Gå til innhold

2 medisinspørsmål, fordeling av dose + evt AP

Anbefalte innlegg

Jeg har to spørsmål som jeg håper at nhd vil svare på. Eller andre som vet dette.

1. Jeg har ingen peiling på medisiner, og jeg har tenkt en stund, på om det kan være en fordel for meg å fordele dosene i døgnet. Nå tar jeg jo alt om kvelden. Og det er fordi jeg har syntes det er enklest.

Jeg er bipolar II og har uvpf. Bruker Lamictal 300mg. Efexor 300mg. I tillegg bruker jeg Atacand 8mg som forebyggende mot migrene.

Har det noe for seg å fordele dosen på morgen og kveld?

Kan det gjøre meg mer stabil, hvis en ser bort fra alt det ytre som påvirker meg følelsesmessig?

Hvordan bør jeg i såfall fordele dosene? Alle 3 medisinene?

2. Jeg har blitt anbefalt å prøve et AP mot uroligheten, her inne. Jeg har kun tenkt som en foreløpig løsning, til ting har roet seg litt mer ned ift ting som skjer rundt meg (advokat,bup, barnevern, økonomi, lite samarbeidsvillig eks, sønn som sliter pga meg og faren o.l). I tillegg til at jeg er rastløs og stresset. Tenker mye, på hvordan jeg skal få løst også praktiske ting. Og følelser som jeg ikke takler godt/gjør meg redd osv.

Jeg har ny fastlege, har ikke vært hos han enda. Han kjenner meg ikke slik du her inne gjør.

Ville et AP vært til hjelp for meg tror du? I såfall, hvilken type og mg? Vil det være en liten dra hjelp for meg til ting har roet seg litt mer ned?

ps. Dette er ikke for å mase, få oppmerksomhet eller noe. Men jeg må prøve det jeg kan for å få en bedre hverdag. Hvis noe av dette kan være til hjelp, vil jeg bestille meg time hos fastlegen og be om hjelp ift dette. Takk for evnt svar.

mvh

Fortsetter under...

Jeg bruker også lamictal, og har fått beskjed om å ta halve dosen om morgenen og halve om kvelden. De andre medisinene vet jeg ikke noe om. Fikk du ingen instrukser da du fikk dem?

AP? Det har vært til hjelp for meg nå, men jeg vet ikke om de vil hjelpe deg også. Kommer kanskje litt an på hvordan uroen din viser seg? For meg har de hjulpet bla. hjulpet med å redusere lettere paranoide tanker, selv om det ikke er hovedgrunnen til at jeg tar dem.

Uansett er det sikkert lurt om du bestiller time hos den nye fastlegen din, en gang må du bli kjent med han og han med deg, og dette er en god anledning. Det er ingenting i veien for at du søker råd her inne, men det er du og legen din som må ta ansvaret for medisineringen.

Gjest anna k

Doser over 300 mg/døgn bør fordeles på 3 doser---hentet fra felleskatalogen.

Om du velger å ta lamictal som to doser(jeg ville ikke tatt tre, for mye å huske på) kan du gjøre det samme med efexor. Da blir det i hvert fall ryddig og oversiktlig.

Når det gjelder AP, kanskje noe som gjør at du får mindre tankekjør? Selv prøvde jeg en gang i tiden 2.5 mg zyprexa mot tankekjør om kvelden. Men jeg fikk ulvehunger, noe slett ikke alle gjør, men det kan være bra for andre for det. Men la ikke noe av dette erstatte trim:o)

Var jeg deg ville jeg prøvd tre ukers skikkelig treningsregime, så vurdere annen medisin. La året få komme seg godt i gang. Vi er da søren meg ikke helt tilregnelige noen og enhver i disse tider:O))

Nyttårsklem fra meg som har så vidt begynt på glass to for kvelden. Sjeldent jeg drikker alkohol, selv i moderate mengder her på dol. Men jeg fortjener det i kveld.

Mvh

Gjest godt nyttår!

Titt litt rundt på forumet. Der står det mange steder om dette. Senest i går nevnte brukere her inne i råd til deg AP-medisinen Truxal. Denne medisinen har flere her inne forsøkt for uro og tankekjør. NHD har også omtalt denne i flere innlegg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan det gjøre meg mer stabil, hvis en ser bort fra alt det ytre som påvirker meg følelsesmessig?

S: Nei, det har ikke noe for seg. Både Lamictal og Efexor kan tas en gang i døgnet.

Det er selvsagt ikke farlig/skadelig eller noe annet negativt å dele dosen om en gjerne vil det, men det tjener ikke til noe.

2. Nei, jeg tror det er bedre med skøyteløp enn med AP. Om du bruker halvparten av nåværende DOL-tid på fysiske uteaktiviteter med barna, er jeg sikker på at det gir bedre effekt. Unntaket er ved betydelige søvnproblemer.

