Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Frøet er snart 10 mnd, og har lenge brukt nattpose fordi hun spreller sånn om natten at dyna fyker alle veier. Det var egentlig hele grunnen til at vi kjøpte en slik pose. Men nå har hun begynt å styre sånn når hun skal legge seg, både på dagen og om kvelden. Hun reiser seg opp og kaster smokken over kanten, så står hun der og gråter og gråter til hun nesten segner om - eller vi kommer og hjelper henne ned i senga igjen, og finner smokken. Så går vi ut - og det er på`n igjen! Og mange ganger hver natt må jeg flytte henne fordi hun har ålet seg rundt oppi senga og ligger og stanger i sprinklene. Dette er innmari slitsomt for både henne og oss, og noen ganger legger jeg meg ved siden av henne og holder henne rett og slett nede. Da kjemper hun i noen sekunder, så gir hun opp og sovner. Så hvis hun bare ikke hadde hatt muligheten til å reise seg opp... Hun våkner med en gang jeg knirker meg ut av rommet, så det er ingen god løsning. Så lurer jeg på disse stroppene til nattposen da... Det følger jo med en strikk som kan festes rundt madrassen. Har noen av dere brukt denne? Er liksom så usikker på om det er riktig å stroppe henne fast! Hvordan har dere gjort det i så fall? Løsnet barnet når dere legger dere? Det vil jo hjelpe lite her, da hun størjer hele natten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stormfully Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 På tide å gjemme smokken, unger trenger ikke å suge til de er flere år? Vil tippe et par netter vil være nok :-). La ungen gråte, gå inn med jevne mellomrom, ikke ta opp ungen, kun snakke beroligende og gå ut igjen. Men du må holde deg hard, selv om du føler deg helt forferdelig :-). Gjorde sånn med min sønn, han er nå voksen og kan ikke huske dette med smokken engang 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 På tide å gjemme smokken, unger trenger ikke å suge til de er flere år? Vil tippe et par netter vil være nok :-). La ungen gråte, gå inn med jevne mellomrom, ikke ta opp ungen, kun snakke beroligende og gå ut igjen. Men du må holde deg hard, selv om du føler deg helt forferdelig :-). Gjorde sånn med min sønn, han er nå voksen og kan ikke huske dette med smokken engang Nei, jeg kommer ikke til å kutte smokken enda! Vi driver med avvenning fra puppen på natten enda, så smokken skal hun få ha:-) Men altså, hun får aldri gråte seg til å komme opp av senga! Jeg går bare inn og legger henne ned og gir henne smokken. Men det gjaldt kanskje bare i forbindelse med smokkeslutt... Forresten så er ikke dette bare en sak om smokken, jeg er overbevist om at hun ville styre rundt oppi der uansett, og hun klarer ikke å legge seg ned og roe seg selv igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Vi brukte en slik nattpose til vår minste fra ca 3mnd alder. Jeg husker ikke helt om vi tjoret fast i madrassen eller sprinklene. Vi begynte jo relativt tidlig med nattposen slik at lillesøster aldri fikk vanen med å reise seg i senga. Jeg vet jo ikke hvordan ditt frø vil reagere på å plutselig bli bundet fast. Du må nesten bare prøve å kanskje forberede deg på litt skriking i starten. Jeg vet ikke helt om jeg ville løsnet på posen før jeg selv tok kveld. Om hun våkner på natta og styrer er du jo da like langt. Angående smokken ble jeg så lei av å putte smokken på plass stadig vekk at vi rett og slett kastet den før hun var 6mnd. Allerede etter få dager hadde vi roligere netter, vi slapp famle etter smokken i nattemørket. Hun ble merkbart blidere på dagtid da den evige småsutringen etter smokken ble borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Vi prøvde med slike stropper til eldstemann når hun var i den alderen, men hun ble rasende... Jeg kan igrunnen forstå henne, for jeg hadde fått klaus av å bli sittende fast slik ;-) Legge mange smokker i senga hennes? Feste smokken til kort bånd i pysjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stormfully Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Nei, jeg kommer ikke til å kutte smokken enda! Vi driver med avvenning fra puppen på natten enda, så smokken skal hun få ha:-) Men altså, hun får aldri gråte seg til å komme opp av senga! Jeg går bare inn og legger henne ned og gir henne smokken. Men det gjaldt kanskje bare i forbindelse med smokkeslutt... Forresten så er ikke dette bare en sak om smokken, jeg er overbevist om at hun