Gjest J31! Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Så bra at du tror det kan funke Jeg tror det er utrolig viktig for deg å ha noe å holde på med. Du grubler og tenker mer enn godt er. Dessuten har jeg en slags formening om at vi mennesker er veldig ulike mht hvilken vinkling vi har til saker og ting i livet Jeg er en person som stort sett alltid vinkler ting positivt, og jeg føler da at fokuset mitt holdes mot det positive. Noen mennesker har en tendens til å vinkle det meste negativt... Du vet sikkert at jeg er døv? Jeg gikk integrert i hørende skole hele oppveksten og tenker alltid at det igrunnen gikk kjempefint! Jeg ble aldri mobba og jeg fikk med meg nesten alt læreren sa. Dessuten ble jeg nok sett på som litt interessant fordi jeg var ekstremt god på å munnavlese (tro ikke annet enn at medelevene testa meg ut på dette relativt ofte ;-)). Selvsagt var det mange negative ting forbundet med å være den eneste døve på en skole for hørende også, men de negative tingene tillot jeg meg aldri å dvele over. Først i voksen alder begynte jeg å _velge_ å se på hva som var negativt. Grunnen til dette valget, var at jeg jobber med slike problemstillinger i det daglige og trenger å basere meg på egne erfaringer. Jeg ble rett og slett litt overraska over hvor mye som faktisk hadde vært negativt uten at jeg egentlig hadde tenkt over det. Jeg antar at jeg tidlig valgte å fokusere på det positive, nettopp for å "overleve" og ha en positiv skolegang Det du "foteller" deg selv, påvirker hvordan du tenker. Idag tidlig f.eks... Jeg våknet til skikkelig snøkave og kunne selv velge om jeg ville vinkle det positivt eller negativt. Jeg valgte å fokusere på "endelig julestemning", "artig for ungene", "mindre sand og møkk i gangen" etc ;-) Når jeg tenker meg om, så kunne jeg også tenkt "Æsj! Vi må ut å måke!" eller "Huff, nå blir det glatte veier" etc... Velg riktig fokus i livet, så tror jeg ting kan gå litt lettere Lykke til:) Togli, vet du, dette innlegget kommer jeg aldri til å glemme deg for! Du aner ikke hvor stor betydning det vil ha for meg og barna. For jeg var nemlig som deg før jeg møtte veggen; uansett hvor ille ting var så hadde jeg en postiv holdning og gjorde det beste utav alt. Jeg dvelte ikke ved noe, og jeg lot heller ikke følelser styre meg. ''eg ble rett og slett litt overraska over hvor mye som faktisk hadde vært negativt uten at jeg egentlig hadde tenkt over det. Jeg antar at jeg tidlig valgte å fokusere på det positive, nettopp for å "overleve" og ha en positiv skolegang :)'' Samme her. Bortsett fra at jeg har mistet dette fokuset i løpet av det siste året... jeg ble jo bare dårligere og dårligere... Ditt lett forståelige svar og din historie har fått meg til å huske det. Dette har jeg ikke sett så klart og tydelig som jeg nå gjør. Og det er takket være deg! Derfor: Hjertelig takk skal du ha, og for at du delte nettopp denne fine historien. Jeg kjente jeg "frøs" (eller "gåser" som dattern min sier:) da jeg leste den. Jeg kjenner ingen døve i RL, og synes det er veldig interessant det du forteller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Togli, vet du, dette innlegget kommer jeg aldri til å glemme deg for! Du aner ikke hvor stor betydning det vil ha for meg og barna. For jeg var nemlig som deg før jeg møtte veggen; uansett hvor ille ting var så hadde jeg en postiv holdning og gjorde det beste utav alt. Jeg dvelte ikke ved noe, og jeg lot heller ikke følelser styre meg. ''eg ble rett og slett litt overraska over hvor mye som faktisk hadde vært negativt uten at jeg egentlig hadde tenkt over det. Jeg antar at jeg tidlig valgte å fokusere på det positive, nettopp for å "overleve" og ha en positiv skolegang :)'' Samme her. Bortsett fra at jeg har mistet dette fokuset i løpet av det siste året... jeg ble jo bare dårligere og dårligere... Ditt lett forståelige svar og din historie har fått meg til å huske det. Dette har jeg ikke sett så klart og tydelig som jeg nå gjør. Og det er takket være deg! Derfor: Hjertelig takk skal du ha, og for at du delte nettopp denne fine historien. Jeg kjente jeg "frøs" (eller "gåser" som dattern min sier:) da jeg leste den. Jeg kjenner ingen døve i RL, og synes det er veldig interessant det du forteller. Så flott at du kjenner deg igjen i innlegget mitt og at du kanskje kan bruke noe av dette videre i livet ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har ikke lest hele innlegget, men