve et nytt. Livsbetingelsene dine er annerledes nå, og du må la ting få litt tid, mye kan skje ved det Og da ved å ta en mer praktisk tilnærming til ting også. Hjernen har en stor evne til å restituere seg selv, men jeg tror det er viktig å la den få litt fred da. Poeng: Den får ikke fred ved at du får svar på stort og smått. Da leter den grublende hjernen etter nye ting den trenger svar på. Den får mer fred når du velger å la alle livets undringer sveve litt rundt der, og aksepterer at det er greit. Svar dukker gjerne opp likevel, kanskje på en av joggeturene du velger å ta. Jeg har bestemt meg for å ikke være så dyp. Det er bare oppskrytte greier. En annen venninne av meg hevder hun er dyp når hun går langt ned i ting og grubler og jobber med seg selv. Jeg sier til henne at hun er selvdestruktiv, ikke dyp. Det er en kort vei til det selvdestruktive når en prøver å jobbe seg gjennom ting ved å la hele livet bli et terapirom. La hjernen din få litt fred, da restitueres systemet lettere. Det jobbes i deg likevel. Mvh Jeg vil bare si tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar. Det sto mye klokt der. Jeg ble såret eller noe i den duren av noe du skrev, vet ikke helt hva, men iallefall så "slo" det meg at jeg bare grubler og at det ikke kommer noe godt utav min strategi; derfor like greit å gi opp liksom. Det var ikke negativt ment ovenfor hverken deg eller andre, kun meg selv. Jeg ønsket bare å si det til deg, og det kommer også rett fra hjertet.. men jeg håper ikke at jeg har såra deg eller noe sånt ( Jeg håper du forstår hva jeg mener, og at dette er oppriktig ment fra min side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/320962-nhd/page/3/#findComment-2652550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.