ville styre rundt oppi der uansett, og hun klarer ikke å legge seg ned og roe seg selv igjen. Jeg måtte reise bort en uke da sønnen var liten, husker jeg. Han lå og sutret om natta og var urolig også. Da jeg kom tilbake sov han som en engel. Den som passet han hadde ikke hørt denne sutringen som jeg våknet av. Lærte at mor noen ganger skjemmer bort sine små..sier ikke at du gjør dette. Bare deler erfaring :-). Tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Vi prøvde med slike stropper til eldstemann når hun var i den alderen, men hun ble rasende... Jeg kan igrunnen forstå henne, for jeg hadde fått klaus av å bli sittende fast slik ;-) Legge mange smokker i senga hennes? Feste smokken til kort bånd i pysjen? Jeg tror egentlig ikke det er smokken som er det store problemet, den er bare en del av styringen hennes. Jeg er overbevist om at hun ville styrt rundt oppi der uansett! Noen ganger har hun smokken i hånden mens hun ordner rundt, så jeg tror rett og slett det er det at hun prøver å holde seg selv våken ved å herje mest mulig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg tror egentlig ikke det er smokken som er det store problemet, den er bare en del av styringen hennes. Jeg er overbevist om at hun ville styrt rundt oppi der uansett! Noen ganger har hun smokken i hånden mens hun ordner rundt, så jeg tror rett og slett det er det at hun prøver å holde seg selv våken ved å herje mest mulig... La henne bare herje rundt.... Gå inn til henne med jevne mellomrom og legg henne nedi senga igjen med et vennlig og bestemt "Natta, nå må du sove!". Gå ut av rommet og gjenta samme prosedyre hele tiden. Etter en tid vil hun lære seg å roe seg selv, men det er veldig tøft når det står på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Vi brukte en slik nattpose til vår minste fra ca 3mnd alder. Jeg husker ikke helt om vi tjoret fast i madrassen eller sprinklene. Vi begynte jo relativt tidlig med nattposen slik at lillesøster aldri fikk vanen med å reise seg i senga. Jeg vet jo ikke hvordan ditt frø vil reagere på å plutselig bli bundet fast. Du må nesten bare prøve å kanskje forberede deg på litt skriking i starten. Jeg vet ikke helt om jeg ville løsnet på posen før jeg selv tok kveld. Om hun våkner på natta og styrer er du jo da like langt. Angående smokken ble jeg så lei av å putte smokken på plass stadig vekk at vi rett og slett kastet den før hun var 6mnd. Allerede etter få dager hadde vi roligere netter, vi slapp famle etter smokken i nattemørket. Hun ble merkbart blidere på dagtid da den evige småsutringen etter smokken ble borte. Jeg tror mi var et par mnd da vi kjøpte nattposen. Den gangen var hun så innmari varm, så hun svettet nesten bort i den! Men vi tok den frem igjen da hun var 5 mnd tror jeg, og har brukt den hver natt siden. Men den hindrer henne da ikke i å reise seg...! Der er det full rulle uansett:-) Akkurat nå er vi inne i "kutte-nattpupp-perioden", så jeg tar ikke fra henne smokken nå! Men at det skaper roligere netter er nok så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 La henne bare herje rundt.... Gå inn til henne med jevne mellomrom og legg henne nedi senga igjen med et vennlig og bestemt "Natta, nå må du sove!". Gå ut av rommet og gjenta samme prosedyre hele tiden. Etter en tid vil hun lære seg å roe seg selv, men det er veldig tøft når det står på! Det er jo det vi gjør da... Men jeg tror ikke dette er noe hun gjør for å få vår oppmerksomhet, og tatt opp igjen bli hun aldri - bare lagt ned og vi sier natta om igjen. Jeg har inntrykk av at hun bare ikke vil sovne, at hun prøver å holde seg våken. Vi har holdt på slik en god stund nå, uten at noe har forandret seg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg måtte reise bort en uke da sønnen var liten, husker jeg. Han lå og sutret om natta og var urolig også. Da jeg kom tilbake sov han som en engel. Den som passet han hadde ikke hørt denne sutringen som jeg våknet av. Lærte at mor noen ganger skjemmer bort sine små..sier ikke at du gjør dette. Bare deler erfaring :-). Tror Jeg forstår hva du mener, og er overbevist om at det er sant! Det er klart hun ikke "trenger" smokken, og helt sikkert hadde hatt roligere netter uten! Og det er klart hun i underbevisstheten veit at mamma kommer og hjelper henne hvis hun bare klynker litt;-) Men for størjinga sin del tror jeg smokken har lite å si... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg hadde nok kuttet ut smokken. Når hun kaster den over kanten får hun erfare at da blir smokken faktisk borte og hun får den ikke tilbake, men må sove uten den. Kanskje hadde jeg reimet henne fast også om hun reiser seg og står og hyler, men ikke i madrassen! Strikken eller festene skal under sengebunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg ville ikke brukt den. Kjøp en sånn smokkelenke og fest til puta hennes, så faller den ihvertfall ikke ut av senga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er jo det vi gjør da... Men jeg tror ikke dette er noe hun gjør for å få vår oppmerksomhet, og tatt opp igjen bli hun aldri - bare lagt ned og vi sier natta om igjen. Jeg har inntrykk av at hun bare ikke vil sovne, at hun prøver å holde seg våken. Vi har holdt på slik en god stund nå, uten at noe har forandret seg... Jeg skjønner.... Jeg tror nesten bare dere må fortsette på samme måten som nå, helt til hun lærer å finne roen selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg hadde nok kuttet ut smokken. Når hun kaster den over kanten får hun erfare at da blir smokken faktisk borte og hun får den ikke tilbake, men må sove uten den. Kanskje hadde jeg reimet henne fast også om hun reiser seg og står og hyler, men ikke i madrassen! Strikken eller festene skal under sengebunnen. Under bunnen? Ok... Ja jeg tror ikke dette har mest med smokken å gjøre, og ikke oppmerksomhet fra oss heller. Mer at hun prøver å holde seg våken. Så hun ville nok størje uansett smokk eller ei! Smokkeslutt er vi forresten ikke klare for enda, vi er midt i nattpuppavvenning, og jeg vil ikke ta begge deler på en gang, selv om det sikkert kunne vært like greit. Saken er at hun er så innmari flink og avvenner seg selv, så jeg vil rett og slett ikke forstyrre den prosessen på noe vis:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg ville ikke brukt den. Kjøp en sånn smokkelenke og fest til puta hennes, så faller den ihvertfall ikke ut av senga. Har smokkelenke, men ikke pute;-) Men altså, jeg tror ikke det er smokken som er det store problemet her. Mer at hun styrer for å prøve å holde seg våken! Ofte ligger hun med smokken i hånda mens hun størjer rundt i senga... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg skjønner.... Jeg tror nesten bare dere må fortsette på samme måten som nå, helt til hun lærer å finne roen selv? Ja, det blir nok kanskje sånn ja... Mulig vi kommer til å prøve stroppene på nattposen, for jeg tror hun egentlig bare ville synes det var godt å bli "holdt fast" slik at hun slapp å styre sånn. Det er slik det virker når jeg holder henne fast i hvert fall. Men så blir jeg altså ikke helt enig med meg selv da... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Ja, det blir nok kanskje sånn ja... Mulig vi kommer til å prøve stroppene på nattposen, for jeg tror hun egentlig bare ville synes det var godt å bli "holdt fast" slik at hun slapp å styre sånn. Det er slik det virker når jeg holder henne fast i hvert fall. Men så blir jeg altså ikke helt enig med meg selv da... :-) Det er jo bare å prøve. For oss funka det ikke, men unger er jo forskjellige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stormfully Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Ja, det blir nok kanskje sånn ja... Mulig vi kommer til å prøve stroppene på nattposen, for jeg tror hun egentlig bare ville synes det var godt å bli "holdt fast" slik at hun slapp å styre sånn. Det er slik det virker når jeg holder henne fast i hvert fall. Men så blir jeg altså ikke helt enig med meg selv da... :-) Jeg grøsser bare du nevner disse stroppene. Hvorfor ikke la ungen roe seg i senga selv? La henne rote rundt så mye hun orker, godt råd med flere smokker i senga siden dere ikke vil slutte. La ungen få tid til å like senga si, føle trygghet der. Så skal du se at søvnen kommer etterhvert. Ikke stress med at "nå må du sove." Jeg har klaustrofobi og kunne aldri spent fast ungene mine på denne måten :-). Men det er nå meg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg ville ikke brukt den. Kjøp en sånn smokkelenke og fest til puta hennes, så faller den ihvertfall ikke ut av senga. smokkelenke i senga!? *Grøss* Joda, jeg vet de skal være så korte at det ikke skal være noen kvelningsfare med dem, men aldri i livet om jeg hadde tatt sjansen på det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.