sliter/har slitt med mye grubling selv. Det blir på en måte tvangsmessig, viktigere enn alt annet. Jeg prøver å tenke hva den gjør med meg. Den gjør meg passiv, engstenlig, urolig og egentlig bare verre, derfor prøver jeg å gruble minst mulig. Er det noe jeg ikke kan gjøre noe med, hjelper det ikke meg å gruble. Er det noe jeg kan gjøre noe med, kan jeg sette meg delmål og hovedmål som jeg jobber etter. Skriv det gjerne ned og følg med på utviklingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så flott at du kjenner deg igjen i innlegget mitt og at du kanskje kan bruke noe av dette videre i livet ) Ja, for du har minnet meg på noe utrolig viktig, og som jeg hadde glemt helt... Ps. litt utenom tema; hvordan er det å være døv? Er det sånn at du ikke hører noe som helst? Kan du "høre" det du selv tenker, hvis du skjønner hva jeg mener? Du trenger ikke svare om du ikke vil ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg har ikke lest hele innlegget, men sliter/har slitt med mye grubling selv. Det blir på en måte tvangsmessig, viktigere enn alt annet. Jeg prøver å tenke hva den gjør med meg. Den gjør meg passiv, engstenlig, urolig og egentlig bare verre, derfor prøver jeg å gruble minst mulig. Er det noe jeg ikke kan gjøre noe med, hjelper det ikke meg å gruble. Er det noe jeg kan gjøre noe med, kan jeg sette meg delmål og hovedmål som jeg jobber etter. Skriv det gjerne ned og følg med på utviklingen. ''Den gjør meg passiv, engstenlig, urolig og egentlig bare verre, derfor prøver jeg å gruble minst mulig'' Bingo! Kjempebra at du også har funnet ut dette. Jeg for min del ble så dårlig av det, at jeg nå på "slutten" følte at jeg bare ville være barnslig og bare drite oppi hva andre sa, gjøre det stikk motsatte av hva jeg vanligvis gjør osv. Det gjorde meg agressiv. Veldig skremmende opplvelse.. derfor er jeg så glad for det togli skrev til meg, og det nhd skrev om tid på dol.... Ps. noe min behandler lærte meg, og som jeg har hatt stor nytte av, er at du kan forestille deg en radio i "bakgrunnen", at du bare lar tankene vandre. Litt vanskelig å forklare, men verdtr forsøket;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja, for du har minnet meg på noe utrolig viktig, og som jeg hadde glemt helt... Ps. litt utenom tema; hvordan er det å være døv? Er det sånn at du ikke hører noe som helst? Kan du "høre" det du selv tenker, hvis du skjønner hva jeg mener? Du trenger ikke svare om du ikke vil ;o) For litt over et år siden fikk jeg innoperert kunstig "hørsel", så nå hører jeg jo egentlig kjempegodt (iallefall etter mitt syn ;-)). Du kan evt ta noen søk her inne, så finner du sikkert mer jeg har skrevet om dette Jeg er født døv, men har talespråk som førstespråk. Jeg sier selv at tegnspråk er mitt morsmål fordi det er dette språket som "ligger mitt hjerte nærmest":) Talespråk var imidlertid det jeg lærte først, så jeg måtte bare bli en megagod munnavleser for å takle det "hørende verden". Heldigvis gikk det bra for meg, men sånn er det slett ikke for alle (jeg er opptatt av å fortelle folk dette slik at de ikke skal tro at det er best at døve lærer talespråk først ) De fleste døve tenker nok i "tegn" og "bilder", men jeg kombinerer på en måte begge deler. Når jeg snakker i søvne, prater jeg med stemme. Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. Han lærte tegnspråk parallellt med talespråk og brukte nok mest tegn i tidlig alder. Må stikke nå, men spør gjerne om det er mer du lurer på, så skal du få svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 For litt over et år siden fikk jeg innoperert kunstig "hørsel", så nå hører jeg jo egentlig kjempegodt (iallefall etter mitt syn ;-)). Du kan evt ta noen søk her inne, så finner du sikkert mer jeg har skrevet om dette Jeg er født døv, men har talespråk som førstespråk. Jeg sier selv at tegnspråk er mitt morsmål fordi det er dette språket som "ligger mitt hjerte nærmest":) Talespråk var imidlertid det jeg lærte først, så jeg måtte bare bli en megagod munnavleser for å takle det "hørende verden". Heldigvis gikk det bra for meg, men sånn er det slett ikke for alle (jeg er opptatt av å fortelle folk dette slik at de ikke skal tro at det er best at døve lærer talespråk først ) De fleste døve tenker nok i "tegn" og "bilder", men jeg kombinerer på en måte begge deler. Når jeg snakker i søvne, prater jeg med stemme. Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. Han lærte tegnspråk parallellt med talespråk og brukte nok mest tegn i tidlig alder. Må stikke nå, men spør gjerne om det er mer du lurer på, så skal du få svar:) ''Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. '' Hehe, må være et artig syn (kanskje mest for oss hørende og ikke-tegnspråk-kyndige)! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 ''Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. '' Hehe, må være et artig syn (kanskje mest for oss hørende og ikke-tegnspråk-kyndige)! :-) Jeg synes igrunnen det er litt skummelt, jeg da. Risikerer jo å få ei arm slengt i trynet i løpet av natta ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes igrunnen det er litt skummelt, jeg da. Risikerer jo å få ei arm slengt i trynet i løpet av natta ;-) Haha. Du får sørge for at du har god avstand til din kjære om natta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Haha. Du får sørge for at du har god avstand til din kjære om natta. Det er ikke helt enkelt. Han er en koser av rang, så han siger inn mot midten så kjapt han får sjansen ;-P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2656938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 For litt over et år siden fikk jeg innoperert kunstig "hørsel", så nå hører jeg jo egentlig kjempegodt (iallefall etter mitt syn ;-)). Du kan evt ta noen søk her inne, så finner du sikkert mer jeg har skrevet om dette Jeg er født døv, men har talespråk som førstespråk. Jeg sier selv at tegnspråk er mitt morsmål fordi det er dette språket som "ligger mitt hjerte nærmest":) Talespråk var imidlertid det jeg lærte først, så jeg måtte bare bli en megagod munnavleser for å takle det "hørende verden". Heldigvis gikk det bra for meg, men sånn er det slett ikke for alle (jeg er opptatt av å fortelle folk dette slik at de ikke skal tro at det er best at døve lærer talespråk først ) De fleste døve tenker nok i "tegn" og "bilder", men jeg kombinerer på en måte begge deler. Når jeg snakker i søvne, prater jeg med stemme. Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. Han lærte tegnspråk parallellt med talespråk og brukte nok mest tegn i tidlig alder. Må stikke nå, men spør gjerne om det er mer du lurer på, så skal du få svar:) Det er ganske rart å tenke på at du er døv og ikke hører hva vi andre sier... Jeg synes du er tøff jeg da, og har en utrolig positiv holdning. Det står det stor respekt av ;o) Kansje jeg har flere spm igjen senere ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 For litt over et år siden fikk jeg innoperert kunstig "hørsel", så nå hører jeg jo egentlig kjempegodt (iallefall etter mitt syn ;-)). Du kan evt ta noen søk her inne, så finner du sikkert mer jeg har skrevet om dette Jeg er født døv, men har talespråk som førstespråk. Jeg sier selv at tegnspråk er mitt morsmål fordi det er dette språket som "ligger mitt hjerte nærmest":) Talespråk var imidlertid det jeg lærte først, så jeg måtte bare bli en megagod munnavleser for å takle det "hørende verden". Heldigvis gikk det bra for meg, men sånn er det slett ikke for alle (jeg er opptatt av å fortelle folk dette slik at de ikke skal tro at det er best at døve lærer talespråk først ) De fleste døve tenker nok i "tegn" og "bilder", men jeg kombinerer på en måte begge deler. Når jeg snakker i søvne, prater jeg med stemme. Mannen min har også bra talespråk (han er døv), men bruker tegnspråk når han snakker i søvne. Han lærte tegnspråk parallellt med talespråk og brukte nok mest tegn i tidlig alder. Må stikke nå, men spør gjerne om det er mer du lurer på, så skal du få svar:) Har forøvrig begynt på den lista du snakket om, en slags ukeplan ) En kjempesmart løsning.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
McLoud Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så bra at du tror det kan funke Jeg tror det er utrolig viktig for deg å ha noe å holde på med. Du grubler og tenker mer enn godt er. Dessuten har jeg en slags formening om at vi mennesker er veldig ulike mht hvilken vinkling vi har til saker og ting i livet Jeg er en person som stort sett alltid vinkler ting positivt, og jeg føler da at fokuset mitt holdes mot det positive. Noen mennesker har en tendens til å vinkle det meste negativt... Du vet sikkert at jeg er døv? Jeg gikk integrert i hørende skole hele oppveksten og tenker alltid at det igrunnen gikk kjempefint! Jeg ble aldri mobba og jeg fikk med meg nesten alt læreren sa. Dessuten ble jeg nok sett