Gå til innhold

Barnet mitt får ikke sove på kveldene?

Gjest hun får ikke sove

Anbefalte innlegg

Gjest hun får ikke sove

Min datter på 10 år plages med sin søvn, spesielt i mørketiden her nord. Hun kan legge seg kl 21, men får ikke sove før etter midnatt. Hun blir selv irritert og gråter fordi hun ikke får sove. Noen andre som har barn som har det slik? har dere noen råd. Vi prøver å roe og trøste til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det også sånn som barn, særlig etter jul, når døgnrytme og lys var skipla. Da fikk jeg "søvnløshetsangst", og var redd for at alle mine kjære skulle dø og andre fiktive katastrofer. Jeg var livredd for ikke å få sove. Hadde jeg hatt et slikt barn i dag, så ville jeg ha investert i lydbøker, fokusert på at sovetid ikke er så viktig, men at stå-opptid er konsekvent. Fest eller hverdag. Og ikke minst fysisk aktivitet utendørs, minimum en time per dag. Nå i jula er det mulig å utnytte den lyseste tida av dagen også. Finn på hyggelige aktiviteter, bålturer ol. Ta gjerne med venner.

Lykke til. Det er ikke trivelig for henne, for hun liker ikke å plage dere med problemet sitt heller. Men det er et reelt problem, og som regel kan det løses med rutiner - selv om det finnes mer gjenstridige tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tidlig oppe, rundt kl åtte uansett om hun har sovnet normalt eller sent.

Fysisk aktivitet er heller ikke dumt. Men ingen sånne råd er enkle å praktisere når alt er så utenom rutine som nå i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun får ikke sove

Fysisk aktivitet er heller ikke dumt. Men ingen sånne råd er enkle å praktisere når alt er så utenom rutine som nå i jula.

Hun er en aktiv jente til vanlig. I julen har det nok vært i roligste laget for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er en aktiv jente til vanlig. I julen har det nok vært i roligste laget for henne.

Ikke sant! Sånn var det med meg også. Masse treninger til vanlig, ingenting i jula. Hovedsakelig vennebesøk, lesing, TV og innetid.

Det kan også være medvirkende årsak til at hun strever med sovinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun får ikke sove

Ikke sant! Sånn var det med meg også. Masse treninger til vanlig, ingenting i jula. Hovedsakelig vennebesøk, lesing, TV og innetid.

Det kan også være medvirkende årsak til at hun strever med sovinga.

Ja det tror jeg også. Hun ligger ennå våken, ligger liksom på vakt for hun vil ikke at jeg skal legge meg før hun har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg også. Hun ligger ennå våken, ligger liksom på vakt for hun vil ikke at jeg skal legge meg før hun har sovnet.

Å, stakkar lita!

Kjenner meg sånn igjen. Dette er nok noe hun kommer til å måtte forholde seg til framover, men det går an å finne på mer positive og avslappende "aitkviteter" å bedrive enn å jakte på når foreldrene legger seg. Hva med avspenningsøvelser/meditasjonsteknikker på cd/mp3? Det er teknikker som kan komme godt med seinere i livet også - og da snakker jeg igjen ut ifra egen erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mørketidsbarn

Vi har 1 barn som sliter med søvnen i mørketiden.....(bor også i nord).....Disse barna kalles (ihvertfall her) for mørketidsbarn......Vet om flere som har det slik.Hos vårt barn begynner dette i begynnelsen av november og varer litt ut i januar......Og ingenting hjelper......annet enn når sola igjen kommer tilbake.....da er søvnproblemene over...helt av seg selv=)

Har hørt at lysterapi skal hjelpe...har prøvd dette selv,og det funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt standard spørsmål tilbake blir da: Hvor mye sover hun på dagen og hvor lenge sover hun om morgenen? Sover hun etter kl. 15-16 på dagen? Svært mange små reduserer fra to til en lur på dagen når de er rundt 9-10 måneder - kanskje det er på tide nå?

