Gå til innhold

Måltider til 10 mnd baby

Gjest mammadillah

Anbefalte innlegg

Gjest mammadillah

Som snart skal begynne i barnehage, prøver få litt mer rytme på henne. Skal fylle ut et skjema ang. når hun sover/spiser osv...

men pga jobben føler jeg at jeg nå må tilpasse litt da.

Vi kommer til å reise hjemmenfra ca. 7 og er ikke hjemme igjen før ca. halv fem....

vil helst spise middag sammen med henne, men det blir jo litt sen middag, hva tror dere? Og hvis hun legger seg sju, må jo få kveldsgrøt og får hun legger seg...

Tenkte denne rytmen, hva tror dere?

Frokostpupp 0730

Frokostgrøt 0900

Lunsj 1200

Morsmelkerstatning/velling 1500

Middag og pupp 1630

Kvelds 1850

Kveldspupp 1900

Eller blir disse måltidene for tett? Tenkte morsmelkerstatning kl 15 så d ikke ble så lenge å vente på middag, men samtidig ikke for mettende... eller er det dumt?

eller bør jeg heller la henne spise middag i barnehagen så det ikke blir så kort tid mellom siste måltidene?

Sånn til nå har jeg gitt henne grøt kl 10, lunsj kl 13, middag kl 16 og kvelds kl 19.... Tenkte her liksom blir 3 timer mellom hvert måltid.

i tillegg til pupp gjennom hele dagen, men må trappe ned puppen på dagen nå pga barnehagen, kun morgen og kvelds og etter middag....

Hvordan ville dere fordelt måltidene?

Og ang. soving så har hun et par lurer i løpet av dagen,

første i 10-11-tiden, neste i 13-14-tiden - men varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde slått sammen middag og kveldsmat, eller blir det vel litt tett mellom de måltidene?

Så kan hun heller få litt frukt eller noe med en gang dere kommer hjem halv fem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokostpupp 0730 Frokostgrøt 0900 Lunsj 1200 Morsmelkerstatning/velling 1500 Middag og pupp 1630 Kvelds 1850 Kveldspupp 1900

Har de frokost kl. 9 i barnehagen? Jeg er vant til at det er frokost kl. 8-8:30. Ellers er jeg enig med GA, at det kan være litt for tett mellom middag og kvelds.Og siden dere er hjemme kl. 16:30 så blir det vel ikke mat før nærmere kl. 17? Ikke for det - min eldste kunne spise masse middag kl. 17 og så kaste innpå en stooor porsjon havregrøt, 2 yoghurter og et eple til kvelds et par timer etter da han var 5-6 år. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammadillah

Frokostpupp 0730 Frokostgrøt 0900 Lunsj 1200 Morsmelkerstatning/velling 1500 Middag og pupp 1630 Kvelds 1850 Kveldspupp 1900

Har de frokost kl. 9 i barnehagen? Jeg er vant til at det er frokost kl. 8-8:30. Ellers er jeg enig med GA, at det kan være litt for tett mellom middag og kvelds.Og siden dere er hjemme kl. 16:30 så blir det vel ikke mat før nærmere kl. 17? Ikke for det - min eldste kunne spise masse middag kl. 17 og så kaste innpå en stooor porsjon havregrøt, 2 yoghurter og et eple til kvelds et par timer etter da han var 5-6 år. :o)

Trodde det var mer fleksibelt for baby...

Men kan godt ha det sånn at hun får frokostgrøt kl 8,

jeg gir pupp i 6-tiden....

så får hun lunsj kl 11 og mellommåltid kl 14 og middag kl 17 (ca) og kvelds kl 19.

Hva tror du om det?

Ang. mellommåltidet - hva tror du om å gi mme til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så får hun lunsj kl 11 og mellommåltid kl 14 og middag kl 17 (ca) og kvelds kl 19.

Hva tror du om det?

Trenger barn som er så store rene melkemåltider på flaske da? Hva med litt brød?

Barnehagen vil sikkert være fleksible så godt de kan, men jeg tviler på at de vil legge måltider til alle mulig tider på dagen for friske unger, de har jo ikke all verdens bemanningsressurser heller. Husker de prøvde seg litt frem ang. antallet lurer med Snuppa mi som var 11 mnd da hun begynte i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mammadillah

Trenger barn som er så store rene melkemåltider på flaske da? Hva med litt brød?

