Gå til innhold

Hodeplagg som hindrer lugging, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg jobber med en psykisk utviklingshemmet gutt som er fæl til å lugge. i situasjoner hvor jeg må bøye meg for å ta på sko, ta på bukse etc er jeg spesielt utsatt. jeg har lagt hår, og er hårsår.

Nå tenker jeg seriøst på å gå med hodeplagg for å hindre lugging. Men hva fungerer best? Tenkte litt på Hijab, men det er kanskje litt drøyt? hvor får jeg isåfall tak i det?

Skrevet

Trekk en Buff over håret? Det blir litt luftigere enn de fleste andre hodeplagg jeg kan komme på pr umiddelbart. Og enkelt å ta på. Særlig lekkert er det ikke, men jeg ser liksom for meg at du er litt forbi lekkert-stadiet når du ber om et sånt råd :)

Gjest best wishes
Skrevet

Trekk en Buff over håret? Det blir litt luftigere enn de fleste andre hodeplagg jeg kan komme på pr umiddelbart. Og enkelt å ta på. Særlig lekkert er det ikke, men jeg ser liksom for meg at du er litt forbi lekkert-stadiet når du ber om et sånt råd :)

eh, hva er en buff?

Skrevet

eh, hva er en buff?

En sånn universalplagg-greie som de har på sportsbutikker. Som ei lang pølse av tynt stoff. Kan brettes til pannebånd, knyttes til lue, ha omkring halsen som skjerf/hals, og altså ha over håret som tørkle :)

Den på bildet er bretta sammen til panneband, men de er ca 30cm lange vanligvis. Du får dem lengre også, men da oftest med en tynn fleecekant i ene enden.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Clothing/Hats/Buff%20Headgear%20-%20High%20UV%20Buff/Test%20Report%20by%20Thomas%20Vickers/buff1.JPG

Gjest best wishes
Skrevet

En sånn universalplagg-greie som de har på sportsbutikker. Som ei lang pølse av tynt stoff. Kan brettes til pannebånd, knyttes til lue, ha omkring halsen som skjerf/hals, og altså ha over håret som tørkle :)

Den på bildet er bretta sammen til panneband, men de er ca 30cm lange vanligvis. Du får dem lengre også, men da oftest med en tynn fleecekant i ene enden.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Clothing/Hats/Buff%20Headgear%20-%20High%20UV%20Buff/Test%20Report%20by%20Thomas%20Vickers/buff1.JPG

Skal vurdere om jeg ikke skal gå til anskaffelse av en slik ja

Skrevet

Du kan vel dette hundre ganger bedre enn meg, men når jeg var i praksis og jobbet med psykisk utviklingshemmede sa de vi skulle lene oss _mot_ den som lugget.

Gjest best wishes
Skrevet

Du kan vel dette hundre ganger bedre enn meg, men når jeg var i praksis og jobbet med psykisk utviklingshemmede sa de vi skulle lene oss _mot_ den som lugget.

skjønner ikke helt hvorfor det skulle hjelpe. Han holder grepet fast, åkke som. men at det kan bli mindre smertefullt hvis man lener seg mot er jeg enig i.

Skrevet

skjønner ikke helt hvorfor det skulle hjelpe. Han holder grepet fast, åkke som. men at det kan bli mindre smertefullt hvis man lener seg mot er jeg enig i.

Trekker du deg vekk vil han gjerne rive av deg håret til slutt. Det første instinktet er vel å rive seg vekk. Bruker du styrken som ligger i kroppsvekten og lener deg inn i han, mister han litt balansen og må gjerne slippe taket.

Jeg prøvde dette og det fungerte greit. Jeg gjorde det jo på en forsiktig måte da, men det er dramatisk nok når noen virkelig lugger deg.

Skrevet

Man må nok lene seg så hardt mot at dere begge mister balansen, men det er bedre det.

Og alt etter hvor utviklingshemmet han er, kan det kanskje foregå en atferdsterapeutisk læring etterhvert, men det vet jeg ikke.

Gjest best wishes
Skrevet

Trekker du deg vekk vil han gjerne rive av deg håret til slutt. Det første instinktet er vel å rive seg vekk. Bruker du styrken som ligger i kroppsvekten og lener deg inn i han, mister han litt balansen og må gjerne slippe taket.

Jeg prøvde dette og det fungerte greit. Jeg gjorde det jo på en forsiktig måte da, men det er dramatisk nok når noen virkelig lugger deg.

''Bruker du styrken som ligger i kroppsvekten og lener deg inn i han, mister han litt balansen og må gjerne slippe taket.

''

Han lugger ofte når han sitter og da har han ingen balanse å miste.

Skrevet

''Bruker du styrken som ligger i kroppsvekten og lener deg inn i han, mister han litt balansen og må gjerne slippe taket.

''

Han lugger ofte når han sitter og da har han ingen balanse å miste.

Men tror du ikke likevel at det kan sette han litt ut av spill om du "legger" deg over han?

Jeg skjønner at det ikke er et vidundermiddel som løser alle problemer, men det er nå en strategi en kan prøve.

Gjest best wishes
Skrevet

Men tror du ikke likevel at det kan sette han litt ut av spill om du "legger" deg over han?

Jeg skjønner at det ikke er et vidundermiddel som løser alle problemer, men det er nå en strategi en kan prøve.

Jo jeg kan alltids prøve:)

Skrevet

Hvordan skal jeg klare det?, det der så veldig komplisert ut

Neida. Jeg hadde det alltid sånn før, og fletta selv på 1-2-3. Du bare starter på ei lita flette øverst på bakhodet, og for hver gang du skal legge over til andre siden, så tar du med litt mer hår fra den siden du er på. Da blir det sånn til slutt - nesten av seg selv.

Skrevet

Hvordan skal jeg klare det?, det der så veldig komplisert ut

:-) jeg flettet håret slik ofte i ungdomstida, så jeg fikser det nok fortsatt:-)

Ikke så vanskelig, men best å bli vist det personlig.

Gjest høstløv
Skrevet

Ha med en stor hårklemme og sett håret opp i klemmen, når du skal ta deg av denne gutten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...