Gå til innhold

1.års trass?

Gjest mamma til ettåring

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til ettåring

Har en datter på ett år som har vært en engel til nå. Sovet bra, spist bra og er rolig og blid. Nå virker det som mye har snudd. Hun "klikker" om hun ikke får det som hun vil, hyler og bender seg bakover, spytter ut maten - vil omtrent ikke spise noe.

What to do??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt går i perioder gjennom hele småbarnstiden. Det gjelder bare å bite tenna sammen, ikke gi etter for trassen og holde ut - det går over! Men velg kampene dine, ellers blir du helt utslitt. Det er bra og nødvendig å være konsekvent, men det er ikke nødvendig å legge opp til konflikt der du ser at den kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bestemme det hun kan bestemme og ikke bestem over henne bare for å bestemme.

Å øve seg på å få egne meninger er en del av det å bli stor og det syns jeg en ikke skal forsøke å bekjempe, men legge opp til der det er naturlig og forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pick your fights. Ikke slåss om alt, men finn dine områder der du er staere enn henne.

Ved matbordet sitter vi ordentlig og vi spiser og drikker - vi kaster ikke maten på gulvet og vi tømmer ikke drikken utover bordet, da får vi ikke sitte ved matbordet lenger.

I bilen har vi selen på. Om den tas av stoppes bilen, Kort og godt.

Forøvrig er det helt normalt, og sunt, det du opplever at hun gjør nå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne bestemme det hun kan bestemme og ikke bestem over henne bare for å bestemme.

Å øve seg på å få egne meninger er en del av det å bli stor og det syns jeg en ikke skal forsøke å bekjempe, men legge opp til der det er naturlig og forsvarlig.

Helt enig med deg!

En ettåring trasser ikke ennå,det kommer senere! Hun er vitebegjærlig og undersøkende på alle felt nå! Det er helt naturlig!

Prøver seg nok med litt tårer ,for å få viljen sin,men prøv heller å avlede, enn å være streng!Min..får ikke lov å røre Tv og ett par andre dyre ting som ikke kan flyttes på,men ellers har jeg ryddet

bort det jeg er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min hadde sin trassperiode fra han var 18 mndr til han var 2,5 år. Hadde opptil 5-6 raserianfall pr dag, som kunne vare opptil en time. Det eneste som hjalp var å være standhaftig og la ungen tømme seg for frustrasjon.

For å forebygge anfall hjalp det å begrense antall valg til maks to, feks. rød eller blå strømpebukse.

Ikke dille av typen "vil du ikke ha potet, nei men kjære deg kan du ikke spise litt gulrot isteden, eller kanskje brødskive, eller kanskje kavring eller..."

Ikke spørre! Skal man noe så sier man "nå går vi", ikke "Vil du gå nå?"

Slår ungen seg vrang på offentlig sted, ignorer alle stygge/medfølende blikk. Bær ungen vekk om nødvendig for omgivelsene.

-og enkelte ting MÅ gjennomføres til tross for hyl og skrik. Tannpuss, bleieskift, vasking/dusjing/bading.

Det viktigste er at man som voksen velger sine kamper, og når man først har tatt opp kampen må man stå på sitt og være staest. Selv hvis det innebærer å følge en vrang unge inn i senga 76 ganger på en kveld. Hvis ikke gjør man det verre for seg selv i neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Har hun begynt i barnehage eller annen barnepass i nyere tid?

Da vår engel var rundt året reagerte han med sinne (rettet mot meg, ikke mot far) hvis vi var for mye borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...