Barnehagen vil sikkert være fleksible så godt de kan, men jeg tviler på at de vil legge måltider til alle mulig tider på dagen for friske unger, de har jo ikke all verdens bemanningsressurser heller. Husker de prøvde seg litt frem ang. antallet lurer med Snuppa mi som var 11 mnd da hun begynte i bhg.

Det er en småbarnsavdelig hun skal til da, og de snakket om når de ulike babyene hadde sine lurer, så litt fleksible er de vel da.

Jeg har hørt man bør gi mme om man ikke gir mm frem til barnet er 1 år... så tenkte at hun kunne få en flaske mme på dagtid når hun er i barnehage, så pupp morgen, ettermiddag og kveld, frem til jeg slutter helt, tenkte slutte rundt 1 årsdagen... muligens til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om det?

De er nok litt mer fleksible med baby, men de kan jo ikke ha en person på ett barn hele tiden sånn som det er hjemme.

Da min datter begynte i bhg 12 mndr gammel gjorde vi det slik:

ca 6-7: pupp hjemme

ca 8 grøt i bhg sammen med de andre barna som spiste frokost der. Jeg blandet grøten når vi kom, og en av de ansatte matet henne etter at jeg hadde gått (da var ungenså ivrig på maten at hun nesten ikke fikk med seg at jeg gikk)

ca 9:30 lur nr 1 i bhg

ca 11-12 lunsj i bhg

ca 13 lur nr 2 i bhg

ca 15 fruktmåltid i bhg

ca 16:30 middag hjemme

ca 19 kveldsmat hjemme (og pupp på sengekanten de kveldene jeg ikke jobbet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammadillah

De er nok litt mer fleksible med baby, men de kan jo ikke ha en person på ett barn hele tiden sånn som det er hjemme.

Da min datter begynte i bhg 12 mndr gammel gjorde vi det slik:

ca 6-7: pupp hjemme

ca 8 grøt i bhg sammen med de andre barna som spiste frokost der. Jeg blandet grøten når vi kom, og en av de ansatte matet henne etter at jeg hadde gått (da var ungenså ivrig på maten at hun nesten ikke fikk med seg at jeg gikk)

ca 9:30 lur nr 1 i bhg

ca 11-12 lunsj i bhg

ca 13 lur nr 2 i bhg

ca 15 fruktmåltid i bhg

ca 16:30 middag hjemme

ca 19 kveldsmat hjemme (og pupp på sengekanten de kveldene jeg ikke jobbet)

Den rytmen din passer jo bedre på meg :D

Bortsett fra at jeg ikke rekker å hjelpe til med frokosten da,

må dra derfra i sjutiden... men det går jo kjapt å lage grøt da, bare å blande i varmt vann....

Er det lurt å bruke sånn plastsmekke? Du vet sånn stiv med oppsamler nede, som man bare hekter rundt halsen? Tenker det blir mindre for meg å vaske da, og de trenger bare å skylle av den etter bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rytmen din passer jo bedre på meg :D

Bortsett fra at jeg ikke rekker å hjelpe til med frokosten da,

må dra derfra i sjutiden... men det går jo kjapt å lage grøt da, bare å blande i varmt vann....

Er det lurt å bruke sånn plastsmekke? Du vet sånn stiv med oppsamler nede, som man bare hekter rundt halsen? Tenker det blir mindre for meg å vaske da, og de trenger bare å skylle av den etter bruk....

Du har ikke ammefri fra jobb da? Man har krav på inntil 2 timer fri pr dag for å amme, og da er jo det en ypperlig anledning til å ta det litt med rom om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammadillah

Du har ikke ammefri fra jobb da? Man har krav på inntil 2 timer fri pr dag for å amme, og da er jo det en ypperlig anledning til å ta det litt med rom om morgenen.

Det ville vært supert om jeg jobbet rett ved, dessverre er jobben min et stykke unna der hun går i barnehage, så det blir litt upraktisk. Dessuten ønsker jeg faktisk å slutte med amming på dagtid - litt for å trappe ned, etterhvert vil jeg kutte ut ammingen helt rundt ettårsalderen og ser litt på barnehagen som en mulighet til lettere å trappe ned, men det er vel lurt å trappe ned dagammingen i forkant - det er jo ille nok for ungen å adskilles fra mora når hun attpåtil ikke får puppen som hun er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge frøkna får pupp to-tre ganger pr dag trenger hun ikke MME - så det hadde jeg ikke begynt med. Hun kan få frukt/brødmat og evt yoghurt etterhvert istedet.