på som litt interessant fordi jeg var ekstremt god på å munnavlese (tro ikke annet enn at medelevene testa meg ut på dette relativt ofte ;-)). Selvsagt var det mange negative ting forbundet med å være den eneste døve på en skole for hørende også, men de negative tingene tillot jeg meg aldri å dvele over. Først i voksen alder begynte jeg å _velge_ å se på hva som var negativt. Grunnen til dette valget, var at jeg jobber med slike problemstillinger i det daglige og trenger å basere meg på egne erfaringer. Jeg ble rett og slett litt overraska over hvor mye som faktisk hadde vært negativt uten at jeg egentlig hadde tenkt over det. Jeg antar at jeg tidlig valgte å fokusere på det positive, nettopp for å "overleve" og ha en positiv skolegang Det du "foteller" deg selv, påvirker hvordan du tenker. Idag tidlig f.eks... Jeg våknet til skikkelig snøkave og kunne selv velge om jeg ville vinkle det positivt eller negativt. Jeg valgte å fokusere på "endelig julestemning", "artig for ungene", "mindre sand og møkk i gangen" etc ;-) Når jeg tenker meg om, så kunne jeg også tenkt "Æsj! Vi må ut å måke!" eller "Huff, nå blir det glatte veier" etc... Velg riktig fokus i livet, så tror jeg ting kan gå litt lettere Lykke til:) Så enkelt kan det faktisk sies. Ligger mye visdom i det du skriver her Togli. Man har som oftest alltid et valg, og man bereder ofte grunnen selv for hvordan dagen skal bli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er ganske rart å tenke på at du er døv og ikke hører hva vi andre sier... Jeg synes du er tøff jeg da, og har en utrolig positiv holdning. Det står det stor respekt av ;o) Kansje jeg har flere spm igjen senere ;o) Jeg hører jo godt med implantatet mitt, men synes også det er utrolig deilig å gå uten. Dere som hører klager over støy etc. og må nesten reise til fjellet for å finne stillheten. Jeg kan finne den når som helst og hvor som helst ;-P Det er bare å spørre senere om du kommer på noe:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Har forøvrig begynt på den lista du snakket om, en slags ukeplan ) En kjempesmart løsning.. Utrolig bra ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg hører jo godt med implantatet mitt, men synes også det er utrolig deilig å gå uten. Dere som hører klager over støy etc. og må nesten reise til fjellet for å finne stillheten. Jeg kan finne den når som helst og hvor som helst ;-P Det er bare å spørre senere om du kommer på noe:) ''Dere som hører klager over støy etc. og må nesten reise til fjellet for å finne stillheten. Jeg kan finne den når som helst og hvor som helst ;-P'' *Hehe* Har en niese som er døv på det ene øret og en periode delte hun soverom med bror og far og sa bare muntert at:"Når dere snorker så snur jeg meg bare på den siden sånn at jeg får det hørende øret ned i madrassen så hører jeg ingenting!" ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så enkelt kan det faktisk sies. Ligger mye visdom i det du skriver her Togli. Man har som oftest alltid et valg, og man bereder ofte grunnen selv for hvordan dagen skal bli. Det er sant Noen ganger undrer jeg på om den enkeltes opprinnelige tankemønster finnes i oss genetisk sett, eller om det handler om miljøpåvirkning? Min eldste datter (11 år) er ei glad og fornøyd jente, men har en tendens til å fokusere på det negative som oppstår i ulike situasjoner. Jeg jobber hardt for å snu dette slik at hun får et positivt fokus, og det ser ut til å hjelpe Det spørs om ikke alderen også gjør sitt til at fokuset blir noe negativt? Prepubertet kalles det vel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 ''Dere som hører klager over støy etc. og må nesten reise til fjellet for å finne stillheten. Jeg kan finne den når som helst og hvor som helst ;-P'' *Hehe* Har en niese som er døv på det ene øret og en periode delte hun soverom med bror og far og sa bare muntert at:"Når dere snorker så snur jeg meg bare på den siden sånn at jeg får det hørende øret ned i madrassen så hører jeg ingenting!" ) Enda flere fordeler *s* Mannen min er en snorker av rang, men vi får ikke ekteskapsproblemer av den grunn Det eneste problematiske nå, etter at jeg fikk CI, er at jeg kvepper så innmari når duringa starter når han ligger i sofaen og sover på kvelden :-S 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321141-jeg-vil-ut-av-dette-men-mislykkes/page/2/#findComment-2657375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.