Gå til innhold

tidlig pubertet hos 8-åring

Gjest SigJ

Anbefalte innlegg

Min datter er 8,5 år og begynner å få pupper. Hun er stor for alderen, 145 cm og 38 kg. Hun har en del fett på mage og bryst fra før, men det er harde partier rundt brystvortene, som er ømme. Så brystutviklingen er tydelig. Hun har ikke andre tegn på pubertet.

Bør vi foreta oss noe for å utsette dette ? Har ikke tatt henne med til legeundersøkelse, for ikke å "sykeliggjøre" henne ennå. Er det medisin som kan stoppe dette et/to år ? Bivirkninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Ømme bryster er første tegn på pubertet og opptrer gjerne etpar år før menstruasjon. Så du kan forvente at din datter vil få sin første menstruasjon rundt tiårsalderen. Dette er tidlig,men ikke unormalt. En blodprøve hos legen vil si mer konkret hvorvidt hun er kommet i puberteten eller ikke. Jenter som er "store" får ofte brystutvikling tidligere enn tynne og små jenter. Min datter hadde ømme pupper da hun var rundt ni og jeg tenkte i likhet med deg at det var så altfor tidlig. Men hun er nå 12, har normale jentepupper og ingen mens, men jeg regner med at den er like rundt hjørnet. Jeg ville betenkt meg å starte eventuell hormonbehandling på en 8-9 åring. Puberteten er en normal utvikling og ikke lik hos alle. Det bør ihvertfall foreligge en medisinsk grunn for slikt mener jeg. Ta gjerne en prat med legen hvis du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...