Sånn utover det er min erfaring at det går seg fort til med måltder i barnehagen, selv om rutinene er forskjellige fra hjemme. Begge mine har fått hovedsalig pupp bår de begynte ved hhv 11 og 14 mnd - men det gikk overraskende bra, de kom fort inn i rutinene. På vår småbarnsavdeling er det frokost for de som er der før halv ni, lunch rundt 11 og fruktmålid/matpakke 14.30 omtrent, tror det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Man har ikke rett på to timer fri. Loven gir bare rett til en time fri, og uten lønn. Men ansatte i staten og en del kommuner (og sikkert enkelte private arbeidsplasser) har egne avtaler som gir rett til to timer fri med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Det er en småbarnsavdelig hun skal til da, og de snakket om når de ulike babyene hadde sine lurer, så litt fleksible er de vel da.

Jeg har hørt man bør gi mme om man ikke gir mm frem til barnet er 1 år... så tenkte at hun kunne få en flaske mme på dagtid når hun er i barnehage, så pupp morgen, ettermiddag og kveld, frem til jeg slutter helt, tenkte slutte rundt 1 årsdagen... muligens til sommeren.

Om du gir mm morgen og ettermiddag/kveld så er det jo ikke nødvendig med mme i tillegg. Yoghurt og vann er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammadillah

Man har ikke rett på to timer fri. Loven gir bare rett til en time fri, og uten lønn. Men ansatte i staten og en del kommuner (og sikkert enkelte private arbeidsplasser) har egne avtaler som gir rett til to timer fri med lønn.

Jeg jobber i sykehus - de er jo statseid nå, så da gjelder regler for statsansatte?

Men jeg lurer på, å gå fra jobben midt i arbeidstida er upraktisk for meg, men hvis man fikk fri de to siste timene med lønn pga amming, da kunne jeg hentet vesla tidligere så det ikke ble så lange dager for henne.... men det går vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i sykehus - de er jo statseid nå, så da gjelder regler for statsansatte?

Men jeg lurer på, å gå fra jobben midt i arbeidstida er upraktisk for meg, men hvis man fikk fri de to siste timene med lønn pga amming, da kunne jeg hentet vesla tidligere så det ikke ble så lange dager for henne.... men det går vel ikke?

''men hvis man fikk fri de to siste timene med lønn pga amming, da kunne jeg hentet vesla tidligere så det ikke ble så lange dager for henne.... men det går vel ikke?''

Joda. :o) Jeg var riktignok fylkeskommunalt ansatt den gangen det var aktuelt for meg, men jeg kom en time senere og gikk en time før mener jeg å huske. Husk at arbeidsgiver kan kreve attest fra lege eller helsestasjon på at du fremdeles ammer... Det gjorde min og helsestasjonen satte seg fullstendig på bakbeina (en utrolig reaksjon fra en helsestasjon som ellers gjør alt de kan for å få mødre til å amme så lenge som mulig!), men heldigvis hadde jeg også da en lege som glatt skrev ut en attest til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til deg når de to timene skal tas, både for arbeidsgiver og arbeidstaker er det vel best om de tas i forkant og etterkant av jobben og ikke midt på dagen?

Det tar jo litt ekstra tid å amme om morgenen...

Jeg hadde sjekket personalhåndboka var jeg deg, og snakket med nærmeste overordnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammadillah

Det er opp til deg når de to timene skal tas, både for arbeidsgiver og arbeidstaker er det vel best om de tas i forkant og etterkant av jobben og ikke midt på dagen?

Det tar jo litt ekstra tid å amme om morgenen...

Jeg hadde sjekket personalhåndboka var jeg deg, og snakket med nærmeste overordnede.

Hvor lenge har man rett på slik ammeperm da? Til ungen blir 1 år? 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har man rett på slik ammeperm da? Til ungen blir 1 år? 2 år?

Så lenge man ammer tror jeg?

Men man må ofte ha erklæring fra helsesøster eller lege på at man fremdeles ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...