Ellers er det ikke umulig at lysterapi kan hjelpe. Bor selv ikke i nord, men synes det er mørkt selv i Oslo på vinteren, og har hatt glede av en lyslampe. Vi bruker en "vekkelampe" fra Phillips, som jeg inbiller meg at hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt standard spørsmål tilbake blir da: Hvor mye sover hun på dagen og hvor lenge sover hun om morgenen? Sover hun etter kl. 15-16 på dagen? Svært mange små reduserer fra to til en lur på dagen når de er rundt 9-10 måneder - kanskje det er på tide nå?

Ellers er det ikke umulig at lysterapi kan hjelpe. Bor selv ikke i nord, men synes det er mørkt selv i Oslo på vinteren, og har hatt glede av en lyslampe. Vi bruker en "vekkelampe" fra Phillips, som jeg inbiller meg at hjelper.

Jeg tror ikke det er så mange 10-åringer som sover om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mange 10-åringer som sover om dagen.

10 år!? *lol*

Sånn går det når man leser litt for fort - jeg trodde vedkommende var 10 måneder. Stusset litt over at andre foreslo mer aktivitet - det er grenser for hvor mye man kan aktivisere en på 10 måneder, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 år!? *lol*

Sånn går det når man leser litt for fort - jeg trodde vedkommende var 10 måneder. Stusset litt over at andre foreslo mer aktivitet - det er grenser for hvor mye man kan aktivisere en på 10 måneder, tenkte jeg.

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg hadde det også sånn som barn, særlig etter jul, når døgnrytme og lys var skipla. Da fikk jeg "søvnløshetsangst", og var redd for at alle mine kjære skulle dø og andre fiktive katastrofer. Jeg var livredd for ikke å få sove. Hadde jeg hatt et slikt barn i dag, så ville jeg ha investert i lydbøker, fokusert på at sovetid ikke er så viktig, men at stå-opptid er konsekvent. Fest eller hverdag. Og ikke minst fysisk aktivitet utendørs, minimum en time per dag. Nå i jula er det mulig å utnytte den lyseste tida av dagen også. Finn på hyggelige aktiviteter, bålturer ol. Ta gjerne med venner.

Lykke til. Det er ikke trivelig for henne, for hun liker ikke å plage dere med problemet sitt heller. Men det er et reelt problem, og som regel kan det løses med rutiner - selv om det finnes mer gjenstridige tilfeller.

Enig med bikku.

Forsøk å ro henne ned med at når hun faktisk sovner ikke er så viktig. Fortell henne at hun også får hvilt mens hun ligger og hører på lydbøker. leser blader etc.

Stress for å ikke få sove resulterer nettopp i at man ikke får sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er tidlig oppe, rundt kl åtte uansett om hun har sovnet normalt eller sent.

Hos oss er klokka åtte seint ;-)

Min elleveåring legger seg klokka 21-21.30 og får lese på senga til hun sovner. Hun sovner mellom 21.20 og 22.00 og er oppe ca 07.00 neste morgen. Nå i jula har hun sovet lengre på morgenen (til ca 09.00) og sovner senere på kvelden.

I ukedagene kan datteren din kanskje stå opp tidligere enn åtte?

Må legge til at jeg ikke aner noe om mørketiden oppe i nord, så det er mulig den påvirker negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år!? *lol*

Jeg sniker meg til å spørre her, om hvordan det gikk med ManU-gaven til nevøen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sniker meg til å spørre her, om hvordan det gikk med ManU-gaven til nevøen din?

Det gikk helt strålende, ifølge hans mor tok han den på seg julaften og har omtrent nektet å ta den av seg ennå. Visstnok beste julegaven i år! *S*

Eneste aberet var at den ble langt dyrere enn tenkt, tror jeg betalte over 800 kr. med navn og transport og alt - litt mye for en t-skjorte til en 7-åring :). Men det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...