Gjest Blir samboer snart :o) Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hei! Jeg er per i dag "alenemor" med kjæreste. Vi har kjøpt leilighet sammen som vi overtar 1. februar. Jeg mottar to barnetrygder og tilskudd til barnehage hver mnd. Dette blir vel borte nå? Hva gjør jeg i forhold til NAV? er det noen spesielle skjema jeg skal fylle ut, eller kan jeg bare sende dem et brev der jeg informerer om at jeg blir samboer? Det er ikke barnets far. Mener å ha hørt at jeg beholder tilskuddene et år etter registrert samboerskap, stemmer dette? Finner ikke noe på NAVs sider. Vi kommer ikke til å flytte inn før i april pga opppussing, men vi overtar jo fra 1. feb. og han er jo mer eller mindre hos meg hele tiden. Gleder meg vanvittig til å flytte fra 40 kvm med et soverom og til fireroms leilighet med god plass. Ble litt trangt med overnattingsgjest hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blir snart samboer :o) Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hvordan blir det med barnebidrag fra faren? jeg får 1500,- av han i mnd. Blir det noen endringer her? Jeg kan ikke kreve av ny samboer at han betaler barnehage ol.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bidrag Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Når det gjelder barnebidrag så skal man ha mindre i bidrag enn før en blir samboer, da en nå er to om å dele på utgifter til å bo. Men da spørs det om han har betalt et beløp dere har vært enige om dere i mellom, og jeg tror ikke det utgjør stort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Når det gjelder barnebidrag så skal man ha mindre i bidrag enn før en blir samboer, da en nå er to om å dele på utgifter til å bo. Men da spørs det om han har betalt et beløp dere har vært enige om dere i mellom, og jeg tror ikke det utgjør stort. Det er feil. Det er foreldrene som skal forsørge barnet, og nye samboere påvirker ikke det. Støtte til enslig forsørger mister man etter 12 måneder som samboer. Da blir samtidig underholdskostnaden for barnet høyere, og dermed kan det være grunnlag for økt bidrag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bidrag Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det er feil. Det er foreldrene som skal forsørge barnet, og nye samboere påvirker ikke det. Støtte til enslig forsørger mister man etter 12 måneder som samboer. Da blir samtidig underholdskostnaden for barnet høyere, og dermed kan det være grunnlag for økt bidrag. Er du sikker på det. Mine saksbehandlere sier noe annet. Når man har mindre utgifter til bo, har en større betalingsevne i forhold til bidrag. Det utgjør sikkert ikke mye, men flere saksbehandlere på NAV har sagt dette til meg. Derfor er en også pliktig til å si fra om en har giftet seg. Om en får barn i det nye forholdet spiller dette også inn en liten rolle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Er du sikker på det. Mine saksbehandlere sier noe annet. Når man har mindre utgifter til bo, har en større betalingsevne i forhold til bidrag. Det utgjør sikkert ikke mye, men flere saksbehandlere på NAV har sagt dette til meg. Derfor er en også pliktig til å si fra om en har giftet seg. Om en får barn i det nye forholdet spiller dette også inn en liten rolle. Ny samboer spiller bare noen rolle i ett tilfelle, nemlig hvis bidragsyter ikke betaler det bidraget h*n skal i forhold til inntektsfordelingen partene imellom fordi h*n ikke har full bidragsevne. Grensen for bidragsevne går lavere når man har samboer, dermed kan bidraget bli høyere. Når det gjelder bidragsmottager, opererer man ikke med begrepet bidragsevne. Bidragsmottager må pent forsørge barnet uansett hvor stor eller liten inntekt h*n har. Dermed påvirker ikke ny samboer bidraget heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 [quote name=Blir snart samboer )' timestamp='1230714655' post='4052305] Hvordan blir det med barnebidrag fra faren? jeg får 1500,- av han i mnd. Blir det noen endringer her? Jeg kan ikke kreve av ny samboer at han betaler barnehage ol.? '' Jeg kan ikke kreve av ny samboer at han betaler barnehage ol.?'' Nei, du kan ikke kreve at ny samboer betaler noe som helst når det gjelder barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Her finner du informasjon fra NAV: http://www.nav.no/page?id=267 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.