Doser over 300 mg/døgn bør fordeles på 3 doser---hentet fra felleskatalogen.

Om du velger å ta lamictal som to doser(jeg ville ikke tatt tre, for mye å huske på) kan du gjøre det samme med efexor. Da blir det i hvert fall ryddig og oversiktlig.

Når det gjelder AP, kanskje noe som gjør at du får mindre tankekjør? Selv prøvde jeg en gang i tiden 2.5 mg zyprexa mot tankekjør om kvelden. Men jeg fikk ulvehunger, noe slett ikke alle gjør, men det kan være bra for andre for det. Men la ikke noe av dette erstatte trim:o)

Var jeg deg ville jeg prøvd tre ukers skikkelig treningsregime, så vurdere annen medisin. La året få komme seg godt i gang. Vi er da søren meg ikke helt tilregnelige noen og enhver i disse tider:O))

Nyttårsklem fra meg som har så vidt begynt på glass to for kvelden. Sjeldent jeg drikker alkohol, selv i moderate mengder her på dol. Men jeg fortjener det i kveld.

Mvh

Takk for svar :o)

Da prøver jeg meg på å ta halve dosen morgen, og halve kveld, så får vi se om det har noe for seg eller ikke.

Jeg tenkte (på AP) mot tankekjør på dagtid, inntil ting har roet seg litt mer rundt meg. Eller har AP bivirkninger som feks sløvhet, slik at vinninga går opp i spinninga?

Unødvendige bekymringer skal jeg gjøre det jeg kan for å få bukt med igjen, med "grublerådet".

Søvnen har jeg ikke noe problem med, når kvelden kommer er jeg "helt pumpa" likevel..

''Var jeg deg ville jeg prøvd tre ukers skikkelig treningsregime, så vurdere annen medisin. La året få komme seg godt i gang. Vi er da søren meg ikke helt tilregnelige noen og enhver i disse tider:O))''

Var godt å høre deg si det..Jeg har vært skikkelig ustabil en stund, og det har skremt meg.. dessuten tror jeg ikke at alle hadde vært helt tilregnelige heller, med de belastninger som jeg hadde i fjor.. og andre utfordringer som jeg fortsatt har.

Er mao sliten, men jeg skal iallefall gjøre det jeg kan for å ta i bruk de teknikker jeg har lært, og la 2009 bli et handlingens år. Derfor skal jeg ha pause fra all terapi også (og det er helt ok/jeg er enig).

Men jeg skal gi det mer tid, komme ordentlig i gang med hardere trening først, har jo holdt ut så langt også, så en stund til holder jeg ut. Men kan jo være ok å vite at det finnes alternative og midlertidige løsninger uansett.. for jeg har ikke lyst til å møte veggen en gang til.

Jeg synes du fortjener å kose deg med et glass eller to (eller tre), og slappe av. Er godt at du unner deg dette en gang i blandt. Jeg håper at du hadde en fin kveld :o)

Min 3. klem til noen i år, går til deg (de to første var forbeholdt ungene:o) med ønske om en fin dag.

Annonse

S: Nei, det har ikke noe for seg. Både Lamictal og Efexor kan tas en gang i døgnet.

Det er selvsagt ikke farlig/skadelig eller noe annet negativt å dele dosen om en gjerne vil det, men det tjener ikke til noe.

2. Nei, jeg tror det er bedre med skøyteløp enn med AP. Om du bruker halvparten av nåværende DOL-tid på fysiske uteaktiviteter med barna, er jeg sikker på at det gir bedre effekt. Unntaket er ved betydelige søvnproblemer.

Ok, da deler jeg ikke dosen likevel.

Og jeg har bestemt meg for at 2009 skal være et handlengens år, der hvor jeg skal gjøre som min behandler sa. Og jeg vet og har erfart at jeg får det til om jeg går inn for det.

Derfor var det veldig ok å få svar på dette, hvor du også tror og bekrefter at mer aktivitet har bedre effekt enn AP. Da vil jeg heller gå inn for det, gjøre noe positivt.

Takk for svar, og godt nytt år til deg :o)

Jeg vil bare si tusen takk for dine to siste svar til meg, ang å stole på meg selv og dol-tid og positive aktiviteter. Dette og togli sitt svar til meg, var veldig viktig og avgjørende for meg.

Dere (og flere) har greid noe jeg ikke har greid sjøl; dratt meg opp av "grublegjørma"..

Det er veldig skremmende hva dette kan gjøre med en til slutt. Jeg ble bare dårligere og dårligere av denne analyseringa :o( Hvordan kunne dette gått, om det hadde fortsatt? Jeg vet ikke om jeg vil vite det en gang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...