Gå til innhold

Dåp

Gjest Snart dåp

Anbefalte innlegg

Gjest Snart dåp

Hva mener med dette: fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Må fadderene tro på gud? Eller kan dem være i en annen religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir ikke spurt om de tror på Gud nei, men de må være medlem av statskirken el.

Jeg er fadder, er ikke medlem av statskirka.

Vi hørte oss fore og det var visst en gammel regel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke medlem i den norske kirke, eller andre trossamfunn for øvrig. Eneste medlemskapet jeg har er i Norsk Schæferhundklub, men det teller nok ikke :-)

Jeg er fadder og har vært forlover i kirkelig dåp og bryllup, det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart dåp

Jeg er ikke medlem i den norske kirke, eller andre trossamfunn for øvrig. Eneste medlemskapet jeg har er i Norsk Schæferhundklub, men det teller nok ikke :-)

Jeg er fadder og har vært forlover i kirkelig dåp og bryllup, det var ikke noe problem.

Men kan dem være hinduer?.Mannen min er fra india og er katolikk.Men dem han vil skal være faddere er hinduer.Har ikke familie her og vanskelig for dem å komme hit til dåp.Jeg har også liten familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan dem være hinduer?.Mannen min er fra india og er katolikk.Men dem han vil skal være faddere er hinduer.Har ikke familie her og vanskelig for dem å komme hit til dåp.Jeg har også liten familien

Hmm, jeg tror jo ikke på noen ting. Kanskje lettere å godta det for kirken?

Hør med kirken eller eventuelt presten som skal døpe du, så får du iallefall et korrekt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele meningen med en barnedåp er jo at man avgir et løfte om at man skal oppdra barnet i den kristne tro. Man må ikke være medlem av statskirken, men bekjenne seg til en kristen tro. Fadderne skal jo "hjelpe" foreldrene med å oppdra barnet i den kristne troen. Dermed kan fadderene IKKE tilhøre en annen religion en den kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Hele meningen med en barnedåp er jo at man avgir et løfte om at man skal oppdra barnet i den kristne tro. Man må ikke være medlem av statskirken, men bekjenne seg til en kristen tro. Fadderne skal jo "hjelpe" foreldrene med å oppdra barnet i den kristne troen. Dermed kan fadderene IKKE tilhøre en annen religion en den kristne.

Jeg mener at en ikke bekjenner seg til noe som helst. En får spørsmålet om en vil at barnet skal vokse opp i dette , og det vil en. Årsakene til det kan være mange. Å hjelpe til å fostre noen opp i den kristne tro som fadder kan en også gjøre uten at en bekjenner, men er en med i et annet samfunn har en bekjent seg til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en ikke bekjenner seg til noe som helst. En får spørsmålet om en vil at barnet skal vokse opp i dette , og det vil en. Årsakene til det kan være mange. Å hjelpe til å fostre noen opp i den kristne tro som fadder kan en også gjøre uten at en bekjenner, men er en med i et annet samfunn har en bekjent seg til noe annet.

Dåpsliturgien sier følgende:

4 Dåpens forpliktelse

Vil foreldre og faddere reise seg. (De reiser seg på sine plasser)

Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus,

skal være vitner om at det er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar:

å be for barnet, lære det selv å be,

og hjelpe det til å bruke Guds ord og Herrens nattverd,

for at det kan bli hos Kristus når det vokser opp,

likesom det ved dåpen blir forenet med ham.

Prest: Vil dere at (barnets fornavn nevnes)

skal døpes til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn,

og oppdras i den kristne forsakelse og tro?

Den som bærer barnet, svarer: Ja.

Gud bevare din utgang og din inngang fra nå og til evig tid.

Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn, {+}

til et vitnesbyrd om at du skal tilhøre den korsfestede

og oppstandne Jesus Kristus og tro på ham.

Etter vår Herre Jesu Kristi ord og befaling døper jeg deg

til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Altså, de som døper et barn forplikter seg til å oppdra barnet i den kristne tro, dvs. kristendommen. Fadderne forplikter seg til det samme, de skal be med barnet og lære barnet å be, og lære barnet å bruke Guds ord og nattverd.

Dette sier dåpsliturgien, og dette svarer fadderne bekreftende på. Du kan altså ikke være f.eks hindu og love å oppdra ett barn til kristendommen. Dette vil jo i så fall være i strid med deres egen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha troende hinduer som faddere er vel like godt som å ikke ha faddere? Eller? Faddere skal jo etter gammelt være med å oppdra dåpsbarnet i den kristne tro og ikke bare vitner til dåpen.

Jeg mener å huske at medlemmer i pinsebevegelsen ikke kan være faddere, for de er i mot barnedåp og for voksendåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dustedama

Slett ikke. Det er helt klare regler i forhold til dette.

Well, det er ikke min erfaring at det er _helt_ klare regler ang dette. Jeg kjenner folk som har blitt nektet å være faddere i én kirke fordi de er pinsevenner, mens det har vært uproblematisk i en annen kirke. Så reglene er ikke mer klare enn som så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt poeng

Dåpsliturgien sier følgende:

4 Dåpens forpliktelse

Vil foreldre og faddere reise seg. (De reiser seg på sine plasser)

Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus,

skal være vitner om at det er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar:

å be for barnet, lære det selv å be,

og hjelpe det til å bruke Guds ord og Herrens nattverd,

for at det kan bli hos Kristus når det vokser opp,

likesom det ved dåpen blir forenet med ham.

Prest: Vil dere at (barnets fornavn nevnes)

skal døpes til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn,

og oppdras i den kristne forsakelse og tro?

Den som bærer barnet, svarer: Ja.

Gud bevare din utgang og din inngang fra nå og til evig tid.

Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn, {+}

til et vitnesbyrd om at du skal tilhøre den korsfestede

og oppstandne Jesus Kristus og tro på ham.

Etter vår Herre Jesu Kristi ord og befaling døper jeg deg

til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Altså, de som døper et barn forplikter seg til å oppdra barnet i den kristne tro, dvs. kristendommen. Fadderne forplikter seg til det samme, de skal be med barnet og lære barnet å be, og lære barnet å bruke Guds ord og nattverd.

Dette sier dåpsliturgien, og dette svarer fadderne bekreftende på. Du kan altså ikke være f.eks hindu og love å oppdra ett barn til kristendommen. Dette vil jo i så fall være i strid med deres egen religion.

Ja det var mitt poeng. Du kan ikke tilhøre og bekjenne deg til noe som strider mot kristendommen. Men mange har et pragmatisk forhold til dette. De er ikke personlig ie forhold til troen, men synes det er greit at barna derers eller fadderbarna vokser opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...